Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Safting og sylting

NYTT TEMA
baldviking

baldviking
29.07.08 15:38
Jeg rører (koker) sammen bær og sukker (evt med en pose stivelsespulver i...) og putter i fryseren. Lettvint, men litt juks. Egentlig skulle jeg ha hatt god lyst til å prøve og gjøre det på gammelmåten, d.v.s norgesglass med gummiring og glasslokk, slik jeg husker fra barndommen. Noen som gjør det her?
Gyner

Gyner
30.07.08 00:26
Norgesglas med strikk held eg meg langt unna! Nøye meg med å sylta habanerosen min i små Tacosaus-glas. Ete dei opp lenge før dei vert dårlege. Bær er uansett bedre ferske eller rett frå frysaren. Sylting vart (etter min meining) unødvendig etter innføringen av frysaren
Bessen

Bessen
30.07.08 00:35
Gyner skrev:
Sylting vart (etter min meining) unødvendig etter innføringen av frysaren
---------------------------------------
Sylting ble etter min mening unødvendig etter Lerum.
Gyner

Gyner
30.07.08 00:38
Det samma kan nok seiast om safting
Bessen

Bessen
30.07.08 01:41
Sluttet med safting og sylting for minst 15 år siden.
Hjemmelaget er best, sier noen, men forskjellen på Noras " hjemmelagede " og vårt eget er ikke særlig stor, det må i tilfelle være jordbærsyltetøyet, som vi kan få bedre, men tynnere selv.
Saft drikker vi ikke.
Har plommer, rips, solbær, stikkelsbær og epler og pærer i store mengder + bringebær på landstedet vårt. Plukker det vi ønsker, men jeg har sur mage, men ikke min kone, og så kan venner og familie og de som leier et hus av oss der forsyne seg så mye de vil. Jeg må borti blåplommene og bringebærene hvert år.
Også setter vi ikke vin.
Tyttebær rører vi derimot noen kg. av hvert år, men putter det i små Tupperware i fryseren.
baldviking

baldviking
02.08.08 00:02
Tupperware er bra. Jeg har endel slike bokser etter min farmor. De er uslitelige. Desverre blir man sjelden invitert på salgsparty når man er enslig mann ca førti år, selv om jeg har forsøkt å tipse de lokale husmødrene på butikken om at jeg er interessert i å kjøpe. Så da blir det mest å fryse i brukte is og soddbokser, samt diverse billig og bra fra Biltema.

Jeg har forvørig rips, solbær, bringebær og epler. Samt bed med markjordbær, men de er mest til pynt og til å plukke noen få hver dag gjennom sommeren.
Bessen

Bessen
02.08.08 01:38
baldviking:
Ripsgelé er nydelig, men bor du i sør-Norge, så er det for sent å lage den nå, da bærene gjerne skal være ikke helt modne for å få fram pektinen.
Solbær synes jeg ikke så mye om. Kjøp heller et glass eller to på butikken.
Godt modne bringebær synes jeg passer til syltetøy, selv om det blir tynt. Fryses i passelige porsjoner, ikke tilsett tykningsmiddel. Kan også tørrfryses på plate. Rens dem godt og se etter mark, men ikke vask dem.
Epler har jo så mange varianter, så de kan brukes til så mangt, eplemost f.eks. og til eplekake og noen egner seg til vinterlagring.
Markjordbær har jeg ikke hørt om i bed. Hadde en spesiell plass der de vokste vilt i Trøndelag uten at de fikk noe stell. De er jo bare snop !
Planeswalk

Planeswalk
04.08.08 02:26
Ferske molter/multebær er vel det beste man kan få i begynnelsen av august.
Uheldigvis er der en bakdel med molten, da den absolutt bør varmes opp av renhetsmessige grunner (har fort parasitter og sopp i seg).
Problemet som da følger, er at oppvarming av multer totalt forandrer og ødelegger smaken.
Hvilket f.eks.betyr at multer på restaurant aldri vil smake godt, da de må varme den opp av renhetsmessige grunner.

Så da blir det heller at man lager blåbærsyltetøy for eksempel. Eller bjørnebær. Disse kan varmes opp og likevel beholde mesteparten av smaken.
gourmande

gourmande
04.08.08 10:41
Planeswalk skrev:
Ferske molter/multebær er vel det beste man kan få i begynnelsen av august.
Uheldigvis er der en bakdel med molten, da den absolutt bør varmes opp av renhetsmessige grunner (har fort parasitter og sopp i seg).
---

Parasitter og sopp på multebær var nytt for meg. Har prøvd å google dette, men finner ikke noe. Har du noe tips til hvor man kan lese mer om dette?
Planeswalk

Planeswalk
05.08.08 01:22
Det er helst noe som har eskalert i de senere år, som har vært svake multeår i store deler av områdene med multer.
Mer nedbør i nord og litt ujevnt klima fra år til år har f.eks.skapt rom for lauvmakk, visse insekter, og andre forhold (bl.a.en viss lemenøkning) som generelt skaper litt svakere renhet i bærene og dårligere forhold for god kvalitet på dem.

Hvis man er godt kjent med multemyrer i nordomr.vet man at dette har blitt et større problem med årene.
Bl.a.ble det funnet spor av harepest-virus i multebær for to år siden.

Generelt er det nok likevel trygt å spise multer, for all del, men kvaliteten de senere år har falt og sånn er det tryggest å koke bærene litt.
Probl.som nevnt er dog at multer får ødelagt smaken ved oppvarming.
gourmande

gourmande
06.08.08 13:16
Jeg har fryst ned mine multebær, og håper at dette tar livet av evt uhumskheter..
2reTrygve

2reTrygve
10.08.08 01:17

Bessen skrev:
"Solbær synes jeg ikke så mye om. Kjøp heller et glass eller to på butikken" og masse annet tull

Hjemmelaget solbærgele er da blant det beste som fins. Og at syltetøy er like bra i butikken er direkte løgn.

Bessen

Bessen
10.08.08 01:56
2reTrygve skrev:

Bessen skrev:
"Solbær synes jeg ikke så mye om. Kjøp heller et glass eller to på butikken" og masse annet tull

Hjemmelaget solbærgele er da blant det beste som fins. Og at syltetøy er like bra i butikken er direkte løgn.
--------------------------------------
Det har vel litt å si hvilket syltetøy og i hvilken prisklasse det befinner seg i som avgjør butikksyltetøyets kvalitet. Har jeg sagt at det er like godt eller at det er godt nok ?
Uansett: Er gammel nok til å ikke å gidde å lage syltetøy selv, da det finnes viktigere ting her i livet å gjøre.
2reTrygve

2reTrygve
10.08.08 02:21

Bessen skrev:
"Er gammel nok til å ikke å gidde å lage syltetøy selv, da det finnes viktigere ting her i livet å gjøre."

Absolutt, selv om mitt inntrykk er at det for de flestes del er omvendt...

Planeswalk

Planeswalk
12.08.08 00:45
Finnes det fremdeles noen som lager stikkelsbærsyltetøy? (de runde grønne bærene fra busker)
Har ikke sett det på en stund, men godt er det.
Ellers ,om man skal på tur lenger øst i Norden, er åkerbær absolutt å anbefale som grunnemne for vinlaging eller likør.
Går også til syltetøy men da må det endel sukker til.

Bærene ser ut som multer eller bringebær men litt annen farge (lilla-røde når modne).
Bessen

Bessen
13.08.08 01:25
2reTrygve skrev:

Bessen skrev:
"Er gammel nok til å ikke å gidde å lage syltetøy selv, da det finnes viktigere ting her i livet å gjøre."

Absolutt, selv om mitt inntrykk er at det for de flestes del er omvendt...
------------------------------
På landsbygda er det vel mer vanlig med safting og sylting, da bærene er der og må nyttes.
I min barndom var det noe som het syltetid. Da var det om å gjøre å kjøpe sukker så billig som mulig og å jobbe til langt på natt. Vi barna måtte være med å rense.

At ditt inntrykk er at det å lage syltetøy er viktigere enn å f.eks. lese en god bok, kan jeg ikke være enig i. Jeg kan likevel innrømme at det er noe sosialt med det å jobbe seg skakk med sylting.

Men så skal det jo spises og drikkes også. Er stappfullt av raske karbohydrater.
kjøsskatta

kjøsskatta
13.08.08 01:27
baldviking skrev:
Jeg rører (koker) sammen bær og sukker (evt med en pose stivelsespulver i...) og putter i fryseren. Lettvint, men litt juks. Egentlig skulle jeg ha hatt god lyst til å prøve og gjøre det på gammelmåten, d.v.s norgesglass med gummiring og glasslokk, slik jeg husker fra barndommen. Noen som gjør det her?

----------------
Ja jeg har laget ripsgele.
Ikke på Norgesglass, men vanlige syltetøyglass som jeg har gjemt unna.

ex umuligejulie
Bessen

Bessen
13.08.08 01:36
kjøsskatta:
Ripsgele er jo godt, bevares. Men jeg kan få kjøpt skikkelig god på Meny.

kjøsskatta

kjøsskatta
13.08.08 01:39
Bessen skrev:
kjøsskatta:
Ripsgele er jo godt, bevares. Men jeg kan få kjøpt skikkelig god på Meny.

-----------------

Synes hjemmelaget, uten annen tilsetning enn sukker er best.
E-stoffer er ikke bra for sarte mager.
Syltetøy som er kjøpt har masse tilsetningsstoffer som ikke er så bra. Tenk på de stoffene som gjør at maten holder seg i årevis, Æsj !

ex umuligejulie
Bessen

Bessen
13.08.08 01:46
kjøsskatta:
Du er inne på noe der. Tilsetningsstoffene er vanligvis antioksidanter, og det skal vi jo ha 5 om dagen av.
Freitas

Freitas
13.08.08 01:52
Sylteegget mitt har stått i kjøleskapet i nærmere to år, i et sennepsglass uten gummiring. Det holder seg fint ennå, så den gummien er oppskrytt.
Bessen

Bessen
13.08.08 01:56
Freitas:
Tror du har rotet deg bort i feil tråd nå.
Freitas

Freitas
13.08.08 02:03
Det er da sylting det dreier seg om?
Bessen

Bessen
13.08.08 02:06
Freitas:
Ja, men man sylter da ikke egg i 2 år !
Freitas

Freitas
13.08.08 02:07
Jo, jeg gjør det ;-)
Bessen

Bessen
13.08.08 02:10
Ring AMK før du har tenkt å spise det, da, slik at ambulansen står klar utenfor.
Freitas

Freitas
13.08.08 02:13
Det har de fleste av mine nærmeste venner, og samboeren, anbefalt allerede. De påstår av en eller annen grunn at jeg ikke kan være helt normal.
Bessen

Bessen
13.08.08 02:22
Hvem er det som har bestemt hva normalen er ?
Hører selv til de kun 10 prosentene i landet som er normale.
Men ikke spis egget !
Bessen

Bessen
13.08.08 02:40
Når jeg spiser mine havreskiver uten syltetøy verken under eller over eller ved siden av uten noe annet enn Farris til, så tenker jeg ofte på denne:
http://it.stlawu.edu/~x0tsing/takeaway.htm

Vanligvis er det jordbærsyltetøy jeg ikke har på brødskivene.
grying

grying
13.08.08 04:32
Foreslår at du kjøper et brød når du våkner, Bessen! For det er ikke noe som smaker bedre enn hjemlaget, det være av solbær, rips, stikkelsbær, jordbær, bringebær eller blåbær. Har lest at noen av dere har etterlyst norgesglass. Råder dere til å gå på korpsenes loppemarked, eller tilsvarende, der kommer dere over flott glass som er fullt inntakte. Pluss mye annet spennende. Fant bl.a. er par gamle kokebøker der som var spennende lesning og selvsagt også læerikt.

Jeg har et stor kirsebærtre som pluss til helgen. Legges på to store norgesglass, strør over sukker og heller over 60% som jeg kjøper på polet. Den blir god til jul!
Klikk for å gå tilbake til toppen