Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dagens middag

NYTT TEMA
Gaupefot

Gaupefot
23.08.08 12:12
Dagens middag blir ikke spesielt spennende, men godt er det. Entrecote, ris, hvitløksbaguetter, bernaise. Har ikke spist det på lenge. Gleder meg ;-)
DrSchwei

DrSchwei
23.08.08 12:26
Ris?!? Gud bedre. Spiser du virkelig ris til entrecote? Ellers regner jeg med du lager bernaise fra grunnen av?! ;-).
Gaupefot

Gaupefot
23.08.08 12:40
Hehe. Ris ja. Bernaise fra Fjordland. Dette er ikke spesielt avansert, men godt er det ;-)
Gaupefot

Gaupefot
23.08.08 12:45
Kanskje jeg skal lage bakt potet for avvekslingens skyld. Har aldri gjort det før. Tar tid. Og rømme til.
t_o

t_o
23.08.08 12:58
I dag blir det å ta med min bror og hans to døtre, samt stormkjøkken i Ullandhaugskogen. Har handlet kyllingkjøttdeig (40 % på ICA i dag på alle kyllingvarer!), Bolognese-gryte, Parmesanost og ostebriks. Så blir det kok og bras i det fri, mens ungene kan renne av seg det verste før kvelden! Enkelt, men utrolig mye bedre når det inntas ute i skogen enn hjemme på kjøkkenet.
gourmande

gourmande
23.08.08 13:35
Gaupefot skrev:
Dagens middag blir ikke spesielt spennende, men godt er det. Entrecote, ris, hvitløksbaguetter, bernaise. Har ikke spist det på lenge. Gleder meg ;-)
---
Poteter i en eller annen variant er best til entrecôte'n, men bearnaisen til Fjordland klarer ikke jeg å lage bedre, så det er en innertier! (Tar dog litt ekstra fersk estragon oppi..)
Gaupefot

Gaupefot
23.08.08 18:14
Fjordland Bernaise er det mest geniale Fjordlandproduktet. En Fjordlandmiddag smaker ok - men ikke mer enn ok - , og er lettvint og enkelt. Den er dog for liten for en sulten mann.
t_o

t_o
23.08.08 19:41
Turen var herlig! Gryteretten smakte seff 100 % bedre der enn hjemme - og ungene sprang vilt! Sopp ( giftig eller ikke!), er spennende å samle. Stormkjøkkenet fungerte fint - Fuel ett eller annet, var skummelt for en kjøkkenskriver fra restaurankjøkkenet, men det var kjekt. "Alle var enige om at det var en fin dag!".
Bessen

Bessen
23.08.08 21:18
Ris ?
t_o

t_o
23.08.08 21:33
Håper du spurte Gaupefot, for ris var ikke noe vi laget i skogen. :) Men entrecote er det en smakssak hva man har til, vel? Entrecote er så deilig i seg selv, at tilbehøret er likegyldig, mener jeg. Selv foretrekker jeg dampkokt broccoli, gulrot og blomkål, samt rødvinsaus OG bearnaise - og gode pommes frites. Ha en fin søndag - som skal tilbringes i skogen med soppjakt igjen for min del.
Bessen

Bessen
24.08.08 00:08
t_o:
Det var jo selvfølgelig Gaupefot som skulle ha ris for risen. Det finnes noen uskrevne normer for matlaging og det er noen ting som ikke går sammen. Det er bare noe vi vet. Du sier at tilbehøret er likegyldig, men jeg vil foretrekke å spise entrecôten uten noe framfor med ris.
Den soppen, er det ikke stort sett bare luft ? Har noen hundre mål med skog og sopp er det overalt, men vi har ikke brydd oss om å sette oss inn sopptypene og å ta det inn i kostholdet vårt bortsett fra noen spesielle retter som min kone forlanger sopp til, og de kjøper vi på boks.
Sikkert hyggelig med skogsturen, da. Og maten smaker jo ekstra godt, da mye frisk luft skjerper appetitten.
Gubbeluren

Gubbeluren
24.08.08 00:58
Ris spiser man ikke til entrecote...

Og til de som sier at fjordlands bernaise er den beste de smaker:
Da har dere ikke smakt mye god bernaise.
All ferdigmat har generelt mye smak grunnet høyt innhold av salt, glutamat og diverse smaksforsterkere og andre tilsatser.
Det er en generelt usunn og dårlig mat.

Slow ekologisk food er sunnest og best!
Freitas

Freitas
24.08.08 14:44
Bessen, ditt forhold til sopp overrasker meg, jeg vet jo at du kan mye om mat, og liker god spise. Sopp på boks smaker luft og viskelær i forhold til fersk sopp som man tilbereder selv. Tragisk at du har tilgang til det uten å benytte deg av det.

Dagens middag her i huset blir forresten marinert isgalt med aromasjampinjong og en bønnestuing jeg ikke helt har bestemt meg for hva skal inneholde, bortsett fra de svarte bønnene.
Bessen

Bessen
24.08.08 16:26
Freitas skrev:
Bessen, ditt forhold til sopp overrasker meg, jeg vet jo at du kan mye om mat, og liker god spise. Sopp på boks smaker luft og viskelær i forhold til fersk sopp som man tilbereder selv. Tragisk at du har tilgang til det uten å benytte deg av det.
--------------------------------------------------
Har vel noe med tradisjon å gjøre. Hos oss var ikke sopp vanlig å sanke i min oppvekst. Fikk dermed heller ikke kunnskaper nok, så soppen får dermed stå der å råtne.
Tror nok at sopp på boks har dårligere smak enn fersk. For jeg har jo spist fersk eller frossen sopp som tilbehør til diverse retter, som regel på restaurant, da.
Har ikke fått meg til å himle med øynene, men jeg kan altså ingenting om sopp.
hamplenedomplenedis

hamplenedomplenedis
24.08.08 17:24
Dagens middag her i gården, blir som følger:

Stekt ytrefilet
Ovnsstekte Poteter
Stekt champignon
Stekte tomater

Enkelt og greit.
gammel_mann

gammel_mann
24.08.08 19:30
Her blir det sen middag, vi venter på lillegutt (15 år, 176 cm) slik at vi kan spise sammen.

Jeg vet ikke hva det blir, men det blir alltid godt og mye mat når min lille engel bruker fantasien.

Jeg har kun hintet om at potet er tingen i dag, ikke ris idag, uansett.

Så da gjelder det å være flink gutt, og ikke fly på kjøkkenet og forstyrre.

Apropos sopp...jeg spiser det ikke. Det er trivelig å rusle rundt og plukke sopp, men de havner ikke i vårt kjøkken.

Inneholder sopp egentlig noe særlig næring?
Er ikke sopp et mycel som ligger under bakken og akkumulerer all eventuell forurensning?

En ting er sikkert, sopp er tungt fordøyelig.

Og èn ting til...det er flust av sopp i Norge som er giftige.
Bessen

BakScena

BakScena
24.08.08 21:36
Mycelet er det som ligger under bakken, ja. Den delen av soppen vi spiser er vel "frukten".

Er sopp tungt fordøyelig? Hvorfor det? Hvor har du det fra?

Tipper det er dårlig med vitaminer, men det er vel kanskje mer håp på mineral-fronten?!
BakScena

BakScena
24.08.08 21:51
Ah, link ja.

Good, good, alle spørsmål besvart...
gammel_mann

gammel_mann
25.08.08 18:18

BakScena skrev:

Er sopp tungt fordøyelig? Hvorfor det? Hvor har du det fra?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det har jeg fra egne erfaringer, jeg har også vært på soppkontroll etter soppturer, men som alltid er nettet fint å linke til.

I Norge har vi ca. 2000 forskjellige sopp, så vidt jeg vet.

Av disse regnes 6 som trygg og god matsopp.

Her er litt om en av verstingene, noen påstår at rødskrubben er tyngst fordøyelig av dem alle.

http://matportalen.no/artikler/2006/9/rodskrubb_maa_varmebehandles_godt
Oilskin

Oilskin
25.08.08 23:46
gammel_mann skrev:

I Norge har vi ca. 2000 forskjellige sopp, så vidt jeg vet.

Av disse regnes 6 som trygg og god matsopp.

Her er litt om en av verstingene, noen påstår at rødskrubben er tyngst fordøyelig av dem alle.

http://matportalen.no/artikler/2006/9/rodskrubb_maa_varmebehandles_godt
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Jeg leste for noen få dager siden om disse 6 spiselige soppene, men at Mattilsynet (?) vurderte å fjerne en på lista. Det må sannsynligvis da være denne Rødskrubben pga. omstendelig behandling for å få den spiselig.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg