Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bessens Store Kaffeslabberas

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 65025
25.08.18 07:21

Morgenkaffe i furtebua, i kontoret hvor røyking er tillatt. NRK Jazz spiller myk Miles Davis, solen er kommet opp, luften har et hint om at det går mot høst. Klar og frisk.

Når man våkner, skal det spaseres en litt lengre tur enn i går.

Er det bare meg, eller er det ploger der oppe?

Jeg har machete med meg når jeg sniker meg rundt hjørnene her nattestid, og hugger hodet av alle fiender jeg ser med ett eneste hugg. Likene bare lar jeg ligge og stinke, noen blir tiltrukket av dem og når de kommer dreper jeg dem også.

Men i natt var jeg glad for at jeg hadde brille på, jeg holdt på å forveksle en leopardsnegle med en iberiasnegle.

Man dreper ikke leopardsnegler.

Ha en god dag, slabberanter.

(Innlegget ble redigert 25.08.18 07:23)

fargerik
25.08.18 15:40

Oi!

Her kommer jeg hjem fra den daglige turen på jernhesten og møter en MANN i bakgården!

Han skal komme straks med en gravemaskin og grave i jorda her!

Og jeg som forestilte meg å ta en halvtime på soffan og spise pizza etterpå.

Jeg er klar, og har tid til å filosofere. LITT!

For det første, hvordan kan sommerfuglene fly uanfektet rundt når det blåser hyssing nok til at min caps blåser bort??? Man skulle liksom tro at de skulle blåse bort?

Og hvorfor klager folk på gud og sånt når vår herre skapte dette?

sentry4
sentry4Innlegg: 5144
27.08.18 14:19

Hva er det du skal grave nå, da? Er det ikke snart på tide med en liten pause i prosjektene så du kan nyte både kjøkken og furtebu?

Apropos furtebu - jeg sysler med tanken om å bygge hønsehus og skaffe meg en liten flokk med eggprodusenter.  HSEBA trenger fremdeles litt overtalelse før vi setter i gang, så det kommer ikke til å skje helt med en gang.  Artig å ha noe å planlegge, også.

Vi laget pæregele i helgen.  Det vil si, vi prøvde.  Vi har noen avleggere som er allergiske mot sitronsyre, og i teorien skal man kunne få gele ved å bruke nok sukker og sitronsyre. Nåvel....nå har vi ni glass med pæresirup...

Resten blir vel hermetisert i biter og som pæremos. Det har vi kontroll på.

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 30042
27.08.18 16:11
sentry4: eg sysler med tanken om å bygge hønsehus og skaffe meg en liten flokk med eggprodusenter

Hadde jeg hatt mulighet til det hadde jeg også satset på det.

Strandereng
StranderengInnlegg: 8434
30.08.18 21:50
BigGeorge: Hadde jeg hatt mulighet til det hadde jeg også satset på det.

En nabo til en god bekjent i et rekkehus på Øvre Romerike satset på fire fem høner av ulike typer (ingen hvite italienere) for noen år siden. Mye forarbeid, men det går visst glimrende med ferske egg og delvis frittgående store og små høns.

Ellers håper jeg at slabberantene har det bra. 
Selv har jeg flere prosjekter på gang, og nå blir det en tur til stugan igjen. 

Nytt barnebarn er på vei. Hurra!

Anbefaler Bornholm på det varmeste. Overraskende mye lekker mat der for tiden. Fins en Michelinstjerne der også.

fargerik
31.08.18 09:38
sentry4: Hva er det du skal grave nå, da? Er det ikke snart på tide med en liten pause i prosjektene så du kan nyte både kjøkken og furtebu?

Bare sjaktet vekk litt masse for å bygge et lite parkeringshus for ting som gressklipper, trillebår, sykler og annet som helst ikke skal stå ute og snø ned. Det tar for mye plass inne i furtebua.

Hvor det er kaffe- og datatid nå.

sentry4
01.09.18 04:43

Okei, da. Det får gå for denne gangen. 

Er det noen her inne som vet noe om hønsehus? Mye nerkelig å finne på nettet, og ikke alt er like troverdig. 

HSEBA gar slukket i gidstolen, og heg ser på nyheter med det ene lyet og på telefonen med det andre. En lokal, dobbel IPA i glasset var ingen dårlig ide! 

Og i morgen er det lørdag og første dagen i en deilig langhelg. 

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49684
01.09.18 09:53

Irriterende med en nærgående flue. Gjorde det vanskelig å sove til 10, som er det ideelle en lørdag synes jeg. Men men - sov jo godt etter jobb på fredag , så har nok fått nok.

Strålende lørdag i Oslo. Skal vi nok en gang få en slik veldig fin høst? Det hadde vært veldig fint. Det borger for økt aktivitet og spaserturer i solen.

Første arbeidsuke etter ferien har gått uvanlig fint. Egentlig litt greit å komme i gang igjen. Det er mange oppgaver, men ikke uoverkommelige og de er litt mer interessante enn de siste par årene. Når man i tillegg får litt bedre betalt, så er jo det bare veldig bra, og det bidrar selvsagt til litt mer glede.

Blir god middag i dag og i morgen. I tillegg tenkte jeg bake en gurotkake. Uka etter starter høstsesongen og et opplegg med omlagt og sunnere livsstil. Har ikke tenkt å bli en av de mange i nettmediene som "gikk ned 30 kilo på 4 uker", men tar det litt mer med ro. Har hatt suksess med type "grovkarbo" før - der jeg følger prinsippene som ligger i lavkarbo, men ikke så hysterisk, og fyller på med grove kornprodukter i noen grad. Så er det å kutte mest mulig av sukker, men unne seg en frukt eller to om dagen.  Til lunsjen blir det fortsatt varmmat, men unngå poteter og ris, og heller ta salat og bønner ved siden av.

Men jeg skal ha helg også - en utfordring her er å ikke gjøre den for lang - definerer man helg fra lunsj på fredag (med vafler) til søndag kveld, er det ikke bra. Så tenker at jeg fra fredag kveld kan unne meg noe godt (men bytter gjerne rekesmørbrød med salat med reker) - og at jeg strekker helgen fra lørdag lunsj (godt brød, med smør,.... ) til søndag frokost (egg, smør og juice, marmelad). Vi får se. Rapport følger.

Men god helg til alle andre!

bjoro33
bjoro33Innlegg: 4447
01.09.18 13:25
DrSchwei: nærgående flu

Ja de er irriterende :)

Her har naturen denne sommeren blitt beriket med en ganske ny art. Hjortelusflue. Har sett dem sporadisk de siste par årene, men i år er det maaange.

Ekle kryp som kommer flygende og setter seg på kroppen, eller i håret. Kaster vingene og begynner å søke om det finnes noe hjortehud der. Og prøvebiter litt for å få smake. Harde, ekle kryp. Men de er vel snaut å oppdrice inne i hovedstaden..?

DrSchwei
01.09.18 13:57
bjoro33: Ja de er irriterende :) Her har naturen denne sommeren blitt beriket med en ganske ny art. Hjortelusflue. Har sett dem sporadisk de siste par årene, men i år er det maaange. Ekle kryp som kommer flygende og setter seg på kroppen, eller i håret. Kaster vingene og begynner å søke om det finnes noe hjortehud der. Og prøvebiter litt for å få smake. Harde, ekle kryp. Men de er vel snaut å oppdrice inne i hovedstaden..?

Ja, det er jo forskjellige fluer - men akkurat disse som er i hus nå er helt vanvittig nærgående. Setter seg på hud så snart de har sjansen...

..  for øvrig merkelig i Varna i år, har ikke opplevd det tidligere, men der var det noen fryktelige irriterende fluer i gåtata om ettermiddagen når jeg kom opp fra strandområdet. Merket det ikke før jeg skulle forlate uteserveringen, det begynte plutselig å klø noe voldsomt i begge legger. Tydeligvis fluer som beit fra seg. Klødde et par dager på de mest intense områdene. La merke til fluene et par dager etter, i alle fall gikk de på meg - var vel litt pga at jeg var svett etter en lang dag, vil jeg tro.

Hjortefluer - nei, disse har jeg heldigvis ikke sett. Høres ikke kjekt ut i det hele tatt!

Ellers er jo det bananfluer som kan være irriterende om man ikke passer på. Det er litt sølvkre på badet, som jeg ser om jeg kommer brått inn og setter på lyset.... Men ellers ikke plaget, hadde noen majorstubiller et år, men disse har jeg ikke sett på et par år. Heldigvis.

fargerik
04.09.18 14:43

Det er ekstra mange bananfluer i år, det er ihvertfall sikkert. Kanskje på grunn av at det er ekstra mye nedfallsfrukt? De er jo overalt, og så mange!!!

De kommer inn i furtebua også, i svermer, selv om det ikke er mat her. Tror de tiltrekkes av ølbokser og brusbokser som skal pantes, kanskje?

Vel, sykkelen fikk flatt bakhjul her forleden, og jeg kjøpte likegodt ny slange og nytt dekk for å være sikker på at dette skulle bli bra, og ba om å få det sterkeste og dyreste de har.

Og det fikk jeg.

Men etter noen dager merket jeg at lufta drev og feis ut, slik at jeg måtte etterfylle stadig, så jeg tok med slangen og reklamerte, de fant en fabrikasjonsfeil og jeg fikk en ny slange uten å betale. Og denne gangen testet de den i butikken.

I går kveld var herligheten satt sammen og montert igjen etter alle kunstens regler, luft fylt til korrekt trykk, og i dag skulle jeg ta min vanlige tur.

Og så var forhjulet flatt. Punktert siden i går.

Jeg klarte å unngå stygge ord, men telte rolig til ti, og har nå demontert forhjulet. En sønn kommer innom med bil (vi har ikke buss) og vi skal senere i dag ta en tur og kjøpe et dekk og en slange.

Det er vel igrunnen forbruksmateriell, dette. Men jeg syns igrunnen det er ondt at ikke begge hjulene blir flate samtidig.

Nå? En boks svensk øl toppet med bananfluer..... i furtebua.

(Innlegget ble redigert 04.09.18 14:44)

annmag
annmagInnlegg: 8161
04.09.18 15:45
bjoro33: Her har naturen denne sommeren blitt beriket med en ganske ny art. Hjortelusflue. Har sett dem sporadisk de siste par årene, men i år er det maaange. Ekle kryp som kommer flygende og setter seg på kroppen, eller i håret. Kaster vingene og begynner å søke om det finnes noe hjortehud der. Og prøvebiter litt for å få smake. Harde, ekle kryp. Men de er vel snaut å oppdrice inne i hovedstaden..?

De er ekle de.  Kan ikke skjønne hvorfor de er skapt.

Og som du skriver...harde...når man får tak i dem så går det ikke an å klemme dem flate for å fjerne deres aktive eksistens en gang.  

Man kan dusje og vaske håret...men de kravler likevel rundt som om ingenting har skjedd.  Flått er bare barnemat i forhold.

Viltet lider skikkelig pga disse motbydelige krekene.  Jegere sier at de enkelte steder har opplevd at det er som om hele pelsen til viltet beveger seg....og når de kom nærmere, så de at det det var haugevis av hjortelusfluer som gasset seg.

Jeg vet ikke hvor de oppholder seg vår og sommer, da det stort sett er fra midten av august de begynner angrepene sine for å finne seg en deilig og varm vinterbolig.  

*grøss*

BigGeorge
04.09.18 20:54
fargerik: , så jeg tok med slangen og reklamerte, de fant en fabrikasjonsfeil og jeg fikk en ny slange uten å betale. Og denne gangen testet de den i butikken.

Kjøpte sykkel for sju-åtte år siden. Hadde problemer med et kne og ville spare beinet for endel gåing. Dekkene på sykkelen var litt som du beskriver. Pumpet opp en dag og litt mindre luft dagen etter. Nå ble kneet bedre og sykkelenstår ubrukt siden.

Men irriterende det med dekkene ikke minst at jeg ikke gikk på Gresvig og reklamerte.

fargerik
04.09.18 23:21
BigGeorge: Kjøpte sykkel for sju-åtte år siden. Hadde problemer med et kne og ville spare beinet for endel gåing. Dekkene på sykkelen var litt som du beskriver. Pumpet opp en dag og litt mindre luft dagen etter. Nå ble kneet bedre og sykkelenstår ubrukt siden.

Står den ubrukt???

Sykling er både sunt og trivelig, ta den fram og trill noen turer.

Vel, på en litt merkelig tid på døgnet har ihvertfall jeg fått montert på plass nytt dekk på forhjulet også, måtte ta en sen kveldstid til det siden jeg må tidlig på hjul og rekke en avtale i mårå.

Dette bør bli bra, disse dekkene er forsterket med kevlararmering for å unngå ptnukering. Det beste er godt nok.

Nå har vi fått HBO i huset også, så det blir nok sofa og film som sovemedisin nå.

Skjønt...Pink Floyd i radioen i furtebua er også til å leve med. Gode, gamle NRK, asså!

(Innlegget ble redigert 04.09.18 23:23)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 53872
05.09.18 08:20
fargerik: Sykling er både sunt og trivelig

Yngstemann flyttet til meg i Oslo i sommer for å starte på VGS, det funker veldig bra, hyggelig å bli litt bedre kjent med ham. Noe skal han drive med, og en kompis er veldig sykkelinteressert, og er primus motor for satsing på barn og ungdom i klubben, så da har vi en i heimen som er hektet på landeveissykling. Har perfekt klatrekropp, så får vi se om han dukker opp i fjellene i Frankrike om noen år. :-D

Neida, men hyggelig at han har funnet et godt miljø og en fysisk aktivitet han trives godt med.

Den eldste har dratt til New York for å være der i tre måneder, skal sjekke ut om det er noe han har lyst til å gjøre permanent. Håper egentlig ikke det, men det må han jo få avgjøre selv. Er heller ingen uoverkommelig oppgave å komme seg dit.

Noen få dager igjen på jobb før det er ferie en uke. Takket være en fantastisk sommer i år så dropper vi stranda i syden og tar heller fem dager i Nord-Norge. Fikk veldig lyst igjen etter å ha sett litt på Lars Monsen i sommer. Sommeråpent sendte også to dager fra Nyksund, vårt lille paradis der oppe i nord. Noe mer motsatt enn travle Roma som vi var i sommer, og London som vi skal til i høstferien, er det vanskelig å forestille seg. Her snakker vi fred og ro, og vakker natur.

Har gått mer og mer over til å bruke Bialettien når jeg skal ha kaffe, smaker bedre enn kapsel, selvom det tar noe lengre tid. Anbefales, hadde helt glemt denne metoden, det har jo skjedd mye på kaffemaskinfronten de siste årene.

sentry4
05.09.18 13:22

Vi kjøpte også sykler for noen år siden.  Riktig snasne - perfekte til bybruk. Så flyttet vi, og vetter at syklene hadde stått ubrukt i drøyt to år ble de solgt til noen nyinnflyttede nordmenn.  Alle var happy.

Jeg misunner dere ikke hverken hjortelusfluer eller flått!  Takke meg til kryp som er så store at man kan se dem!

Ferie, ja.  Noe må jeg vel finne på?  Kanskje et par uker i Oktober-November?  Og så skal vi til California en helg om noen uker - det blir stas å treffe yngste avleggeren - nå med ny spire innabords!

DrSchwei
05.09.18 16:08

Sykkel! Ja det er noen år siden jeg har hatt. Men nå er målet å skaffe seg en skikkelig ny sykkel til våren, og er man noen kilo lettere, så er det jo lettere å sykle også.

Ferie? Har blitt en del reiser i det siste, med Colombia i vinter og rundturen i august, så er rett og slett, trodde aldri jeg skulle tro det, litt reiselei. Derfor passer det meg godt å ha hverdager, med passe mengde jobbing, passe mengde sunn mat og samtidig som man sparer litt penger. Så blir det nok uansett en jobbtur eller to før jul bort til Baltikum, noe som holder for meg. Om det da ikke skulle friste enormt med en liten tur til Tyskland på julemarked, da.

En tullete Whisky-kompis sier at han trolig ikke kan delta på Oslo Whisky Festival, og foreslår Tromsø i januar i stedet. I og for seg litt morsomt, men tror egentlig vel etter en lang arbeidsuke i januar ikke nødvendigvis har lyst til å dra helt dit for å drikke whisky... :-)

Onsdag. Lillelørdag. Markeres med Taffel.

fargerik
05.09.18 19:28
DrSchwei: Sykkel! Ja det er noen år siden jeg har hatt. Men nå er målet å skaffe seg en skikkelig ny sykkel til våren, og er man noen kilo lettere, så er det jo lettere å sykle også.

Jeg anbefaler en sykkel med hjelpemotor, (elsykkel) for du er ikke verdens mest trente og atletiske gourmet, og har kanskje ikke så veeeeldig godt oksygenopptak, og kan sikkert lett få tung pust og melkesyre ihverfall den første tiden.

Da blir det ikke sykkelglede.

Men i hovedstaden er det som her mange kanter, det er fortauskanter, stensettinger, forskjellige ting som gjør din vei alt annet enn slett. Derfor må du, uansett om du velger elektrisk eller muskel, finne en sykkel som har støtdempere, helst både foran og bak. Det er ikke mye demping i dekkene når man bruker kevlardekk som fylles med 6 bar.

Hva er Taffel i din ordbok i dag?

(Innlegget ble redigert 05.09.18 19:30)

bjoro33
06.09.18 16:49

Jeg fikk en våt sykkeltur på morran i dag. Med en bil, og to brukere, så blir det slik innimellom. Frua vant kampen i styrtregnet. Det finns it dårlige klær...eller no slikt...sier hun alltid, og tok bilen forran nesa mi.

Men jeg har da fått hjort en bra ting i dag. Signert ny husleiekontrakt til butikken. Så nå er det bare å brette opp ermene og sette i gang.

Noe riving av lettvegger, legge nytt golv, male alle vegger.....før montering av hyller og til slutt flytte hele varelageret.

Jeg er i prutemodus/tiggermodus for å spare så mange penger som mulig. Fretex tar flyttingen, golvleverandør er med og sponser gulv, sønn må ta noe snekkerarbeid, stesønn noe sparkling og litt murerjobb. Og så må jeg ta litt. Malingsfabrikker stiller med den malingen jeg vil ha, og deler av innredning. Penselleverandører monterer og henger opp..... Masse ja-mennesker har jeg snakket med nå i dag.

Så om en drøy time er det samling i det nye lokalet for å vurdere endel plasseringer og slikt. Damene mine stiller opp og er veldig giret.

Håper på å være ferdig i løpet av denne måneden, så nå blir det jobbing dag og natt. 

Sykkelveien for meg blir litt lengre enn fær, men det får jeg tåle

sentry4
06.09.18 16:51
bjoro33: Jeg er i prutemodus/tiggermodus for å spare så mange penger som mulig. Fretex tar flyttingen, golvleverandør er med og sponser gulv, sønn må ta noe snekkerarbeid, stesønn noe sparkling og litt murerjobb. Og så må jeg ta litt. Malingsfabrikker stiller med den malingen jeg vil ha, og deler av innredning. Penselleverandører monterer og henger opp..... Masse ja-mennesker har jeg snakket med nå i dag.

Ja, noen ganger stemmer det tydeligvis at "good things happen to good people".  Lykke til!!

bjoro33
07.09.18 22:56

Så sitter vi her da og venter på "sjokkregn" som avisene varsler nå. Det har begynt å regne litt nå og det har blåst endel. 

Godt det ikke er "monsterregn" , selv om jeg ikke er sikker på nyansene.

Jeg har i hvertfall ryddet sluk i gata både oppover og nedover gata. Og tjoret paviljong. Takk og pris at vi ikke har trampoline. Ja vi får forresten se det an til i morra med å slå det bombastisk fast. For alle naboene har, og vindkastene herjer fælt med dem. Kanskje vi har fått et par i morra, sammen med endel badeballer og slikt som ligger rundtforbi.

fargerik
08.09.18 05:34
bjoro33: Så sitter vi her da og venter på "sjokkregn" som avisene varsler nå. Det har begynt å regne litt nå og det har blåst endel. Godt det ikke er "monsterregn" , selv om jeg ikke er sikker på nyansene. Jeg har i hvertfall ryddet sluk i gata både oppover og nedover gata. Og tjoret paviljong. Takk og pris at vi ikke har trampoline. Ja vi får forresten se det an til i morra med å slå det bombastisk fast. For alle naboene har, og vindkastene herjer fælt med dem. Kanskje vi har fått et par i morra, sammen med endel badeballer og slikt som ligger rundtforbi.

hehehe...jeg våknet av bråket her, det regnet så huset ristet. Det er tydelig at høsten er kommet.

Og da blir det jo en røyk i kontoret i furtebua, når man likevel er våken.

Jeg er svært tilfreds med at taket ble lagt om her for litt siden og er knokk, potte tett. Decra er tett.

(Innlegget ble redigert 08.09.18 05:38)

sentry4
10.09.18 15:16

Jeg er glad i høsten - det er en flott årstid med deilige temperaturer og en overflod av markens grøde.

Helgen sto i indretjenestens tegn.  Alle lampekupler og -glass ble skrudd ned, tømt for døde insekter og støv, vasket og pusset, og skrudd opp igjen.  Et par gode økter med hermetisering av pærer sikret mange gode desserter i året som kommer.  De fraflyttede svaleredene er fjernet, og veggene der de sto skrubbet og spylt. Og så litt generell rydding og rengjøring innimellom. En tur til miløstasjonen med alt som skal resirkuleres (og månedens ene søppelsekk) ble det også tid til. Ikke akkurat noen frihelg, men deilig å få gjort unna disse tingene også.

sentry4
11.09.18 13:28

Nøyaktig 17 år siden jeg sto på kontoret og så bort på det som er verdens høyeste bygning utenfor en bykjerne og lurte på om den også var et mål for terrorister den dagen. PÅ radioen hadde de nettopp meldt om at det var mer enn 20 fly i luiften over USA som ikke var gjort rede for.

Jeg håper jeg aldri får oppleve en slik dag igjen.

Men tragedier skjer i mindre målestokk også.  I går fikk jeg budskap om at en god kamerat i Norge omkom i en ulykke for noen dager siden. En sånn ulykke som skulle og burde vært unngått, men når alt går galt som kan gå galt er det lite å stille opp.

Så ta godt vare på dagen i dag, folkens.  Den er den eneste vi vet vi har.

Den, der aldri lever nu

lever aldri

Hva gjør du?

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 53872
11.09.18 18:06
sentry4: Hva gjør du?

Jeg har opplevd en del dritt med sykdom og slikt i livet, folk har blitt borte så altfor tidlig, så jeg prøver å leve etter Carpe Diem-mottoet. Betyr ikke at man behøver å skrinlegge alt av planer og leve fra dag til dag, men å ta vare på de vanlige dagene også, si til noen at de er viktig, at man er glad i noen. Må ikke gjemmes til spesielle anledninger med stearinlys.

Akkurat nå lever vi litt ekstra, ferie i Nord-Norge er veldig i pakt med naturen, og derav noen magiske øyeblikk. Som de to havørnene som satt på en tue rett utenfor her i dag tidlig. Satt der en times tid før de majestetisk dro i hver sin retning og begynte å patruljere området i store sirkler. 

Dro fra regnvær i Oslo søndag, og drakk utepils i Nyksund på ettermiddagen. 20 grader og helt vindstille, det er ikke vanlig i september. Maks flaks.

Et par dager til her nå med fjelltur på programmet, så avsluttes ferieuken med et lite luksuscruise til Kiel. 

Så tilbake til spørsmålet - jeg lever nu!

BigGeorge
11.09.18 18:56

Naturvernforbundet er vant til å oppsøke fugler og annet dyreliv der de holder til ute i naturen. At de får besøk av firbeinte eller fjærkre helt inn på kontoret er imidlertid høyst uvanlig, selv for dem.Schulze jobber som rådgiver ved Kragerø-kontoret til Naturvernforbundet, og var ikke sen om å finne frem telefonen for å filme da han så hvem som kom vaggende inn døra en tirsdag mot slutten av august.Hvorfor kom du spurvehauk  inn fra gata til oss og bokhandelen til Daniel? hører man i videoen.

– Det er ikke noe spurver her inne i dag, fortsetter rådgiveren med mild røst til rovfuglen, som kikker litt undrende opp på han med store øyne fra gulvet, men ikke gjør noen mine til å ville fly av sted.

Man tenker jo at den må være syk. Vi tok vare på den og kontaktet noen fuglekyndige som kom innom for å se på den.

Fuglen var ikke skadet, men hadde et tjærelignende stoff de måtte klippe bort. Den forholdt seg helt rolig mens den ble undersøkt.

– Vi fikk virkelig følelsen av den kom til oss for å få hjelp, sier Schulze.Like etter ga fuglen tegn til at den ville ut igjen, noe den selvsagt fikk lov til.

– Den gikk ut på gata igjen, og spaserte nedover mot torvet. Der ble den sittende på toppen av en lyktestolpe noen timer, før den endelig bestemte seg for å fly videre.

Han vet ikke årsaken til at fuglen fant veien inn til Naturvenrforbundets lokaler på gateplan, men antar at den må ha pådratt seg en hjernerystelse i et ublidt møte med et butikkvindu på sin ferd gjennom byens gater.

– Jeg har snakket med flere som har observert den i sentrum dagene i forkant. Vi pleier jo å ha spurver her noen ganger, men det rare var jo at det var en hauk denne gangen, avslutter han.

(Innlegget ble redigert 11.09.18 18:59)

fargerik
12.09.18 12:09

Kort melding fra furtebua, kontoret uten røykeforbud.

Det har sluttet å regne, og den gamle skal sykle en lengre tur.

Jeg er litt oppglødd nå, var innom en Xtrabutikk i går, og de har COOP blå kaffe i kapsler for tassimo. Fin avveksling.

Om fuglene? Jeg satt og regnet meg våt til skinnet i går, og betraktet linerlene. De badet i pyttene og koste seg mens det bare strømmet helt vann fra oven.

Vi trenger litt regn.

Varmekablene i gulvet i nykjøkkenet har også slått seg på, siden det ikke er tropevarme lengre. Slikt er positivt. Tanken bak dette systemet er at det skal være automatisk, og det ser foreløpig ut til at det fungerer.

(Innlegget ble redigert 12.09.18 12:16)

fargerik
12.09.18 12:35

HAHAHAHAHA!!!!! Breaking News fra Gardermoen.

Min gamle storesøster har flyskrekk, og flyr selvfølgelig ikke.

Men de liker seg i Spania, og har brukt buss til Spania de gangene de har dratt på tur dit. BUSS til Spania.

Men nå har svoger endelig fått henne med på å prøve fly for første gang. For å gjøre den lange historien kort :

Flyet ble innstilt på grunn av motorfeil, og nå venter de på at noen skal få stablet opp et veteranfly som erstatning.

Og der sitter de. Jeg hørte hun gråt. Stakkars storesøster, dette var tøft. Og det blir nok siste gangen. Den beskjeden de har fått, er at de må regne med at dette gamle erstatningsflyet ikke er like komfortabelt som det de er forespeilet.

(Innlegget ble redigert 12.09.18 12:40)

sentry4
12.09.18 16:31
fargerik: Og der sitter de. Jeg hørte hun gråt. Stakkars storesøster, dette var tøft. Og det blir nok siste gangen. Den beskjeden de har fått, er at de må regne med at dette gamle erstatningsflyet ikke er like komfortabelt som det de er forespeilet.

Auda.  Ikke greit!  Jeg synes synd på dem som har flyskrekk!

Selv sovner jeg vanligvis før avgang, og pleier å våkne når de setter i gang med servering. Greit sånn.  Fly er for meg sovemedisin.

Lite spennede på matfronten her om dagen.  Raske, intetsigende luncher, og middager der vi jobber oss gjennom fryseren for å unngå at ting blir liggende for lenge. Nå er utvalget begrenset til pølse, tilapia, tilapia og tilapia.  Så det blir nok fisk i dag...

Og så forbereder vi oss på mulig ruskevær i helgen.  Ikke noe i nærheten av Florence, men det kan bli vått og stengte veier her også dersom griseværet ute i gulfen setter kursen denne veien.

DrSchwei
12.09.18 17:43
sentry4: Så ta godt vare på dagen i dag, folkens. Den er den eneste vi vet vi har. Den, der aldri lever nu lever aldri Hva gjør du?

I høy grad! Dette er meget viktig. Ikke det at man skal leve over evne heller, da, men finne en fin balanse. Husker en kollega for 20 år siden sa at det var mange 50-åringer som forsvant ut av tiden, påfallende mange, og det er vel fra da man begynner å merke at kjente og venner kan forsvinne i sykdom og elendighet....

Nuvel. Har som tidligere nevnt starter på en til dels sunnere livsstil, og det har gått forbausende greit så langt. Tror det er noe når man først har bestemt seg. Boller i butikken er bare vemmelige ting, så velger man heller friske tomater.

Og så hentet jeg min nye badevekt i dag - den forrige har ikke virket på et par år. Så det var en liten prøvelse, men jeg veide litt mindre enn frykta. Og jeg veier mindre enn landbruksministeren, selv etter at han har gått ned over 30 kilo :D Og så er jeg jo en del høyere enn ham.

Så satser på å ikke være så mye mer litt over 100 når våren kommer. Skriver det her. Slik at alle ser det!

Men nå: Middag !

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg