Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Slutte jobb før oppsigelsesfristen

NYTT TEMA
Darunn

Darunn
10.06.21 18:52

Jeg har en sommerjobb som krever en del fysisk arbeid. Men da jeg har hatt noe ryggproblemer for noen år siden som siden har forsvunnet, er jeg redd de kan komme tilbake ved for mye stress på ryggen. Sjefen min har en del arbeid gjennom sommeren og trenger hjelpen, og det er en oppsigelsesfrist på 30 dager. Hvis ryggen min skulle få problemer er det noe måte å komme seg ut av oppsigelsestiden?

Nødutgang

Nødutgang
10.06.21 18:56

Hvis det er en midlertidig jobb kan det nok være litt vanskelig men du kan jo også bare la være å møte opp. Hva kan de gjøre?

Darunn

Darunn
10.06.21 19:25

Det er en midlertidig jobb. Vet ikke om det kunne være noe evt. Bot eller lignende for å ikke oppfylle en kontrakt

petterG

petterG
10.06.21 20:17
Darunn: Hvis ryggen min skulle få problemer er det noe måte å komme seg ut av oppsigelsestiden?

Da går du til legen din og får en sykemelding.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
11.06.21 15:26
Darunn: Sjefen min har en del arbeid gjennom sommeren og trenger hjelpen, og det er en oppsigelsesfrist på 30 dager. Hvis ryggen min skulle få problemer er det noe måte å komme seg ut av oppsigelsestiden?

Som petterg sier hvis du får konkrete problemer, altså gå til legen din.

Hvis du ønsker å slutte uansett, så er det beste å si fra direkte at du ikke makter jobben. 
Ærlighet og åpenhet er det beste.

Palimpsest

Palimpsest
14.06.21 09:31

Ta en prat med sjefen og hør om de har mulighet for tilrettelegging på noen måte? Begge er jo tjent med at du kommer deg gjennom sommeren uten å ødelegge ryggen.

Og om du faktisk får problemer går du til legen.

Jallaskar

Jallaskar
14.06.21 09:45
Darunn: Hvis ryggen min skulle få problemer er det noe måte å komme seg ut av oppsigelsestiden?

Får du problemer med ryggen så går du til legen og får sykemelding, så det er i grunnen problemfritt (bortsett fra de eventuelle ryggproblemene selvsagt).

Men jeg har vel et inntrykk av at det du egentlig vil er å komme ut av en avtale om sommerjobb? I så fall bør du ta en prat med arbeidsgiver, ærlighet er nok den beste fremgangsmåten.

Som en sier kan du jo bare droppe å møte opp. Det skjer neppe mer enn at arbeidsgiver blir irritert og skuffet, og at du risikerer et heller dårlig rykte som arbeidstaker. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg