Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kokker som har byttet bransje?

NYTT TEMA
NoDishes
NoDishesInnlegg: 2
03.09.19 11:47

Hei, prøver meg her for å få litt inspirasjon :

Tok fagbrev som kokk tidligere i år etter 2 års læretid, i voksen alder. Gjorde det egentlig for å bruke det som springbrett videre, og har aldri egentlig ønsket å jobbe i restauranter eller hoteller. Har jobbet turnus i 12 år i andre jobber og vil ha noe mer a4.

Noen her som er kokker som har byttet bransjer og vil fortelle hva de jobber med? Har sett for meg bl.a. Ferskvaredisk som en mulighet, men det er sikkert andre muligheter for faglærte kokker også som jeg ikke har tenkt over.

goggen48
goggen48Innlegg: 1140
03.09.19 12:05

Vi har en meget kjent svensk kokk med navn Per Morberg, han ble skuespiller. 

Vet ikke om dette er noe for deg?

https://no.wikipedia.org/wiki/Per_Morberg

NoDishes
NoDishesInnlegg: 2
03.09.19 12:07

Takk, men nei takk. 

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5418
18.09.19 16:44
NoDishes: Noen her som er kokker som har byttet bransjer og vil fortelle hva de jobber med? Har sett for meg bl.a. Ferskvaredisk som en mulighet, men det er sikkert andre muligheter for faglærte kokker også som jeg ikke har tenkt over.

Selv har jeg gått fra kokk, kjøkkensjef til mat- og drikkeansvarlig på et hotell, så har holdt meg i samme bransje.

Etter 12 år i serveringsbransjen har jeg mange kjenninger som har funnet seg annen jobb. Servicetekniker for vaskemaskiner og såpeleverandører, selgere for ulike produsenter og leverandører til bransjen, sosialarbeidere, snekkere, økonomutdanning etterfulgt av jobber i administrasjonen til hotell / restaurantgrupperinger.

I noen yrker trenger du ytterligere utdanning, i andre yrker ses lang fartstid i bransjen med tilhørende kontaktnettverk og erfaring både driftsmessig men også som bedre opplært matmessig som store fordeler. 

Butikkslakter / fiskebutikk er en vei å gå. Finn ut hva du trives med selv, og se om det kan kombineres. Det er mange som ønsker seg ut av bransjen og skift/kveldsarbeid ettersom de blir eldre, så det er mange om benet. Hvor skiller du deg ut?

Klikk for å gå tilbake til toppen