Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Har jeg noen rettigheter her?

NYTT TEMA
musefotgodis

musefotgodis
03.11.20 18:11

Hei! Jeg trenger å blåse ut litt og spørre om litt råd. Jeg jobber i en liten butikk. Vi har to ansatte på fulltid og vi har vært tre deltidsansatte som har delt på vaktene. Vi har alle jobbet i butikken i flere år. Jeg har jobbet som deltid i denne butikken i fem år. De siste månedene har daglig leder ansatt fire nye deltider. Vi som har jobbet i mange år har gått ned til bare to vakter i mnd (tilsvarer ca 14 timer). De nyansatte jobber i 50-70% stillinger. Vi har bare stillingsprosent på 10%, men har jobbet vesentlig mye mer enn dette de siste årene. 

Vi har gått til daglig leder og fortalt at vi trenger lønn og at vi syns det er rart at han har ansatt flere når vi dekker opp alle vakter han spør om. Hvordan skal jeg håndtere dette? Jeg trenger lønn, men liker jobben min og har ikke lyst til å slutte. Dette er vell heller ikke tiden det er lettest å få ny jobb i. 

hillebillys

hillebillys
05.11.20 18:44

Hvis kontrakten du har skrevet under er på 10% stilling.
Så har du ikke rett på mer, selv om du har fått flere vakter en det tidligere.

Det du bør gjøre er jo å søke og finne en jobb til.
Eventuelt søke internt en større stillings prosent.

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
06.11.20 21:26
hillebillys: Hvis kontrakten du har skrevet under er på 10% stilling.
Så har du ikke rett på mer, selv om du har fått flere vakter en det tidligere.

Dette er vel ikke helt presist. 

Hvis man har jobbet over sin stillingsprosent de siste 12 mnd, kan man ha krav på en ny kontrakt med en høyere stillingsprosent  som tilsvarer det man har jobbet de siste 12 mnd. Unntaket er hvis arbeidsgiver kan dokumentere at de ikke lenger har behov for at vedkommende jobber mer enn den kontraktsfestede stillingsprosenten. Dette gjelder jo ikke her, ettersom arbeidsgiver har ansatt flere nye personer.

Link

hillebillys

hillebillys
07.11.20 12:31
SirOwen*MOD*: Dette er vel ikke helt presist.

Det er så å si ingen som får belegg for dem regelen der.
Bare titt i helsevesenet.

Fleste parten av helsefagarbeidere og sykepleiere i eldreomsorgen jobber deltid, ofte 13,5 %, 17%, 38,5% osv nesten alltid under 50%

"alle" tar ekstravakter til 135%. Ingen får økt stillings prosenten sin selv etter 10 år med ekstravakter.

Hjelper ikke å gå til arbeidsgiver (kommunen), foreninger, namsmann eller arbeidstilsynet.
 Uansett om det er ny ansatte i mellomtiden.

Så det der gjelder ikke i praksis...

Og selvsagt, en tvinger seg inn i en stilling arbeidsgiver ikke ønske deg. Stort sett er det sjeldent att det øker trivselen og forholdet mot arbeidsgiver.

(Innlegget ble redigert 07.11.20 12:32)

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
07.11.20 18:50
hillebillys: Det er så å si ingen som får belegg for dem regelen der.

Da jeg skrev "ikke helt presist" gjaldt det påstanden din om at "så har du ikke rett på mer", som du skrev som svar til trådstarter på hans spørsmål.

Hvilket jo er feil, all den tid Arbeidstilsynet selv skriver at man faktisk har rett til det. Unntaket er altså hvis arbeidsgiver kan dokumentere at arbeidsgiver ikke lenger har behov for ekstra jobbing. Dette er garantert lettere i det yrket du bruker som eksempel, altså helsevesenet. Kommer noen og krever høyere stilling der, kan de sikkert komme unna med å hevde at de ikke lenger trenger ekstra arbeid fra vedkommende, for så å legge eventuell overtid på andre deltidsansatte. Helsevesenet er jo et massivt apparat hvor det skal godt gjøres å få innsyn i alt som skjer. Samme helsevesen har jo fått kritikk for denne praksis i en årrekke. Og det er blant annet denne gruppen som gjør at behandlingstid for slike krav nå er opp i mot 12 mnd. 

Så har man selvsagt dette med forholdet til ledelse, trivsel osv, hvis man legger inn et slikt krav. Dette er jo noe man må vurdere personlig i hvert enkelt tilfelle. Personlig synes jeg slike "kamper" bør tas i de fleste tilfeller, all den tid det er flere og flere firmaer som spekulerer i mange deltidsansatte, slik at de ved sykdom skal slippe å betale overtid til de som har full stilling.

Selv har jeg jobbet 15-20 % mer enn kontraktsfestet stilling de siste 18 mnd. Foreløpig avventer jeg hva som skjer videre med antall jobbtimer, men hvis bedriften ansetter flere på mindre deltidsstillinger fremover, skal jeg ikke se bort i fra at jeg tar et møte med sjefen. 

Mitt første svar gikk på at jeg synes det var feil å gi uriktige/upresise opplysninger til trådstarter, all den tid det faktisk eksisterer en rett til høyere stilling, uansett praksis i visse yrkesgrupper. I trådstarters tilfelle synes jeg det er helt åpenbart at han bør ta kampen, all den tid han har hatt utvidet stilling timemessig i mange år, kombinert med det faktum at hans arbeidsgiver nylig har ansatt flere deltidspersoner. Da kan ikke lenger arbeidsgiver gjemme seg bak unntaket om at de ikke lenger trenger folk som jobber utover sin egen stillingsstørrelse. 

lok1

lok1
10.11.20 14:40
hillebillys: Det er så å si ingen som får belegg for dem regelen der.

Her kan du lese litt vedtak

Som du ser er det vesentlig flere, enn "så og si ingen" som får belegg for den regelen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg