Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Raspeball

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49315
10.09.08 17:58
Dette er tråden om raspeball. Kjør debatt !
DrSchwei
10.09.08 18:05
Jeg har bare en gang i mitt liv prøvd å lage dette. Det ble godt, men det hele falt en del sammen. Til mitt forsvar skal sies at det ble brukt nypoteter, og det er visstnok vanskelig å lage perfekte baller av slike poteter.
pooo
poooInnlegg: 2090
10.09.08 18:48
Hehe...Er det noe å debattere? Alle er vel enige om at hjemmelaget raspeball med tilbehør er noe av det beste som finnes!!:))
DrSchwei
10.09.08 18:52
Mye å debattere i denne omfattende saken. F.eks. hva skal det være av tilbehør.

Jeg mener bestemt (som vanlig):
1. Kårabi. Enten kokt (som jeg er vant til) eller stappe. Stappe er like godt, men kan ikke stekes dagen etter.
2. Kokt, salt fårekjøtt. Det er mulig å bruke annet kjøtt, men fårkjøtt er mye-mye bedre enn f.eks. en griseknoke.
3. Kokt potet. Ja - det skal være poteter til potetball. Det høres rart ut, men jeg mener det hører med.
4. Stekt bacon m/fett. Her blir det ofte slurvet. Det skal være relativt raust med fett på, slik at ballen blir smurt.

Ballen kan også smøres innvending, med dott av f.eks. flesk, men dette er ikke nødvendig, synes jeg. Noen vil også ha kokt flesk ved siden av, men jeg foretrekker heller å ha fettet i flytende form.

Freakenstein
FreakensteinInnlegg: 3298
10.09.08 18:59
Svigerbestemor er rå på potetball. Medlem i potetballens venner og greier :) Hun serverer med kålrabistappe, svinemør, salt kjøtt av lam, gulrøtter og en fleskebit i midten av ballene. Det skal helles en pen slump smeltet smør over godsakene før det spises. Nydelig!
De fleste i familien der oppe drikker kefir til, men det klarer ikke jeg, så jeg får lettmelk.

Nå fikk jeg latterlig lyst på en porsjon :(
Freakenstein
FreakensteinInnlegg: 3298
10.09.08 19:01
Poteter til potetballen er jeg ikke enig i, jeg trenger all magesekkplassen jeg kan få, poteter høres unødvendig ut.
gourmande
gourmandeInnlegg: 12614
10.09.08 19:02
4.DrSchwei skrev:
Stekt bacon m/fett. Her blir det ofte slurvet. Det skal være relativt raust med fett på, slik at ballen blir smurt

--------------

Jeg skjønner det finnes utallige måter å tilberede, enn si "tillegg" til raspeballer, men bacon m/fett? Den var ny for meg! Jeg tenker slik: Saltet får/lam sammen med svinefett? Ja, kanskje det fungerer utmerket?!

Ja, for man blir jo litt religiøs i forhold til hvordan man fikk servert div matretter i barndommen, og slik skal rettene være, og man skal ikke tukle med dem:-)

Eneste "saus" til min barndoms raspeballer var den sjyen ballene sto og putret i.

DrSchwei
10.09.08 19:06
Ville nok følt meg snytt om jeg ikke fikk baconfett til! Dette er vanlig i hvert fall på Møre. Sist jeg kjøpte ball på kafe (tror det var i Ålesund), fikk man imidlertid velge om man ville ha med bacon/baconfett på.

Poteten er egentlig ikke så påkrevet, men synes det er godt å spise en potet som smaker ekte potet, kokt i skikkelig kraft. Gir fin kontrast til ballen, men en liten potet er nok.
gourmande
gourmandeInnlegg: 12614
10.09.08 19:27
Der kan du se:-) Hadde moren din vært fra Haugesund, ville "din" raspeballmiddag vært utenkelig med baconfett... Dvs jeg er ikke sikker på om vi kalte det for bacon, det var vel salt flesk - short & sweet.

Homers_Law
Homers_LawInnlegg: 5467
10.09.08 19:35
1. Kårabi
Her må jeg gå for stappen. Kokt er absolutt godt, men stappe er noe jeg kunne ha spist meg i hjelp på ene og alene. Minner litt om juletider hvor jeg har en tallerken for pinnekjøtt og en for kålrabistappe.
2. Kokt, salt fårekjøtt
Helt enig at denne er å foretrekke. Har fått servert andre gode kjøttyper som blant annet biffstrimler, men salt fårekjøtt er det beste.
4. Stekt bacon m/fett.
Har opplevd en del ganger å ikke ha fått servert dette med i det hele tatt. Det er bare slurv all den tid jeg foretrekker stekt bacon og kålrabistappe over komler.

I tillegg så har jeg for vane og ha kjøttpølser til, helst vossakorv. Samlet blir det nok ikke et måltid man bør telle kaloriene så høyt for, men så er det jo ikke hver dag man har det heller.

DrSchwei
10.09.08 19:40
Enig i at stappe kanskje er hakket bedre enn kokt, det gir dessuten litt mer saftighet, og man er ikke avhengig av såpass mye flytende fett.

Mht drikke til, så drikker de gamle kefir, men jeg synes det blir litt voldsomt, så jeg holder meg til Tine Ekstra Lett. Drikker sjelden melk ellers, men det er så herlig å styrte et glass etter at man har spist seg tørst på ball.

Er det forresten noen som har prøvd potetballen på Kaffestova i Oslo?
DelPaca
DelPacaInnlegg: 3058
10.09.08 19:50
Min perfekte balltallerken ser slik ut:

3 STORE baller m/ mårbit inni
To middagspølser/vossakorv
Kålrabi
Salt lammekjøtt
Flesk

Potetballene skal lages tre-fire dager på forhånd,, og ligge i krafta og trekke til seg smak helt til de inntas. De skal også ha en bit mårpølse eller flesk i midten. Pølsene skal være dampet. Kålrabien skal være kokt. Stappe spises kun til pinnekjøttet på julaften. Kjøttet skal være godt og mørt, og flesket skal være mykt. Jeg prøver fremdeles å venne meg på kulturmelk, men inntil videre er det lettmelk eller helmelk det går i. Slik spiser man. Og grunnregelen i Romsdal er at man skal spise så mye ball man orker, helt til man sitter på den første man spiste. Lykke til.

Verdens beste potetball serveres forresten på Kafé Gimle over bussholdeplassen i Molde.
Oilskin
OilskinInnlegg: 11173
10.09.08 20:21
Det ser ut som hver bygd og by fra Trøndelag til Sørlandet har sin egen tradisjon eller vri på komler/raspeball/klubb/komper. Østlandet har vel ikke noen egentlig tradisjon for denne nydelige maten, men med dagens mobilitet i samfunnet begynner det heldigvis å bre seg der òg!
Min tradisjon er nok den enkleste varianten. På Sørlandet kan det se ut som komper tradisjonelt har vært fattigmannskost ettersom vi kun bruker en ingediens utenom poteten, nemlig lettsaltet flesk. Dette skjæres i terninger og puttes i midten av kompa. Størrelsen på kompene er som en stor appelsin. Serveres normalt med smeltet smør selv om enkelte "perverterer" retten med sirup eller tyttebærsyltetøy!
Som innflytter i Rogaland har jeg også blitt veldig glad i den lokale varianten her borte med div. kjøtt, rotmos etc.
APatisk79
APatisk79Innlegg: 605
10.09.08 22:27
Raspeball er bare nydelig.

Når jeg lager det, så lages det selvsagt mye for synes de faktisk er best stekt.

Lager litt mindre langballer enn rundballer. Rundballene er til steking senere og da bruker jeg spekk med pepper i midten. Blir nydelig når de stekes, litt "ekkelt" når de bare er kokt, men går ned da også. :)

Tilbehør er selvsagt lettsalta fårekjøtt og røkte kjøttpølser. En blanding av spekk og bacon er et must.

Koker også poteter til, men meste av de går med til stekt ball.

Kålrabistappe er jeg ikke noe glad i, så lages kun til andre.
Wingtor
WingtorInnlegg: 2435
10.09.08 23:14
Til raspeball eller komle som vi kaller den spises det foruten selve komla kålrabi og gulrøtter (eller stappe), bacon eller hjemmelaget salt flesk (helst det siste), fårekjøtt eller svineknoke eller eventuelt pinnekjøttrester, smeltet smør hører også til. Pølse hører også med, her foretrekker jeg enten mårpølse, vossakorv eller hjemmelaget hjortepølse. Noen her i huset ønsker også sirup eller sukker på komla, noe jeg for min del styrer klar.

I glasset bruker de fleste her kefir eller annen surmelk. For min egen del foretrekker jeg ripssaft eller vann da jeg ikke er noen stor fan av melk til varm mat.

DonCamillo
DonCamilloInnlegg: 1513
11.09.08 00:02
Å herre jerimi, nå har dere fått meg til å savne min før dette kone!
Hun lagde verdens beste komler og til dette serverte hun skikkelig baconfett med store sprøstekte biter i, kålrabistappe med innslag av gulrot, vossakorv, salt fårekjøtt eller til nød griseknoke. Og som det har blitt nevnt, kokt potet til. Jeg er som enkelte andre ikke tilhenger av melkeprodukter til slik spise og brukte bare vanlig vann fra springen, eller lettøl. Pils og andre øltyper er godt til salt mat, men ikke til komlemiddag, da krever komlene all ledig mageplass! Til en god komlemiddag hører en time på sofaen til som dessert.
Må ringe x-en i morgen å avtale en komlemiddag snart.
¤¤¤¤¤¤
Jaggu er det godt å være bosatt til havs!!

pappaflorry
pappaflorryInnlegg: 2841
11.09.08 00:05
Oilskin skrev:
Østlandet har vel ikke noen egentlig tradisjon for denne nydelige maten
________

Jo da! Farmor (født i Elverum i 1909) lagde ofte "Klubb og duppe", som jeg tror var ganske utbredt i hvert fall i det indre av Østlandet tidligere. Det kan virke som tradijonen lå atskillig nærmere Trøndelags- enn Vestlandsvarianten.

En beslektet rett (som jeg likte mye bedre som gutt) var "raspresk", som så ut som pannekaker men var laget av røre med rårevne poteter.

(I dag foretrekker jeg nok den italienske tremenningen gnocchi, he-he)
Oilskin
11.09.08 00:18
APatisk79 skrev:
Raspeball er bare nydelig.

Når jeg lager det, så lages det selvsagt mye for synes de faktisk er best stekt.

Lager litt mindre langballer enn rundballer. Rundballene er til steking senere og da bruker jeg spekk med pepper i midten. Blir nydelig når de stekes, litt "ekkelt" når de bare er kokt, men går ned da også. :)

Tilbehør er selvsagt lettsalta fårekjøtt og røkte kjøttpølser. En blanding av spekk og bacon er et must.

Koker også poteter til, men meste av de går med til stekt ball.

Kålrabistappe er jeg ikke noe glad i, så lages kun til andre.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Den varianten din med pepret spekk i midten minner om svenske kroppkakor. Jeg har spist disse på Øland, og de var skikkelig gode.
Det å lage et ekstra lass for steking senere er viktig.
LaRitournelle
LaRitournelleInnlegg: 727
11.09.08 00:18
Syns det er rart(/ekkelt) å se vestlendinger hive seg over raspeballer med sukker og sirup.
APatisk79
11.09.08 00:25
LaRitournelle skrev:
Syns det er rart(/ekkelt) å se vestlendinger hive seg over raspeballer med sukker og sirup.
----------------------------------------------------------------

Har heldigvis aldri sett det. :)

Søtt og salt skal ikke blandes mener jeg. Som ananas på pizza. Fy!

Ananas til dessert derimot er ok.
APatisk79
11.09.08 00:26
Oilskin skrev:
Det å lage et ekstra lass for steking senere er viktig.
-------------------------------------------------------

Det å ikke gjøre det, er som å banne i kirka her.
DrSchwei
11.09.08 00:28
Det finnes jo diverse varianter i utlandet, i tillegg til gnocci, har tyskerne noe som ligner, bare der lyse. Så en person spise dette i Baden-Baden. Ellers er jo dumplings utbredt i f.eks. Tsjekkia, og jeg foretrekker den med potet framfor den av brød.

Dette er en tråd til å bli sulten av! Nei, jaggu om det holder med Fjorland-varianten neste gang!! (Det eneste litt kjipe med denne retten, er som beskrevet, at det ikke passer med pils til. Jeg synes ikke helt det blir riktig festmat uten alkohol. Men et sier vel mer om meg enn retten..)
DonCamillo
11.09.08 00:29
LaRitournelle skrev:
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Min X var fra Vestlandet og hun aksepterte ikke sukker og sirup i nærheten av bordet når vi spiste kumle. Surmelk derimot... Huff.
Vestlandet er tydeligvis stort, og kumleoppskriftene/spisemåten er vel omtrent som Baccalaooppskriftene i Kristiansund, 1 pr husholdning/ eller for å være snill 1 pr bygd.
¤¤¤¤¤¤

Oilskin
pappaflorry skrev:
Oilskin skrev:
Østlandet har vel ikke noen egentlig tradisjon for denne nydelige maten
________

Jo da! Farmor (født i Elverum i 1909) lagde ofte "Klubb og duppe", som jeg tror var ganske utbredt i hvert fall i det indre av Østlandet tidligere. Det kan virke som tradijonen lå atskillig nærmere Trøndelags- enn Vestlandsvarianten.
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Ja, jeg var svært usikker på dette. Jeg har møtt så mange østlendinger som ikke kjenner retten annet enn ved navn. Og på den tradisjonelle torsdagskomla offshore kommer det sjelden godord ang. menyen fra folk østfra. Er det kanskje bare i enkelte lokale områder den brukes?

DrSchwei
Mange liker stekt ball bedre. Og de blir jo ekstra godt med en god stekeskorpe. Til dette er jeg vant med ketsjup til. (Går og skammer meg i kroken)
DrSchwei
11.09.08 00:32
Da jeg var i marinen, den kongelige, ble dette servert på Haakonsvern. Men kokkene var fullstendig udugelige, og hadde ikke det rette tilbehøret. Det var flere østlendinger som smakte dette for første gang. De hadde hørt mye om retten, men konklusjonen var at dette var noe de ikke ville spise igjen. Prøvde å forklare att ball uten noe tilbehør ikke er godt, men deres forhold til retten var nok ødelagt for alltid. Med mindre de fant seg en bedre halvdel med greie på delikatessen.
APatisk79
11.09.08 00:39
DrSchwei skrev:
Til dette er jeg vant med ketsjup til. (Går og skammer meg i kroken)
----------------------------------------------------

(Det bør du gjøre.) Usj. :-)
DonCamillo
11.09.08 00:40
DrSchwei skrev:Prøvde å forklare att ball uten noe tilbehør ikke er godt, men deres forhold til retten var nok ødelagt for alltid. Med mindre de fant seg en bedre halvdel med greie på delikatessen.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Kan du og jeg ha kjempet i lag? Jeg er jo akkurat den typen du beskriver!
Fant min Hardangerbrud og svigermors kumler; Falt pladask!
Konen har jeg ikke lenger, vi er dog venner og hos svigermor får jeg kumler når som helst.X-Konens med tilbehør er dog best.
¤¤¤¤¤¤

Oilskin
11.09.08 00:41
DrSchwei skrev:
Da jeg var i marinen, den kongelige, ble dette servert på Haakonsvern. Men kokkene var fullstendig udugelige, og hadde ikke det rette tilbehøret. Det var flere østlendinger som smakte dette for første gang. De hadde hørt mye om retten, men konklusjonen var at dette var noe de ikke ville spise igjen. Prøvde å forklare att ball uten noe tilbehør ikke er godt, men deres forhold til retten var nok ødelagt for alltid. Med mindre de fant seg en bedre halvdel med greie på delikatessen.
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Synd og skam å bli introdusert for nye retter via storhusholdning og i tillegg ubrukelige (eller uinteresserte) kokker. Det er nærmest dømt til å mislykkes!
LaRitournelle
LaRitournelleInnlegg: 727
11.09.08 00:47
Wow 2 svar i raspeballtråden, skal sjekke dem ut etterpå.

Takk.
Klikk for å gå tilbake til toppen