Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lønnsjustering

NYTT TEMA
Meretzki
MeretzkiInnlegg: 36
04.06.20 07:48

Håper kanskje noen her har mer informasjon og innsikt i dette, enn meg.

Jeg jobber i en bedrift som har slitt økonomisk i flere år. Vi har ikke hatt ordentlig lønnsjusteringer på minst 6 år. Unntak, 1000,- kr ekstra i fjor, og noe ekstra til sommmerferien for noen år siden. (Pga. utregningen sjefen bruker...)

Jeg jobber som produksjonselektroniker, og har fagbrev. Etter arbeidstilsynet sine sider, kan det se ut som om jeg har lønn under minste-lønns satsen. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/minstelonn/#Minstelønnpertime

(Lønn elektro)

Er det lov?

(Innlegget ble redigert 04.06.20 07:48)

fargerik
fargerikInnlegg: 67277
05.06.20 10:42
Meretzki: Håper kanskje noen her har mer informasjon og innsikt i dette, enn meg. Jeg jobber i en bedrift som har slitt økonomisk i flere år. Vi har ikke hatt ordentlig lønnsjusteringer på minst 6 år. Unntak, 1000,- kr ekstra i fjor, og noe ekstra til sommmerferien for noen år siden. (Pga. utregningen sjefen bruker...) Jeg jobber som produksjonselektroniker, og har fagbrev. Etter arbeidstilsynet sine sider, kan det se ut som om jeg har lønn under minste-lønns satsen. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/minstelonn/#Minstelønnpertime (Lønn elektro) Er det lov?

Dette er vel noe du får best hjelp med dersom du tar kontakt med det fagforbundet du er medlem av.

chakala
chakalaInnlegg: 70
06.06.20 12:22

Hvis det er en privat bedrift som ikke er omfattet av tariff kan de i prinsippet gjøre hva f de vil. Hilsen både fagforbund og arbeidstilsynet. Beste er å se seg om etter en mer seriøs arbeidsgiver, selv om det er lettere sagt enn gjort særlig i grisgrendte strøk. 

petterG
petterGInnlegg: 9698
06.06.20 20:54
chakala: Hvis det er en privat bedrift som ikke er omfattet av tariff kan de i prinsippet gjøre hva f de vil.

Her er du nok litt på jordet, les her: allmenngjøring av tariffavtaler

Meretzki
08.06.20 10:29

Det er en privat bedrift jeg jobber i. Ingen her er organisert. Jada, sikkert dumt, og alle har jobbet her i evigheter. Sjefen sa en gang at han følger tariff, men nå har vi jo ikke fått ordentlig lønnsjustering på flere år. Og flere begynner å merke det.

Så bare lurte på om noen hadde peil på om han driver ulovlig, eller om han kan "gjøre som han vil".

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 56011
08.06.20 12:25
Meretzki: Så bare lurte på om noen hadde peil på om han driver ulovlig, eller om han kan "gjøre som han vil".

Dersom dere ikke har tariffavtale, eller jobber i en bransje med allmenngjort tariffavtale, er det arbeidsgiver som fastsetter lønnen, og håndterer lønnsvekst, i forhandling med den enkelte ansatt.

Så ja. Vedkommende kan "gjøre som han vil".

Meretzki
09.06.20 11:09

Sjefen har aldri klart å gitt konkrete svar, f.eks. under personalmøter. Og ikke bestandig satt seg inn i regler, før vi har sagt i fra om saker. Nå har de startet et "side/datter" selskap. Vi skjønner at han kan gjøre litt som han vil, men det må jo være noen regler selv for han.

Uansett, takk for svar. 

chakala
chakalaInnlegg: 70
10.06.20 11:26

I følge linken din i HI ser det ut til at du har rett på minstelønn ja. Du kan jo kontakte arbeidstilsynet å høre eller gå rett til arbeidsgiver å informere om at minstelønnssatsen ikke blir fulgt.

Meretzki
11.06.20 07:37

Må nok snakke med folk som kan dette, før jeg snakker med arbeidsgiver. Sånn at jeg er sikker i min sak. Men ser absolutt ut som om vi ikke får minstelønn.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3501
03.07.20 16:14

Dette er vanskelige saker. Jeg vil på det sterkeste anbefale at du har et fagforbund i ryggen før du "tar saken".

Det kan også være en anledning til å se seg om etter en annen jobb. De fleste som opplever slike forhold blir over tid "blinde" for dårlig behandling, og angrer på at de ikke byttet jobb tidligere når de først tar steget.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg