Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sild !

NYTT TEMA
DrSchwei

DrSchwei
25.08.08 15:06
Sild! I dag var overraskelsen stor da jeg på vei hjem fra jobb var innom min lokale Meny-butikk. I selvbetjeningsdelen av fiskedisken lå det noe små, fine fileter av sild. Ved nærmere ettersyn viste seg det at disse var på tilbud. Og prisen, ja den var intet annet en latterlig: 29 kr kiloen! Vi snakker altså om fileter, uten bein og hode. Kjøpte to pakker, begge til under 10 kr.

Middagen er allrede fortært. Silden ble stekt, i to varianter: Først en naturell variant, men bare salt, pepper og litt sitron. Deretter en omgang med det samme, men der jeg helte over litt sennepsaus mot slutten av steketiden.

Til dette bare kokte poteter (jeg har begynt å dele potetene i skiver/biter før jeg koker dem- så det tar bare 10 min). Dette ble en herlig rett. Sunn - og ekstremt billig!

Det er lenge siden jeg selv har stekt sild. Håper ikke naboene skyter meg. Ellers liker jeg godt følgende silderetter:

1. Kryddersild (eller f.eks. IKEAs matjesild), servert med kokte poteter, rødbeter, rå løk, kokt egg og rømme.
2. Hjemmelaga tomatsild

Ellers er jeg ganske blank på sildeoppskriter, så setter pris på tips!
Persimone_1

Persimone_1
25.08.08 15:10
Var det du som forpestet heisen i dag?

Sitronsild er nok favoritten. Utvannet spekesild, marinert i lime- og sitronsaft (ekte, ikke fra konsentrat), sukker (ja!) og .... hehe ... sitronpepper! Sant!
Shimon

Shimon
25.08.08 16:48

=agn!
Haldde

Haldde
25.08.08 18:53
Det er to ting jeg ikke holder på med hjemme. Det ene er sild (unntatt sursild, kryddersild på glass) og det andre er surstrømming (må åpnes ute).
Oilskin

Oilskin
25.08.08 19:06
DrSchwei skrev:
Sild! I dag var overraskelsen stor da jeg på vei hjem fra jobb var innom min lokale Meny-butikk. I selvbetjeningsdelen av fiskedisken lå det noe små, fine fileter av sild. Ved nærmere ettersyn viste seg det at disse var på tilbud. Og prisen, ja den var intet annet en latterlig: 29 kr kiloen! Vi snakker altså om fileter, uten bein og hode. Kjøpte to pakker, begge til under 10 kr.

Middagen er allrede fortært. Silden ble stekt, i to varianter: Først en naturell variant, men bare salt, pepper og litt sitron. Deretter en omgang med det samme, men der jeg helte over litt sennepsaus mot slutten av steketiden.

Til dette bare kokte poteter (jeg har begynt å dele potetene i skiver/biter før jeg koker dem- så det tar bare 10 min). Dette ble en herlig rett. Sunn - og ekstremt billig!

Det er lenge siden jeg selv har stekt sild. Håper ikke naboene skyter meg. Ellers liker jeg godt følgende silderetter:

1. Kryddersild (eller f.eks. IKEAs matjesild), servert med kokte poteter, rødbeter, rå løk, kokt egg og rømme.
2. Hjemmelaga tomatsild

Ellers er jeg ganske blank på sildeoppskriter, så setter pris på tips!
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Det supre med å steke sild er at etterpå kan man ha skjøytestevne på kjøkkengulvet. Det fettet er i så små partikler at det går elegant gjennon stekeristen og legger seg på gulvet som en speilblank hinne.
Jeg liker godt stekt sild selv, men gulvvask til dessert kan jeg glatt stå over
Bessen

Bessen
25.08.08 20:04
Oilskin skrev:
Det supre med å steke sild er at etterpå kan man ha skjøytestevne på kjøkkengulvet. Det fettet er i så små partikler at det går elegant gjennon stekeristen og legger seg på gulvet som en speilblank hinne.
Jeg liker godt stekt sild selv, men gulvvask til dessert kan jeg glatt stå over
---------------------------------------------
Jeg lar fiskehandleren steke silda ( og makrellen ) for meg. Det gjør han for andre også, dvs. han selger ferdig stekt fisk. Oppvarmingen skjer langsomt på panne på middels varme med litt margarin i og så kommer sprøheten tilbake og komfyren og gulvet er like fjongt.
gourmande

gourmande
26.08.08 01:11
Makrell stiller i samme kategori mht lukt og fett. Lukten sitter i hus og stekepanne i lang tid etterpå, og gulvet kan man ta rennefart i. Nå har vi blitt så kresne at vi ikke finner oss i å "vaske rundt" etter litt steking av sild og makrell, og godt er det egentlig. Jeg tror jeg skal begynne å kjøpe ferdigstekt sild & makrell heretter.

Føler meg nå litt som disse i interiørbladene som stiller med blankpolerte designer-stålkjøkken som aldri er i bruk og bare står på stas... men den lukten, lukten!!

DrSchwei

DrSchwei
26.08.08 06:40
Kjøkken skal brukes!!!! Med en stor induksjonstopp går det lett å tørke av, man har både Jif og mikrofiber. Har også svart gulv, som uansett må moppes annenhver dag. Med åpne vindu og kjøkkenvifta på, så er ikke dette noe problem. Men det er kanskje et problem for de som har valgt disse håpløse åpne kjøkkenløsningene...:-) Hva blir det neste man ikke skal lage hjemme?
Bessen

Bessen
26.08.08 08:23
DrSchwei skrev:
Kjøkken skal brukes!!!!
-------------------------------------
Jeg vil heller si det slik: Et kjøkken skal kunne brukes.
Her synes jeg arkitektene svikter totalt for tiden. En kjøkkenkrok i et hjørne av en stue hører hjemme i hybelleiligheter, der folk normalt bor midlertidig, og ikke i en permanent bolig. Et kjøkken skal ha én dør fra gang/hall + én til stue + plass til kjøkkenbord. Slike løsninger, som var en selvfølge før, stjeler imidlertid plass som ofte må gå på bekostning av stuearealet.
Det neste man ikke skal lage hjemme er selvfølgelig fårikål.
DrSchwei

DrSchwei
26.08.08 08:30
Helt enig !
Det var nesten en forutsetning for meg da jeg kjøpte leilighet for 3,5 år siden at den skulle ha separat kjøkken. Det mest latterlige jeg ser er en kjøkkenbenk inn stua. Har til og med 3-roms med denne løsningen !

Jeg forstår heller ikke disse "fancy" løsningene med "bar" - hvorfor i all verden sitte å vagle på en barkrakk på sitt eget kjøkken, når man kan sitte ved et kjøkkenbord i stedet? Har ikke noe imot moderne løsninger, men når man velger bort det praktiske for det stilige, er det ikke lenger stilig.
susilu

susilu
26.08.08 22:41
Bessen skrev:
Et kjøkken skal ha én dør fra gang/hall + én til stue + plass til kjøkkenbord. Slike løsninger, som var en selvfølge før, stjeler imidlertid plass som ofte må gå på bekostning av stuearealet.
,,,,,,,,,

Jeg skjønner ikke at stuearealet må være så stort. Hva gjør man vanligvis i en stue? Ser på TV. Eller leser. To små stuer, en for prat, peis og bøker, og en for TV, er det jeg helst vil ha. Og det ideelle kjøkkenet har flere dører, i hverfall en dør som går ut i hagen. Det inneholder kjøkkenskap og benker, spisebord, ,brisk/dagseng, et lite databord... Og jeg synes det skulle være en liten bod i tilknytning også. Og en ovn/peis.

Disse kjøkkenene som står inne i stua, har jeg aldri hatt sansen for. Her har de forrige laget en halvåpen løsning.

Sild og makrell steker jeg like forbanna. Jeg synes det hjelper litt med det gamle kjerringrådet med en skål eller to med eddik. Sprøstekt sild eller makrell er bare så godt!

Men går det ikke an å steke dem i ovnen forresten? Jeg har aldri prøvd. Det vil kanskje lukte sild av ethvert horn eller brød ever after?
Bessen

Bessen
26.08.08 23:29
susilu:
Er jo selvfølgelig stort sett enig med sine kjøkkenidéer. Har minimumsnormer for kjøkkeninnredning og spiseplass, men har ikke fått det til helt i vårt hus, som jeg ikke har tegnet selv.
Når du har en halvåpen kjøkkenløsning, så foreslår jeg at du investerer, dersom du ikke allerede har, i en kraftig vifte, dersom du har avløp fra denne på 150 til 200 kvadratcm. Skal du steke sild, makrell eller lage fårikål så steng igjen dører og vinduer i kjøkkenet, åpne et gløtt på et vindu i stua, sett vifta på fullt et kvartér før du begynner å lage maten slik at du får undertrykk på kjøkkenet ( går ikke hvis du samtidig fyrer i en ovn/peis, for da kan det bli røyknedslag ).
Husk at sild og makrell kan bli sprø og fin ved middels varme og lite sprut ved bruk av gammeldags Melange. NB. Vifta må stå på fullt hele tiden.
Bessen

Bessen
26.08.08 23:49
susilu:
er stort sett enig med _Dine_ kjøkkenidéer :-)
Oilskin

Oilskin
27.08.08 00:56
Enig med både susilu og Bessen her. Et stort kjøkken er gull verd. Jeg har en stue på 60 m2 og et kjøkken på 15 m2. Kjøkkenet er mitt leverom og kunne veldig gjerne ha vært 20-30 m2 større på bekostning av stua. Da hadde jeg fått kjøkkenøya, peisen og middagslursofaen å velte meg over på etter et velsmakende måltid.
Huset mitt er fra '82 og da gjaldt det å ha størst mulig stue.
Bessen

Bessen
27.08.08 01:44
Oilskin:
Drømmekjøkkenet mitt er ganske likt ditt, men kanskje litt mindre.
Jeg ser for meg et litt røfft preg med et stort spisebord som tåler litt, men men klassisk Schmidt eikekjøkken og falske bjelker i taket og gjerne en litt grovpusset hvit liten peis i benkehøyde osv.. du ser det nok for deg.

Tegnet et hus etter egne ønsker til den drømmetomten jeg kunne holdt unna da jeg jeg solgte et tomteareal til kommunen nylig, men byggemodningen er ikke begynt ennå og en byggeprosess tar et år eller to, så når helsen skranter, så holder vi oss her vi er og vurderer å flytte i leilighet, dersom vi finner noe som passer, men der er det vel åpent kjøkken, og så er vi vel tilbake til silda, da ?
susilu

susilu
27.08.08 01:46
Jeg har jo heller ikke tegnet huset mitt selv; Bessen, men du han tro jeg har tegnet det om utallige ganger! Og du kan være glad jeg ikke er naboen din, jeg kunne jo kastet meg over en (utlært) arkitekt:-)

Dette er en tomannsbolig fra 1951. Hver leilighet er ikke så stor, men vi som deler huset, har en leilighet hver.

Her er det ingen som har tenkt på "hvor skapet skal stå", slett ikke TV'n! Den hadde jo ikke folk i 1951!
På den annen side har jeg sett en bråte ferdighuskataloger med de lekreste nyere hus og de verste planløsninger!

Jeg kan ikke fordra dødplass. (Jeg er steinbukk)
Og i et moderne hus, må TV'n ha en god plass, med passe avstand fra sofaen/stolene, uten at man får kveldssolen i fleisen eller sjenerende avspeilinger av andre vinduer i skjermen. (selv om jeg som regel glemmer å skru på TV).

Spisestue hører vel egentlig forgangne tider til, da kjøkkenpikene bar maten opp fra kjøkkenet (i kjelleren, der det var svalest?) og serverte herskapet.
Med et ordentlig spisekjøkken er da spisestue bare bryderi, hvem gidder å bære maten ut og inn på den måten? Og hva er vitsen med et herlig, koselig kjøkken hvis man ikke skal nyte det med venner?

Ja, jeg har også mine normer og skulle nok gjerne ha tegnet huset selv.
Med mitt idealkjøkken, kunne jeg jo bare gått ut av verandadøren og grillet både silda og makrellen ute. Fårikålen er det verre med.
Bessen

Bessen
27.08.08 02:25
susilu:
Her var mye interessant. Mat for en arkitekt.
Men det merkelige er at vi også har en tomannsbolig fra 1950, vertikaltdelt der vi har kjøpt begge halvdeler. Har bygget om og på ganske mye. Men huset blir aldri pent. Ser ut som en trønderlån med diverse krumspring.
Du kunne blitt en dyktig arkitekt da jeg også ser horrible planløsninger i huskataloger ( finner dem på nettet ), Se etter gratis tegneprogrammer på nettet og prøv deg fram. Søk på cad. Og se om du kan få til drømmehuset ditt.
Fårikålen kan du koke ute på kokeplate med skjøteledning ut ?
susilu

susilu
27.08.08 07:13
Vår tomannsbolig er horisontalt delt. Ikke akkurat det nusselige, romantiske huset. Men hagen er fin, ikke frisert, men grønn og stedvis overgrodd.

Jeg har nok tegnet noen "drømmehus", men jeg kan jo bare tegne planen og fasadene, jeg kan ikke regne ut takkonstruksjoner og tegne inn rør og ventiler og sånn. Man må være arkitekt, da, vet du:-)

Forresten er det mange slags drømmehus i forskjellige størrelser. Siden vårt hus er høyt, ca ti meter under mønet, med garasjene under, koster det en formue å male det. Så min erfaring sier at hus bør være enetasjes, med valmet tak, men en liten "stuga" er jo mer sjarmerende. Uansett må det være logisk. Jeg har sett hus (på papiret) der sofaen står med ryggen til peisen og det er ingen annen plass å sette den, eller stuer der man må se i 150 graders vinkel på TV, som står så langt unna at man må ha kjempeskjerm, slik det er tegnet opp.

Jeg blir pratsom nå. En kvasiarkitekt som møter en arkitekt har vel en del på hjertet...!

Jeg har en last når det gjelder å tegne hus, men det kan vel ikke være noe mindre nyttig enn å løse sudoku eller kryssord. Jeg har tegnet hus på Paint, men det er nitide greier!

Man skal vel være saklig her på vgd, så nå lurer jeg på hvordan jeg skal få med noe om sild:-)

Jeg er ikke så veldig begeistret for terrasser, for hvis de ikke er blomsterpyntet, er de så triste.Jeg synes det må være like greit å gå rett ut i det grønne gresset. Men med en overtekket terrasse kan man kanskje grille, selv om det er tak over? Grille sild, altså!
Stein_Glasshus

Stein_Glasshus
27.08.08 12:22
He he!

Her på matforumet finnes det tydeligvis ingen med silde-ekspertise, men arkitekter er det mange av her.
Bessen

Bessen
27.08.08 13:09
Ja silda går i stim og det gjør visst arkitekter også. Det er lett å rote seg bort.
Har skjedd før og kommer nok til å skje igjen.

Sildesodd, har dere smakt det ? Er langt bedre enn sitt rykte.
Dinta

Dinta
27.08.08 13:29
Spekesild med rå løk, rødbeter og rykende varme poteter +litt rømme eller smør.
Nydelig. Serveres med øl og akevit.
Oilskin

Oilskin
27.08.08 14:26
Dinta skrev:
Spekesild med rå løk, rødbeter og rykende varme poteter +litt rømme eller smør.
Nydelig. Serveres med øl og akevit.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Kjempemat! Jeg varierer litt med kryddersild. Det er og fantastisk! Men jeg må ha med prikken over i'en: Hjemmelaget rotmos!
Dinta

Dinta
27.08.08 14:38
Kryddersild er også godt. Skal prøve med rotmos neste gang - kålrot m/litt gulerøtter?
Oilskin

Oilskin
27.08.08 14:43
Dinta skrev:
Kryddersild er også godt. Skal prøve med rotmos neste gang - kålrot m/litt gulerøtter?
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Mosen blir og god med litt kokt og moset potet. Noen foretrekker å salte og pepre den. Jeg vil helst ha min litt søt/syrlig og bruker da litt eddik og sukker sammen med salt og pepper.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg