Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Garanter mørt - fra Gilde?

NYTT TEMA
susilu
susiluInnlegg: 37111
04.07.08 18:46
Nå gidder jeg ikke kjøpe Gildes vakuum-pakkede såkalt møre kjøtt lenger. Jeg er lei av å tygge såler og synes det er uappetittelig å ha tallerkenen full av forsøkt-tygget kjøtt, enten det er mørbrad eller entrecôte.

Vi har en Mega-butikk som selger gode biffer av forskjellig slag, butikkpakket. Men den er under ombygging.

Så hvor kjøper man de gode, møre biffene i Oslo?
tholgers
tholgersInnlegg: 5026
04.07.08 18:48
Er ikke både mørbrad og endtrecote ganske senete og seigt alltid da? Eller husker jeg feil?
susilu
susiluInnlegg: 37111
04.07.08 19:03
Jeg har spist silkemør mørbrad og en skikkelig mega-mør entrecôte som var pakket i den Mega-butikken som er nær meg og under ombygging. Den entrecôten var noe av det beste jeg kan huske av rødt kjøtt.

Men ja, det er jo en del sener i entrecôte, men om den er skikkelig mør, blir ikke tallekenen full av halvtygget kjøtt.

Da blir det bare indrefilet igjen, og hvis ikke den er mør. er det ikke indrefilet, så det er ikke noe å reklamere med, engang.
Shimon
ShimonInnlegg: 10220
04.07.08 19:54
Ferdig mørnet kjøtt selges omtrent ikke i Norge. Slikt kjøtt går ned vesentlig i vekt, det blir da dyrere, og vanskeligere å omsette. En annen ting er at bransjen fra a til å, med få unntak, absolutt ikke er opptatt av kvalitet. Ei heller den gemene hop av forbrukere.
tholgers
04.07.08 19:55
En annen ting er vel at de fleste vil ha så ferskt kjøtt som mulig, mens kjøttet er best når det er modent. Sånn at det nesten er dårlig:-)
Shimon
04.07.08 19:59
Kundene er vel dressert, og har i praksis ikke noe valg heller. De må kjøpe det som serveres. Det er jo "godt norsk" og da kan det vel ikke være dårlig vare?

Dette håpeløse landbruksmonopolet må snart oppheves, vi kan ikke holde på slik lenger.
elrondir1
elrondir1Innlegg: 92
05.07.08 17:34
Kjøtt mister vesentlig med vekt pga mørning, der er du vel litt ute å sykler Shimon!!!
Når man kjøper kjøtt så er det jo bare å la det ligge ett par uker over best før datoen. Det jeg savner er muligheten til å få kjøpt tørr-modnet kjøtt.
Landbruksmonopol?? Jeg kjøper kjøtt direkte fra bonden, storfe fra Lynum gård på Skogn, kalv fra Sæther gård på Levanger. Er det monopol?
KaareKrapp2
KaareKrapp2Innlegg: 1828
06.07.08 00:03
Hvis du kan få tak i hel, vakuumpakket biff - kan du la den gå et par uker over "best før"-datoen, så har du en god og mør biff.

Har også handlet slik entrecote(irsk) på Maxi Mat ved Svinesund, og biffen har vært nydelig begge gangene.

I mine øyne er entrecote den aller beste biffen, og samtidig en av de rimeligste.

Mvh Krapp
Shimon
06.07.08 16:53
Kjøtt som henger til modning har vektreduksjon pga at det tørker.

Lynum Gårdsmat kjenner jeg til. Nok en produsent i rekken som bl.a. bruker Ikke ubetydelige mengder tilsetningsstoffer i pølsene sine. Det er nivået de ligger på.

Monopolet ligger i at bransjen styrer alt, konkurranse som så godt som alle andre bransjer er utsatt for, er i praksis fraværende. Da blir det fort slik det er i dag.
elrondir1
elrondir1Innlegg: 92
06.07.08 17:58

Selvsagt mister det vekt, men det er bare tull å snakke om en vesentlig vekt reduksjon.
Hvilket nivå Lynum ligger på når det kommer til pølser kan jeg ikke uttale meg om, jeg handler storfe kjøtt der, av meget bra kvalitet! Pølsene skal jeg forhøre meg om, i og med at jeg kjenner pølsemakeren som står for reseptene.

Bransjen styrer alt?? Hvem er det du sikter til, bøndene?
eagle56
eagle56Innlegg: 1184
10.07.08 12:07
Sløve forbrukere har mye av skylda. Den kvaliteten vi sitter og drøvtygger, ja, hadde en fransk forbruker fått sånt noe hadde butikken vært nedlagt !!
Samvirke/bondemafia sammen med butikk - kjeder som driter i alt annet enn fortjeneste oppå de sløve forbrukerne så har du bildet.
Joda, det finnes nisjebedrifter. Men 260 kroner kiloen for lammekoteletter ?? 378 kroner for okse ytrefilet ?? Faen i meg sykt !!
I Oslo går du til Makvans kjøttsenter i Herslebsgate ! Så lenge du dropper svinet får du alt annet, god service og topp kvalitet. Har handlet der i årevis. Selvfølgelig noe dyrere enn kjedebutikker, men på ingen måte noen stor forskjell, iblant er de også billigere. Og.........du får ordentlig kjøttdeig / karbonade som ikke bare ettterlater en sølepytt i panna.
Dinta
DintaInnlegg: 309
10.07.08 12:25
Kjøpte en gang ribbe hos Strøm Larsen i Oslo rett før jul. Måtte vente ca. 15 minutter til bilen med ribbe ankom. Den var fra Gilde! Kosta ca. 150,- kr. pr. kilo el.l. Var akkurat lik den man kjøper på tilbud hos Coop til kr. 29,- Aldri mer slakterbutikk. Har også samme sted fått inntørka spekeskinke og tørr kokt skinke. Snerk på salater og inntørka pølser.....
Ikke imponert!
Bessen
BessenInnlegg: 3852
10.07.08 14:56
eagle56 skrev:
Sløve forbrukere har mye av skylda. Den kvaliteten vi sitter og drøvtygger, ja, hadde en fransk forbruker fått sånt noe hadde butikken vært nedlagt !!
-------------------------------------
Ja, her ligger hele problemet. For som biffelsker går jeg rundt som en idiot og aldri klager. Garantert mørt betyr at man kan få pengene igjen dersom biffen ikke er slik man vil ha den. Men det passer dårlig å gå tilbake med en biff kl. 21.00 på en lørdagskveld, når man attpåtil er skrubbsulten.
Jeg tror generelt at norske forbrukere er for lite kravstore. Hadde vi aksjonert ved å slutte å kjøpe biff, så ville det nok ha skjedd noe, men Ola Nordmann er for dum til slikt.
Synes ikke slakterne får til noe bedre biff heller. Hadde en i mange år som jeg stolte på, men han sluttet av og ble ansatt hos Obs og der får han nok ikke mørne biffen slik det passer ham.
eagle56
eagle56Innlegg: 1184
10.07.08 15:32
Nei, Bessen, kravstore er vi ikke her til lands !! Vi er jordnære og enkle og tar det vi får. En skal ikke klage så lenge en har mat på bordet vet du.
Men når en ser mangfoldet og kvaliteten sammenlignbare land har så får en ikke lyst på trevlete kjøtt og pølser fulle av mel og fett.
Kjøpte nydelig entrecote i Sverige, den var av Irsk opprinnelse. Og en ytrefilet fra samme land var det heller ikke noe å si på, entrecot til 79 og ytrefilet til 119 SVENSKE.
Og dette med slagord for mørt kjøtt. Det skal ikke drives reklame for mørt kjøtt, det er da for fanken en selvfølge.
Etter et par ukers ferie i noget sydligere strøk av fastlandsEuropa blir nedturen stor samme om det er Meny eller Rema. Men nå begynner noen sikkert å pipe om lønnsnivå og sysselsetting og masse bla bla.
Uansett, vi vil ha mat det smaker noe av og som kan tygges innen rimelig tid !
Salchichon
SalchichonInnlegg: 2081
10.07.08 16:23
Synes forsåvidt at NRF er et greit kompromiss. Det er ikke lett å drive gårdsdrift her i landet, og NRF gir jo både melk og brukbart kjøtt. TIL HVERDAGSBRUK.

Men det burde legges mer til rette for import av ordentlig kjøtt, fra rene kjøttproduserende raser som Aberdeen, Longhorn, Limousine og de andre. Så vidt jeg har fått med meg er dette dyrt å få tak i i Norge, og for de aller fleste er det ganske umulig å finne på sitt hjemsted. Har ikke sjekket ut lover og regler på dette, men fettinnholdet i amerikansk biffkjøtt og norsk er ganske forskjellig. Visstnok 12-15 prosent kontra 1-2 prosent. Og alle som kan litt om mat vet at det er mye god smak i fettet!

Har lest om en ny avlsrase, STN, som gir mørere kjøtt enn trauste, gamle Norsk Rødt Fe men som fortsatt er noenlunde magert. Kan være et håp for fremtiden.

Forfun
ForfunInnlegg: 5813
10.07.08 21:09
Bessen skrev:
Jeg tror generelt at norske forbrukere er for lite kravstore. Hadde vi aksjonert ved å slutte å kjøpe biff, så ville det nok ha skjedd noe, men Ola Nordmann er for dum til slikt.
----------------
Har sluttet å kjøpe biff i Norge for mange år siden. Har aldri spist god biff i Norge (ehh, litt feil, har spist god elg-biff, men den var mørnet skikkelig). Spiser gjerne god biff i utlandet, men blir ofte skuffet der også. Gilde er i alle fall uspiselig.

Fler enn meg må slutte å handle gilde produkter.
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 48452
10.07.08 21:23
Det er faktisk mulig å finne ok biffkjøtt i butikkene. Spesielt ser jeg etter godt marmorert og mørk entrecote, som helst nesten skal være utgått på dato. Dette pleier å være godt. Det er også fett nok.

Har også testet et par av disse kjøttferasene uten at det har gitt noe bedre resultat enn om man har vett til å plukke ut det beste fra selvbetjeningsbutikken. Jeg snakker da om butikkpakket kjøtt, ikke disse ferdige vakuumpakkede fra Gilde.

Men selvsagt er det eneste fornuftige at man åpner for mer import av kvalitet. Det er det eneste fornuftige - for 98 prosent av befolkningen, som ikke er bønder. Men det norske systemet tar jo mer hensyn til de 1-2 prosentene som er bønder enn vi som skal ha varene. Dessverre.
Bessen
BessenInnlegg: 3852
10.07.08 21:45
DrSchwei skrev:
Men selvsagt er det eneste fornuftige at man åpner for mer import av kvalitet. Det er det eneste fornuftige - for 98 prosent av befolkningen, som ikke er bønder. Men det norske systemet tar jo mer hensyn til de 1-2 prosentene som er bønder enn vi som skal ha varene. Dessverre.
-------------------------------------------------
Tror ikke at vi får særlig mørere kjøtt ved import og vi bør heller ikke skylde på norske bønder. Det er siste ledd i omsetningsprosessen, som ikke mørner kjøttet nok av frykt for å få for stort svinn, som er synderen her og så oss forbrukere som ikke tør å kjøpe grått kjøtt som det lukter surt av når vi åpner pakken.
Salchichon
SalchichonInnlegg: 2081
11.07.08 11:09
Bessen skrev:
Tror ikke at vi får særlig mørere kjøtt ved import og vi bør heller ikke skylde på norske bønder. Det er siste ledd i omsetningsprosessen, som ikke mørner kjøttet nok av frykt for å få for stort svinn, som er synderen her og så oss forbrukere som ikke tør å kjøpe grått kjøtt som det lukter surt av når vi åpner pakken.

- Føler meg ganske sikker på at så ikke er tilfelle.

NRF er langt fra en ideel rase å bruke til kjøtt, og vil godt mørnet kjøtt av denne rasen vil nok uansett ikke rettferdiggjøre pristillegget for mørningen for kresne forbrukere.

Tar man derimot en rase som Longhorn som utgangspunkt, så vil den ekstra mørningen resulterer i glimrende biffer av høy kvalitet, og antageligvis til samme pris som mørnet NRF. Mørnings og importkostnadene vil jo bli delivs utvjevnet av stordriftsgevinsten og rimeligere drift i utlandet. Man kan jo også se for se at mørningen faktisk kan foregå under transporten, og dermed ytterligere redusere marginalkostnaden.

Og jeg er villig til en gang i blant å betale godt for kjøtt fra slike raser.
Valek90
Valek90Innlegg: 2784
11.07.08 21:20
Bessen skrev:
Det er siste ledd i omsetningsprosessen, som ikke mørner kjøttet nok av frykt for å få for stort svinn, som er synderen her og så oss forbrukere som ikke tør å kjøpe grått kjøtt som det lukter surt av når vi åpner pakken
----------------------------------------

Det handler nok heller om at kjøttindustrien ligger litt på etterskudd, og jobber på spreng for å imøtese etterspørselen - dermed kan det bli tatt noen snarveier. Men samtidig synes jeg det sitter en del usannsynlig kresne folk her. Jeg kjøper stort sett bare Gilde-produkter og har vært fornøyd hver eneste gang.
tholgers
11.07.08 21:23
Jeg kjøper sjelden gildeprodukter, kan hende jeg prøver noe pålegg, de er flinke til å lage variert kjøttpålegg, irriterer meg bare at sneiene deres er så tynne?
her jobber jeg derimot: http://www.tomamat.no/
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg