Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tørkepapir og annet tilbehør på kjøkkenet

NYTT TEMA
baldviking

baldviking
11.08.08 11:59
Min mor, som er mindre glad i å lage mat enn meg, mener tørkepapiret var den største revolusjonen på kjøkkenet på 70-tallet. Alt av renhold der ble så utrolig mye enklere. Jeg vet ikke? Tørkepapir må vel kunne anses som særs nyttig og arbeidsbesparende sammenlignet med stadig bruk av kluter?
TURBRA

TURBRA
12.08.08 01:34
Det er hygienisk å bruke, bare husk på at man skal bruke "kjøkkenrull" og ikke det resirkulerte papiret, i forbindelse med mat eller på benkeflatene.
DrSchwei

DrSchwei
12.08.08 12:13
Plastfolie må også ha vært en revolusjon. Og aluminiummsfolie. Før dette hadde man vel matpapir til å pakke inn ting, og før dette brukte man vel kleder etc.

For min del er en revolusjon oppvaskmaskina. Da jeg var kjøkkenskriver hjemme hos mine foreldre var det alltid en pest og en plage å måtte ta oppvasken. Nå kan man bruke så mye av redskaper man bare vil uten å tenke på oppvasken. ¨

Kunne aldri tenkt meg et liv uten oppvaksmaskin.
TURBRA

TURBRA
12.08.08 22:18
Nei, oppvaskmaskinen er et "must!"
Oppvaska blir også mye renere og blankere enn når man vasker opp for hånd!
Gaupefot

Gaupefot
15.08.08 20:56
Oppvaskmaskin er et must. Tenker tilbake på da jeg var student... Nei, kasseroller med ett år gamle matrester er ikke noe særlig. Takk og pris for oppvaskmaskinen.
Shimon

Shimon
15.08.08 22:56
DrSchwei skrev:

Kunne aldri tenkt meg et liv uten oppvaksmaskin.

------------------

Du kan så si, jeg var på gråten da jeg kom på kjøkkenet i dag tidlig, og så at min hadde fått dryppert, vann utover gulvet. Ikke mye, men nok til at den må på de evige jaktmarker. Ny er allerede anskaffet!
DrSchwei

DrSchwei
15.08.08 23:00
Håper gulvet ditt tålte det da. Mitt kjøleskap fikk dryppert her forleden, og mitt dyrt innkjøpte gummigulv i svart tålte ikke vannet. Det ble et grått parti som jeg gråter over. Men man skal kontake leverandøren og høre om denne skampletten kan bli bra igjen.
Shimon

Shimon
15.08.08 23:03
Endelig kom ujevnheten i gulvet til nytte, det kom utover!
monsanto3

monsanto3
16.08.08 01:05
Slipestål, uten tvil.
Jeg har et fra Raadvad, med fine, fine riller, og det hjelper meg med å holde kjøkkenknivene mine skarpe og fine. Med litt praksis (og lesning av bruksanvisningen) er det enkelt og raskt å bruke.

Et must, som dessuten får plass i de fleste knivblokker og på de fleste magnetlister!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
Skalleman

Skalleman
16.08.08 01:23
Oppvaskmaskinen er det viktigste. Hjemme hos oss fikk vi oppvaskmaskin da jeg ble født i 1968. Var tidlig ute kan man si.
akselv

akselv
17.08.08 18:40
Nå har jo til og med studentboligene oppvaskmaskin!
matilde_72

matilde_72
17.08.08 19:35
TURBRA skrev:
Det er hygienisk å bruke, bare husk på at man skal bruke "kjøkkenrull" og ikke det resirkulerte papiret, i forbindelse med mat eller på benkeflatene."

jeg har også hørt det, men er det pga kvaliteten til papiret, eller er det tilsatt ting som ikke er bra?
jeg bruker som regel Torky selv til kjøkkenbenk og bord.. syns det fungerer best, og det holder uten å smuldre. :)
gourmande

gourmande
18.08.08 00:15
I disse tider hvor vi må begynne å tenke på hva slags produkter vi ikke trenger, så er vel tørkepapir noe av det vi definitivt kan unnvære. Tørkepapir er i min verden et "tulleprodukt"!

Sabal

Sabal
18.08.08 00:18
En annen revolusjon for meg var våtservietter (baby-wipes) som jeg oppdaget da jeg var far. Det er genialt og ble et must for meg da jeg måtte tørke opp noe babyen hadde sølt mens jeg skulle holde babyen.
hrix

hrix
18.08.08 00:41
monsanto3 skrev:
Slipestål, uten tvil.
Jeg har et fra Raadvad, med fine, fine riller, og det hjelper meg med å holde kjøkkenknivene mine skarpe og fine.

Hallo, hvor får du tak i skikkelig slipestål, har noe i skuffen men det må være lagd for å terge noen... (meg).
vh
Hrix
hrix

hrix
18.08.08 00:51
TURBRA skrev:
Nei, oppvaskmaskinen er et "must!"
Oppvaska blir også mye renere og blankere enn når man vasker opp for hånd!

Er ikke helt enig, oppvaskmaskina mi ble født i 53`og funket veldig bra i mange år, konkurerte bra med de elektriske . Men nå har også jeg en som går på strøm, og må si at jeg er glad så lenge det er liv i den. Og den holder kjeft når den skal.
Hrix.
TURBRA

TURBRA
18.08.08 02:11
En annen ting når det gjelder oppvaskmaskin, så bruker en faktisk mindre varmt vann enn når man vasker og skyller manuelt,.. ble det opplyst oss en gang i et TV-program.
Om det er riktig vet jeg ikke, men det ble sagt av folk som skulle ha greie på det..
TURBRA

TURBRA
18.08.08 02:21
Svar til matilde. Hei!

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det er noe i det resirkulerte papiret som ikke er bra å bruke i forbindelse med mat.
Om det er stoffer som er tilsatt for å "rense" papiret, eller at det kan sitte bakterier igjen, da det resirkulerte papiret jo har vært benyttet til forskjellig før, vet jeg ikke..

Har bare hørt at det ikke skal brukes i forbindelse med mat. Det er vel derfor noe av papiret heter "Kjøkkenrull", eller at det står "Kjøkken" på pakken med ruller. Jeg ville f.eks. aldri ha tørket av kjøtt eller annet mat med det resirkulerte papiret!
snekka73

snekka73
19.08.08 13:17
Jeg har faktisk ikke oppvaskmaskin, og det er noe jeg virkelig savner, for jeg HATER å ta oppvasken. Men nå har jeg i leiligheta jeg leier såpass lite kjøkken at jeg måtte velge mellom komfyr og oppvaskmaskin, og da var vel ikke DET valget så vanskelig... :)
Men det blir det første jeg skal kjøpe når jeg får eget, det er helt sikkert.
Studentkokken

Studentkokken
19.08.08 13:43
WHAT?! Hvilken studentby da?? Jeg bor i studentbolig og har IKKE oppvaskmaskin (hvis man ikke regner med kjæresten), og det er den største årsaken til krangling i samboerforholdet vårt; hvem som skal ta oppvasken. Vurderer sterkt å kjøpe en overpriset hybel-oppvaskmaskin.
Shimon

Shimon
19.08.08 14:05
Har du plass i senga, få deg kone, det skulle i teorien gjøre samme nytte!
gammel_mann

gammel_mann
19.08.08 14:08
oppvaskmaskin er verdens åttende underverk. anbefales varmt og inderlig.
snekka73

snekka73
19.08.08 14:21
Shimon skrev:
Har du plass i senga, få deg kone, det skulle i teorien gjøre samme nytte!

I teorien skulle det kanskje gå, men i praksis er det litt vanskelig...Jeg har nemlig ikke plass i senga, for der ligger min MANNLIGE samboer.
Shimon

Shimon
19.08.08 14:23
Hehe, tenkte ikke så langt. Du er kvinne og har mann ja, vel da er det bare en løsning, bygg ut kjøkkenet :)
kanutten85

kanutten85
19.08.08 14:25
TURBRA skrev:
En annen ting når det gjelder oppvaskmaskin, så bruker en faktisk mindre varmt vann enn når man vasker og skyller manuelt,.. ble det opplyst oss en gang i et TV-program.
Om det er riktig vet jeg ikke, men det ble sagt av folk som skulle ha greie på det..
----------
Tja, den bruker jo kaldt vann, så det stemmer nok. Men hvor mye strøm den bruker for å varme opp vannet i maskinen er jo en annen sak...

Må forresten få henge meg med på oppvaskmaskin-skrytet. Jeg har flyttet nå og for første gang (i en alder av 33) har jeg oppvaskmaskin - OG vaskemaskin. Fantastisk.... :o)
snekka73

snekka73
19.08.08 14:28
Shimon skrev:
Hehe, tenkte ikke så langt. Du er kvinne og har mann ja, vel da er det bare en løsning, bygg ut kjøkkenet :)

Haha... Sånn kan det gå... Finnes kvinner også som hater oppvasken... ;)
TURBRA

TURBRA
19.08.08 23:53
Gratulerer med oppvaskmaskin og vaskemaskin i din "nye bolig", kanutten85!
Ja, det er veldig arbeidsbesparende og deilig å ha..
kanutten85

kanutten85
20.08.08 08:58
Takk :o)

Men det er nok ikke lenge til jeg syns det er et ork å rydde inn og ut av den....
Shimon

Shimon
20.08.08 09:20
kanutten85 skrev:
Takk :o)

Men det er nok ikke lenge til jeg syns det er et ork å rydde inn og ut av den....

-----------------

Det er der nytten av to oppvaskmaskiner kommer inn....
kanutten85

kanutten85
20.08.08 09:22
Så det du egentlig sier er at jeg må skaffe meg mann?
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg