Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spisevaner

NYTT TEMA
nanya
nanyaInnlegg: 1152
14.07.08 00:08
Dette innlegget passer kanskje ikke så godt på Mat og Drikke, men i fare for å ikke få et eneste seriøst svar på Backstage tar jeg sjansen.

Tenkt scenario: Du spiser middag, for eksempel stekte karbonader med poteter og grønnsaker. Hvordan spiser du?

Alternativ 1: På en og samme gaffel tar du en liten bit karbonade, litt potet og litt grønnsaker. Smaken av de ulike matvarene utfyller hverandre og gjør at opplevelsen til sammen blir optimal.

Alternativ 2: Du spiser en gaffel av hver matvare etter tur. Kanskje det blandes litt i "overgangen", men i utgangspunktet tygger du kun en matvare av gangen, slik at det ikke blandes i munnen. Du mener at man da liksågodt kunne blandet alt sammen i en kjele når det allikevel skal blandes i munnen, og de enkelte smakene ikke kommer til sin rett.

Kjæresten syns jeg spiser så rart, mens jeg mener det er han som er den rare. Håper noen gidder å svare, slik at jeg finner ut at jeg selvfølgelig har rett. ;)
Rexwiller
RexwillerInnlegg: 10247
14.07.08 00:15
I utgagnspunktet alternativ 2, men en og annen blandings kan forekomme. Potet alene er ikke spesielt godt.
Freitas
FreitasInnlegg: 17449
14.07.08 00:22
I utgangspunktet putter jeg litt karbonade, litt potet og litt grønnsaker i munnen samtidig. Men jeg lager ofte mat med flere forskjellige hovedingredienser enn bare tre, og da hender det at jeg varier litt underveis i måltidet. Litt av det, det og det i den ene munnfullen, og litt av det, det, noe annet og noe annet i den neste. Og for å gjøre det helt forvirrende så hender det at jeg mauler bare en ingrediens til slutt, hvis jeg er så mett at jeg skjønner at jeg ikke orker alt.

Men å spise sånn som du beskriver i alternativ 2 må være for folk som ikke kan lage god mat, hele smaksopplevelsen er jo kombinasjonen av de forskjellige greiene man tilbereder.
nanya
nanyaInnlegg: 1152
14.07.08 00:26
Kombinasjon av flere enn tre ingedienser er jo selvsagt, skrev bare disse tre for å gjøre det enkelt.

Så lenge vi snakker kombinasjon regner jeg svaret ditt som alternativ 1.
Freitas
FreitasInnlegg: 17449
14.07.08 00:41
Ja, det forklarte jeg vel tydelig nok ved å forkaste alternativ 2 ;-)
tetradeca
tetradecaInnlegg: 373
14.07.08 07:26
Menne hva hvis man har et glass med f.eks. pepsi maxi i tillegg til de stekte karbonadene, potetene og grønnsakene da? Ville du:

a) Tatt en bit av hver ingrediens og en slurk av glasset mellom hver runde, eller
b) Spist opp alt av f.eks. karbonadene, så drukket halve glasset med pepsi maxi før du spiste potetene, eller
c) Latt grønnsakene ligge??

- - - - - - - - - -
tetradeca = trideca = dodeca
Oilskin
OilskinInnlegg: 11173
14.07.08 07:52
nanya skrev: o.s.v.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Helt opplagt alternativ 1! Man lager jo i utgangspunktet mat med ingredienser som smaksmessig hører sammen, og da bør de også nytes sammen.
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 48459
14.07.08 11:36
Blir alternativ 1.., men under et måltid blir det også litt alternativ 2..

... under gårsdagen entrecotemiddag smakte jeg feks først på biffen uten grønnsaker. Deretter blandet jeg med løk og poteter, men det ble en liten stund før jeg blandet salat og tomat inn i seansen.. Og midt inne i dette kan jeg f.eks. smake på et par poteter, bare for å kjenne etter om potetene var gode i seg selv. Og til slutt så var det å maule de siste bitene av biff, da jeg var mett, men det var fortsatt en del kjøtt igjen.. :-)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 48459
14.07.08 11:38
Mht drikke så er det avhengig av om det er alkohol eller ikke.

Er det alkohol inne i bildet drikker man hyppigere for å smake på drikken sammen med maten. Er det ikke alkohol, f.eks. Cola liker jeg å vente med å drikke til jeg blir tørst av maten, rett og slett fordi det gir en større nytelse å drikke når man er tørst. Dette gjelder helt spesielt når det gjelder f.eks. potetball - der man etter å ha spist 1 ball m/tillbehør blir veldig tørst, og da er de nydelig å drikke et glass kald melk for å slukke tørsten. Sikkert ikke helt fine manerer, men men...
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg