Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Villedende navn på matvareprodukter.

NYTT TEMA
Tharuub
TharuubInnlegg: 631
21.03.07 20:07
Jeg så nettopp på Forbrukerinspektørene på NRK, som hadde en sak om villedende navn på varer. Dette er jo selvsagt ikke noe nytt, men det er ganske grovt av mange produsenter. For eksempel selges "vaniljesaus", men denne sausen inneholder jo ikke noe vanilje. Et annet eksempel er "steinbitkaker" (jeg husker ikke produsenten), som inneholder ti prosent steinbit! For ikke å snakke om "krokanrull", som ikke inneholder krokan, men derimot cornflakes! Og slike eksempler er det haugevis av. Egentlig er det på grensen til lureri, spør du meg. Man kan jo lese på etiketten, men mange gjør ikke det og handler i god tro. Uansett er det vel dette som i stor grad skiller kvalitetsprodusentene som legger sin ære i å presentere et akseptabelt og godt produkt, framfor mange store produsenter som tenker på profitt.
An-Ca
An-CaInnlegg: 647
21.03.07 22:05
Det er ikke bare villedende _navn_ på matvarer, men bilder også. Se bare på leverposteiboksene fra Stabburet...hehe. Men det er jo ikke så lekkert med et bilde av lever.
brosmeraad
brosmeraadInnlegg: 11134
22.03.07 01:01
Klassikeren i så måte er jo "crabsticks" som er smakssatt fisk.
Skalleman
SkallemanInnlegg: 6697
22.03.07 09:02
Der er jo en utgammal sketsj på TV hvor en man kommer inn og klager på rekesalaten, "Det er ikke noe reker i den". Og mannen i butikken svarer "Ja, og hva så. Det er da ikke italienere i italiensk salat."

Og dette lo vi av.
Shimon
ShimonInnlegg: 10220
22.03.07 13:42
Ja, og det er noen som går så langt som å kalle grandiosa for pizza!
Labanline
LabanlineInnlegg: 37
22.03.07 18:31
Tharuub:Skal vel være glad og lykkelig for at navnet er misvisende, tenker på Italiensk salat eller f.eks nøkkelost...bare for å ha sagt det lissom.
EdwardGierek
EdwardGierekInnlegg: 2623
22.03.07 18:49
Jeg så at Steinbitkaker hadde bare 10% steinbit.

Jeg sjekket i dag fiskekaker, tror det var fra Lerøy (de hjerteformede). De er ganske gode, men da jeg finleste varedeklarasjonen, så jeg at de hadde totalt 42% fisk!

Da gadd/turte jeg ikke fortsette å lese hva de resterende 58% var.

På TV sa de at det ikke fantes noen regler for hvor mye varen måtte inneholde for å kunne kalle seg...osv.

Men var det ikke nettopp på grunn av en slik regel at sitronbrusen måtte hete "Brus med sitronsmak"? Og det er da mange år siden?
Tharuub
22.03.07 19:31
Labanline skrev:
"Tharuub:Skal vel være glad og lykkelig for at navnet er misvisende, tenker på Italiensk salat eller f.eks nøkkelost...bare for å ha sagt det lissom."

Jo, du har et poeng når det gjelder de eksemplene. ;)
gdarius
gdariusInnlegg: 6700
23.03.07 13:18
Når det gjelder krokranrull, synes jeg de har sitt på det tørre. Det er jo ingen som har sagt at det er de små, knasende greiene (cornflakesen) som er krokanen. Det er bare noe alle tror. Krokan er jo intet annet enn karamellisert sukker. Kanskje sjokoladen inneholder dette, men man har lagt til cornflakesen for å få det til å knase litt? Ordet krokan betyr tross alt "knasende", ikke noe annet.

En annen ting, hvor mange prosent vaniljestang er det i ekte vaniljesaus, tro? Ca. 0,05% kanskje?

Jeg var forøvrig på jakt etter Cheddarost her om dagen. Jeg fant ikke cheddarost i noen av butikkene jeg var i, men jeg fant noe som lignet litt, som het "ChedUp".
En annen "klassiker" er produktet "revet" (husker ikke produsent). Det ser ut som revet ost, men det kan ikke hete "revet ost", fordi det ikke inneholder noe ost...
tikk
tikkInnlegg: 26778
23.03.07 15:46
Det værste eksempelet er; "familieribbe" for meg ser det ut som om det er gris...
Tharuub
23.03.07 17:55
gdarius skrev:
"En annen ting, hvor mange prosent vaniljestang er det i ekte vaniljesaus, tro? Ca. 0,05% kanskje?"

Jo, men den ekte vaniljesausen er i alle fall laget på ekte vanilje, og ikke på et kjemisk framstilt stoff. Det blir jo som om noen produserer noe de kaller erter, men som i virkeligheten er grønne, små, spiselige kuler med ertesmak. Men heldigvis har myndighetene grepet inn i denne ostesaken.
AlexanderK
AlexanderKInnlegg: 6863
23.03.07 17:59
Pølsesennep synes jeg er litt merkelig.
gdarius
gdariusInnlegg: 6700
23.03.07 18:08
Bodsennep er kanskje enda merkeligere?
AlexanderK
AlexanderKInnlegg: 6863
23.03.07 18:14
Jauvel da.
mf_6
mf_6Innlegg: 4067
24.03.07 20:16
Hva er egentlig problemet? Enten så liker man produktet eller ikke. Da spiller det ingen rolle hvor stor andel f.eks. det er av steinbit i steinbitkaker. Det blir nesten som å tro at produkter som heter noe med "hjemmelaget" er laget hjemme på kjøkkenet til ei gammel budeie på Vestlandet.
Tharuub
24.03.07 22:52
Her må jeg si meg uenig. Det er ikke snakk om å like produktet eller ikke, det er snakk om å lure forbrukerne til å tro at en vare er noe helt annet enn det egentlig er. Hvis jeg har lyst på steinbitkaker, vil jeg ha steinbitkaker som faktisk er laget av steinbit, og ikke noe som smaker som steinbit. På samme måte kan man ikke lage en mørk, spiselig plate med myk konsistens og tilsette sjokoladeessens, og dermed selge produktet som sjokolade.
Valde
ValdeInnlegg: 17525
26.03.07 13:28
gdarius skrev:
Det ser ut som revet ost, men det kan ikke hete "revet ost", fordi det ikke inneholder noe ost...
------------
Mills setter jo himmel og jord i bevegelse for å kunne kalle deres "ost" for ost. Det blir som hvis vi kulle kalle margarin for smør. Mills kan jo bare finne opp et nytt ord og markedsføre det. Dessverre har de fått med Forbrukerombudet med for osten er jo såååå sund. Akkurat som om den blir mindre sund fordi den får et annet navn.
Valde
ValdeInnlegg: 17525
26.03.07 13:31
mf_6 skrev:
Det blir nesten som å tro at produkter som heter noe med "hjemmelaget" er laget hjemme på kjøkkenet til ei gammel budeie på Vestlandet.
----------
I Danmark slås det faktisk hardt ned på dette. Står det "hjemmelaget" så må det være laget der det selges og ikke på en fabrikk.

Jeg synes det er fornuftig at man vet hva man kjøper allerede i navnet på produktet.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg