Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Holdbarhet på melk

NYTT TEMA
Hysteria3
Hysteria3Innlegg: 40192
15.07.08 07:41
Hva er grunnen til at sjokolademelk har mye lengre holdbarhet enn vanlig melk?
Skalleman
SkallemanInnlegg: 6696
15.07.08 08:14
Fordi den er full av E-er og dritt.
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 48456
15.07.08 12:13
Den er vel ultrapasteurisert, tenker jeg. Akkurat som karamellpuddingene, som jo kan stå i romtempatur. Disse er jo også basert på melk.
Olsen74
Olsen74Innlegg: 6064
15.07.08 23:59
Finnes også langtidsholdbar melk, er vel opp til flere måneders holdbarhet på dem. Men bare kommet over h-melk og laktoseredusert lettmelk i den varianten.
Oilskin
OilskinInnlegg: 11173
16.07.08 00:32
Olsen74 skrev:
Finnes også langtidsholdbar melk, er vel opp til flere måneders holdbarhet på dem. Men bare kommet over h-melk og laktoseredusert lettmelk i den varianten.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Sikkert full av masse E-stoffer. Jeg levde på denne i 2-3 år da jeg bodde i Sør-Øst Asia, importert fra New Zealand, men var "heldigvis" ikke så bevisst på de negative sidene ved tilsetninger av konserveringsstoffer på den tida. Dessuten, det er jo litt liv i meg ennå, da!

Armais
ArmaisInnlegg: 2672
16.07.08 00:39
Hva med tørrmelk? Er vellrimelig lang holdbarhet på den.
jahngunnar
jahngunnarInnlegg: 294
16.07.08 10:10
Skalleman skrev:
Fordi den er full av E-er og dritt.

---------------------------------------------------------------------------------------

Sjekk fakta før du skriver, og lær deg kanskje litt om teknologien bak et produkt.

Selvfølgelig finnes det E-stoffer som er farlige, Men det finnes jo også naturlige E-stoffer.

I TINE Sjokomelk er det et E-stoff. Det er E-407, som er Karragenan. Dette er et stoff som utvinnes fra tang som fines i sjøen. Stoffet brukes som en stabilisator i sjokomelka.

Det er pasteureringsmetoden som gir den lange holdbarheten. Den er nemlig varmebehandlet ved 142 grader celsius i 4 sekunder, noe som dreper alt av bakterier og sporer. Deretter tappes det "under væskenivå", som betyr at kartongene går nedover langs et rør, dette røret sørger for konstant trykk av sjokomelka (væsken). En sveis sveiser kartongene slik at det er væske både under og over sveisen. Det fører til vakuum. Derfor en lang holdbarhet.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 48456
16.07.08 12:34
Bra, flott innlegg med utførlig faktainformasjon!

"Full av E-er og dritt" er vel et "argument" som brukes svært ofte. E-stoffer er ofte fremstilt fra helt naturlige produkter, og det er ikke nødvendigvis slik at E-stoffer er noe farlig eller negativt. Det er altfor unyansert.
Oilskin
OilskinInnlegg: 11173
16.07.08 12:52
jahngunnar skrev:
I TINE Sjokomelk er det et E-stoff. Det er E-407, som er Karragenan. Dette er et stoff som utvinnes fra tang som fines i sjøen. Stoffet brukes som en stabilisator i sjokomelka.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
På min liste over E-stoffer utgitt av et fransk forskningsinstitutt er kommentaren angående E-407 at det kan gi fordøyelsesproblemer.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg