Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sigøynerburger

NYTT TEMA
UVox
UVoxInnlegg: 17956
14.07.08 23:49
Kanskje ikke helt gjennomtenkt eller heldig navnevalg fra ICAs side:

[ur]http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2538823.ece[/url]

Nå er det neppe noe vondt ment med navnet, men i våre hårsåre dager skal man som kjent være forsiktig med å innføre produktnavn som åpner for dårlige vitser.

Finnbiff ville kanskje heller ikke falt i god jord om det dukket opp som nytt navn. Har vi flere slike, som er innarbeidet og føles helt naturlige?
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 48466
14.07.08 23:54
Synd at mange er så hårsåre i dagens samfunn. Det er neppe ment nedsettende eller negativt, for da hadde man vel ikke solgt noen "sigøynerbrugere"? Skal det nå hete "romburger" i stedet.

Husker at de på Cafe Con Bar hadde noe som hadde navnet "fattigmannsjambalaya" på menyen en gang. Hørte ingen fra Fattig-Norge uttrykke seg negativt.. .:-)

Ellers er jo Black Boy krydder velkjent. Og Hindu er vel også på kanten. Negerbolle er vel ute av markedet...

På polet har de en akevitt som heter "Gammal Sunnmøring"...
Oilskin
OilskinInnlegg: 11173
14.07.08 23:54
UVox skrev:
Kanskje ikke helt gjennomtenkt eller heldig navnevalg fra ICAs side:

[ur]http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2538823.ece[/url]

Nå er det neppe noe vondt ment med navnet, men i våre hårsåre dager skal man som kjent være forsiktig med å innføre produktnavn som åpner for dårlige vitser.

Finnbiff ville kanskje heller ikke falt i god jord om det dukket opp som nytt navn. Har vi flere slike, som er innarbeidet og føles helt naturlige?
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Jeg har Negro sukkerkulør i kjøkkenskapet og Negrita ovnssverte i kjelleren. I tillegg har vi jo Black Boy krydder.
GrantLee
GrantLeeInnlegg: 2172
14.07.08 23:56
Trøndersodd blir vel ikke helt det samme, men negerboller derimot...fysj.
LongDistanceRunner
LongDistanceRunnerInnlegg: 34
14.07.08 23:57
Rasist!
UVox
UVoxInnlegg: 17956
15.07.08 00:15
DrSchwei skrev:

Negerbolle er vel ute av markedet...

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Negerbolle er helt klart ute av markedet, uten at det i seg selv egentlig er særlig verre ment enn danskepølse :)

Skillet går vel ved opphavets tilknytning til navn. Dansker setter sin stolthet i pølser, men ingen i Afrika har bedt om bli assosiert med en kalorisukkerbombe. Dvs. at dersom 'sigøynerburger' hadde vært en ærverdig, gammel burgervariant med opphav i romfolket, ville ingen reagert på navnet.
GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 82935
15.07.08 00:17
I Øst- Tyskland støtte vi under en skoletur for noen år siden på noe som het "Zigeuner-stek" eller hva det nå het. Det var den absolutt simpleste kosten man kunne få på kafèer der en fikk svinestek med pommes frites og tomatsaus.
Bananskall
BananskallInnlegg: 3774
15.07.08 01:01
Når er da turen kommet til å sensurere italiensk salat, den har jo tross alt ingenting med Italia å gjøre?
roffos
roffosInnlegg: 209
15.07.08 01:04
Den burgeren der bare BER jo om å bli stjålet.

Navnet tilsier jo det.
TURBRA
TURBRAInnlegg: 38943
15.07.08 01:09
"Gammal Sunnmøring", er det ingen som reagerer på!
Jeg lurer på reaksjonen hvis noe på polet ble kalt; "Gammal Pakistaner", eller at en brødsort ble kalt "Neger-brød"?

Det er egentlig rart at ikke "Black Boy", er boikottet!
roffos
roffosInnlegg: 209
15.07.08 01:10
hva med denne ?

http://www.gilde.no/category.php?categoryID=11075
eagle56
eagle56Innlegg: 1184
15.07.08 07:11
Spiste da Zigeunerschitzel i Østerrike for ikke lenge siden.Å kalle opp en matrett etter folkeslag eller opphavssted er da vel ikke noe galt ? Men vi skal nå være så innmari korrekte her til lands.
Sjekk om rekene er russiske i rekesalaten. Snakk med de og hør !
Nei, det er så teit, men en eller flere idiotiske forståsegpåere på offentlig lønn får vel noe å pusle med.
WastedYears3
WastedYears3Innlegg: 2542
15.07.08 07:32
http://www.ica.no/FrontServlet?s=mat_inspirasjon&state=recept&receptid=1851 ica slår til igjen. bra det ikke er noen jøder i oppskriften.
Skalleman
SkallemanInnlegg: 6696
15.07.08 08:13
Det skulle hett "Burger med sigøynersmak".
fine_2
fine_2Innlegg: 106
15.07.08 08:55
Selv har jeg spist jødekaker i mange år,ingen som har reagert på det.Gode er de også
tikk
tikkInnlegg: 26778
15.07.08 15:47
Er det noen som har spurt beboerne i Hamburg (hamburgerne) om hva de mener?
Pizzagutten
PizzaguttenInnlegg: 4675
15.07.08 16:49
Eller om det skjeve tårnet i pizza :-)
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 48466
15.07.08 18:08
Men det rareste er det hun sier her:

"Men om man kalte det «romburger», hadde ikke det vært bedre, tror hun.

- Slik det fremstår på bildet her, med det røde kjøttet med merkelappen «sigøynerburger» på, ser det ekkelt ut. Det gir noen dårlige assosiasjoner, sier Lobo."

- Ser ekkelt ut? Gir dårlige assosiasjoner??! Hva mener hun med dette?? Og hvorfor i all verden kan man ikke kalle der rombruger?

Og så dette at "det er nok at enkelte ikke liker dette". Så altså en sur gammal sunnmøring - avholdsmann, kan altså få stoppet produktet "Gammal sunnmøring"?

Men hva mener hun med "dårlige assosiasjoner"??! Er dama rasist?

Stein_Glasshus
Stein_GlasshusInnlegg: 1834
15.07.08 18:25
Kanskje det er Karlsen-familien som er ute etter royalties på bruken av betegnelsen?

Kall den "Dolla-burger" og gi Karlsen 5000,- i året, så går det nok bra.
Freitas
FreitasInnlegg: 17449
16.07.08 00:50
Da har oppstyret rundt burgeren ført til at Black Boy kanskje får nytt navn...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2541630.ece
Oilskin
16.07.08 10:14
Freitas skrev:
Da har oppstyret rundt burgeren ført til at Black Boy kanskje får nytt navn...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2541630.ece
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Leser i samme artikkel at også Negro sukkerkulør forandret navn i 2006, så jeg må sørge for å holde skapdøren min lukket!

Hva med om jeg vil ha en Wienerschnitzel for så å slappe av etterpå med en Black Russian?
Bananskall
16.07.08 14:00
DrSchwei skrev:
- Slik det fremstår på bildet her, med det røde kjøttet med merkelappen «sigøynerburger» på, ser det ekkelt ut. Det gir noen dårlige assosiasjoner, sier Lobo."

-----------------------------------------------------------------------

Selvfølgelig gir det dårlige assosiasjoner, hun regner vel med at sigøynere stort sett spiser katter og rotter ;)

Noen gang skulle jeg ønske at jeg var en minoritet så jeg kunne vekke kverulanten i meg uten at noen turde å si meg i mot, men gjorde som jeg sa, uansett.
Someone
SomeoneInnlegg: 25576
16.07.08 16:51
Dette er hysterisk politisk korrekthet.
Salchichon
SalchichonInnlegg: 2081
16.07.08 18:51
Enig i at Black Boy er på grensen (vet ikke om hukommelsen spiller meg et puss, men hadde ikke de et bilde av en yngre gutt som del av logoen også før).

Men resten er bare pinlig, patetisk, pedantisk politisk korrekthet.

Negro sukkerkulør? Svart sukkerkulør? Her kjemper "negre" om å bli kalt svarte i stedet, og så skal man ikke få lov til å benytte det spanske ordet for svart på noe som er svart og får sauser til å bli mørkere? Det er det dummeste jeg har hørt.

Satte pris på å lese om Raisa Bielenberg, lederen i Norsk Sigøynerforening, om at hun syntes det var positivt at stolte, sigøynermattradisjoner kom mer frem. Og er burgeren god, kan denne være med på å bryte ned stigma mot folkegruppen.

Selv har jeg alltid trodd og ment at mat har nettopp den evnen. Ved å innføre kebab, meze og hoummus til Norge, har i alle fall i mine øyne nye etniske grupper bidratt til å åpne opp og fargelegge i positiv forstand, det norske samfunnet.

Og satt på spissen, sigøynere skal være glade for at nordmenn flest kan forbinde sigøynere med noe annet enn Karoli-familien.
Bananskall
16.07.08 20:41
En helt annen debatt, men Norsk Sigøynerforening? Er det snakk om vaskeekte rasister her siden de ikke har byttet navn til Norsk Romforening?
kosvines
kosvinesInnlegg: 1611
17.07.08 14:47
Salchichon skrev:
Enig i at Black Boy er på grensen (vet ikke om hukommelsen spiller meg et puss, men hadde ikke de et bilde av en yngre gutt som del av logoen også før).
---------------------------------------------------------------

Jeg mener det var slik ja. Her er et bilde fra en pose fra 60-tallet:
http://www.skrotnissen.no/index.php?act=viewProd&productId=6270

Og her er et bilde fra Hindu-merket: http://www.skrotnissen.no/index.php?act=viewProd&productId=6268

Jeg fant ikke noen nyere bilder, men jeg mener de var slik på 80-tallet også (bare i litt oppusset versjon), og de ikke forsvant før slutten av 90-tallet.
Oilskin
17.07.08 22:09
Folk fra Tønsberg; stå på barrikadene. Gilde har en grå og grov bratwurstliknende pølse de har kalt for Tønsberger. Ytterst diskriminerende, spør du meg! Den smaker forresten veldig godt!
JohnLocke
JohnLockeInnlegg: 43652
17.07.08 22:11
"Og satt på spissen, sigøynere skal være glade for at nordmenn flest kan forbinde sigøynere med noe annet enn Karoli-familien."

- Well put!

-Pat
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg