Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sild & poeter

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49282
09.07.09 15:52

I dag blir det sild og poteter. Hvilken delikatesse! (?) !

Jeg snakker selvsagt om kryddersild. Denne vannes ut et par timer. Så koker man gode poteter (de nypotetene som man får nå er slett ikke så ille). Som tilbehør har man godsaker som rødløk, rødbeter og kokte egg. Til dette også en klatt lettrømme eller to.

Er ikke dette sommermat, så vet ikke jeg!!!

Blir det rester lager man den lekreste sildesalat ved å blande tilsvarende ingredienser til en salat. Kan puttes i lefser etc. Herlig!

sentry4
sentry4Innlegg: 5068
09.07.09 17:10

Høres nydelig ut - selv om overskriften gjorde at jeg hadde store forventninger til dikt om havets sølv da jeg klikket meg inn i tråden...

Mindy_4
Mindy_4Innlegg: 1109
09.07.09 17:27

Perfekt sommermat. Jeg pleier å bruker fileter av matjesild, servert med nypoteter, rømme, rødbeter og løk. Kokte egg har jeg ikke prøvd - bruker du hardkokte eller bløtkokte/ smilende? Vet at noen bruker rå eggeplomme til østersjøsild/ bøkling.

DrSchwei
09.07.09 19:27

Her kommer den : "t"

Poeter har jeg ingen erfaring med.

Til matjesild kan jeg ta bare løk og poteter, og så en rå eggeplomme.

Men til kryddersild bruker jeg det jeg er vant til: Hardkokte egg.

Utmerket.

Kalle73
Kalle73Innlegg: 54035
10.07.09 00:08

Skuffa!!!!!!

Trodde noen annonserte årets første kokte fersksild med nypoteter og dill!!

DrSchwei
10.07.09 00:34
Kalle73: Skuffa!!!!!! Trodde noen annonserte årets første kokte fersksild med nypoteter og dill!!

Den æren kan De få !

Gudfaren
GudfarenInnlegg: 42782
11.07.09 19:39
DrSchwei: Denne vannes ut et par timer

Høres så fantastisk ut.
Har selv tenkt å ha det en dag.

Men, hva er det du vanner den ut med? Melk eller vann?

bergy
bergyInnlegg: 6948
12.07.09 00:58

Kan man vanne ut med melk? Da burde det jo hete at man melker ut.... men det blir kanskje noe annet:/

Stenia
SteniaInnlegg: 2874
12.07.09 03:52

Det er for mye bein i sild og derfor udelikat. Silden i seg selv er god på smak, men så er det de små tynne, nærmest hårlignende beina da...

For en stund siden så jeg et tv-program fra Japan, der var det en forsker eller flere som hadde funnet opp noe som gjorde småfisk beinfri. En kjemisk og ufarlig metode.

Selv har jeg ikke angst for fiskebein generelt. Man merker at man har et fiskeben i munnen og så kan man bare "spytte" det ut.

natura
naturaInnlegg: 251
12.07.09 09:41

Dette er en rett jeg har fått mer og mer sansen for etterhvert som jeg har blitt eldre.

I sverige hvor jeg spiser retten oftes, blir silden servert sammen med ferske nypoteter, gressløk, rødløk, hakket hardkokte egg, også litt rømme. Det ble også sendt rundt en skål med sprøløk, det var nytt for meg! Rødbeter er ikke så vanlig i Sverige tror jeg, iallefall ikke i min familie.

DrSchwei
12.07.09 11:22

Jeg vanner ut i vann, det går greit. Men har jeg melk i hus (noe jeg sjelden har), tar jeg 50/50, fordi jeg mener å ha hørt at vann kan gjøre silda litt "vassen". Men jeg synes altså det går greit.

Kryddersildfileter man kjøper i kjøledisken er fullstendig beinfri!  Det er ingen unnskyldning for å ikke spise denne delikatessen. :-)

Sprøløk? Høres rart ut. Frisk rødløk synes jeg er det beste. Den norske silda er kanskje litt saltere og mindre søt enn den svenske? I alle fall synes jeg rødbeter tilfører en sødme som er delikat til det salte.

Kalle73
12.07.09 20:51

Spekesild rett fra tønna vannet vi ut med surmelk og vann etter å ha skjært ut ryggen og tatt av skinnet.....

TURBRA
TURBRAInnlegg: 39481
12.07.09 21:21

Sild er godt i alle varianter. Kryddersild eller spekesild til middag er rene delikatessen.

Jeg liker også i tillegg til det nevnte, også litt kålrotstappe til, og gjerne litt grovt flattbrød også....

(Innlegget ble redigert 12.07.09 21:22)

DrSchwei
12.07.09 21:25

Da jeg var i den Kongelige Norske Marine fikk vi spekesild på lørdagene om bord i enkelte av fartøyene. Jeg synes dette var meget rart å servere vernepliktige, det var ikke akkurat noen suksess. Det var salt sild, ikke den mer behagelige krydderutgaven. Eneste tilbehør var kokte poteter og kålrotstappe. Jeg spise litt, det var godt med kålrotappe - men mangelen på rå løk, rødbetter og rømme gjorde at det ikke ble spist så mye.

TURBRA
12.07.09 21:39

Ja det må også være løk, rødbeter og rømme så klart, ellers så blir det en redusert matopplevelse...:-)

DrSchwei
Kalle73
19.07.09 12:21

Spekesild uten gulrotstuing er en forbrytelse!

Basta!

TURBRA
19.07.09 12:30

Spekesild med kålrotstappe er heller ikke å forakte;

http://www.dagbladet.no/dinside/2002/08/21/346651.html

DrSchwei
21.06.16 19:32

Trekker opp igjen denne tråden - snart begynner de norske nypotetene (ikke nypoetene) å bli gode. Da må man finne fram kryddersild, poteter, rødløk, rødbeter, kokt egg og rømme. Det skal bli herlig, et riktig herremåltid! Også for poeter.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 60168
21.06.16 23:03
DrSchwei: Trekker opp igjen denne tråden - snart begynner de norske nypotetene (ikke nypoetene) å bli gode. Da må man finne fram kryddersild, poteter, rødløk, rødbeter, kokt egg og rømme. Det skal bli herlig, et riktig herremåltid! Også for poeter.

Jeg bruker også samme tilbehør, men tråden satte i gang noen minner.

Husker hvordan vi spiste spekesild da jeg voks opp. Det besto av biter av sild og poteter mellom to flak flatbrød. Det var godt, selv om ingen kom på tanken om å vanne ut silda.

Så gikk vi og drakk vann hele ettermiddagen.

DrSchwei
15.07.19 19:13

Hva skjer?! Har vært innom tre butikker sentralt i Oslo i dag, og ingen har hatt pakker med fersk (ikke frosset) kryddersild eller spekesild! Mener Rema hadde dette før, og Meny burde ha. Men neida - heller ikke Extra hadde dette inne.

Ble ganske oppgitt - trodde dette var standard utvalg. Irritert ble jeg også, når jeg ser hvordan diskene bugner over av vulgære amerikaniserte "grill ditt og datt"-produkter i haugevis av varianter.

(Innlegget ble redigert 15.07.19 19:13)

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 84165
23.07.19 17:10

Spekesild er mer høstmat der jeg kommer fra. Løk/ rødløk, rødbeter og potetene som er nylig tatt opp, som regel "rødpoteter", men mandelpoteter går greit. Ikke alt det andre dillet som man døyver smaken med. (samme unoter ser en på mange rakfisktilstelninger)

Disse nypotetene fra flatlandet er ikke så veldig mye bedre enn alt det andre rælet man får på butikken. Sommeren er en skrøpelig tid for den som liker gode poteter og ikke bare "greie" poteter.

(Innlegget ble redigert 23.07.19 17:11)

DrSchwei
23.07.19 18:51
GiPazzini_85: Spekesild er mer høstmat der jeg kommer fra. Løk/ rødløk, rødbeter og potetene som er nylig tatt opp, som regel "rødpoteter", men mandelpoteter går greit. Ikke alt det andre dillet som man døyver smaken med. (samme unoter ser en på mange rakfisktilstelninger) Disse nypotetene fra flatlandet er ikke så veldig mye bedre enn alt det andre rælet man får på butikken. Sommeren er en skrøpelig tid for den som liker gode poteter og ikke bare "greie" poteter.

Ja, nypotetene som man får kjøpt er ikke alltid de beste, spesielt sliter de litt med konsistensen. De røde er best, mest melne. Men det er nå en gang det man får av nypotet. Kan til dels være enig i at man "døyver" smaken med rødbeter og rømme, men jeg synes det er godt slik, spesielt når man spiser det som hverdagsmat med vann til. Skal man ha akevitt og øl til er det kanskje litt mer høvelig å spise det litt renere.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 16459
23.07.19 18:56
GARDSDATTRA: Jeg bruker også samme tilbehør, men tråden satte i gang noen minner. Husker hvordan vi spiste spekesild da jeg voks opp. Det besto av biter av sild og poteter mellom to flak flatbrød. Det var godt, selv om ingen kom på tanken om å vanne ut silda. Så gikk vi og drakk vann hele ettermiddagen.

Utvanning av spekesild er for pyser. I min barndom og ungdom på femti og sekstitallet tok en silda rett fra tønna , ristet den noen ganger for å få vekk lake og salt og så var det bare å begynne å skjære :-)

DrSchwei
15.09.19 21:37

Ser ut til at det har vært leverandørbytte hos Rema, så det er trolig årsaken til at jeg ikke fant produktet i butikken. Spekesild kom i lokal Rema for litt siden, og nå ser jeg av "nyheter" på Kolonial.no at også kryddersild er kommet inn. Det er FISKERIET som er leverandør og prisen er meget hyggelig - 23 kroner for 220 gram, som jo holder i massevis til en middag.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg