Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Indrefilet fra Uruguay

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44870
15.05.09 17:01

Første gang jeg har handlet dette, ca 1,2 kg frosset indrefilet fra Uruguay. Har hørt at det kan være litt ymse. Har jeg en kulinarisk opplevelse i vente, eller må jeg forberede meg på å koke det hele i rødvin for at det skal bli spiselig? Noen erfaringer?

dudo
dudoInnlegg: 17739
15.05.09 17:16

Kjøttet er helt utmerket det, så lenge du tiner det på en fornuftig måte. Det er disse jeg pleier å servere når jeg har større middager. 7-8 timer i ovnen på 80C, og de er perfekte.

Someone
SomeoneInnlegg: 24691
15.05.09 20:39

Hvis den er i nærheten av mye av det man kan få fra nabolandet mot sør så vil jeg glede meg....uansett så et det nok langt bedre enn norsk storfe (aka ku)

JackFrost
JackFrostInnlegg: 13897
15.05.09 20:41

Utmerket kvalitet tradisjonelt sett, er i likhet med nabolandet et utpreget biffland.

(Innlegget ble redigert 15.05.09 20:42)

TAdams6
TAdams6Innlegg: 33506
15.05.09 20:43

De frosne indrefiletene fra Brasil eller Uruguay er fantastiske. Tin dem langsomt, så har du prima vare. Jeg har servert dem mange ganger, alltid suksess. Til og med svigerforeldrene mine som er småspiste tar godt for seg når dette kommer på tallerkenen. Det er selvfølgelig godt i panna eller i komfyren, men jeg synes den er absolutt best på grillen. Jeg pleier å dele den opp i tykke gode biffer, marinere i flere timer for så å surre på grillen, garantert vinner.

JackFrost
15.05.09 20:52
TAdams6: Jeg pleier å dele den opp i tykke gode biffer, marinere i flere timer for så å surre på grillen, garantert vinner.

Hørtes ut som en vinner både smaksmessig og for oss som ikke bor i store husholdninger. En skvett rødvin i marinaden for eks. Ahh, nå ble jeg sulten - igjen.

DrSchwei
16.05.09 21:09

Dette må være den perfekte gjestemat. Nå hadde jeg ikke gjester, men delte saken i fire. Dermed har jeg mange gode måltider av denne typen framover:

http://drschwei.blogspot.com/

Tilbehøret er fra venstre: Pommes anna (mandelpoteter). Stekt aromasopp. Sukkererter. Grillet/stekt banansjalott. Rødvinssaus. Jeg blir mindre og mindre glad i saus. Egentlig overflødig når råvarene er saftige nok.

Fileten ble først grillet i grillpanne, deretter inn i ovn på 150-125 grader. En sjekk viste at kjernetemperaturen var oppe på max 57 grader.

(Innlegget ble redigert 16.05.09 21:09)

stratoserdigg
stratoserdiggInnlegg: 999
16.05.09 22:35

Kjøpte Namibisk indrefilet for ett par uker siden,koste over 300 kr kg,men fy faen for ett måltid jeg lagde......

apples
applesInnlegg: 6375
17.05.09 04:49

For en merkelig tittelpost... er det ikke veldig langt for en indrefilet å reise?

JackFrost
18.05.09 17:57
DrSchwei: Dette må være den perfekte gjestemat. Nå hadde jeg ikke gjester, men delte saken i fire. Dermed har jeg mange gode måltider av denne typen framover: http://drschwei.blogspot.com/ Tilbehøret er fra venstre: Pommes anna (mandelpoteter). Stekt aromasopp. Sukkererter. Grillet/stekt banansjalott. Rødvinssaus. Jeg blir mindre og mindre glad i saus. Egentlig overflødig når råvarene er saftige nok. Fileten ble først grillet i grillpanne, deretter inn i ovn på 150-125 grader. En sjekk viste at kjernetemperaturen var oppe på max 57 grader.

Stilig med blogg! 

Kan du fortelle om tilbehøret til indrefileten? Jeg klarer ikke å identifisere alt.

tikk
tikkInnlegg: 26778
18.05.09 19:44

Det er grenser for hvor "dårlig" en indrefilet kan være. Selv om den nevnte filet er siste sortering som amerikanerne og andre ikke vil ha, er den fullt ut spisende.

DrSchwei
18.05.09 23:29
JackFrost: Kan du fortelle om tilbehøret til indrefileten? Jeg klarer ikke å identifisere alt.

Står litt lenger oppe i tråden her: Pommes Anna (bakt i brødform), stekt aromasopp, sukkererter og banansjalottløk (først grillet, deretter surret i panne, bare blank, ikke brun). Fileten ble grille på grillpanne, og plassert i ovnen. Som man ser så fortsatte varmen å steke fileten etter at panna var satt i ovnen, for fileten er litt mer stekt på undersiden enn over. Men det er kurant nok.

Filteten var ikke førsteklasses, men absolutt akseptabel mht mørhet. Skjønt, jeg hadde ventet at indrefilet (som jeg knapt har tilberedt før) skulle være et par hakk mørere.

TURBRA
TURBRAInnlegg: 36448
18.05.09 23:40
dudo: Kjøttet er helt utmerket det, så lenge du tiner det på en fornuftig måte. Det er disse jeg pleier å servere når jeg har større middager. 7-8 timer i ovnen på 80C, og de er perfekte.

Tiner du kjøttet over natten i kjøleskapet først da?

dudo
dudoInnlegg: 17739
18.05.09 23:46

Ja, det pleier vel å ligge et par dager i kjøleskapet hos meg, og også noen timer på kjøkkenbenken før det får 7-8 timer i ovnen.

JackFrost
19.05.09 00:02
DrSchwei: Står litt lenger oppe i tråden her

Herregud! Svakt av meg, skal lese bloggen din bedre i fremtid. Og tro meg - den skal leses:)

TURBRA
TURBRAInnlegg: 36448
19.05.09 01:09
dudo: Ja, det pleier vel å ligge et par dager i kjøleskapet hos meg, og også noen timer på kjøkkenbenken før det får 7-8 timer i ovnen.

Takk for tipset, det må jeg prøve å langsteke.:-)

TAdams6
19.05.09 17:46
DrSchwei: Filteten var ikke førsteklasses, men absolutt akseptabel mht mørhet. Skjønt, jeg hadde ventet at indrefilet (som jeg knapt har tilberedt før) skulle være et par hakk mørere.

Nå har ikke jeg spist så mye av den fra Uruguay, men mest den fra Brasil. Men også den fra Uruguay har vært meget bra når jeg har kjøpt den. De har vært langt mørere og finere enn den Norske Indrefileten.

Jeg har kjøpt fersk indrefilet fra Argentina tidligere hos slakter Idsøe i Stavanger. Dette skal være noe av det beste man kan få tak i. Selv syntes jeg ikke forskjellen fra den frosne fra Brasil og Uruguay var veldig merkbar i forhold til den ferske fra Argentina. Den fra Argentina var selvfølgelig fantastisk, men som sagt, forsjellen var ikke veldig stor. Har også kjøpt indrefilet av den Skotske oksen som er så kjent. Husker ikke navnet. Den var også vanvittig god og muligens det beste jeg har smakt av indrefilet, ivertfall som jeg har laget selv.

Jeg bruker mye indrefilet, har du først begynnt å bruke det, så blir det nedtur når jeg prøver mørbrad. En indrefilet er fest mat om man er 2 stk hjemme, har svigerforeldre på besøk eller venner. En sikker vinner uansett.

tronee
troneeInnlegg: 2576
30.05.09 19:58

De frosne importerte indrefiletene har aldri skuffet meg, og er som regel det jeg kjøper inn.

Vakumpakkede biffer fra Gilde har stort sett vært en seig opplevelse, så de styrer jeg unna. Dette synes jeg egentlig har vært et problem de siste årene... Flere som deler den erfaringen? Er det slutt på oksene, og overflod av melkekyr? ;-)

TAdams6
30.05.09 20:19
tronee: Vakumpakkede biffer fra Gilde har stort sett vært en seig opplevelse, så de styrer jeg unna. Dette synes jeg egentlig har vært et problem de siste årene... Flere som deler den erfaringen? Er det slutt på oksene, og overflod av melkekyr? ;-)  

Jeg deler den oppfattelsen 100%. Norsk indrefilet har aldri gitt meg noen enorm opplevelse desverre.

eknaD
eknaDInnlegg: 3943
19.06.09 21:05
tronee: De frosne importerte indrefiletene har aldri skuffet meg, og er som regel det jeg kjøper inn. Vakumpakkede biffer fra Gilde har stort sett vært en seig opplevelse, så de styrer jeg unna. Dette synes jeg egentlig har vært et problem de siste årene... Flere som deler den erfaringen? Er det slutt på oksene, og overflod av melkekyr? ;-)  

Kjøper aldri biff av Gilde, roastbiffen deres er god, og kjøttdeigen er akseptabel om den er dyr nok...

Det samme er pålegget deres.

Biff kjøper jeg alltid fra den lokale slakteren/kjøttdisken, da kan jeg se kjøttstykket selv og velge hvor mye jeg skal kutte av.. dessuten er det mye mer apetittelig med ferskt oppskåret kjøtt, i forhold til en gildebiff som er vannet, vakuumpakket, konserveringsmettet, farget... ja hvem vet..

Oilskin
OilskinInnlegg: 11173
20.06.09 00:25
tronee: Vakumpakkede biffer fra Gilde har stort sett vært en seig opplevelse, så de styrer jeg unna. Dette synes jeg egentlig har vært et problem de siste årene... Flere som deler den erfaringen? Er det slutt på oksene, og overflod av melkekyr? ;-)

Jeg har en mistanke om at de ikke overholder regelen om 40 døgngrader for mørning. De er vel redde for å "brenne" inne med det.

Lindros
LindrosInnlegg: 1968
22.06.09 02:52
DrSchwei: http://drschwei.blogspot.com/

Satan...

Det fristet med en sterk bacalao nå..

KnutIngvaldLarsen
KnutIngvaldLarsenInnlegg: 2
01.07.18 14:10

Hvorfor ikke kjøpe kobebeef

KnutIngvaldLarsen
KnutIngvaldLarsenInnlegg: 2
01.07.18 14:11

Kjøp kobebeef

puma1
puma1Innlegg: 19437
01.07.18 14:35

Gikk inn i tråden for å lese om indrefiletene Cavani og Sanchez, og så handlet det om noen kjøttstykker??!!

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 11311
01.07.18 14:38

Man kan godt kalle Cavanis to mål i går for et par stykker indrefilet fra Uruguay. 

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 51360
01.07.18 16:59

Hvor sykt er det ikke å registrere seg på VGD i 2013, for så å vente i 5 år før du poster et innlegg. Og da det samme to ganger i en tråd fra 2009. Vanskelig å se noen logikk her. 

Someone
SomeoneInnlegg: 24691
02.07.18 13:00

Troll?

sentry4
sentry4Innlegg: 4353
03.07.18 16:34
KingKongHalvor: Hvor sykt er det ikke å registrere seg på VGD i 2013, for så å vente i 5 år før du poster et innlegg. Og da det samme to ganger i en tråd fra 2009. Vanskelig å se noen logikk her.

Såda.  Noen er ganske enkelt litt tregere enn andre. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg