Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Følgebrev?

NYTT TEMA
Astral
AstralInnlegg: 56859
08.08.05 17:39
Har sendt en forespørsel om jobb til ei bedrift nå, og de spurte etter oppdatert cv og "et kortfattet følgebrev om deg". Hva er det for noe? :-o
Rosejenta
RosejentaInnlegg: 3465
08.08.05 17:48
CV'en er jo grei;)
Der er det bare å fylle ut det du har gjort av jobber i det siste, hvilke sertifikater du har, og hvilke skoler og kurs.

Jeg tolker ønske om følgebrev slik;
Du har sikkert skrevet en søknad på jobb, hvor du skrev; Jeg søker herved på jobb. Med vennlig hilsen. Og ikke så mye mer.
Det som dem da etterlyser er litt mer info om deg.
Altså sivilstand, intresser på fritid, hvor sosial du, litt om hvilken type du osv.

Litt vanskelig å gi deg et mer konkret forslag siden du ikke skriver hvilken type jobb du har søkt.

Har du søkt deg på gulvet er egentlig det viktigste at du er sosial, omgjengelig, ikke kranglete, ikke har autoritetsproblemer, kan innordne deg, kan samarbeide, er intressert i å starte der, og jobbe deg videre opp. osv osv osv

Har du søkt deg i mellomskiktet er det viktigste at du kan å stå på, ikke har familie som hindrer deg i overtid, at du har mot, pågangsmot, styrke til å tåle presset. osv osv osv

Har du søkt deg f. eks i markedsføring er det viktigste at du er både tenkende, kreativ, kjekk, orienteringsrettet, problemløser, står på, holder frister osv osv osv
Astral
08.08.05 18:14
Jeg skal skrive at jeg er en heit, singel homo som elsker overtid og gjerne går under skrivepulten til sjefen for en jobb på golvet. Eller noe.

Jeg vil nemlig ikke oppover i systemet i den type jobb jeg skal ha..Pengene ligger på golvet, bokstavelig talt.

Men takk takk!

Hvordan skal jeg utforme den? Er så vanskelig å komme på noe å skrive når det gjelder meg selv :)
Rosejenta
08.08.05 18:34
Astral skrev:
Jeg vil nemlig ikke oppover i systemet i den type jobb jeg skal ha..Pengene ligger på golvet, bokstavelig talt. Hvordan skal jeg utforme den? Er så vanskelig å komme på noe å skrive når det gjelder meg selv :)
-----------

.....og jeg kjenner ikke deg, så jeg kan ikke gi deg et konkret svar heller;)

Men hva med følgende kladd, som du kan tygge videre på:

Astral
Hjemmeveien
Hjemme
Mob. 9090900990

Platebedriften
Borteveien
Borte

Jeg takker for deres hyggelige svarbrev av 080805.

Vedlagt her følger oppdatert CV i forbindelse med min søknad som platearbeider hos dere. Og jeg tillater meg her også å vise spesielt til kopi av min utdannelse fra PlateSkolen hvor jeg fikk toppkarakterer i platebøying, samt til vedlagte kopi av attest
fra min forrige sjef, samt til at han også står oppført som min referansepunkt.

Jeg trivdes svært godt i min forrige jobb, men sluttet da min arbeidskontrakt gikk ut.
Jeg trivdes svært godt i min forrige jobb, men ønsket ikke å fortsette som papirarbeider, da jeg trives bedre som platearbeider.

Når det gjelder kort fortalt om meg, så er jeg 35 år, singel, og ingen barn, og jeg bor i egen kjøpt leilighet. På fritiden driver jeg med fiske, eller er med å reparerer am-cars, slik at jeg også får brukt mine arbeidsintresser i fritiden.

I jobbsammenheng er jeg sosial anlagt, vant til å arbeide i team, og under baser, men jeg er også omgjengelig, og således også meget godt vant til å jobbe alene med enkeltoppdrag.

Slik det fremgår av min cv har jeg i mine jobber bestandig vært i samme arbeidsposisjon, og dette er noe jeg liker. Jeg ønsker i utgangspunkt å arbeide som ren platearbeider, men jeg kan også brukes til rørbøying og til lodding, da dette også er ting jeg har jobbet mye med.

Jeg håper at dere finner min søknad intressesant, og jeg kan tiltre en jobb hos dere omgående.

Med vennlig hilsen Astral
Astral
08.08.05 22:15
Oi, kjempegreier! :D

Takk!
Astral
10.08.05 23:02
Et spørsmål til forresten...Jeg gikk et halvår med engelsk, men hoppa av og bestod ikke eksamen. Er det vits i å ta med det? Er jo ikke noe å skryte av akkurat :)
Rosejenta
10.08.05 23:57
Du kan lage til en liten rubrikk nederst i CV'en din som heter språk:

Språk;
Jeg forstår meget godt, snakker og skriver engelsk
Jeg forstår, snakker og skriver litt tysk
Jeg forstår meget godt både dansk og svensk, og jeg har jobbet meget godt sammen med mange svensker og dansker.

Hvis du setter den opp slik, og justerer det slik at det passer med språkegenskapene dine, så ser det meget pent ut, samtidig som du slipper å si at du strøyk;)

Nå kjenner ikke jeg firmaet ditt, men med dagens arbeidskraftimport er det viktig å ta med at du både forstår og skjønner dansker og svensker. Det vil si firmaet der du søker at du kan brukes til så mangt;)

Hvis du derimot søker deg jobb en plass hvor jobbene omtrent går i arv og til og med folk fra nabobygda er innvandrere så glem dansk og svensk;)

Du har vel ellers husket å ta med en rubrikk som heter sertifikater på cv'en?
Hvor du fører opp alt fra vanlig bilsertifikat til f. eks at du hadde f. eks brannkurs i militæret;) Forresten, husk også å få med militæret hvis du har vært der. Svært mange ser på det som en fordel, spesielt hvis du skal være på gulvet, for da er du jo allerede vant til å bli herset med;)
Astral
11.08.05 00:11
Haha! Takk :D

Du har skikkelig peil du.

CV`en min er jeg veldig fornøyd med, så den er grei i alle fall..var bare litt i tvil om det var vits i å ha med et kurs jeg ikke bestod :)
Rosejenta
11.08.05 00:15
.............jeg har masse in-side-info;)
En meget nær slektning av meg driver og griller folk under intervjuer til div. stillinger i Statoil;)

Lykke til:)
Håper du får jobben:)
Astral
11.08.05 00:33
Ah, skjønner :D

Jeg skal søke på ganske mange jobber, så har jeg flere alternativer :)

Takk!
Klikk for å gå tilbake til toppen