Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rare brødnavn

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45637
28.01.08 21:40
Jeg er ikke av de hyppigste brødspiserne, faktisk er det slik at jeg ofte ikke har brød i huset. Derfor har jeg ikke helt oversikten over alle typene som finnes i butikkene, men synes f.eks. at Spelt-brødet fra Bakers er godt. Det samme gjelder VIF-brødet og butikkbakt solsikkebrød. Men så er det en drøss med andre typer med veldig mange rare navn som "Kystbrød" "K4" etc. Utrolig fantasi disse folka som lager brødnavn!

I dag var jeg på Prix og fant noe som må være det rareste brødnavnet noen sinne:
"ALLMINNELIG BRØD"

Dette var et brød fra Coop. Er dette en slags ironisk kommentar til alle andre fantasinavnene? Det stod i alle fall med store bokstaver på posen: "ALLMINNELIG BRØD"

Hehe. Jeg lo godt!
Bessen
BessenInnlegg: 3852
28.01.08 22:07
Her er et lite utvalg:
http://www.coop.no/ncms.aspx?id=23059595-A4E0-44EA-B4B1-BB612D0AB201

Hvem setter normen for hva et allminnelig brød er ?

Pizzagutten
PizzaguttenInnlegg: 4675
28.01.08 22:57
Jeg liker Kaptein sabeltannbrødet...

Og engabrødet, men kun hockeybrødet, det andre blir for grovt for meg
Dufsen
DufsenInnlegg: 10332
28.01.08 23:41
Vel, Rema 1000 har jo solgt "bare brød" en stund nå, og av "hverdagsbrød" er det forresten favoritten min. Omtrent som en kneip som ikke tørker ut.

------------------------
Feminister suger ikke...
De nekter
Bessen
29.01.08 09:22
Dufsen skrev:
Omtrent som en kneip som ikke tørker ut.
-----------------------------
Det heter kneipp.
DrSchwei
29.01.08 11:53
Ja, de er oppkalt etter en kollega av meg, Dr Kneipp.

Man har jo også Dr Kneipps vinbar på Grünerløkka.
Kanskje jeg bør starte Dr Schweis vinbar i Gamle Oslo?

--
Nuvel, dette var langt unna topic.

Dufsen
DufsenInnlegg: 10332
29.01.08 12:50
Jeg snakket selvfølgelig om et skittent utested.
En kneipe, eller kneip som det kalles her i området.

------------------------
Feminister suger ikke...
De nekter
Rosicky_10
Rosicky_10Innlegg: 3912
29.01.08 16:28
Panda-brød er et meget rart brødnavn.
chefchef
chefchefInnlegg: 569
29.01.08 22:00
Hater navnene på coops sine egne varer. Brød som heter Alminnelig Brød, Brus som heter Brus, går du til fryseren så finner pizza som heter Pizza og en eske som heter Fisk.

Jævla irriterende at de ikke kan ha et navn på produktene."Brus med cola smak", "brus med sitron smak", "vanlig tyggegumi" "deodorant med lukt" "appelsin med c vitamin"
Bessen
29.01.08 23:57
DrSchwei skrev:
Ja, de er oppkalt etter en kollega av meg, Dr Kneipp.

Man har jo også Dr Kneipps vinbar på Grünerløkka.
Kanskje jeg bør starte Dr Schweis vinbar i Gamle Oslo?
--------------------------------
Jeg ville gjerne hatt deg i Gamlebyen med en vinkneippe, da jeg ofte er på Kampen, men du måtte hatt noen Ringnes pilsener på lur til meg og ikke servert ristet kneipp som snacks, da kneipp vel er det kjedeligste brødet som noengang er laget.
TetilKje
TetilKjeInnlegg: 2687
30.01.08 19:23
Passer følgende brød inn på denne lista?
Kaptein Sabeltannbrød
Josefinebrød
Svalbardbrød
Buktabrød
Gråtassbrød
DrSchwei
30.01.08 19:38
Buktabrød - hva i all verden er det? Brød bakt i bukta? !

Nei, dette må jeg si jeg er skeptisk til. Tror jeg holder meg til Coops Allminnelig brød ! LOL
TetilKje
TetilKjeInnlegg: 2687
30.01.08 19:41
Er i salg i Coop sine butikker hvertfall i Troms i tida rundt Buktafestivalen i Tromsø
Hilsen Tetilkje
tetradeca
tetradecaInnlegg: 373
02.02.08 08:17
Det er vel et forsøk fra den "kreative" blåruss-ledelsen i industribakeriene å gjøre produktene deres mer spennende enn hva de er. Orkla-eide Bakers er jo ekspert på slike "innovasjoner". Brød er jo tross alt bare "mel, fett, gjær og vann" som en fra ledelsen i Bakers sa til meg en gang.

- - - - - - - - - -
tetradeca = trideca = dodeca
Libro
LibroInnlegg: 257
03.02.08 01:49
Nei, det er ikke coop som har funnet en ny vri på brødnavn. (Da ville det hett "Brød")
"Alminnelig brød" har eksistert fra lenge før de fleste av dere ble født, tydeligvis.
Det var den tid hvor det kun fantes loff (spiral-, form- og frøloff), helkorn, kneipp og Grahambrød. Og almindelig brød.

I Danmark heter varianten sigtebrød (veldig lik, ihvertfall). Brødet er som loff, men med innslag av noe mørkere mel. Veldig godt når ferskt med alt fra leverpostei+sylteagurk, sild (iflg kona), til honning. Prøv selv
DrSchwei
03.02.08 16:35
Takk-takk Libro, dette var jeg ikke klar over. Mulig det er noe som man har hatt på Østlandet da, på Møre, der jeg vokste opp, tror jeg ikke det var noe brød som hadde dette navnet på 80-tallet.

Tror jeg skal prøve dette "allminnelige brødet".. Det høres ut som om det kan ligne litt på Begensk langebrød?

For øvrig tror jeg den store brødrevolusjonen kom i 1982 med VM-brødet. Husker at dette var fantastisk mye bedre enn disse vanlige kneippbrødene.
irritasjon
irritasjonInnlegg: 1769
04.02.08 15:01
tetradeca skrev:
Brød er jo tross alt bare "mel, fett, gjær og vann" som en fra ledelsen i Bakers sa til meg en gang.
--------
Fett? Hvor kommer fettet ifra? Når jeg baker brød er det korn, gjær, mel og vann som gjelder.
Pus_43
Pus_43Innlegg: 876
05.02.08 00:32
DrSchwei skrev:
Jeg er ikke av de hyppigste brødspiserne, faktisk er det slik at jeg ofte ikke har brød i huset. Derfor har jeg ikke helt oversikten over alle typene som finnes i butikkene, men synes f.eks. at Spelt-brødet fra Bakers er godt. Det samme gjelder VIF-brødet og butikkbakt solsikkebrød. Men så er det en drøss med andre typer med veldig mange rare navn som "Kystbrød" "K4" etc. Utrolig fantasi disse folka som lager brødnavn!

I dag var jeg på Prix og fant noe som må være det rareste brødnavnet noen sinne:
"ALLMINNELIG BRØD"

Dette var et brød fra Coop. Er dette en slags ironisk kommentar til alle andre fantasinavnene? Det stod i alle fall med store bokstaver på posen: "ALLMINNELIG BRØD"

Hehe. Jeg lo godt!
------------------------------------------

He-he, nei du kan ikke være vel bevandret i brød-verdenen! ALMINNELIG BRØD er vel det alminneligste brødet vi har "fra tidenes morgen"! Det ligner jo litt på loff, men det er altså finsiktet rug i tillegg til hvetemel, så det er helt lyst.

ALMINNELIG BRØD kom vel nesten som et av de første brødene, sammen med Kneipp-brødet, antar jeg. Det fantes ikke så mange brødtyper å få kjøpt "i gamle dager", de fleste bakte hjemme.

Du burde kanskje prøve å spise mere brød - det er jo kjempegodt!

(Hva spiser du forresten i stedet for brødmåltider? Man kan jo ikke spise middag hele dagen, eller....?) :-)

(Oj, jeg så litt for sent at Libro har fortalt om ALMINNELIG BRØD. Ja, ja, da er vi flere som kjenner "historien"!)

EMRJE
EMRJEInnlegg: 3
04.05.18 10:52

"Alminnelig brød" - slike skiver med smør og sukker på fikk jeg på 50-tallet alltid servert hos naboen. Det var "bortemat" og dermed super godt. I dag så jeg et bilde av en slik brødskive på facebook med "hvem husker dette". (Bakt med mer rug enn hvete)

fargerik
fargerikInnlegg: 54742
04.05.18 12:26
EMRJE: "Alminnelig brød" - slike skiver med smør og sukker på fikk jeg på 50-tallet alltid servert hos naboen. Det var "bortemat" og dermed super godt. I dag så jeg et bilde av en slik brødskive på facebook med "hvem husker dette". (Bakt med mer rug enn hvete)

hehehehehe...velkommen til forum for mat og brød. Vær obs. på at du bumper en ti år gammel tråd ;-)

Husker fra min barndom at gamlingene ofte kalte almindelig brød for "vanlig brød".

Vi hadde vel stort sett kneipp, loff og "vanlig brød"

Hvorfor bruke fremmedord når det finnes adekvate synonymer?

(Innlegget ble redigert 04.05.18 12:28)

sentry4
sentry4Innlegg: 4566
04.05.18 14:25
fargerik: Vi hadde vel stort sett kneipp, loff og "vanlig brød"

Fra barndommen husker jeg kneipp, helkornbrød, loff (vanlig og formloff), frøbrød (loff med valmuefrø?), grovbrød (mørkt, nesten som rugbrød), og så det som het Wittenberger (vanligvis kalt "Witten") og som var noe et sted mellom loff og kneipp. Og så var der et bakeri i Mandal som solgte en type brød som var dobbetstekt - dvs stekt i to omganger, men jeg er ikke kar om å huske hva det het.

fargerik
fargerikInnlegg: 54742
04.05.18 14:41
sentry4: Fra barndommen husker jeg kneipp, helkornbrød, loff (vanlig og formloff), frøbrød (loff med valmuefrø?), grovbrød (mørkt, nesten som rugbrød), og så det som het Wittenberger (vanligvis kalt "Witten") og som var noe et sted mellom loff og kneipp. Og så var der et bakeri i Mandal som solgte en type brød som var dobbetstekt - dvs stekt i to omganger, men jeg er ikke kar om å huske hva det het.

Får ta med at vi hadde veldig, veldig dårlig råd, da, og at luksusbrød ikke "eksisterte".

Det var den gang. Rart å tenke på hvor små kår det var når jeg vokste opp.

Men det ble jo bakt en del, da.

(Innlegget ble redigert 04.05.18 14:42)

sentry4
04.05.18 15:12
fargerik: Det var den gang. Rart å tenke på hvor små kår det var når jeg vokste opp. Men det ble jo bakt en del, da.

Ja, det var vel i den tiden da det ikke ble gjort noe spesielt stort nummer av hvorvidt man hadde det litt trangt - man klarte seg med det man hadde, og sånn var det bare.

DrSchwei
04.05.18 15:33
sentry4: Fra barndommen husker jeg kneipp, helkornbrød, loff (vanlig og formloff), frøbrød (loff med valmuefrø?), grovbrød (mørkt, nesten som rugbrød), og så det som het Wittenberger (vanligvis kalt "Witten") og som var noe et sted mellom loff og kneipp. Og så var der et bakeri i Mandal som solgte en type brød som var dobbetstekt - dvs stekt i to omganger, men jeg er ikke kar om å huske hva det het.

Ja, Wittenberger - sannelig, når du sier det... Mener det var noe som kom i kasene ut til øya, sendt fra Molde Bakeri. Ellers var det stas å komme til besøk til onkel i Heimebane-området. Han hadde kneipp som fast brød i veldig mange år, helt til han gikk over til grovere brød. Hjemme var det alltid hjemmebakt. Er det for så vidt fortsatt, men jeg har dessverre aldri likt mors hjemmelagde brød. Mormors var bedre - mykere.

Tror "revolusjonen" i brødverden i Norge kom rundt VM i Oslo, altså 1982 - da kom VM-brødet, som var veldig, veldig godt - grovt, mykt og saftig. Senere kom veldig mange ganske like brød i samme gata. Mulig jeg tar helt feil - men bare slik jeg opplevde det.

Ved siden av loff synes jeg det aller beste var helkornbrød. Det er jo ganske så fint, men med god smak av hele korn. Men litt skummelt for litt eldre tenner...

... og av loff så var jo det selveste spiralloffen som var kongen. I alle fall hjemmebakt. Husker godt i et av nabohusene ute på øya, en slik skikkelig husmor, som bakte spiralloff ganske ofte - ikke den enkleste baksten, for de skal i i lukkede former, men veldig godt og ekstra stas. Ligger mye historie, omsorg og opphøyd bakstekunst i en spiralloff. Faktisk.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 18629
04.05.18 15:46
DrSchwei: "ALLMINNELIG BRØD" Hehe. Jeg lo godt!

Begrepet "Alminnelig Brød" er gammelt.
Det var ganske vanlig brukt i mange husholdninger på 1970-tallet.
Om dette du så er det samme som da, vet jeg ikke, men mulig det er det tradisjonelle.

Det var i alle fall lyst utenpå og inni, en slags blek, tørr  gulaktig farge på skorpen, og hvitt inni. Det var ofte sprekker på skorpen.
Det var brødet for masse meierismør og gaudaost med hjemmelaget tyttebærsyltetøy på...Pultost var også mye brukt på dette.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 29433
04.05.18 15:51

I Molde hadde vi i mange år et populært brød fra Molde bakeri som het Halvfint Brød. En nabo av meg var på ferie på Østlandet, gikk innom et bakeri i Hønefoss og ba om et halvfint brød. Han fikk en halv loff. 

sentry4
04.05.18 17:03
DrSchwei: og av loff så var jo det selveste spiralloffen som var kongen

Du har så rett!  Spiralloff og reker eller krabber - da var det fest!!

Og nå våknet visst den anddre hjernecellen også ;-)  Grislebrød het det, brødet som ble stekt i to omganger.

(Innlegget ble redigert 04.05.18 17:05)

DrSchwei
04.05.18 17:29
PapaSmurf: I Molde hadde vi i mange år et populært brød fra Molde bakeri som het Halvfint Brød. En nabo av meg var på ferie på Østlandet, gikk innom et bakeri i Hønefoss og ba om et halvfint brød. Han fikk en halv loff.

Ja, når du sier det.... Husker best de store kassene fra Molde Bakeri.

Men ettersom vi snakker om Molde og brød - verdens beste pålegg laget slakter Hansen i Molde. Servelat. Det var en fantastisk god servelat. Lett, fine skiver, veldig mild smak av krydder. Genial. Servelat ble alltid kjøpt inn til helgen og brukt på loff. Loff fra Molde Bakeri.

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 2997
12.05.18 19:34

slutt med salt-hysteriet og ha mer salt i brødene igjen...de faller fra hverandre og smaker vann....

borbje
borbjeInnlegg: 5723
12.05.18 22:29

Hvorfor skal brød være så himla dyrt ?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester