Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Menn som lager mat

NYTT TEMA
Cassie2006_6

Cassie2006_6
20.08.08 17:21
Vet overskriften er litt teit, men nå vel. Er matlaging et tabuemne for unge menn generelt eller er det motsatt?
diamondsandrust

diamondsandrust
20.08.08 18:41
Det er hipt å lage mat om man er en ung mann. Heldigvis kan jeg sitte og sløve på dataen mens han slaver på kjøkkenet.
DonCamillo

DonCamillo
20.08.08 21:23
For noen få år siden ga jeg min svigersønn en egenprodusert kokebok. Gutten bruker den ofte og med glede, jeg har til og med fått høre at han skryter av at han har fått boken av svigerfar. Det jeg vil frem til er at unge menn av i dag koser seg på kjøkkenet, de lager fantastisk mat og briljerer når de har gjester. Og mitt spørsmål blir da: Hvorfor ikke?
La nå for en gangs skyld "Mor" få slappe av med en drink og underholde gjestene mens "Far" står ved komfyren. Helt greit!
¤¤¤¤¤¤
Jaggu er det godt å være bosatt til havs!!

tussi

tussi
20.08.08 22:14
Hei Don Camillo (og alle dere andre) Er selv "båtfant" i dag etteresom jeg skal på møte tidlig i morgen tidlig, og da overnatter i båten for å spare en times kjøring. Og så vant vi sommerens siste regatta i dag, så nå er jeg fornøyd, selv om båten i det siste har vært bebodd av to unge herremenn (super seilerene våre) og den derfor er prikkfri untatt en ting: kun spaghetti alla capri og Mr lee i matboksen, men men, de vinner jo for oss da.... så i kveld er det altså Mr Lee og Chablis på menyen, hehe
Leffa

Leffa
20.08.08 23:26
Min erfaring er at matlaging et tabuemne for unge damer generelt...
arbeidsmanden

arbeidsmanden
20.08.08 23:46
Jeg liker å lage mat, og jeg er ikke redd for å eksperimentere litt heller.
Som i dag, dette var det jeg hadde til rådighet av ingredienser:
2 kyllingfileter
2 porsjoner spaghetti
Egg og mel til melboller, ca 12 stk.
To pakker grønnsaksbuljong
en dæsj hvitvin.
Rester av filet bacon.
En hel løk.
To båter hvitløk.
En hel boks matfløte.
Litt kesam.
Champignon sopp.

Stekte kylling, sopp og løk.
Kokte spaghettien og melbollene, helte ut vannet og helte i fløten og hvitvinen sammen med alt det andre, lot det stå og småkoke litt og vips.
Det hele var ble en real smaksbombe, og absolutt noe jeg kunne tenkt meg igjen.

Tilbake til temaet; jeg tror det er mer og mer vanlig blitt, men det er få som tør å utforske. De fleste jeg kjenner holder seg til vanlige og enkle retter spaghetti og de ferdiglagde pastasausene, hvis de skal strekke seg litt lenger er det taco.
susilu

susilu
21.08.08 00:32
Alle mine menn har vært gode kokker!
vanlig_fyr

vanlig_fyr
21.08.08 02:34
Neida... Jeg og kollegaene mine er egentlig ganske stolte av hva vi gjør.
En kompis av meg (allmennpojke) skrøt nylig av hvordan han hadde begynt å eksperimentere mer med mat og brukte mer tid på å lage skikkelig mat.

Er selv kokk og er stolt av å kunne si at jeg faktisk er en god kokk, og kjenner ikke en eneste som skammer seg over det å være kokk.
Freitas

Freitas
21.08.08 14:36
Nå er ikke jeg lenger noen ung mann, men jeg kasta mora mi ut av kjøkkenet allerede som tenåring, da vi fant ut at jeg var en bedre kokk enn henne. Hun var glad til for å få slippe. Min samboer de siste 11-12 årene lager en og annen gang pølser til seg selv, og koker egg (hun har eggkoker). Bortsett fra det er det jeg som har laget all varmmat hele tida. Og jeg kjenner mange andre mann jeg kan diskutere god mat med, det er nok mange som liker å husere på kjøkkenet i fri utfoldelse.
Pelle_Parafin

Pelle_Parafin
21.08.08 16:23
Menn kan gjerne lage mat hvis dama tar oppvasken, hvis mannen blir tvunget til å ta oppvasken vil en hver mann med litt selvrespekt kjøpe seg oppvaskmaskin. Slik gjør jeg det og slik gjorde min far før meg.

“I am hoping that I can be known as a great writer and actor some day, rather than a sex symbol.” - Steven Seagal
DonCamillo

DonCamillo
21.08.08 22:54
Pelle_Parafin, jeg er sikker på at du ikke kan starte en vaskemaskin eller stryke en skjorte på egenhånd heller. Dagens opplyste mann kan svinge oppvaskbørsten om det er nødvendig og han bytter bleier på barna sine også. Våkn opp, huleboertiden er over!
¤¤¤¤¤¤

Pelle_Parafin

Pelle_Parafin
22.08.08 23:20
Jøss sånn moralpjatt her jeg ikke sett her på VGD før. Gratulerer med originaliteten din.

Du er sikkert en sånn som ringer inn til tabloid og serverer meningen din.
monsanto3

monsanto3
23.08.08 00:10
Nå er ikke jeg lenger noen ung mann (ikke gammel heller, naturligvis!), men min mor slapp meg til på kjøkkenet allerede da jeg var tenåring, da vi fant ut at mat var interessant for den unge mannen.
Hun var glad for å kunne hjelpe, god kokke som hun var, og hun sa at alle jenter blir litt imponerte over at unge menn kan litt mer enn å smøre en brødskive.
Og det stemte!

Hun jeg elsker og jeg har en grei arbeidsdeling nå:
Hun tar seg av alt av bakst og desserter, jeg tar middagen (med unntak av Stroganoffen, der er hun suverén, og på kyllingfiletene med spekeskinke).

Og så deler vi på oppvasken, vi har ikke oppvaskmaskin - det gir litt mere fellesskap, synes vi.

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
Bessen

Bessen
23.08.08 02:40
Var kokk, overkokk og kjøkkensjef i det militære før jeg studerte. Siden har det vært mitt lodd å lage alt som er mer avansert enn ' rett i koppen ' , ja men så er fruen god på vafler.
Jeg regner meg for å være rimelig god i matlaging.
Svigermor fattet aldri dette. Min mor aksepterte det da hun oftere fikk servert mine middager. Når vi besøkte svigermor, så tok vi gjerne hele dagen hos henne da hun bodde lenger borte og da kjøpte vi med ingrediensene til middagen, men jeg laget maten og hun var meget skeptisk og hang over meg hele tiden, En mann kunne og skulle ikke lage mat, og at jeg ikke kokte fisken, men trekte den, forstod hun aldri.
Så "unge" mann, lag mat, lær deg alle kunstens regler og du vil bli elsket og æret inntil døden skiller eder ad.
DonCamillo

DonCamillo
24.08.08 00:18
Pelle_Parafin skrev:
Jøss sånn moralpjatt her jeg ikke sett her på VGD før. Gratulerer med originaliteten din.

Du er sikkert en sånn som ringer inn til tabloid og serverer meningen din
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Nei jeg bryr meg ikke så mye om Tabloid, men jeg bryr meg om mat og kultur.
Når du skriver et innlegg som er en huleboer verdig, ja da får du pinadø tåle svaret også. Dagens mann springer ikke hjelpeløs rundt i huset, han kan lage mat, han kan vaske klær og stryke skjorter. Han kan velge en god vin til middagen uten å måtte bli utskjelt som "snobb". Jeg forstår at du har et godt stykke igjen til å kunne kalles mann i dagens samfunn, men jeg vil tro at du kan komme etter hvis du vil. Ha en god dag og gå nå ut på kjøkkenet og gi din samboer( har du noen med din oppførsel?) en god klem og si at du er glad i ham/henne og tar oppvasken etter den gode middagen du har servert. Lykke til!
¤¤¤¤¤¤

Bessen

Bessen
24.08.08 01:35
DonCamillo skrev:
Dagens mann springer ikke hjelpeløs rundt i huset, han kan lage mat, han kan vaske klær og stryke skjorter. Han kan velge en god vin til middagen uten å måtte bli utskjelt som "snobb". Jeg forstår at du har et godt stykke igjen til å kunne kalles mann i dagens samfunn, men jeg vil tro at du kan komme etter hvis du vil.
-----------------------------
Som hjemmeværende pensjonist, så regner jeg meg likevel som en svært moderne mann. Selv om jeg har nok av fritid, så krever det ganske mye å holde et hjem tidy og ha maten klar til passelig tid.
Selv om vi har hatt rengjøringshjelp til nå, så stryker ikke klærne seg selv , det tar ofte et par timer ved min hjelp hver gang osv.
Jeg regner meg som en mann i dagens samfunn, selv om jeg etter min generasjon skulle ha ventet til min kone kom sliten hjem fra jobb for å lage middag til meg.
Min svigerfar kunne sultet ihjel ved siden av brødfjøla.
Så det er håp for alle som har litt vilje.
Hysteria3

Hysteria3
24.08.08 01:38
Jeg kan ikke lag mat for fem flatbankede øre, men skulle veldig gjerne kunnet det. Fordi det er litt stil over det å kunne være en god kokk, ikke fordi jeg bare spiser drittmat eller fordi jeg syns det virker moro å lage skikkelige middager. For det er unektelig jævlig kjedelig å stå foran ovnen/komfyren.

Hysteria
gourmande

gourmande
24.08.08 02:36
Helt enig med Bessen her! Menn burde faktisk lære seg å lage mat - god mat - om de vil bli verdsatt og elsket! Ingenting er så sexy og gir en sånnn følelse av omsorg som å bli servert middag av en mann som har laget all maten selv!

Har man ønske om å lage gode sosiale settinger, vil man score poeng hos kjæreste eller i vennekretsen, og bli sett opp til... I say no more. Selv er jeg nysgjerrig og lærevillig, og har omsider kastet all prestasjonsangst og min gamle mors formaninger om "bra/ikke bra" overbord, og resultatet er at det har gitt meg en viss "status" som en bra matlager, i familie og blant venner. Det gjelder å våge, eksperimentere, og feile - og smile når det går skeis
Bessen

Bessen
24.08.08 02:47
Det er ikke jævlig kjedelig å stå foran ovnen/komfyren når du tenker på hvor god maten kan komme til å bli.
Høres ut som du er åpen for å bli en god kokk, så bare gå i gang ! Hvis du søker anerkjennelse, så prøv å lage kjøttkakene bedre enn mors og fortsett med kjøtt og suppe med verdens beste løksaus, og så er du i gang. Oppskrifter kan du få av meg.
Bessen

Bessen
24.08.08 02:59
Dette innlegget var selvfølgelig til Hysteria3.
Hysteria3

Hysteria3
24.08.08 13:15
Jeg jobber med saken og blir stadig bedre (les: mindre dårlig) på kjøkkenet.
grying

grying
24.08.08 14:57
Dette var positivt! For dere kvinner som ikke har menn som lager mat, kan dere sende de på matkurs. Et annet alternativ er å sette herrene foran TV og sette på BBC Food Chanal. Det samme gjelder dere menn som lever alene også.

Det som er interessant i denne sammenheng er at det er et overveldende flertall av menn som er chefer i verden. Der har vi kvinner kanskje noe å tenke på.

Som et appropos vil jeg også nevne at det for noen år siden ble foretatt en undersøkelse blandt menn som var selvutnevnte grillmestre. Dvs. de la kjøttet på grillen mens mor hadde foretatt alle innkjøp, lagd div. salater, annet tilbehør og pyntet bordet. Men det var altså far som fikk æren av den gode maten. Undersøkelsen viste også at det var i disse tilfellene folk ble oftest syke av maten, dette fordi far ikke var renslig nok eller grillet kjøttet godt nok. Beklager alle herrer, men det var realiteten. Jeg forteller ikke dette for å provosere noen, men jeg synes bare at også slike historier hører med. Regner med at dette ikke er problemstillingen i dag.
Johninho2

Johninho2
24.08.08 19:06
Jeg får stadig høre at jeg burde blitt kokk, noe som selvsagt er positivt, men jeg begynner å bli drittlei av det. Er glad i å lage mat, men kunne aldri tenkt meg å ha det som yrke.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg