Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Denne maten er farlig

NYTT TEMA
mysuperioropinion
mysuperioropinionInnlegg: 1112
12.07.08 01:06
http://truther.org/index.php?/2008070895/health/the-hidden-danger-in-your-food.html
Bessen
BessenInnlegg: 3852
12.07.08 02:31
Gammalt nytt !
Oilskin
OilskinInnlegg: 11173
12.07.08 02:37
Denne postet jeg på dbforum i januar:

"Et enkelt søk på Google frambringer 49100 artikler som omhandler MSG; på varedeklarasjoner som oftest kalt smaksforsterker E 621 el. E 635. Stoffet omtales som alt fra "Gud's gave til en dårlig kokk" til at det er et sterkt nevrotoxin som virker direkte på hjernen og bl. a ødeleggegger insulinbalansen, svekker læreevnen, gir dårlig nattesøvn og forårsaker fedme.
Det finnes enkelte "gode" argumenter for at det ikke kan være skadelig; det eksisterer jo naturlig både i kroppen og i naturen. Vi har jo òg saltsyre naturlig i kroppen, men ville noen finne på å drikke det?
Jeg er i hvert fall overbevist om at det har svært negative effekter etter bl. a å ha bodd i Østen i et par år og blitt neddynget med MSG som fantes i omtrent all mat. Søvnmønster ødelagt og urven i kroppen.
Desverre har bruken av dette blitt svært utbredt også her på berget: Jeg kan nevne: Det meste av gryteretter og supper, chips, fiskekarbonader, leverpostei, majonesbaserte salater, buljong.
At fedmeforskere har begynt å studere og delvis konkluderer med at MSG kan være en vesentlig årsak til et økende fedmeproblem viser jo at dette heldigvis tas alvorlig.
Den største motstanderen er Ajino Moto, et gigantisk japansk konsern med et uttall av MSG-fabrikker spredt utover Asia. At de driver utstrakt lobbyvirksomhet med "kjøpte" eksperter og politikere orker jeg ikke engang å spekulere i!
Heldigvis finnes det fremdeles "rene" råvarer, så jeg klarer meg greit!"

Og verstingene: Toro, Terina, Denja, Delikat, Knorr; Bjellands, Vesteraalen, Maggi samt samtlige fiskematprodusenter.
mysuperioropinion
12.07.08 03:11
gammalt nytt, greit nok. men kan det åpne noen øyne er vel det bra..
Bessen
12.07.08 13:28
mysuperioropinion skrev:
gammalt nytt, greit nok. men kan det åpne noen øyne er vel det bra..
-------------------------------------
Ja, selvfølgelig. Det er svært mange som ikke vet noe om dette. Så det er riktig av deg å informere.
Jeg er selv ganske forvirret over hva jeg tør å spise etter hvert. Konkluderer vel med at jeg må bruke mer tid på matlagingen og lage mer fra bunnen av med kjente råvarer.
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 48456
12.07.08 13:30
Jada, er en smule skeptisk til MSG, men bruker så sjelden disse produktene at jeg gidder å engasjere meg.
Bessen
mysuperioropinion
12.07.08 14:00
flott link.
Men hvorfor lar myndighetene dette holde på ?
De har jo selv barn som kan bli helt noldus i hodet av all denne maten. ?

Jeg har selv ikke så mye problemer med å styre unna ferdigmat og mat jeg tror kan inneholde msg, bortsett fra en sak og det er Taco-mix krydder.
Det er rett og slett livsfarlig for meg. Jeg kan sikkert spise 20 taco, og har lyst på det i to dager etter jeg har spist det.
det tror jeg jammen meg jeg bare må kutte ut altså...
nakensyklist
nakensyklistInnlegg: 83
12.07.08 14:02
Hysteri. Har lempet nedpå med store mengder msg hele livet. Likevel er jeg svært begavet
mysuperioropinion
12.07.08 14:07
Takk det kan vi se av dine lange utredende innlegg her på vgnett.
------------------------------------------------------------xxxxxxxxx-----------------------

life is short...cut the small talk..get the big picture
nakensyklist
12.07.08 14:10
Ja msg er nok skyld i at jeg skriver korte innlegg.
mysuperioropinion
12.07.08 14:14
nei , men korte stupide innlegg kanskje...
og hvordan kan du vite at du ikke er blitt dum av msg?
er man dum så er man dum...
nakensyklist
12.07.08 14:16
Saken er vel at jeg ikke er dum
mysuperioropinion
12.07.08 14:37
nei, når du sier det så.
Bessen
12.07.08 14:42
DrSchwei skrev:
Jada, er en smule skeptisk til MSG, men bruker så sjelden disse produktene at jeg gidder å engasjere meg.
-----------------------------------
Hvordan unngår du produkter med MSG, og i hvilken grad påvirker det hverdagen din hva matlaging og innkjøp angår ?
mysuperioropinion
13.07.08 13:05
jeg oppfordrer alle til å se innlegget "en glimrende doku" på mat og drikke siden her...den var (u)fin...tar deg 20 min...
Oilskin
OilskinInnlegg: 11173
13.07.08 13:29
mysuperioropinion skrev:
jeg oppfordrer alle til å se innlegget "en glimrende doku" på mat og drikke siden her...den var (u)fin...tar deg 20 min...

Støtter denne og her er linken:

http://www.youtube.com/watch?v=joweZ6uM5iY&feature=related

Den er i tre deler
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg