Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nachos: Hvordan få osten riktig og ikke seig?

NYTT TEMA
Nixon

Nixon
11.08.08 16:51
Halo.

I det siste har jeg laget nachos ved en del anledninger. Retten blir noenlunde vellykket og velsmakende, men jeg sliter stadig med at osten blir seig, fast og gummiaktig, og ikke myk og "dip-verdig" som den man får på sportspubbene.

Hittil har jeg brukt Norvegia som jeg har oppstrimlet ved å bruke osterispen. Jeg mistenker at typen ost kan være synderen?

Jeg har forsøkt både mikrobølgeovnen og vanlig ovn, men osteproblemet kommer uavhengig av dette.

Å blande osten ut med melk og/eller smør og koke opp dette har jeg forsøkt, men osten ble da enda verre enn før, og lot seg ikke bruke, og førte til minutter med skrubbing av kjelen.

Alle tips mottas med takk,
Nixon
KaareKrapp2

KaareKrapp2
11.08.08 17:35
Prøv med cheddarost neste gang.

Mvh Krapp
Spud

Spud
11.08.08 21:21
feil.
Nixon

Nixon
11.08.08 22:52
Feil innlegg av deg (derfor endringen), eller feil at man bør bruke cheddar?

Og takk til deg KaareKrapp2, det skal jeg prøve.

Spud

Spud
11.08.08 23:32
Feil av meg:) Tenkte på hvilken ost som skulle brukes på nachosen- ikke som dip.
Freitas

Freitas
12.08.08 13:00
Det stemmer at cheddar (i motsetning til norvegia, jarlsberg og en bråte andre faste oster) ikke blir seig og trådete når den er smelta. Dessuten fins det mange varianter av cheddar, prøv en rødlig vellagra, då får du virkelig god snacksmat.
Klikk for å gå tilbake til toppen