Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Noen som kjenner Lumumba?

NYTT TEMA
Oilskin
OilskinInnlegg: 11173
13.07.08 00:34
Inspirert av Whisky/Cola tråden kom jeg på en hendelse fra atskillige år tilbake. En nær kvinnelig venn av meg kom hjem fra Mallorca og hadde bl.a med seg en liter med utgammel og dyr Martell. Hun rigget seg opp med Nesquick, H-melk samt denne perlen av en Cognac for å blande seg en Lumumba. Jeg steilet jo og tilbød henne kjapt to flasker "cognac" i bytte for den ene. En kjapp tur på polet, og to Brandy Spesial skiftet eier. Begge to var fornøyd med handelen. Hvem pokker kjenner forskjell på Cognac og fusel når det blandes med sjokolademelk?
Persimone_1
Persimone_1Innlegg: 9935
13.07.08 09:32
Jeg tror nesten du er av min generasjon.

People try to put us d-down (Talkin' 'bout my generation)
Just because we get around (Talkin' 'bout my generation)
Things they do look awful c-c-cold (Talkin' 'bout my generation)
I hope I die before I get old (Talkin' 'bout my generation)

Vi drakk masse Lumumba i Spania i sin tid. Jeg husker at det smakte godt den gangen, men jeg har ikke prøvd å gjenskape drikken.

Oilskin
13.07.08 10:26
Persimone_1 skrev:

Persimone_1 skrev:

Vi drakk masse Lumumba i Spania i sin tid. Jeg husker at det smakte godt den gangen, men jeg har ikke prøvd å gjenskape drikken.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Jeg har òg drukket dette her, Persi :-)) Det smakte slettes ikke verst, og jeg har ingen problemer i det hele tatt med at folk må få drikke det de liker uten å få fy-stempel! Men jeg syntes det nesten grenset til helligbrøde å blande gudenektar, dagros og Nestlé i en tid da gudenektaren kostet "ei ukelønn" og sto på øverste hylle på polet og samlet støv! Jeg ville definitivt hatt en noe mer avslappet holdning til dette i dag!

Når drar du til Kina?

Persimone_1
13.07.08 10:33
Den første august.
Oilskin
13.07.08 10:42
Kommer tilbake i "Sylteegget" med noe kulinariske lekkerbiskener du_må_få med deg. Det går jo ikke an å reise 10000 km for så å leve på biff med bernaise :-)))

Hva med Bejing og OL? Får du med deg dette?
Persimone_1
13.07.08 10:44
Nei, får ikke med meg OL, du. Jeg skal delta i helt andre kulturelle aktiviteter.

Spiser for øvrig aldri biff. Sant. Uansett hvor mørt man påstår at kjøttet er, smaker det gamle skosåler for meg.
EpIet
EpIetInnlegg: 1807
13.07.08 10:45
Lumumba er vel noe man garantert spyr av?
Oilskin
13.07.08 11:04
EpIet skrev:
Lumumba er vel noe man garantert spyr av?
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Jeg har kun prøvd dette i små mengder, men store mengder av melk og alkohol i kombinasjon skal visstnok være den ideelle kombinasjon for osteliknende produksjon med tilhørende kvalmefornemmelser. Mitt personlige svar på ditt spørsmål må derfor bli JA!
tussi
tussiInnlegg: 5896
13.07.08 12:02
Å lage Lumumba av Sjokomelk og Fransk Cognac er som å lage irish Coffe med Jack Daniels og krem på boks. Helligbrøde!

Lumumba skal lages med sjokomelk og spansk brandy!!!

Og det er ikke meningen man skal drikke seg (spy)-full av Lumumba, den skal avnytes en kald, spansk ettermiddag når man er litt sår i halsen og ellers litt "pjusk". Verdens beste varme "medisin" !!

•.´¯`•.¸¸.•´¯ `•.¸ >Tussi
Oilskin
13.07.08 12:25
tussi skrev:
Å lage Lumumba av Sjokomelk og Fransk Cognac er som å lage irish Coffe med Jack Daniels og krem på boks. Helligbrøde!

Lumumba skal lages med sjokomelk og spansk brandy!!!

Og det er ikke meningen man skal drikke seg (spy)-full av Lumumba, den skal avnytes en kald, spansk ettermiddag når man er litt sår i halsen og ellers litt "pjusk". Verdens beste varme "medisin" !!
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Godt å få en bekreftelse fra en "ekspert" på at min håndtering av overgrepet mot Martell var rett, Men jeg skulle kanskje erstattet Brandy Spesial med Bobadilla 103? :-)) Min unnskyldning er at jeg ikke engang hadde hørt om denne spesialiteten før denne episoden, så reaksjonen var spontan!
Freitas
FreitasInnlegg: 17449
13.07.08 21:02
"Noen som kjenner Lumumba?"

Nei, jeg rakk aldri å bli kjent med Kongos første demokratisk valgte president. Han ble henrettet noen måneder før jeg ble født. Men drikken som er oppkalt etter ham er grei nok, jeg støtter Tussi i at den egner seg som varmepåfyll i hustrige tider. Hyttetur på høsten er en glimrende anledning til å slurpe i seg noen glovarme munnfuller. Men ikke med Nesquick! Ordentlig kakao eller mørk kokesjokolade er det som må tilsettes melka for å få dette til å bli bra. Spansk brandy er også på favorittlisti mi i den sammenhengen, helst Magno.
Oilskin
14.07.08 09:47
Freitas skrev:
"Noen som kjenner Lumumba?"

Nei, jeg rakk aldri å bli kjent med Kongos første demokratisk valgte president. Han ble henrettet noen måneder før jeg ble født. Men drikken som er oppkalt etter ham er grei nok, jeg støtter Tussi i at den egner seg som varmepåfyll i hustrige tider. Hyttetur på høsten er en glimrende anledning til å slurpe i seg noen glovarme munnfuller. Men ikke med Nesquick! Ordentlig kakao eller mørk kokesjokolade er det som må tilsettes melka for å få dette til å bli bra. Spansk brandy er også på favorittlisti mi i den sammenhengen, helst Magno.
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Undres om navnet på drikken kan ha noe med fargen å gjøre; den er jo utpreget mørk. Dette var vel ikke PK!
Freitas
FreitasInnlegg: 17449
14.07.08 10:12
Ikke helt PK, men egentlig ikke så usannsynlig. Lumumba ble henrettet i 1961, da ble det stort sett ikke reagert negativt på den slags her i Norge. Ja, ikke henrettelsen, men hvis noen hadde assosiert fargen og kalt opp drikken etter den kortvarige frihetshelten.

Jeg aner ikke om det med at drikken er oppkalt etter fyren er korrekt, tror det var min salige far som fortalte meg det for 30-35 år siden. Har ikke sjekka sannhetsgehalten i teorien siden.
Klikk for å gå tilbake til toppen