Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kahlua

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 48468
13.07.08 20:26
Var i villrede på siste utenlandstur om hva jeg skulle kjøpe. På CPH var det tilbud på Kahlua. Jeg mente å huske at jeg hadde opplevd noen ganger at dette stod oppført som ingrediens i oppskrifter, så tenkte det kunne være et nyttig kjøp. Dessuten synes jeg f.eks. at kaffelikøren Tia Maria ikke er ueffen hvis man vil ha noe søtt til kaffen. Slo derfor til og kjøpte en liter.

Smakte på den i dag, men den var himla søt og "skivpete" i forhold til Tia Maria. Drikker den i skrivende stund i en kopp blandet med Nespresso. Men det er veldig søt, og ikke så fryktelig godt. (Da er Montecristo-sigaren jeg samtidig røyker en større nytelse..)

Jeg har på følelsen av dette blir en skikkelig hyllevarmer i heimen. Eller er det noen som har fantastiske ideer om hva jeg skal gjøre med de resterende 9,9 dl med denne meksikanske kaffelikøren (og jeg som trodde den var dansk...) ?
Freitas
FreitasInnlegg: 17449
13.07.08 20:34
Halvbland den med Campari, hell på en slant konsentrert blåbærsaft, putt i en sitronskive, og du har en underlig drink ;-)
DaleC
DaleCInnlegg: 423
13.07.08 20:40
Kahlua brukes i både white og black russian.
Freitas
FreitasInnlegg: 17449
13.07.08 20:48
Black russian var jeg klar over, men hvordan kan det bli noe white av det? Dessuten er det vel smaksnøytral vodka som er hovedmiksen sammen med kaffeskvipet, jeg syns Campari virker mer interessant...

Tja, jeg kunne jo ha sjekka det først, ser at det skal være fløte i den hvite varianten. Huff, det høres jævlig ut.
Oilskin
OilskinInnlegg: 11173
13.07.08 20:48
DrSchwei skrev: O.s.v
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Det står faktisk på denne siden:

[ul]http://www.aperitif.no/index.db2?id=43910[/url]

at Kahlua er dansk. Lisensiert, kanskje?

Det står og noen interssante oppskrifter der. Screaming Orgasm eller Multiple Orgasms f. eks! Lykke til :-))
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 48468
13.07.08 21:04
Takk for hjelp og støtte i denne vanskelige tid, med mitt misklykkede innkjøp. Lurer på om den kan få mer fyldig kaffesmak om jeg putter oppi noen bønner?

Takker nei til Campari-varianten. ;- ) Men jeg kan vel lage noen varme drikker utover høsten, tenker jeg..
001olebrum
001olebrumInnlegg: 5703
13.07.08 22:27
Vel.... Lag den som Irish Coffee. Uten brunt sukker(den er søt nok i seg selv)

Mvh 001
Piplonuk
PiplonukInnlegg: 162
16.07.08 10:11
Freitas skrev:
Black russian var jeg klar over, men hvordan kan det bli noe white av det? Dessuten er det vel smaksnøytral vodka som er hovedmiksen sammen med kaffeskvipet, jeg syns Campari virker mer interessant...

Tja, jeg kunne jo ha sjekka det først, ser at det skal være fløte i den hvite varianten. Huff, det høres jævlig ut."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg synes det er bedre å bruke helmelk enn fløte, og blande med mer vodka enn kaluha. Shaker er viktig.:)
jahngunnar
jahngunnarInnlegg: 294
16.07.08 10:16
Piplonuk skrev:

Jeg synes det er bedre å bruke helmelk enn fløte, og blande med mer vodka enn kaluha. Shaker er viktig.:)
-----------------------------------------------------------------------------------

Jeg er ikke helt enig der.
Slik den skal serveres (etter oppskriften på baksiden av Kaluhaflaska) skal man ha 2deler med vodka (4cl) og 1 del kaluha (2cl) detteblandes i et "whiskyglass" med is. Derretter skal det toppes med Fløte. (slik som det gjøres på Irish Coffee om jeg har skjønt det rett). Man lager vel ikke irish med H-Melk???

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.simmeroy.no
JackFrost
JackFrostInnlegg: 13897
17.07.08 15:58
Den ultimate White russian er som du beskriver den jahngunnar, fløten skal shakes og legges på toppen til slutt, slik at man drikker en black russian gjennom et lokk av fløte. Mmmm, kjempegodt.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg