Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jeg ble nedjustert i timer uten skriftlig varsel

NYTT TEMA
Siljan
SiljanInnlegg: 84
03.09.19 20:27

Jeg er i en jobb der bedriften holder på å nedbemanne. Jeg ble justert ned i timer uten å få noe skriftlig varsel om det. Jeg pratet til sjefen og sjefen ga meg timene tilbake forløbig. 

Bedriften mangler også verneombud. 

Hvordan ville du håndtert en slik situasjon? Jeg går rundt og er redd for å miste timer og jobb hele tiden. Samtidig som jeg går rundt med følelsen av at sjefen ikke liker meg. 

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 5637
04.09.19 09:43

Er du med i en fagorganisasjon?

Siljan
SiljanInnlegg: 84
05.09.19 05:31

Ja jeg er med i fagorganisasjon . Jeg fikk timene tilbake. Heldigvis. 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24449
09.09.19 21:25
Siljan: Ja jeg er med i fagorganisasjon . Jeg fikk timene tilbake. Heldigvis.

Fint at du fikk timene tilbake.
Og så må du bruke fagforeningen din og forlange at de tar saken seriøst.

Se det som positivt at du fikk timene tilbake.
Da viste du jo initiativ og mot, noe i alle fall vettuge sjefer liker.
Men hør med foreningen din slik at du har de i ryggen og at ikke noe senere igjen kommer som lyn fra klar himmel.

jonas
jonasInnlegg: 33847
09.09.19 21:36
Siljan: Hvordan ville du håndtert en slik situasjon?

Lest arbeidskontrakten nøye og snakket med fagforeningen. Hvis bedriften nedbemanner er det ekstra viktig at tillitsvalgte er på banen, følger opp prosessen og kommuniserer ut mot medlemmene.

Torotto
TorottoInnlegg: 17411
17.09.19 21:36

Endringer i arbeidstiden

Arbeidstidens lengde og plassering reguleres både av lovgivningen og den individuelle arbeidsavtalen. Arbeidstidens anses som et vesentlig forhold ved arbeidsavtalen. Arbeidsgiver kan således ikke gjøre store endringer i arbeidstiden med begrunnelse i styringsretten.

Så er det som andre har sagt; viktig å ta med tillitsmann på møter med bedriften.

(Innlegget ble redigert 17.09.19 21:40)

Klikk for å gå tilbake til toppen