Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Blåskjell

NYTT TEMA
Gudfaren

Gudfaren
14.08.08 13:09
Hva damper dere de i?
Hvitvin, vann fra sjøen? hva annet putter dere i gryta.
Bare lurer?

Skal ha det i kveld og vet ikke hva jeg skal bruke idag
Dinta

Dinta
14.08.08 13:15
Der fleste gangene jeg lager blåskjell gjør jeg slik:
(Det er ikke allltid jeg har hvitvin da jeg ikke er så glad i det).
Freser litt purre + fennikkel + gulerøtter i blittesmå staver i smør i en kjele. Heller i ca. 3 dl kremfløte. I med 1 kg blåskjell 5- 7 minutter til alle har åpnet seg. Husk lokket på. Må koke skikkelig. Rist på kjelen underveis.
Heller da all kraften over i en annen kjele - det blir ganske mye da skjellene avgir mye kraft. Koker denne litt inn og heller dette så over blåskjellene. Fram med malt sort pepper, godt brød - gjerne et lyst middelhavsbrød med sprø skorpe, dype tallerkener, dypper, super kraft og spiser. Servferes umiddelbart etter koking.Deilig!!
Gudfaren

Gudfaren
14.08.08 13:18
ja ok.
Jeg er ikke vant med fløte, men bruker hvitvin. Men det hørtes godt ut, kanskje det blir med fløte ikveld.
Regnet med at du kom til å svare meg ;)
DrSchwei

DrSchwei
14.08.08 13:23
Når det skal være litt ekstra (og det skal jo det gjerne) bruker jeg en oppskrift av Hellstrøm. Den inneholder også hvitvin, men hovedsaken er at den også har sopp og noe tomat. Er ikke normalt glad i tomat i det hele tatt - men denne kombinasjonen er uslåelig. Det blir en uforlingelig saus, som til slutt monteres med masse smør. Tror ikke oppskriften finnes på nett, men skal se om jeg finner...
Dinta

Dinta
14.08.08 13:33
Glemte at jeg også hakker litt hvitløk sammen med purren. Gjerne også litt sjalottløk hvis du har.
Jan2

Jan2
14.08.08 13:38
Sjalott, chili, ingefær.

Damping:
Kvitvin og så kokosmjølk etter nokre minutt.

Drysser finhakka koriander over rett før servering.
Jan2

Jan2
14.08.08 13:40
...og kvitlauk, sjølvsagt...
DrSchwei

DrSchwei
14.08.08 14:44
En liten sidebemerkning: Første gang jeg kokte blåskjell fulgte jeg tipset om at de var ferdige når de åpnet seg. Dette er jo ikke tilfellet, akkurat i det de åpner seg kan de fortsatt være for bløte. Et minutts koking etter at de har åpnet seg gir riktig konsistens. Det er i alle fall min erfaring.
Gudfaren

Gudfaren
14.08.08 14:57
Takker for fine svar.
Har dampa blåskjell ufattelig mange ganger, men alltid gøy å prøve noe nytt.
Skal for øvrig hente en ny cognac i dag.
Spennendes
Dinta

Dinta
14.08.08 15:00
De er fortsatt veldig varme når man heller av kraften. Sett på lokket og sett dem til side. De blir faste mens kraften kokes inn. Man heller kraften til slutt over blåskjellene. Man kan jo ta smaksprøve, ikke sant?
Oilskin

Oilskin
14.08.08 16:05
Mine beste opplevelser med blåskjell er når de er stekt i glørne på et bål - helt naturell. Da må de ligge litt etter at de har åpnet seg slik at røyksmaken får_satt_seg i kjøttet. Med god drikke til - fantastisk mat!
Gudfaren

Gudfaren
14.08.08 21:56
Nå er jeg veldig glad i deg.
Forfun

Forfun
14.08.08 22:41
Helt naturell er også en av mine favoritter. Er blåskjellene bra er det bare å plukke noen i sjøen, og hive dem rett på grillen Spises etter hvert som de åpner seg, perfekt forrett. Dampe i hvitvin om vinteren.
Oilskin

Oilskin
14.08.08 23:03
Et godt råd dersom du vil hanke inn dine egne blåskjell. Ta en titt på denne linken ang. giftige blåskjell før du drar ut. Det kan spare deg for en del problemer!

http://matportalen.no/Matportalen/Blaaskjell/blaaskjell
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg