Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Drikker ikke kaffe"

NYTT TEMA
DrSchwei

DrSchwei
28.02.09 20:52

Hørt på maken? Hvordan er det mulig å ikke drikke kaffe? Er det noe spesielt med mennesker som ikke drikker kaffe? Jeg tror det må være slik. At det er noe rart med dem.

Når man kjenner duften av kaffe så er jo det nesten umulig å ikke like kaffe. Husker fra barndommen at noe av det beste når vi var ute på kafe var å få en sukkerbit dyppet i kaffe, ikke først og fremst pga sukkeret, men pga kaffesmaken.

Begynte også tidlig å drikke kaffe - var vel ikke mer enn 15 før jeg nesten var en dalig kaffedrikker.

Hadde vært artig å høre  med noen som ikke drikker kaffe, hvorfor ikke? Det er jo ikke noe man spør om sånn når man møter folk. :-)

Persimone_1

Persimone_1
28.02.09 21:00

Se så, nu skal jeg sjokkbehandle doktorens sarte smaksløker og kjøre blodtrykket hans til værs, slik at han må ty til selvmedisinering i form av "en lille en" og ikke kaffe.

Jeg drikker ikke kaffe. Det vil si, doktoren ville ikke kalle det dét. Det jeg gjør nesten hver morgen, er å helle 3 ts pulverkaffe - gjerne av billigste sort (First Price, f.eks.) i et lite krus, hvorpå jeg tilfører en klunk glovarmt vann fra springen og rører rundt. Heller giften i meg og etterslukker med masse kaldt vann.

Fordi jeg liker smaken? Nope. Kaffe må være et av de næringsmidlene som dufter like søtt som elskov og smaker like bittert som hat. Jeg driver også selvmedisinering. For å få schwung på hjernevinningene.

Når jeg en sjelden gang er i Sverige, kjøper jeg for øvrig koffeintabletter. Langt greiere.

DrSchwei

DrSchwei
28.02.09 21:13

Ditt forhold til kaffe bør underlegges en seriøs legevitenskapelig vurdering.

CommanderCool

CommanderCool
28.02.09 22:02
DrSchwei: Begynte også tidlig å drikke kaffe - var vel ikke mer enn 15 før jeg nesten var en dalig kaffedrikker. Hadde vært artig å høre  med noen som ikke drikker kaffe, hvorfor ikke? Det er jo ikke noe man spør om sånn når man møter folk. :-)

Jeg begynte å drikke kaffe veldig tidlig, drakk lunken kaffe allerede da jeg var 6-7, og varm kaffe før jeg var 10. 

Har sluttet med kaffe i perioder, og drikker for tiden ikke kaffe. Grunnen er ikke smaken, men blir dårlig i magen av kaffe. Kaffe gir meg urolig mage (tror det er syre som gjør det), og det er det ikke verdt lengre. 

(Innlegget ble redigert 28.02.09 22:02)

gammel_mann

gammel_mann
28.02.09 22:25

Jeg blir glad og livlig til sinns når de som slenger innom tar seg tid til en tår. Da varer besøket mye lengre, og vi snakker mye mer.

Kaffe til gjestene er synonymt med at "jeg vil gjerne at du skal slappe av litt og prate" eller noe sånt.

Sånn var det nå, de har dratt, de kom bare innom for å si "hei" og stikke hjem, men når den heftige Dusit Thani var i koppene ble våre venner sittende i fire timer.

Nå har vi fått tid til å koke sammen planer, har kjøpt billetter til konsert med GONG i juni, (internet booking) og pønsket ut andre ting som vi ikke ville gjort dersom gjestene ikke hadde blitt bremset med en god kaffe og en usedvanlig god prat.

Vet dere hva?

Nei??

Min lille engel drikker bare TE!

gammel_mann

gammel_mann
28.02.09 23:06

Plutselig kom min gode venn, pusheren, med to brett rykende ferske brett øl, innsmuglet sådan, må vite, og i dag var det GRATIS!

Jaja, livet er jammen vondt og leit! :-)

Jeg får vippe opp en liten boks, da, og si skål til alle venner av tørt og vått. Det er jo lørdag.

Middagen var spesiell i dag, rødspette med bacon, brune bønner, stekte poteter, eggerøere, chilikrutt og salat, tro det eller ei...ganske godt!

Jeg setter inn min lille engel som avatar igjen for å hedre sjefen for matglede.

(Innlegget ble redigert 28.02.09 23:08)

DrSchwei

DrSchwei
28.02.09 23:19

Hehe, man blir alltid i godt humør når gamme-man setter inn sin mest sjarmernede avatar! :-)

Det går jo mot vår, og da vender jo snart rødspetten tilbake. Det er godt å tenke på.

Daylights

Daylights
28.02.09 23:26

Kaffe er nydelig. Svart som f... og ikke noe sukker.

Det beste jeg vet er å ha fri, stå opp og spise frokost og presse meg en kanne kaffe som bælmes ned i store glovarme slurker på kort tid. Setter magen i sving, og morgentoalettet blir et aldri så lite fyrverkeri.

DrSchwei

DrSchwei
28.02.09 23:54

Kaffe til frokost er utmerket til å få kroppen til å funke. Jobbkaffe kan ofte, og skal ofte, være vond og ekkel. Men duverden - den virker!

Men den gode kopp espresso etter en tung middag. Den er perfekt. Jeg kan få tårer i øynene av en god kopp espresso etter middag.

Det er toppen på sivilisasjon, menneskelighet og sans for det gode liv. Det lukter himmelsk, er velgjøende og som regel er det mye kjærlighet i en slik kopp.

Soteria

Soteria
01.03.09 00:00

Klarer ikke å la være og drikke kaffe, men et argument for å slutte er at det blir et grusomt belegg på tennene. Det er sikkert også en del uheldige stoffer i kaffe.

Et argument for å fortsette er at det er veldig lite kalorier i kaffe. Skal man begrense brus, saft og melk blir det nesten bare kaffe igjen. Utenom vann og farris.

monsanto3

monsanto3
01.03.09 00:40
gammel_mann: Nå har vi fått tid til å koke sammen planer, har kjøpt billetter til konsert med GONG i juni, (internet booking) og pønsket ut andre ting som vi ikke ville gjort dersom gjestene ikke hadde blitt bremset med en god kaffe og en usedvanlig god prat

Hm. Dette er, etter min mening, et usedvanlig godt eksempel på koffeinets skadelige virkning. "Gong"?

Hør nå her, eldre mann: Det er bare én artist som har utviklet seg positivt gjennom 35 sammenhengende år som rock/alternativmusiker. Ålreit, kanskje et par til, men ingen av dem har noensinne vært medlemmer av Gong. Pussig nok digitaliserte jeg en del av vinylsamlingen min i fjor, og ett av albumene jeg vurderte var "Gazeuze", et vilt "beundrerinnkjøp" den gang i de sene 70-årene.

Det finnes ikke noe tristere, synes jeg, enn å legge gammal vinyl på hoggestabben og si farvel (kanskje enn å våkne opp og si adjø til gamle drømmer), men hei: Her kommer øksa, og velkommen til fyringsveden med litt opptenning attpå!

Så fra nå av blir det koffeinfritt for mitt vedkommende (ikke vanskelig, siden det bare er HJE som kan den sanne kunst, og hun er bortreist for tiden), og siden vi har Marokko som neste reisemål. Der har de ekte saker, har jeg hørt. Kaffe til påske!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"

natura

natura
01.03.09 00:51

Gi meg en kopp te, sier jeg bare!

Har prøvd flere ganger, men jeg liker ikke kaffe. Lukta av nylagd kaffe er jo bare himmelsk, men smaker blah... 

Kaffe med dobbel Baileys, og caffe latte er godt:)

gammel_mann

gammel_mann
01.03.09 01:17
monsanto3: Pussig nok digitaliserte jeg en del av vinylsamlingen min i fjor, og ett av albumene jeg vurderte var "Gazeuze", et vilt "beundrerinnkjøp" den gang i de sene 70-årene.

Artig at du kjenner Gazeuze, den var ganske tøff den gang da.

Jeg syns vel det gamle Gong er litt freaky, men de var flinke i gamle dager.

Nå kommer selveste Mr. Hillage og spiller, så det blir et hjertelig gjenhør uansett.

Han er blitt en gammel, gråhåret freak, så jeg gleder meg litt.

Jeg må rote litt i vedskjulet og finne "Green" for å fyre opp vibrasjonene!

monsanto3

monsanto3
01.03.09 02:43
gammel_mann: Han er blitt en gammel, gråhåret freak, så jeg gleder meg litt.

Personlig har jeg blitt en gammel, gråskjegget straight med litt for mange folk å ta meg av, så jeg tror jeg går og legger meg. Men jeg lover å lytte til "The Raven" av Andy roberts fra The Liverpool Scene i morgen tidlig. Tidlig.

God natt.

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"

gammel_mann

gammel_mann
01.03.09 03:22

Ja, sov godt! Her er en liten godbit for nye freaks, ligg ned, skru lyden litt opp, lukk øynene,

Eller ta det til morgenkaffen.

http://www.youtube.com/watch?v=yd-FB-sIvdA&feature=related

trollbrt

trollbrt
01.03.09 08:43

jeg vet ikke

nattevakt

drukket mye i perioder

så for endel år siden

sa kroppen

og ganen nei

det smakte ikke lenger

gogutten38

gogutten38
01.03.09 08:46

Drikker kun kaffe f.eks når er på rep. i mlitæretet da alternativer er dårlig vann.

Livet fungerer greit uten kaffe også.

trollbrt

trollbrt
01.03.09 09:07
gogutten38: Drikker kun kaffe f.eks når er på rep. i mlitæretet da alternativer er dårlig vann. Livet fungerer greit uten kaffe også.

det finnes jo øl

ikke på nattevakt

men etter

gammel_mann

gammel_mann
01.03.09 09:47

I dag sov

den gamle

så lenge

men det er en

kopp

i koppen er det noe

sort gull

slurp.

Someone

Someone
01.03.09 10:42

Jeg er en av de som ikke liker kaffe. Kort og godt synes jeg det smaker vondt og ekkelt og klarer det rett og slett ikke. Te derimot er jeg stor fan av

gourmande

gourmande
01.03.09 11:37

Det er utenkelig å skulle stå opp til en ny dag og ikke drikke kaffe:-)

"Dagen blir ikke den samme uten"!!

Noob_Saibot

Noob_Saibot
01.03.09 11:40

Enig, DrSchwei... Jeg kan faktisk ikke huske at jeg noen gang i mitt liv ikke har likt kaffe. Jeg fikk smaken på det allerede som liten. Og jeg holder fortsatt på, selvsagt.

Noob Saibot (med en kopp Nescafé Brasero i hånden as we speak).

rosmebraad

rosmebraad
01.03.09 16:29

Finn Tokvam skrev i BT at man ikke skal stole på mennesker over 30 som ikke drikker kaffe!

Carrick-

Carrick-
02.03.09 22:54

Rett og slett fordi jeg ikke liker smaken. Den er jo, som ofte sagt, delt og hårete, og jeg er vel bare en av de folka. Gule tenner skal jeg heller ikke ha noe av!

gammel_mann

gammel_mann
02.03.09 23:53

Dagens Gong for de som har Spotify.

Billettene er i boks, vi ruller inn på Thon og gjør litt ut av det.

Jeg er spent!

http://open.spotify.com/track/5plyDdnaRAS6k4UokmF9MJ

(Innlegget ble redigert 03.03.09 00:10)

Freitas

Freitas
02.03.09 23:56

Jeg har slutta å drikke kaffe. Nesten, det blir en espresso i ny og ne. Drakk nok et par liter daglig før, men oppdaga at det var særdeles uheldig i forhold til reumatismen jeg sliter med. Etter kaffestoppen har det knapt vært et problem, fører bare til noen få dagers sykmelding i året i motsetning til tidligere da det satte meg ut av spill i mange uker.

Men det smaker godt, og i likhet med det å røyke (som jeg også slutta med for flere år siden) vurderer jeg sterkt å begynne igjen når jeg om omtrent 20 år blir pensjonist. Da skal livet leves uten hemninger, har vel lite å tape på det hvis jeg først har blitt bortimot 70?

Ieon

Ieon
02.03.09 23:59
DrSchwei: Hørt på maken? Hvordan er det mulig å ikke drikke kaffe? Er det noe spesielt med mennesker som ikke drikker kaffe? Jeg tror det må være slik. At det er noe rart med dem. Når man kjenner duften av kaffe så er jo det nesten umulig å ikke like kaffe. Husker fra barndommen at noe av det beste når vi var ute på kafe var å få en sukkerbit dyppet i kaffe, ikke først og fremst pga sukkeret, men pga kaffesmaken. Begynte også tidlig å drikke kaffe - var vel ikke mer enn 15 før jeg nesten var en dalig kaffedrikker. Hadde vært artig å høre  med noen som ikke drikker kaffe, hvorfor ikke? Det er jo ikke noe man spør om sånn når man møter folk. :-)

Kaffe smaker helt jævlig. Derfor.

susilu

susilu
03.03.09 00:12

Liker egentlig ikke varme drikker i det hele tatt, med unntak av søt kakao med vaniljesukker og pisket krem.

Te er OK med sukker, kaffe er drikkendes med melk/fløte og sukker.

Jeg har ikke noen diagnose på dette.

sharam_and_dubfire

sharam_and_dubfire
03.03.09 00:14
DrSchwei: Hadde vært artig å høre  med noen som ikke drikker kaffe, hvorfor ikke? Det er jo ikke noe man spør om sånn når man møter folk. :-)

Jeg klarte aldri å begynne å røyke, og da så jeg liten vits i å begynne med kaffen.

gammel_mann

gammel_mann
03.03.09 00:23

Vi er ikke alle like, vi kaffe-elskere må respektere de som ikke liker kaffe. Det siste jeg ønsker er en krangel, så hold det på det saklige plan.

Jeg elsker først og fremst smaken, ingen ting kommer opp mot smaken av nytraktet kaffe på morgenen.

Lukten av nytraktet kaffe får neseborene til å vibrere, og brødskiva blir uinteressant, kaffe først.

Etter et solid krus morgenkaffe blir håret litt luftigere, øynene åpner seg sakte men sikkert, hjernen innstiller seg på sosialt samvær, pludring forandrer seg fra noe slitsomt til noe spennende.

Kaffe gjør morgentoalettet til en regelmessig og lett greie.

Gjestene?

Kaffe er obligatorisk.

Barnedåp? Begravelse? Bryllup?

Hjemmebrent på skauen? KAFFE!

Ahhh...det er mange grunner til å ta en tår.

(Innlegget ble redigert 03.03.09 00:28)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg