Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan fyre opp en grill?

NYTT TEMA
lok1
lok1Innlegg: 5644
09.07.08 21:07
Hehe, sliter litt her. Har en vanlig kulegrill med kullgrill. Forslag? Trenger en beskrivelse av hvordan man gjør det...
Skalleman
SkallemanInnlegg: 6696
09.07.08 23:20
Legg kullene i en pyramide i midten.
Sprut på godt med tennvæske.
Og så det viktigste. Vent i 10-15 minutter til tennvøsken har trukket godt inn.
Tenn på. Hold hodet unna selve grillen når den tennes.
Vent til kullet har fått ett hvitt lag med aske på utsiden. Da er den varm nok.
Prosessen fra du heller på tennvæske til grillen er varm nok tar bortimot 45 minutter.

Lykke til!
Oilskin
OilskinInnlegg: 11173
10.07.08 00:33
Skallemann; du glemt å fortelle om pølsene, gjennomtrukket av tennvæskesmak som alle spiser seg mette på mens de venter på at grillen skal få den rette temperaturen!
Bessen
BessenInnlegg: 3852
10.07.08 09:55
Skalleman skrev:
Legg kullene i en pyramide i midten.
Sprut på godt med tennvæske.
-----------------------------------
Ville rakt grillkullene utover etter at de er blitt hvite.
NB. Enig i at det må has på rikelig med tennvæske før opptenning. For all del ikke sprut på mer dersom det ser ut til å være for lite futt i grillen. Det kan få fatale følger da flammene kan trekke seg opp langs strålen og få flasken til å eksplodere.
Ta heller litt tennvæske i en engangs pappkopp ( for alt i verden ikke isoporkopp ) og kast den inn i grillen fra god avstand.
Ha alltid en hageslange klar i nærheten og sett på dusjing og ikke full sprut dersom det skjer et uhell.
Bor du i leilighet med balkong, så kjøp en elektrisk grill, selv om disse på langt nær gir like godt resultat.
Skalleman
10.07.08 10:16
Oilskin skrev:
Skallemann; du glemt å fortelle om pølsene, gjennomtrukket av tennvæskesmak som alle spiser seg mette på mens de venter på at grillen skal få den rette temperaturen!

Det var de jeg tenkte man skulle unngå om man fulgte min oppskrift.

Ja glemte det å rake kullene utover.

Hele clouet er å fyre opp i god tid før gjestene kommer. Da slipper man å vente i all evighet på maten. da blir folk utålmodige.

Jeg har gassgrill, så jeg har litt kjappere oppstart :)
Salchichon
SalchichonInnlegg: 2081
10.07.08 10:38
Kullene skal ikke rakes utover etter at de har blitt vite. Om man ikke skal grille 10 biffer samtidig, så er det greit å ha et område der maten kan ligge uten glødende kull og slappe av. På den måten kan man gi stykkene en ordentlig omgang varme for å få den gode grill og røyksmaken, for å så legge de til indirekte grilling for å oppnå den riktige kjernetemperaturen.

Kylling bør grilles på indirekte varme først, for å unngå at de svir seg fast til risten.
Forfun
ForfunInnlegg: 5814
10.07.08 13:47
Bessen, vi har veldig forskjellig holdning til sikkerhet. Det du skriver er ikke feil, men helt unødvendig. Den tennvesken som selges i dag er så lite brennbar at den ikke kryper opp langs strålen (prøv en gang når det er lite tennveske igjen i flasken). Bruker du bensin som tennveske da stemmer din fremgangsmåte.

I deler av min omgangskrets er foresten tennveske forbruksvare. Tennveske er bra til flammesluking (og flammespruting). En liter tennveske forsvinner på få minutter. Har ikke prøvd selv, det må smake pyton. Ser dog imponerende ut der de står i bar overkropp og spruter flammer. Ingen brannsår av betydning så langt. En kopp flybensin på grillen har også en slående effekt.

Men tilbake til topic, beste måten å tenne grill på er å kjøpe et tennrør, avispapir i bunn og kull over. Slipper da å bruke tennveske og det går fort.
Bessen
BessenInnlegg: 3852
10.07.08 14:29
Forfun skrev:
Bessen, vi har veldig forskjellig holdning til sikkerhet. Det du skriver er ikke feil, men helt unødvendig. Den tennvesken som selges i dag er så lite brennbar at den ikke kryper opp langs strålen (prøv en gang når det er lite tennveske igjen i flasken).
---------------------------------
Det er sikkert rett at tennvæsken er anderledes nå, men jeg akter ikke å prøve !
Har stor respekt for alt lettantennelig så slike ting eksperimenterer man ikke med.
lok1
10.07.08 17:04
Takk for tips. Jeg visste _nesten_ hvordan man gjorde det. Den eneste feilen jeg gjorde var at jeg bare ventet 5 minutter etter jeg tok på tennvæske. Det gjorde at det ble flammer, men etter flammene gikk bort ble ikke kullene varme. Så ble MYE eksprimentering med det. Vi tok på mer kull, mer tennvæske og til og med en opptenningsbrikett. Og det funket, hurra! Tok bare en time ekstra :-)

Lenge til jeg tar frem kulegrillen nå :p
Salchichon
SalchichonInnlegg: 2081
10.07.08 17:23
Hvorfor er det lenge til? Nå har du jo lært.

Grilling på kullgrill er det beste. Mens man venter på at grillen skal bli klar kan man jo lage alt annet klart, og heller kose seg foran grillen med en pils når alt det andre står på bordet/i ovnen.
Skalleman
10.07.08 19:44
Har du varmepistol kan den også brukes til å få fyr. Full guffe, og hold den på samme sted en stund.
lok1
11.07.08 22:42
Salchichon skrev:
Hvorfor er det lenge til? Nå har du jo lært.

Grilling på kullgrill er det beste. Mens man venter på at grillen skal bli klar kan man jo lage alt annet klart, og heller kose seg foran grillen med en pils når alt det andre står på bordet/i ovnen.
-------------------------------------------------------------------
Enig i at grilling på kullgrill er det beste. Men mye lettere med gass da...
Når jeg i forrigårs skulle grille noen pølser og koteletter var det mest for å få de grillet og spiselig. Ble utrolig mye stress siden det ikke gikk på første forsøk og med ett par gale folk rundt meg gjorde det ikke lettere, hehe.

Men venter til mine foreldre kommer hjem hvertfall...
coldman
coldmanInnlegg: 3499
12.07.08 03:56
"Bessen skrev:
Det er sikkert rett at tennvæsken er anderledes nå, men jeg akter ikke å prøve !
Har stor respekt for alt lettantennelig så slike ting eksperimenterer man ikke med."

Slapp av, det kan du godt prøve. Tennveske er så lite flyktig at du klarer ikke engang å tenne på det i en kopp med en fyrstikk.

Derimot er rådet ditt med å kaste tennvæske på varmt kull litt mer tvilsomt, da du ikke nevnte hva som ofte skjer. Tennvæsken treffer det glovarme kullet, og du får enorm fordampning, masse hvit tennvæskedamp, og så sier det ofte pang (eller poff), med en stor ildkule... Skal man sprute tennvæske på noe som er eller kan være veldig varmt, sørg for at du har en liten "pilotflamme" du kan sikte på, slik at den vokser og brenner opp eventuell gass før det blir for mye. Da får du en kontrollert avbrenning. Er det ingen synlige flammer på grill som ser ut til å ha slukket ville jeg tent på en liten papirbit, og så guffet på med tennvæske.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg