Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jukseost

NYTT TEMA
ClubForzaRimini1353N
ClubForzaRimini1353NInnlegg: 25
19.11.07 11:29
Flere, som i motsetning til de ansvarlige, overhodet ikke var klar over hvor mange produkter med navn som «topping til taco og pizza», egentlig er jukseost laget av skambillig og helseskadelig palmeolje(art. vg-nett i dag)?

Det må det da være, siden man har dramatiske økninger i salget!

Hvordan kan man forsvare å selge slike produkter uten å opplyse tydeligere om innholdet? Sosial- og Helsedirektoratet bør ta på seg å tvangsmerke slike med f.eks. "Ikke ost, men GIFT!"

Boikott! Hva slags samfunn lever vi i, når matprodusenter er villig til å bruke ostens svar på sigaretter, bare de kan tjene mer penger?

Brummund
BrummundInnlegg: 91
20.11.07 09:34
Trodde nesten dette var allmennkunnskap nå. Jeg styrer alltid unna denne leke-osten.
Kjottolf
KjottolfInnlegg: 253
20.11.07 09:54
I dag mistet Dolly Dimples meg som kunde.
Kjottolf
KjottolfInnlegg: 253
20.11.07 10:19
Komisk at de forsøker å argumentere for dette med fagmessig begrunnelse. De fleste gjennomskuer jo at det handler om økonomi, først og fremst. Så fant de vel ut at smaken var bra nok til at dette lureriet kunne forsvares.
Viseadministrerende direktør Bastiansen i Dollys snakker på vegne av alle kundene sine og mener at de ikke føler seg lurt. Det er vel ikke bare jeg som synes det var utrolig arrogant?

Jeg føler meg lurt! I dag mistet Dolly Dimples meg som kunde.
franzsigel
franzsigelInnlegg: 15034
20.11.07 11:52
Nå ble vel Dolly Dimple "avslørt" allerede da analog ost først kom i medias søkelys.

Som f.eks i denne artikkelen fra 2006

http://www.aftenposten.no/helse/article1432374.ece

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44883
20.11.07 12:10
Som vanlig resirkuleres nyhetene av media. Det skjer ikke nok i Norge til at man hele tiden kan komme med nye ting. Nå er det denne saken som kommer opp igjen. Gjesp!

Hvis det ikke er forskjell i smaken, så er vel sunt vegetabilsk fett vel så bra som melkefett. Hvis man skal ha det på toppen av pizza spiller det vel ikke SÅ stor rolle?
pandemonium
pandemoniumInnlegg: 576
21.11.07 22:49
DrSchwei skrev:
Som vanlig resirkuleres nyhetene av media. Det skjer ikke nok i Norge til at man hele tiden kan komme med nye ting. Nå er det denne saken som kommer opp igjen. Gjesp!

Hvis det ikke er forskjell i smaken, så er vel sunt vegetabilsk fett vel så bra som melkefett. Hvis man skal ha det på toppen av pizza spiller det vel ikke SÅ stor rolle?

---------------------------------------------------------

Palmeolje er overhodet ikke sunnere enn melkefett. Melkefett er noe av det sunneste fettet man kan få i seg(i hvertfall når det er økologisk) og er overlegen på smak. Hvorfor skal man putte oljer i ost? Å ja, man smaker forskjellen, jukseosten smaker gummi. Nå har ikke jeg spist en pizza på Dollys på mange år, fordi pizzaen smaker helt grusomt, helt uten at jeg visste om at de brukte jukseost.
DrSchwei
15.02.14 20:29

Og "jukeseost" ble nest best i test her:

http://www.side2.no/helse/flere-overraskelser-i-testen-av-pizzaost/5162860.html

Somsagt, har ingenting imot å bruke dette hvis det er like bra eller bedre enn vanlig ost.

Men slik blir det ofte i media - hvis noen blir tatt i å "jukse", så slutter folk å høre på saklige argumenter.

(Innlegget ble redigert 15.02.14 20:30)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
16.02.14 09:33
ClubForzaRimini1353N: Boikott! Hva slags samfunn lever vi i, når matprodusenter er villig til å bruke ostens svar på sigaretter, bare de kan tjene mer penger?

HVOR er mattilsynet? 

Herdet palmeolje er forbudt i noen andre lande.

Produksjonen av den billige palme olje der blir brukt i mat, er ikke bæredyktig,  og tar hardt på regnskogen, Der igjen er  høyst nødvendig for klimaet på jord.

Pressen hadde mye og beskjeftige sig med, hvis den ikke var så lat, og  lot  sig styre.

DrSchwei
16.02.14 10:58
sanila: Pressen hadde mye og beskjeftige sig med, hvis den ikke var så lat, og lot sig styre.

Akkurat her har jo pressen fungert utmerket og palmeolje er i praksis nesten helt borte i Norge. Denne saken er fra 2007, og nå er det bare noen få kjekstyper og andre småting som inneholder palmeolje. I tillegg sies denne palmeoljen som brukes å være bærekraftig.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
16.02.14 11:07
DrSchwei: Akkurat her har jo pressen fungert utmerket og palmeolje er i praksis nesten helt borte i Norge. Denne saken er fra 2007, og nå er det bare noen få kjekstyper og andre småting som inneholder palmeolje. I tillegg sies denne palmeoljen som brukes å være bærekraftig.

Du kan synes det er godt nok jeg synes det er smått tenkt

Der er stadig mange produkter hvor der står inneholder vegetabilsk olje, og dette dekker nesten alti over herdet palme olje,

Når du skrive , at pressen har lite å drive med er det jo fordi pressen ser så lite ut over landets egne grenser.

Palmeolje brukes i mange lande, og regnskogen  er nødvendig også for Norge for å oppretholde  klima.

Norge er avhengig av verden rundt, uansett om Norge vil det eller ej.

Klikk for å gå tilbake til toppen