Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ulønnet ferie eller sykemelding?

NYTT TEMA
skuffeluff
skuffeluffInnlegg: 8
29.08.19 00:58

Hei,

I juni fikk jeg tilbud om ny jobb, takket ja og sa da opp min nåværende stilling. Alt var good og jeg ble enig med arbeidsgiver om å jobbe ut oppsigelsestiden på tre mnd.

For en uke siden var dette plutselig snudd på hodet. Arbeidsgiver måtte ha meg vekk raskest mulig, da jeg snart skulle begynne å jobbe for en konkurrent. Det ble mye krangling internt og med fagforening, og nå er jeg bare utslitt. Resultatet er at jeg nå er satt til å gjøre andre arbeidsoppgaver på et annet kontor de siste ukene.

Jeg fant fort ut at jeg ikke orket dette mer, og ba derfor om ulønnet ferie den siste uken av oppsigelsestiden, og fikk dette innvilget. Dette er altså siste uken i september.

Så tenker jeg nå: Burde jeg heller sykemeldt meg den siste uken, i stede for å miste lønnen? Også med tanke på at dette er et resultat av at arbeidsgiver faktisk har opptrådt kritikkverdig..

Hvordan bør jeg evt gå frem med sykemelding, informere arbeidsgiver osv.?

på forhånd takk

petterG
petterGInnlegg: 9598
29.08.19 08:11
skuffeluff: Hvordan bør jeg evt gå frem med sykemelding, informere arbeidsgiver osv.?

Gå til legen, få en sykemelding. Arbeidsgiver har ikke krav på å få vite grunnlaget/diagnose.

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 5583
29.08.19 08:37

Om du skal sykemelde deg så må det i så fall være fordi du har en reell sykemeldingsgrunn. Man kan ikke sykemelde seg bare fordi man ikke orker å være på jobb. Samtidig er stress og krangling på jobb absolutt noe som kan være sykemeldingsgrunn.

Dét sagt så er det i alle fall ikke riktig at du skal måtte ta ut ulønnet ferie. Om arbeidsgiver absolutt ønsker å ha deg ut, kan de la deg gå på dagen med etterlønn ut arbeidstiden.

Hvor dårlig er stemningen mellom deg og arbeidsgiver? Er den såpass at du tror de kan trenere en evnt sykemeldingssak? Om det bare dreier seg om den siste uken er dette innenfor arbeidsgiverperioden, og noe arbeidsgiver skal dekke av egen lomme uten å involvere NAV. 

Uansett; ta en prat med lege. Da slipper du også maset om å tilbakedatere sykemeldingen om du tar kontakt på et senere tidspunkt.

Giggsy11
Giggsy11Innlegg: 8123
29.08.19 09:44
skuffeluff: Hvordan bør jeg evt gå frem med sykemelding, informere arbeidsgiver osv.?

Arbeidsgiver har rett til å kunne få muligheten til og tilrettelegge for deg som arbeidstaker. Du bryter arbeidsmiljøloven ved å sykemelde deg ut av det blå og fratar arbeidsgiver muligheten for tilretteleggelse. 

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 11482
29.08.19 09:47
petterG: Gå til legen, få en sykemelding. Arbeidsgiver har ikke krav på å få vite grunnlaget/diagnose.

Å oppfordre til trygdemisbruk bør man ikke gjøre.

petterG
petterGInnlegg: 9598
29.08.19 13:31
Columbus_3: Å oppfordre til trygdemisbruk bør man ikke gjøre.

Det er heller ikke det jeg gjør. Hvis forholdet til arbeidsgiver er så dårlig som han beskriver her, er sykemelding kanskje et fornuftig valg. 

Jeg har selv prøvd å være "in the doghouse", og det kan knekke selv den sterkeste.

(Innlegget ble redigert 29.08.19 13:31)

KjokkaKim
KjokkaKimInnlegg: 4788
30.08.19 12:07

Utfra det du skriver høres det ikke ut som grunnlag for sykmelding.

Men det kan likevel være at din lege vurderer det anderledes, å ta en prat skader ikke. Men vær oppmerksom på at arbeidsgiver kan bestride sykmelding dersom din lege velger å skrive sykmelding.

https://www.nav.no/no/Lokalt/Oslo/NAV+Arbeidslivssenter+Oslo/nyheter-oslo/hva-skjer-n%C3%A5r-arbeidsgiver-bestrider-arbeidstakers-sykmelding

I slike tilfeller må lege ha journalført at det er åpenbart at du har sykdom som medfører at du er ute av stand til å jobbe. Det er heller ikke sikkert du vil ha rett til sykepenger. Sykepenger skal dekke tapt arbeidsinntekt, du har allerede inngått en avtale som gjør at du står uten arbeidsinntekt for perioden du ønsker sykmelding. 

Gubbenilia
GubbeniliaInnlegg: 2725
31.08.19 19:50
skuffeluff: Hei,
I juni fikk jeg tilbud om ny jobb, takket ja og sa da opp min nåværende stilling. Alt var good og jeg ble enig med arbeidsgiver om å jobbe ut oppsigelsestiden på tre mnd.
For en uke siden var dette plutselig snudd på hodet. Arbeidsgiver måtte ha meg vekk raskest mulig, da jeg snart skulle begynne å jobbe for en konkurrent. Det ble mye krangling internt og med fagforening, og nå er jeg bare utslitt. Resultatet er at jeg nå er satt til å gjøre andre arbeidsoppgaver på et annet kontor de siste ukene.
Jeg fant fort ut at jeg ikke orket dette mer, og ba derfor om ulønnet ferie den siste uken av oppsigelsestiden, og fikk dette innvilget. Dette er altså siste uken i september.
Så tenker jeg nå: Burde jeg heller sykemeldt meg den siste uken, i stede for å miste lønnen? Også med tanke på at dette er et resultat av at arbeidsgiver faktisk har opptrådt kritikkverdig..
Hvordan bør jeg evt gå frem med sykemelding, informere arbeidsgiver osv.?

Da du ble ansatt i den stillingen du nå har sagt opp, ble det - hvis du har hatt en seriøs arbeidsgiver - satt opp en arbeidskontrakt. Av denne skal det fremgå hvordan dette skal løses. I visse typer lederstillinger hvor man har innsyn i ting konkurrenter helst ikke skal vite noe om (strategier, økonomi etc..), eller i salgsstillinger hvor man kan være redd for at vedkommende tar med seg kunder til ny arbeidsgover.  Men det er ikke vanlig å kreve arbeidsplikt i oppsigelsestiden. 

Sykmelding: Tja...Hvis ny arbeidsgiver får greie på at du har sykmeldt deg hos den gamle på grunn av "ugreier", kan det sette deg i et negativt lys før du får vist hva du er god for i den nye jobben. Ikke gjør det. Jeg ville ikke kranglet heller, hvis ikke de setter deg til noe som er helt utenfor arbeidsfeltet. Altså: Må du skure dassene må du protestere. Ellers må ferieavikling være greit, du har jo rett på feriepenger senest den dagen du avslutter arbeidsforholdet. 

KapteinMark
KapteinMarkInnlegg: 4019
01.09.19 16:26
skuffeluff: da jeg snart skulle begynne å jobbe for en konkurrent

Var arbeidsgiver informert fra oppsigelsesdatoen at du skulle begynne hos en konkurrent?

Avhengig av hvilken stilling det gjelder, så er det ikke uvanlig at man må avslutte før tiden, ved overgang til konkurrent. I så fall burde dette vært noe arbeidsgiver hadde informert om tidligere.

Nå har du jo avsluttet selv, men ideen om å sykemelde synes jeg ikke var særlig god.

Din beslutning har vært helt ok, evt. kunne du jobbet ut tiden og avsluttet med flagget til topps.

NonHuman
NonHumanInnlegg: 886
03.09.19 18:03
skuffeluff: Hvordan bør jeg evt gå frem med sykemelding, informere arbeidsgiver osv.?   på forhånd takk

Å få en ukes sykemelding er lett bare å skylde på vond rygg eller noe annet til legen(noe som ikke kan måles med blodprøver)

Jeg hadde gjort det, sykemeldt meg siste uka så får du full lønn og det er jo de som har opptrådt som idioter.

However, jeg vet ikke hva du tenker om å bruke dem som referanse senere i arbeidslivet?

mf_6
mf_6Innlegg: 4001
05.09.19 16:39
skuffeluff: Så tenker jeg nå: Burde jeg heller sykemeldt meg den siste uken, i stede for å miste lønnen? Også med tanke på at dette er et resultat av at arbeidsgiver faktisk har opptrådt kritikkverdig

Å planlegge å bli syk noen uker frem i tid er vel tett oppunder defensjonen på svindel. Sykepenger skal jo dekke bortfall av lønn ved sykdom  - og når du ikke har lønn er det intet bortfall å erstatte. Ved ferie er det vel ingen som får lønn. (Det er jo feriepengene som dekker bortfallet av lønn.)

Når det i utgangspunktet er en konflikt mellom deg og arbeidsgiver kan jo arbeidsgiver bruke denne arrangerte sykdommen mot deg for alt den er verdt. 

Hold heller ut de siste ukene når du vet at du likevel skal slutte.  Og gjør som KapteinMark skriver: Avslutt med flagget til topps. 

titan_sable
titan_sableInnlegg: 61592
09.09.19 11:33
KapteinMark: Avhengig av hvilken stilling det gjelder, så er det ikke uvanlig at man må avslutte før tiden, ved overgang til konkurrent. I så fall burde dette vært noe arbeidsgiver hadde informert om tidligere.

Jeg har opplevd flere ganger at ansatte må slutte før tiden pga at de går til en konkurrent. Felles for alle er at arbeidsgiver da betaler lønn ut oppsigelsestiden. Tilsvarende for pålagt karantene, da betaler arbeidsgiver lønn i karantenetiden.

Her ser det ut som trådstarter har gått med på en dårlig avtale, men siden avtalen allerede er gjort så bør han jo respektere denne.

skuffeluff
skuffeluffInnlegg: 8
11.09.19 08:07

Takk for mange gode svar. Jeg ser at det er delte meninger rundt dette, og det er vel som jeg forventet, og i samsvar med hva jeg hører fra (tidligere)kolleger.

Det blir nok bare stående som en uke med ulønnet ferie, men det føles veldig surt all den tid det nå viser seg at arbeidsgiver har brutt loven flere ganger i denne situasjonen.

Men så var det dette med å brenne alle broer, selv om jeg håper jeg aldri nærmer meg denne broen igjen..

hillier
hillierInnlegg: 3888
11.09.19 17:23

Du får ikke sykepenger uansett i denne situasjonen. Du har ferie og vil få denne til gode da. Men siden du bytter arbeidsgiver blir dette uvesentlig.

Klikk for å gå tilbake til toppen