Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Løk

NYTT TEMA
Smerdjakov

Smerdjakov
11.08.08 16:52
Er løk virkelig så digg at det rettferdiggjør den evigvarende vonde smaken du får i munnen av å spise produktet? Jeg vurderer faktisk å boikotte løk om det ikke skjer noe på den fronten snart.
pappaflorry

pappaflorry
11.08.08 20:47
Jeg er glad i løk og har det i nesten alt jeg spiser.
Men om du vil unngå løk, bør du spise hos Krishna Cuisine. Der er løk bannlyst, visstnok fori det fremmer noe så skummelt som seksualdriften... :-)

DrSchwei

DrSchwei
11.08.08 20:56
Løk er noe av det viktigste i verden.
Bessen

Bessen
11.08.08 22:21
Den "stekte" løken som jeg hadde til seibiffen i dag smakte fortreffelig.
Det har jo litt å si hvordan den er tilberedt.
Har dessuten hatt rå raudlauk sammen med lunsjen min i dag.
Lenge siden smaken i munnen forsvant.
2reTrygve

2reTrygve
11.08.08 22:28

Jeg synes det passer til enkelte ting, men til andre ting er det helt på trynet.
Whopper f.eks, synes jeg er nydelig uten. Med løk er det motbydelig, og det er fullstendig override av den andre smaken. Likedan er løkringer på pizza ren idioti. Litt hakket løk i pizzasausen er derimot helt kurant.

NyMy

NyMy
13.08.08 01:28
Løk er noe av det aller beste jeg vet om.
Freitas

Freitas
13.08.08 01:47
Jeg syns også løk er en glimrende matvare til det meste. Kan også rakes, men det er gammel historie. Når det gjelder løkringer på pizzaen syns jeg feilen er pizzaen.
PsychoKiller

PsychoKiller
13.08.08 01:52
Løk er fantastisk!
Skalleman

Skalleman
14.08.08 08:20
Løk passer på alt unntatt bløtkake:)
Om du synes smaken blir for rå, så prøv rødløk eller sjalottløk.

Sunt er det visstnok også. masse antioksydanter eller noe sånt.
Freitas

Freitas
15.08.08 00:35
Skalleman skrev:
"Løk passer på alt unntatt bløtkake:)"

Neida, det går i bløtkake også. Steik finhakka løk med sukker til det nærmer seg å bli karamellisert. Hiv i tyttebær og blåbær. Når det har blitt gjennomvarmt, bærene knust, og det ikke har svidd seg er det klart til å legge til side, for å bli kaldt. Glimrende fyll i bløtkake!
basillen

basillen
15.08.08 11:09
Løk er veldig godt. Men det er ikke godt å kysse noen som nettopp har spist mat med mye løk i, for å si det sånn :)
Someone

Someone
15.08.08 15:46
Vel jeg synes løk smaker pyton, men det er heller ikke noe iveien med seksualdriften og klarer meg uten stimuli
Pizzagutten

Pizzagutten
15.08.08 15:52
Jeg ELSKER løk, og spiser løk til nesten all mat og middag...
Rå - stekt, whatever, bare kom med det :-)))

Men hvor mange løksorter er det der ute ?
Noen som vet
Valek90

Valek90
15.08.08 22:59
Smerdjakov skrev:
Er løk virkelig så digg at det rettferdiggjør den evigvarende vonde smaken du får i munnen av å spise produktet? Jeg vurderer faktisk å boikotte løk om det ikke skjer noe på den fronten snart.
--------------------------------------

Hvis du sliter med smaken på den vanlige, gule løken så er det bare å salte den litt mens den er rå, så fjerner du en god del av den vonde smaken.
Skalleman

Skalleman
16.08.08 01:21
Min løkfavoritt:

Ta en god haug med sjalottløk. Skrell de og hiv de i en gryte . Hell på vann til det dekker løken. Hiv på en raus porsjon sukker. Kok opp og la det putre til alt vannet er borte.

Advarsel: Ikke spis for mye av dette før du skal på date. Retten kan medføre noe (OK masse) flatulens.
Homers_Law

Homers_Law
17.08.08 13:17
basillen skrev:
Løk er veldig godt. Men det er ikke godt å kysse noen som nettopp har spist mat med mye løk i, for å si det sånn :)

Ei heller er det noe særlig behagelig å kysse noen som nettopp har tatt en røyk, eller noen som har drukket kaffe hele dagen.

Løk er allikevel noe av det sunneste og beste tilbehøret du kan ha på mat. Flere burde spise det oftere, men kanskje ikke rett før du skal kysse noen?
TURBRA

TURBRA
18.08.08 02:33
Hvis begge i parforholdet spiser løk, så merker man ikke noen vond smak.
Det samme gjelder for hvitløk.
Løk i alle former er fulle av antioksidanter, krefthemmende stoffer og dreper bakterier.
Trolldom

Trolldom
18.08.08 23:25
Før fikk jeg lett tårer når jeg skar rå løk, men denne virkningen har pussig nok helt opphørt i de senere år. Har de gjort noe med løken som gjør at denne effekten uteblir? Eller er det bare jeg som opplever dette?
DrSchwei

DrSchwei
18.08.08 23:35
Jeg tror kanskje løken i Norge har blitt mildere de siste årene.

Men det er ennå langt igjen til den løken man kan få f.eks. i greske salater i Hellas. Den er jo søt og kan spises på samme måte som de gamle egypterne gjorde det: Bare med litt brød ved sien av. Rå, selvsagt!
snekka73

snekka73
19.08.08 13:14
Jeg elsker løk, og det gjør heldigvis samboeren min også! Er enig med noen her at det er mye verre å kysse en som har drukket masse kaffe eller en som har røkt.
vanlig_fyr

vanlig_fyr
19.08.08 18:15
Løk er deilig, sunt og godt.
Boikotter du løk, ja da er du skikkelig dust.
HarryH

HarryH
19.08.08 18:16
Kjøpe løk, sa Leif Høegh.
Bessen

Bessen
20.08.08 00:06
Trolldom skrev:
Før fikk jeg lett tårer når jeg skar rå løk, men denne virkningen har pussig nok helt opphørt i de senere år. Har de gjort noe med løken som gjør at denne effekten uteblir? Eller er det bare jeg som opplever dette?
-----------------------------------
Kanskje du har lært deg å holde kjeft mens du skjærer løk. Hold munnen igjen, hele tiden, og pust gjennom nesen og ikke svar når noen snakker til deg.
Resultat: Niks tårer.
Pelle_Parafin

Pelle_Parafin
22.08.08 23:28
De døve med løk er den dritt lukta du får på fingrene når du kutter den opp. Må skrubbes av som om livet avhenger av det.
Kitt_9

Kitt_9
22.08.08 23:59
Sun light kjøkken_hånd_såpe ordner det problemet!

For løk må til i det meste! :-)
hrix

hrix
23.08.08 00:36
Skalleman skrev:
Min løkfavoritt:

Ta en god haug med sjalottløk. Skrell de og hiv de i en gryte . Hell på vann til det dekker løken. Hiv på en raus porsjon sukker. Kok opp og la det putre til alt vannet er borte.

Advarsel: Ikke spis for mye av dette før du skal på date. Retten kan medføre noe (OK masse) flatulens.

Spiser du dette som snacks eller sammen med noe annet? Høres helt sykt ut men det kanskje bare lekkert.

Hrix
grying

grying
23.08.08 01:51
For å gjøre løk og hvitløk mildere burde dere prøve med ovnssteking. Bruk en hel løk og en hel hvitløk, begge med skall, som dere skjærer toppen av. Strø Maldonsalt over og noen striper frem og tilbake med en god olje. Stekes i ovnen på 180 grader i 45-60 min. Begge løktypene blir da både søte og bløte.
Skalleman

Skalleman
23.08.08 07:46
hrix skrev:

Spiser du dette som snacks eller sammen med noe annet? Høres helt sykt ut men det kanskje bare lekkert.

Hrix

Som tilbehør til f.eks. biff. Snadder!

Nok sukker til at det blir karamellisert, men ikke så mye at det blir søtsaker ut avdet. Sukker er forøvrig et undervurdert krydder.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg