Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ferskvarer utgått på dato

NYTT TEMA
Gaupefot

Gaupefot
12.08.08 17:06
Hvor kresen er du? Bortsett fra melk hefter det meg ikke noe særlig at det er gått noen dager over dato. Sant å si kjenner jeg ingen forskjell, og jeg har så langt ikke hatt problemer.
sara_snorkfrøken

sara_snorkfrøken
12.08.08 17:11
Jeg spiser aldri varer som er gått ut på dato
Trikk1

Trikk1
12.08.08 17:25
Ikke glem at det er forskjell på "best før" og "siste forbruksdag".
Gaupefot

Gaupefot
12.08.08 17:25
Har du gjort det ved et uhell noen gang? Merket du forskjell?
Salchichon

Salchichon
12.08.08 17:30
Melk drikker jeg selv om den er en og to dager over dato.

På andre matvarer er jeg langt mindre kresen. Egg, rømme og annen meieri, sauser, frysevarer og kjøtt opptil flere uker etter datostemplingen har jeg aldri hatt en eneste dårlig erfaring med.

Selv tror jeg datostempling er et kommersiellt påfunn. Må folk kaste varen, må man kjøpe ny. Og ikke minst er det en måte for produsent å fraskrive seg ansvar på.

Ellers har jeg hørt at datostemplingene kun er en siste dag butikken kan selge varen ved fullpris.
Gaupefot

Gaupefot
12.08.08 17:41
Salchichon skrev:
Ellers har jeg hørt at datostemplingene kun er en siste dag butikken kan selge varen ved fullpris.

------

kjøpte i dag en egg/bacon sandwich som gikk ut på dato i går, til full pris. hadde jeg sett det hadde jeg selvsagt bedt om solid prisreduksjon. utidig at butikkene ikke har egne hyller for utgåtte varer eller at betjeningen ikke følger med. de har vel egentlig ikke lov å selge ferskvarer ("siste forbruksdag") i det hele tatt.
gogutten39

gogutten39
12.08.08 17:44
Det er ikke bare datoen som er viktig, det gjelder også på endel varer hvordan de er oppevart.
F.eks melk som er oppevart i varmen er ikke sikkert de holder halve tiden før datoen går ut engang.
Oilskin

Oilskin
12.08.08 18:07
Såkalt_mørt_kjøtt ligger som regel i kjøleskapet en uke eller mer utover siste dato før det er mørt nok til å spises, så slike middager må planlegges god tid i forveien. Egg f.eks kan godt ligge tre måneder utover dato iflg. et intervju med en Prior-mann. Reglene er satt av EU.
Bessen

Bessen
12.08.08 18:36
Spiser aldri matvarer som er gått ut på dato. Det kan være en ørliten mulighet for at maten er skjemt og den sjansen vil ikke jeg ta.
jahngunnar

jahngunnar
12.08.08 19:11
Jeg fant endel fløte (3 små kartonger) i kjøleskapet mitt forrige lørdag, som hadde siste forbruksdag på søndagen. Jeg kjøpte da inn litt rømme, og tilsatte litt av denne i fløten. Lot dette stå i romtemperatur 1,5døgn, og fikk da seterrømme. Satte denne inn i kjøleskapet. Der blir den stående til jeg har brukt den opp, eventuelt til den har fått hårvekst...

Så datoen er egentlig ikke så viktig for meg. Passer på når det gjelder fersk kylling. Men en biff kan gjerne være en uke eller to over datoen...

------------------------------------------------------------------------------------------------
http://www.frenzzz.com
DrSchwei

DrSchwei
12.08.08 19:15
Er ikke helt sikker på om denne rømmeoppskriften din er å anbefale. Det var i gamle dager at fløte ble til sur rømme. Med moderne meieribehandling "råtner" fløten når den blir for gammel, ikke som i gamle dager - da den ble til rømme.

TAdams6

TAdams6
12.08.08 20:31
Har ingen problem med å spise matvarer som er gått ut på dato. Bruker selvfølgelig nese og øyne, men har aldri hatt problem med varer som er over utgått datoen.

Egg f.eks. hadde 2 uker lenger holdbarhet for noen år siden. Man reduserte holdbarheten pga at man i EU hadde en felles holdbarhet på egg som var mye kortere enn i Norge.

Jeg er også overbevist om at best før datoene i Norge er satt for at produsentene ikke skal stå til ansvar hvis noe skulle skje.

Ost f.eks. er mye bedre dess lenger den står. Brier eller blåmugg har jeg ofte i 14 dager over dato før jeg spiser det, da er kvaliteten og smaken mye bedre. Det er litt for strenge regler på endel ting, noe som går utover kvalitet og smak. Men det gjør bare at jeg kan kjøpe flere ting til halv pris som går ut på dato og få et herremåltid.
Subconscious

Subconscious
12.08.08 20:34
Drakk desverre melk som var ca 2 måneder for gammel, og det var ikke godt.
Men syk av det ble jeg ikke.
DrSchwei

DrSchwei
12.08.08 20:39
Til dels enig. Men ferske egg er mye bedre enn gamle egg, så jeg er glad for at disse har kort holdbarhet, så jeg slipper å få gamle egg i butikken.

Det er klart man har dato "på den sikre siden", fordi ulike temperaturer og forhold under transporten gjør at man ikke kan gamble.

Synes det er litt rart å skylde på produsentene her. Går ut fra at dette er krav fra myndigheter og andre.

Og man kunne tenke seg hvilke forhold det ville blitt hvis varer innenfor dato måtte kastes fordi de likevel var blitt skjemt. Utrolig surt å komme hjem fra en lang og slitsom handletur for så få finne ut at flere av varene ikke er spiselige !!

Har selv opplevd at varer har vært dårlige selv innenfor dato. Dette gjelder først og fremst blandede kjøttvarer som f.eks. kjøttdeig eller pølse.

Ost (med naturlig muggkultur - ikke vanlig hvitost) er jo noe mange her nevner, og rent kjøtt av okse. Men neppe av svin eller kylling. Ellers tror jeg ikke det er mange matvarer er tipp-topp noe særlig over dato.
Subconscious

Subconscious
12.08.08 20:41
Salchichon skrev:frysevarer og kjøtt opptil flere uker etter datostemplingen har jeg aldri hatt en eneste dårlig erfaring med.

Det kan jo bli flere måneder eller år gammelt til og med uten at det gjør noe.
Kalle73

Kalle73
12.08.08 21:57
Skal du lage ordentlig rømme av fløte må du bruke kulturmelk, og da helst skumma kultur....
susilu

susilu
12.08.08 22:38
Stort sett har jo mat lukt og smak, da. For noen dager siden åpnet jeg en kvart fløte med holdbarhetsdato til 30 juli. Den smakte helt ferskt. Egg som har spenstig hvite som samler seg rundt plommen eller som ikke står loddrett ved koking, er vel helt OK. Skummet melk bli fortere skjemt enn hel etter min mening.

Men jeg har flere ganger gått tilbake med svinekjøtt som ikke er utgått på dato fordi det har luktet vondt. Når det lukter råtne epler av kotelettene, får Meny dem tilbake. Og ja, jeg gidder å klage, for det er ofte varer ikke holder mål; - en femtilapp her og en femtilapp der....

Når det gjelder frysevarer, tror visst noen de kan ligge der i all evighet. Hvis de er fete, blir de harske. Jeg måtte kaste ei ribbe jeg hadde glemt i et halvt år etter at jeg la den i fryseren rett fra butikken.

Av og til ser man det, som regel lukter man det og man kan smake på det.
susilu

susilu
12.08.08 22:47
Salchichon skrev:
,,,,,,,,,,,,,

Det er ikke sånn at butikken kan sette ned prisen, heller, i hvertfall ikke på Meny. De må kaste alt som er over dato, det har personalet fortalt meg. Det er f eks ikke sånn at de kan sette ned f eks lammekotelettene til halv pris fordi de holder bare til i morgen, eller utgår i dag.
Men private butikker kan kanskje gjøre sånt?

På Kiwi var det vel sånn en stund (ennå?) at man fikk varen gratis hvis man fant en vare med siste dags holdbarhet.
Norgespatriot2

Norgespatriot2
12.08.08 23:59
På Prix og Rema får du det til halv pris hvis det går ut dagen etter,eller samme dag.

Frysern er godt fylt opp med ting til halv pris..
Homers_Law

Homers_Law
13.08.08 00:10
DrSchwei skrev:
Til dels enig. Men ferske egg er mye bedre enn gamle egg, så jeg er glad for at disse har kort holdbarhet, så jeg slipper å få gamle egg i butikken.

Nå er jeg lite begeistret for eggene jeg finner på nærbutikken min, de har langt bedre egg på torget for en shilling eller 2 mer.

Jeg synes uansett det er et paradoks at for en håndfull år siden var holdbarhet på egg 3-4 mnd, og de sto ved romtemperatur i butikken. I dag er holdbarheten 3 uker og de står avkjølt (heldigvis...)

Kanskje helsesituasjonen for nasjonens høner har blitt verre?

Jeg spiste da vitterlig gode egg før i tiden også
Pittelillemeg

Pittelillemeg
13.08.08 00:15
Jeg spiser ALDRI mat som er utgått på dato. Har svært dårlige erfaringer med det.

Det er heller ikke lov for butikker å selge ting som er ugått på dato (som mange faktisk gjør. Datosalg)
TURBRA

TURBRA
13.08.08 00:41
Pittelillemeg skrev:
Jeg spiser ALDRI mat som er utfått på dato. har svært dårlige erfaringer med det.

Det er heller ikke lov for butikker å selge ting som er utgått på dato (som mange faktisk gjør. Datosalg)
--------------------------------

Nei det er riktig det, det er egentlig ikke lov. Og en annen ting man også bør tenke på, er at mange butikker har alt for høye temperaturer i kjølediskene sine, noe som gjør at varene kan være dårlige før utløpsdato!
Freitas

Freitas
13.08.08 01:18
Jeg spiser det meste uansett best før- eller holdbarhetsdato, det holder å lukte og eventuelt ta en ørliten smak for å finne ut av om det er greit å ha i seg.

Min i utganspunktet kresne samboer har til og med skjønt det, hver gang hun plukker noe ut fra kjøleskapet som er ved eller over datoen kommer hun med det til meg og forlanger en sjekk. Hvis jeg godkjenner det går det ned på høykant. Ingen av oss har blitt sjuke de siste 15 år av den grunn.
roffos

roffos
13.08.08 01:26
Biffer blir jo bare mørere og bedre jo lenger de ligger.

En biff som er flere uker over "dato" smaker jo kjempe godt.

Forøvrig så pleier jeg å forholde meg til pakkedatoen på varer istedenfor.

LOT-koden er en kjekk greie.

http://www.nortura.no/hvor_finner_jeg.php?type=2

Fra bildet er lot koden 1345
første tall år (2001), de 2 neste er uketall, siste tall er dag (altså fredag)

pakket : 2001, uke 34, fredag
kosvines

kosvines
13.08.08 11:34
Ikke særlig kresen. Jeg lukter og tar på varen. Virker det fint så spiser jeg det. Riktignok ikke ofte det skjer, da få ting blir liggende lenge.

Skjedde nylig dog, med noe fersk pasta med kjøttfyll inni. Dette er en ferskvare som må stå i kjøleskap. Siste forbruksdag var utløpt for 7 dager siden, men det luktet fint, så ingen problemer med å spise det. Jeg tar i utgangspunktet kun hensyn til mine egne observasjoner (hvordan ser den ut, lukter og kjennes på fingrene). Noen folk er så hysteriske at jeg blir helt sjokkert.
Salchichon

Salchichon
13.08.08 12:27
kosvines skrev:
Noen folk er så hysteriske at jeg blir helt sjokkert.

- Hear hear.
Lunatico

Lunatico
13.08.08 15:40
Er slett ikke redd for matvarer som er gått ut på dato. På den lokale Rimi-butikken er jeg så heldig at de ofte ikke får solgt unna det som er av ferskvarer før dato-merkingen går ut, så hender rett som det er at de har ferdigblandede salater til 10 kroner som vanligvis koster 27, selv om de ikke går ut på dato før dagen etter.
I dag var jeg ekstra heldig, og fikk kjøpt en pakke ytrefilet som normalt koster 90 kroner, til 50,-. Så i dag blir er det biff på menyen :)
tikk

tikk
13.08.08 17:13
Biff er bare bedre og helt ufarlig selv et godt stykke etter holdbarhetssdatoen.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg