Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Slåpelikør

NYTT TEMA
Haldde

Haldde
15.08.08 01:41
Er det noen som vet hvordan man lager det? Det er visst en noe pesiell måte å gjøre dette på, Slåpen er jo bitter som f..., den måtte visst fryses?
Noe sukker og litt sprit. Men i hvilket forhold.
Someone

Someone
15.08.08 09:28
Hva er slåpe?
gammel_mann

gammel_mann
15.08.08 12:00
Fyll et norgeshlass med slåper, fyll "mellomrommene" mellom bærene med sukker, rist slik at alt pakker seg godt.

Deretter heller du på 60% sprit til glasset er helt fullt, og skrur lokket godt fast.

Den første tiden skal du vende glasset en eller to ganger hver uke, og når alt sukkeret er oppløst skal glasset stå i ro i et år.

Voila! Slåpelikør, kanskje enda bedre enn kirsebærlikør!
gammel_mann

gammel_mann
15.08.08 12:01
så du kan smake på et hlass likør NESTE jul. ( mente selvfølgelig Glass)
Haldde

Haldde
15.08.08 21:04
Takker :o)
Slåpelikør er nemlig snadder.
gammel_mann

gammel_mann
15.08.08 22:00
Apropos å fryse bærene:

Det er en god idè å fryse bærene og tine dem opp igjen før du legger dem på glass, frysingen sprenger celleveggene i bærene slik at alkoholen lettere trenger inn i bærene og mange sier at likøren blir bedre av det.

Det er barskt å plukke slåper, buskene har noen spisse torner.
viggowonka

viggowonka
16.08.08 06:24
Bestemor sier man helst skal plukke slåpene etter den første frostnatten. Hun mente at dette skulle gjøre bærene mindre bittre eller noe.
Jeg vil tro det har samme effekten og fryse de ned noen timer.
Slåpe likør er smaskens jule dram det,serverte det i bryllupet mitt også !!
gammel_mann

gammel_mann
16.08.08 06:43
Man sier det samme om rognebær, for å få den beste rognebærvin skal bærene plukkes etter den første frostnatt.

Det er bare det at bærene faller som regn etter den første frostnatta, så da må man være rask!

Jeg har laget rognebærvin flere ganger i min ungdom, og må anbefale det.
Bærene er ekstremt lett å plukke og vinen blir god etter et par års lagring.

Faller også slåpene av buskene etter den første frostnatten?
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg