Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rekordhøye karaktersnitt

NYTT TEMA
moonsplitx

moonsplitx
01.04.21 12:29

Nå har jeg lest utallig mange VG innlegg om unge voksne som klager over at korona kidsa har rekordhøye karaktersnitt og skjønner ikke hvorfor det er et så stort problem. Det er bare bitre mennesker over 20 som tydeligvis ikke la inn innsatsen på vgs som er nå sure over at fet har gått enda et år hvor de ikke er i utdanning og tar opp fag. Snittene har uansett gått høyere for hvert år som går, og det har blitt vanskeligere å komme inn på studier uansett. Det de glemmer å tenke på er at det er like vanskelig for oss som går på vg nå å konkurrere med de kidsa som har høyt snitt, det er ikke slik at det blir enklere for oss 01ere og 02ere å komme inn på studiet vårt. Nå er det faktisk vår tur å komme inn på studier, dere har vært late tatt fri år og vært privilegerte nok til å kunne reise rundt før dere setter i gang med studiene. 

Dere andre konkurrere jo i en annen kvote uansett !!! Vi konkurrerer med førstegangsvitnemålet! Og hvis dere hadde sett på ulike studier og deres poenggrense hadde dere latt merke til at førstegangskvoten har nærmet seg poenggrensen til ordinærkvote. På noen studier ved NTNU har den faktisk blitt høyere!!! 

Og selvfølgelig er det vanskeligere å komme inn på studiet ditt når det er rekordmange som søker utdanning under en pandemi og generelt de siste årene!

(Innlegget ble redigert 01.04.21 12:34)

moonsplitx

moonsplitx
01.04.21 12:44

Det er jo faktisk mer urettferdig for oss nå hvor det er ubalanse i videregående opplæringen. Noen steder i landet har de gått på skolen som normalt og ikke merket noen særlig endringer. Mens jeg som bor i Oslo-området har nesten ikke vært på skolen i hele år. Det er jo klart at de som er på skolen får mer utbytte enn oss som har digital undervisning. Og det er de som bor der det er lav smitterisiko som vi må konkurrere med. 

lort

lort
06.04.21 20:02

Korona-kullene vil ikke påvirke ordinær kvote ennå, siden de fortsatt ikke er blitt 21 år. At karakteren i ordinær kvote på mange studier øker er bare realiteten som man må forholde seg til, men å rakke ned på mennesker som velger å begynne å studere igjen er lavmålt. Alle har rett på høyere utdanning, i alle aldre. Det er ingen som har førsterett.

@moonsplitx Får dere opptak av digital undervisning? I såfall synes jeg at det er en grei fordel, det hadde i hvertfall jeg syntes. Men de som er supersosial og jobber best under oppsyn, er det kanskje ugunstig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg