Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kreps

NYTT TEMA
Dinta

Dinta
07.08.08 13:31
Har noen noe erfaring med kreps som man får kjøpt i esker fra frysedisken?
Er de bare og tine?
Hvilken type er best?
Tilbehør?
DrSchwei

DrSchwei
07.08.08 13:34
Mener du sjøkreps eller ferskvannskreps?
KaareKrapp2

KaareKrapp2
07.08.08 17:07
Vanlig kreps er det bare å tine ja - de blir visstnok best om de tiner langsomt. Hell i en bolle, og nyt de med en god chablis. Jeg liker de som de er, men fersk loff, majones, dill, aioli, sitron etc er sikkert godt til.

Sjøkreps er langt dyrere. Kjøpte en kilo i sommer. Delte dem på langs i to, skylte vekk innmat. La de på metallfolie på grillen, og hadde dill, cheddar og litt hakket jalapenos til.

Mvh Krapp
Bessen

Bessen
07.08.08 19:50
Kokt kreps egner seg ikke til frysing og da kan jeg heller ikke gi noe råd om tining.
Råfrossen kreps kan halvtines på kjøkkenpapir og kløyves og varmebehandles 1 min på grill eller i en paella.
Oilskin

Oilskin
07.08.08 22:15
Bessen skrev:
Kokt kreps egner seg ikke til frysing og da kan jeg heller ikke gi noe råd om tining.
Råfrossen kreps kan halvtines på kjøkkenpapir og kløyves og varmebehandles 1 min på grill eller i en paella.
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Enig med deg, Bessen. Jeg har smakt på opptint kokt sjøkreps, og den får en slags osteliknende konsistens i stedet for den "al dente" konsistensen som fersk sjøkreps har. Jeg har samme erfaring med kokt frossen kongekrabbe. Råfrossen derimot er den meget bra.
Dinta

Dinta
08.08.08 07:09
Jeg mente ferskvannskreps. Svenskene bruker vel ofte disse som er importert fra Kina?
Jeg synes vel at sjøkreps er best. Særlig på bryggekanten i Grebbestad. Sjøkreps, røkte reker og en sterkøl!!

Men nå som sagt lurte jeg på disse eskene med ferskvannskreps fra frysedisken.
1886

1886
08.08.08 10:19
Det er da overhodet ikke noe galt med disse krepsene man finner fryst i butikken. Synes faktisk de er riktig så gode. Konsistensen er det heller ikke noe i veien med.

Dette kan sammelignes med mange "amatørers" utspill om at frossne reker ikke er menneske mat, de må være ferske. Det er ikke få ganger jeg har blitt skuffet over ferske reker,og positivt overrasket over frossne reker.

Problemet med ferske reker er at de må være ekstremt ferske for at de skal være gode, dette er sjelden tilfellet.
Dinta

Dinta
08.08.08 10:30
Jeg kjøper nesten aldri ferske reker. Store frosne grønlandsreker synes jeg er best f.eks. str. 50-70 eller l. Ferske reker synes jeg har en tendens til å ryke i halen.
Frosne reker er jo dypfryst med en gang de er kokt på båtene.

I morgen blir det kreps og reker m/majones, dill, sprø salatblader, sitron, litt grønn tabasco og svart malt pepper + nystekt loff- mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Bessen

Bessen
08.08.08 12:55
Dinta:
Hvis du starter rensingen av en reke med å rive av halen, så vil den på den ferske lettere følge med. På den frosne vil skallet og rekekjøttet gjerne være så seigt at rekekjøttet holder og så må du pille av skallet i småbiter.
At rekene blir frosset øyeblikkelig på båtene er bare en garanti for at rekene ikke er skjemte, men har de vært innom en frys, om så bare for en natt, så er kjøttet ødelagt ved at det sprenges og kraften tyter ut, slik at både konsistens og smak forringes.
Dette gjelder for alle typer skalldyr, bortsett fra scampies og krabbeklør ( som til nød kan fryses, men ikke rensede krabbeskall ).

Bessen

Bessen
08.08.08 13:29
1886 skrev:
Det er da overhodet ikke noe galt med disse krepsene man finner fryst i butikken. Synes faktisk de er riktig så gode. Konsistensen er det heller ikke noe i veien med.

Dette kan sammelignes med mange "amatørers" utspill om at frossne reker ikke er menneske mat, de må være ferske. Det er ikke få ganger jeg har blitt skuffet over ferske reker,og positivt overrasket over frossne reker.

Problemet med ferske reker er at de må være ekstremt ferske for at de skal være gode, dette er sjelden tilfellet.
------------------------------------------------
Har ikke prøvd de krepsene man finner fryst i butikken. Det ville heller aldri falt meg inn å prøve. Dersom de er norske, så er de et år gamle, da krepsesesongen begynte for 2 dager siden. Det er det samme som skjer ved frysing av kreps, som med reker. Kjøttet sprenges og kraften renner ut.
Ekstremt ferske reker kan være inntil 2 døgn gamle, men er desidert best første dagen. Det er en absolutt forutsetning at rekene holdes kalde fra de kommer ut av gryta på tråleren, til de serveres. 2 timer i en varm bil tåler de ikke.
Jeg går til og med så langt at jeg fyller på etter hvert fra kjøleskapet når vi har rekeselskap, men viser gjerne gjestene hvor mye jeg har i kjøleskapet, så de ikke blir redde for å forsyne seg.
Det kan etter det jeg har sagt her godt være noen amatører som tror de har ferske reker, men som bare har noen som ikke har vært fryst. Et tegn på at rekene ikke er helt ferske er når skallet er begynt å kjennes glatt ut eller er begynt å mykne. De trenger nødvendigvis ikke være skjemte av den grunn, men er på vei nærmere og nærmere søppelbøtta.
Bessen

Bessen
10.08.08 14:48
Dinta:
Var krepsen egnet til menneskeføde ?
GrandeAnnee

GrandeAnnee
10.08.08 20:11
Kreps egner seg meget godt til frysing, så lenge man fryser dem ned i laken de er kokt i, evt tilsvarende lake.
Dinta

Dinta
11.08.08 07:23
Det ble ikke skalldyr på lørdag. Kaldt og ufyselig vær; suppe m/kjøttboller.
1886

1886
11.08.08 11:19
Jeg spiste derimot kreps igår. Kjøpt på Rema1000 i lakeme dill. Ting langsomt på kjøkkenbenken. Resultatet: Etter min mening en knall middag med godt tilbehør og en god vin. Definitivt sommermat!

For de som var skeptiske til om de var norske og gamle så var de fra Kina tror jeg.
Dinta

Dinta
11.08.08 12:06
Hørtes deilig ut. Var det mange i esken? Nok til 2?
Freitas

Freitas
11.08.08 15:01
Bessen skrev:

"Har ikke prøvd de krepsene man finner fryst i butikken. Det ville heller aldri falt meg inn å prøve."

Da syns jeg du burde la være å uttale deg så bastant om hvordan det smaker. Du vet det jo ikke! Jeg kan si meg enig i at det blir litt annerledes enn nykokt kreps rett fra et vann eller en elv, men hvis man lar den samme krepsen bli kald er det ikke noe forskjell å snakke om. Og den frosne krepsen Dinta spurte om er best hvis man spiser den når den bare er tint, ikke oppvarma.

Sjøl kan jeg finne på å bruke forskjellige tilbehør til ferskvannaskreps, selv om det ofte blir "standard"-varianten med hvitt brød, majones/alioli, sitron og litt pepper. Finhakka kokte rotgrønnsaker med masse hot mangochutney går fint til, det er egentlig bare å bruke fantasien. Det er såpass mye smak i krepsen at den tåler mye forskjellig ved siden av. Tzatziki, løk og sylta rødbet er en annen god variant.

Og når måltidet er over lager jeg alltid krepsekraft av skallene, freser dem på høy varme i panna først, og tilsetter væske. Etter noen timers syding (mesteparten av tida innkoking etter å ha silt herligheten) med diverse tilsetninger blir det et strålende utgangspunkt for skalldyr- og/eller fiskesuppe ved en senere anledning.
Bessen

Bessen
11.08.08 20:40
Freitas skrev:
Bessen skrev:

"Har ikke prøvd de krepsene man finner fryst i butikken. Det ville heller aldri falt meg inn å prøve."

Da syns jeg du burde la være å uttale deg så bastant om hvordan det smaker. Du vet det jo ikke!
--------------------------------------------
Trenger ikke smake, da all varmebehandlet frossen kreps er mishandlet.
Men det går jo an å spise den, det er ikke det jeg mener. Kjøles fersk kreps ned i kokevannet, så kan den få samme konsistensen som frossen ved at saltet trekker ut smaken og at konsistensen blir tyggegummiaktig. Kreps, reker og hummer skal sjokk-kjøles rett fra gryta etter å ha blitt kokt heller litt for lite enn litt for mye.
Freitas

Freitas
11.08.08 21:40
Pytt, pytt, du får bare fortsette å skrive om mat du ikke har smakt.
2reTrygve

2reTrygve
11.08.08 22:34

Bessen skrev:
"Dette gjelder for alle typer skalldyr, bortsett fra scampies og krabbeklør"

Er ikke scampi en type reker?

Bessen

Bessen
11.08.08 22:50
Jo da. Scampies er reker og kan raskt ødelegges ved for lang varmebehandling, men frysing tåler de av en eller annen grunn.

Vil påpeke at jeg har en del erfaring etter hvert spesielt hva sjømat angår. Er gammel nok til å ha opplevd tiden før fryseboksen ,og da spiste vi maten fersk.
2reTrygve

2reTrygve
12.08.08 04:51

Hvordan ser man forskjellen på scampi og andre reker???

Bessen

Bessen
12.08.08 11:27
Det som vi kaller scampies i Norge, og de markedsføres også under det navnet, er egentlig tigerreker eller kongereker ( må ikke forveksles med sjøkreps ). Ekte scampies er kreps med klør. Slik ser jeg det etter å ha søkt litt på nettet, men det er visst også noen som kaller sjøkreps for scampies.
Er noe forvirring ute å går her også blant restaurantkokker. Det er visst knapt noen som vet.
Det jeg mener med scampies, er de rekelignende hodeløse, frosne, skrelte som kokte med en bit av halen på, men med skall på som rå.
Freitas

Freitas
12.08.08 12:49
Scampi er så vidt jeg vet det italienske navnet på sjøkreps. Hvorfor det har blitt til det norske navn på tigerreker aner jeg ikke, språkenes utviklinger via blindveier er uransakelige. Og betegnelsen scampies blir smør på flesk, scampi er et flertallsord allerede. Det heter scampo i entall ;-)
viggowonka

viggowonka
16.08.08 06:39
Dinta skrev:
Har noen noe erfaring med kreps som man får kjøpt i esker fra frysedisken?
Er de bare og tine?
Hvilken type er best?
Tilbehør?

Har kjøpt en del av de kinesiske fresk vanns krepsene som ligge i frysedisken fra tid til annet. Jeg synes de er overraskende bra. Bare og tine sakte i kjøleskap, ta ut og spise med loff eller hva man ellers måtte like.
Det beste er jo og fange de selv og nyte det som sesongens snadder, men det blir jo bare mindre og mindre plasser dette er mulig og :((
DrSchwei

DrSchwei
16.08.08 17:43
Testet de rå frosne sjøkrepsene Rema har. De smakte greit, men det er mulig at jeg var litt for forsiktig med varmebehandlngen, for de framstod som litt bløte. På forhånd leste jeg at sjøkreps kan bli mektig som hovedrett - noe jeg ikke har tenkt over tidligere - men det stemte: Det var litt "fete". Tilberedningen var lett grilling på grillpanne, deretter noen minutte i oven.

I forhold til prisen, ca 180 kr for seks krepser, som man må ha om man skal ha det som en hovedrett, så synes jeg ikke det var noe røverkjøp. Og vil heller anbefale det som en litt eksklusiv forrett enn som hovedrett.

Scampi i f.eks. Kroatia er sjøkreps. Spiste dette i Dubrovnik, og det er en av de få ganger jeg har klaget på maten. Den var rett og slett ikke fersk nok, men "melen" i konsistensen.
Bessen

Bessen
16.08.08 18:27
Dr. Schwei:
Kr. 180,- for 6 stk. frosne synes jeg var helt rått. Vi fikk dem jo på kjøpet før når vi kjøpte reker. Men tidene forandrer seg selvfølgelig, skulle bare mangle.
Skalldyr, også reker, er mektige, men jeg har truffet på mange som ikke kan eller gidder å pille reker, og de hjelper jeg gjerne litt slik at de ikke skal gå sultne hjem.

Sjøkrepsen og andre skalldyr må varmebehandles akkurat passe, og det er ikke alltid så lett å få til, men jeg vil foretrekke dem litt for myke enn seige. Hva hadde du attåt ?

Var innom Dubrovnik én dag i sommer, med 40 grader og 98 % luftfuktighet.
Det må vel litt spesielle tiltak til for å holde maten helt fersk under slike forhold.
Men jeg synes det er greit å klage på dårlig mat, selv om jeg kvir meg for å gjøre det selv.
Bessen

Bessen
16.08.08 18:28
Sorry, dobbelposting !
DrSchwei

DrSchwei
16.08.08 19:22
Det skal dog sies at sjøkrepsene var ganske store. Pakket i Danmark, for øvrig. Ja - husker første gang jeg smakte sjøkreps, sikkert snart 30 år siden. Disse var fanget og kokt sammen med reker, og vi fikk disse gratis fra en rekefisker!! Tidene forandrer seg, de beste varen kastet man i gamle dager. På Vestlandet ble jo sågar hummer brukt som gjødsel..

Ja, passet på å ikke varmebehandle for mye. De var bare akkurat kokt, så hadde kanskje blitt litt fastere med litt mer varme. Men: Jeg hørte rykter om at en kokk på TV kastet en rekke sjøkreps da de var "bløte", så jeg lurer litt... Til sjøkrepsen hadde jeg rett og slett bare vin, men de hadde litt persille og hvitløk over seg, samt sitron.

Ja. Det er varmt i Dubrovink. Jeg har vel hatt den verste natten noen gang mht varme på hotellrommet, da jeg var lite lur å tok sjansen på et rom uten AC. Men krepsen: Det ble en del oppstuss da jeg klaget, både servitøren, kokken og hovmesteren kom bort til bordet mitt. Jeg forklarte hva jeg mente, det var først og fremst konsistensen som ikke var god.

Han hadde akkurat samme forklaring: Krepsen var fisket samme morgen, men pga varmen var det rett og slett umulig å holde den helt perfekt, den blir jo tatt om bord i båten og ligger nok litt uten kjøling. Velvel, det var bare en forrett og kostet ikke all verden, men jeg synes godt de kunne trukket krepsen fra regningen, selv om jeg spiste de beste av dem.

Bessen

Bessen
16.08.08 20:45
DrSchwei:
Jeg kjenner godt til forskjellen på sjøkreps som er litt for lite varmebehandlet og dermed litt myke og de som er melne. De melne er nok de som kastes, da jeg tror det har foregått en kjemisk prosess med dem. Ikke helt ferske sjøkreps kan få en svak lukt av salmiakk uten at jeg kan forklare nærmere hva som skjer med dem, men det påstås at de kan spises uten fare.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg