Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dine julemattradisjoner

NYTT TEMA
Someone
SomeoneInnlegg: 24796
05.12.09 10:39

Siden det finnes en tråd for de uten tradisjoner, så får vi som har slikt også lage oss en tråd. Av faste tradisjoner hos oss er som følger:

Lille julaften: Gravlaks/ørret med dillstuede poteter og juleøl. Da jeg var liten og likte likte dette, satt jeg og broren min å spiste Grandis istedet.

Julaften: Grøt midt på dagen og på kvelden serveres det ribbe, nesten alltid hjemme hos mamma og pappa. Alltid tynnribe stekt i biter og med sosisser, medisterkaker, rødkål....og rosenkål som jeg pleier å la passere. Pleier ikke ha saus til, med mindre det er med pappas familie da de har det

1. juledag: Brunch med en blanding av rester fra dagen før og ting som paier, posteier, ost etc etc

2/3. juledag: Litt varierende på rekkefølgen her men en med torsk hos mormor også en dag med pinnekjøtt hos farmor og farfar. Hos mormor har vi alltid riskrem til dessert med mandler i, slik at det er om å gjøre å få mest, og nye metoder for juks blir stadig pønsket ut

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45415
05.12.09 10:53

Har vel vært slik de siste 10 årene. Jeg pleier å reise hjem til mine foreldre på Nordvestlandet, og nesten alltid dagen før lille julaften, så da tar jeg med den også..

Dagen før lille julaften: Er da som regel hjemme på tidlig kveld. Da pleier det å vanke diverse sorter mør/môr, gjerne 1-2 sorter av svin og 1-2 av får. Dette er snakk om "pølser" som skal spises varme, kan ligne vossakorv. Disse er kjøpt inn hos forskjellige slaktere/butikker. Artig å smake fra gang til gang hva som er best.

Lille julaften: Risengrynsgrøt med mandel midt på dagen. Kveldsmåltid der noe av julematen, som sylte etc blir satt fram (men ikke alt skal fram denne kvelden, bare en liten "forsmak")..

Julaften: Pinnekjøtt med vanlig tilbehør. Øl, akevitt og hjemmelaget ripssaft. De siste årene har broderen begynt å innføre musserende vin i tillegg... Ripssaft skyldes at vi hadde avholdsfolk til bords tidligere, men disse har nå dødd ut, så etter det kom det øl og akevitt på bordet. Men vi har ikke helt klart å kuttet ut safta, for noen vil ha det... Dessert er alltid hjemmelagde hermetiserte plommer.

1. Juledag: Svineribbe med vanlig tilbehør. Til dette rødvin, som regel italiensk. Dessert er alltid moltekrem. Jeg pleier å spandere en flaske Tokayer til den!

2. juledag: Fisk av et eller annet slag. For mange år siden var laksen populær, men nå er denne devaluert ganske kraftig i verdi. Dermed blir det som regel kokt kveite, som jeg synes er noe litt triste greier. Vanskelig å få tak i god fersk fisk. Lutefisk har også blitt brukt.

Ellers er det såpass mange "kokekyndige" i familien at vi deler litt på. Jeg pleier ofte å ta på meg å stå for middagen 1. juledag. Julaften er jo det lite som skal gjøres, men jeg pleier å ha et overoppsyn med kålerabistappa! :-)

Someone
05.12.09 11:09

Det glemte jeg, pleier å ha multekrem til dessert på julaften. Når det kommer til drikke, så pleier jeg å drikke juleøl og akevit til kjøttrettene og rødvin til torsken. Men noen som f.eks modern, drikker rødvin til alt.

ferrek
ferrekInnlegg: 15672
05.12.09 13:38

Lille julaften: Lettsaltet torsk med poteter og sandefjordsmør og noe dampede grønnsaker.

Julaften: Risgrøt og rød saft på formiddagen. Til middag er det ribbe, sosisser, medisterkaker, medisterpølser, rødkål, rosenkål, poteter, lefse, ribbefett og brun saus. (Ikke helt ulikt Someones mao.) Til dessert er det riskrem og rød saus.
Julaften feires alltid hjemme hos mamma og pappa, da hele familien vår begrenser seg til 5 stk.
Etter pakkeåpning er det kaffe og kaker, både vanlige kaker og mer tradisjonelle julekaker.

Første juledag: Lunsj: Kald julemat fra dagen før, bortsett fra medisterkakene som selvsagt varmes. Det går med mye lefse og god sennep ved siden av. I tillegg til juleøl og små mengder med akevitt for min del, siden det ikke akkurat er favorittdrikken.

Middag: Varierer mellom laks og kalkun hos mormor.

2. juledag: Stor julemiddag hjemme med venner og familie, da er det julemat og koldtbord. Ofte er det også biff, type indrefilet ved siden av. Vi ungdommene pleier så å trekke til et annet rom, vorse litt og dra ut på byen på kvelden.

(Innlegget ble redigert 05.12.09 13:48)

DrSchwei
05.12.09 13:44

Ellers er det alltid litt "konflikt" om når f.eks. maten 1. juledag skal spises. Jeg er den som alltid vil ha den senest mulig, dvs gjerne 6-7, mens den eldre grarde mener at 4-5 er et passe tidspunkt å spise middag på. Dette har litt sammenheng med at det "skal" drikkes kaffe og spises kaker ved 7-8-tiden. Dette er en seanse som for min del kunne vært droppet. Greit på julaften, men ikke noe man behøver å "presses til" både julaften, 1. juledag og 2. juledag. :-)

Someone
05.12.09 13:51

Når det kommer til kaker så baker ikke jeg selv. Foreldrene mine baker ofte bare delfiakake, etter at jeg om broren min ble eldre. Tidligere bakte vi masse hvor pepperkaker, medaljer og berlinerkranser var favoritter. Nå får vi det meste fra besteforeldrene mine og høydepunktet er mormors berlinerkranser

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 21139
05.12.09 14:06

Lille julaften: Kveldsmåltid etter juletrepyntinga. Da blir det prøvesmakt julekake, og vi drikker varm sjokolade/kakao.

Julaften: Vanlig frokost, lunsjen er varm sjokolade med krem, vørtekake og julekake, hele slekta samles til dette ritualet hvor gavene overrekkes (men de skal ikke åpnes!!), etterpå går alle hvert til sitt og forbereder julaften. Middagen blir tradisjonell ribbe med hjemmelaga rødkål, kokt potet med persilledryss, hjemmerørt tyttebær, sjy. Til dessert blir det som regel moltekrem. Vi drikker øl + dram eller vin til, samt dessertvin til moltene. Utover kvelden forsøker alltid mamma å tvangsfore oss på småkaker, men bare kaffen forsvinner.

1. juledag og romjula: stor fellesfrokost med hele familien (±12 personer, noen ganger langt flere). Her skal hjemmelaga rull, sylte, leverpostei, tomat- og sursild fram, vi spiser røyka eller gravd laks, hjemmebakt brød, hjemmebakte potetlefser, oster og selvfølgelig ribberester. Buffeten er overdådig. Middagen varierer, men vi spiser altså viltsteik, stekt fersk kveite, ryper, pinnekjøtt, lutefisk/torsk/laks m/tilbehør og andre finere middager i mellomdagene. Dessertene er ofte riskrem, panna cotta/creme brulée, varme madeiraplommer, tiramisu, karamellpudding osv. Alt laga fra bunnen av hjemme, selvfølgelig. Vi bytter litt på om vi er nede hos onkel & tante eller oppe hos oss. Greit med tjukke slekta som nærmeste naboer! Ofte drar vi også på 5.dags-selskaper og/eller har besøk til aftensbuffet i romjula.

Nyttårsaften: Kalkun, og det er jeg som er master of ceremonies! Jeg tiner fuglen i minst 3 døgn i kjølerom, i brining-lake med masse krydder og øl i. På nyttårsaften morgen lager jeg gigantiske porsjoner sjokolademousse, waldorfsalat, et par liter fløtesaus, fersk rosenkål blir forbered for koking, og så må jeg finne på noe spennende med potetene. Hele 31. desember går med på å kose med kalkunen... Etter sjokolademoussen blir det selvfølgelig champagne ut i de små timer..

dudo
dudoInnlegg: 17739
05.12.09 16:49

Hvor salt har du brininglaken til kalkunen? Hvilke andre krydder? Hvilket øl? Hvorfor? ;p

(Innlegget ble redigert 05.12.09 16:50)

ulefos
ulefosInnlegg: 108947
05.12.09 19:58
DrSchwei: jeg pleier å ha et overoppsyn med kålerabistappa! :-)

fortell

eirunn
eirunnInnlegg: 149
05.12.09 23:08
Someone: Siden det finnes en tråd for de uten tradisjoner, så får vi som har slikt også lage oss en tråd. Av faste tradisjoner hos oss er som følger:

Før: Juleaften Lutefisk med lefse og meierismør. Lutefisk er den beste maten jeg vet. Da jeg var lita, var det lutefisk hver Julekveld. Vi har hatt det her i huset i 20 år, men for to år siden byttet vi meny. Ingen av våre tre barn spiser lutefisk.

Nå:

23 desember, bajoneskinke med waldorfsalat, loff og fersk ananas.

24.desember. pinnekjøtt med hjemmelaget kålrotstappe

25.desember: da er vi hos gammeltante. Er mellom 10 og 20 stk, varierende mat.

26. desember: Lutefisk, lager 3 kg til min mann og meg. Barna spiser rester

Nyttårsaften: Kalkun, waldorfsalat, poteter, surkål, fløtesaus mm

TøttTøtt
06.12.09 13:24
dudo: Hvor salt har du brininglaken til kalkunen? Hvilke andre krydder? Hvilket øl? Hvorfor? ;p

Kalkunert risiko- det beste jeg vet.

Laken skal ha mellom 3 og 5 % (vektprosent) salt. Ølet jeg bruker er ofte litt mørkt og søtt, men kan gjerne erstattes med litt eplejuice, som nevnt i oppskriften til godeste Viestad. Krydder tar jeg etter gefülen, ofte klassiske krydderurter som timian, meriam og oregano, foruten salt og pepper.

Hvorfor? Fordi en brininglake øker vannmengden i kjøttet, slik at når vi seinere steiker dyret blir væsketapet midre enn om vi ikke hadde gitt dyret et godt bad før steikinga. Jeg pleier også å sprøyte inn litt av kraften tilbake i brystmuskelen etter at dyret har hvilt litt etter steiking. Lårene behøver ikke få innsprøytning.. En annen trivelig effekt av briningen er at laken tar med seg kryddersmak inn i kjøttet. Det er aldri helt feil.

Dessuten er det ikke alltid at jeg steiker kalkunen helt ferdig heller. Så lenge brystmusklene er stekt, er de fin-fine å spise, så kan vi heller slenge inn dyret i ovnen igjen etter første gangs servering og steike litt til på lårene etter at brystet er skåret fra. Men da er det greit å vite hva en gjør... Jeg bruker også nedkjølingsmetoden for å utsette steikinga av brystmusklene.

Sanyasi
SanyasiInnlegg: 14232
06.12.09 14:44
Someone: Siden det finnes en tråd for de uten tradisjoner, så får vi som har slikt også lage oss en tråd. Av faste tradisjoner hos oss er som følger: Lille julaften: Gravlaks/ørret med dillstuede poteter og juleøl. Da jeg var liten og likte likte dette, satt jeg og broren min å spiste Grandis istedet. Julaften: Grøt midt på dagen og på kvelden serveres det ribbe, nesten alltid hjemme hos mamma og pappa. Alltid tynnribe stekt i biter og med sosisser, medisterkaker, rødkål....og rosenkål som jeg pleier å la passere. Pleier ikke ha saus til, med mindre det er med pappas familie da de har det 1. juledag: Brunch med en blanding av rester fra dagen før og ting som paier, posteier, ost etc etc 2/3. juledag: Litt varierende på rekkefølgen her men en med torsk hos mormor også en dag med pinnekjøtt hos farmor og farfar. Hos mormor har vi alltid riskrem til dessert med mandler i, slik at det er om å gjøre å få mest, og nye metoder for juks blir stadig pønsket ut

Vi begynner ikke før på julaften:

Da er det grøt ut på ettermiddagen. Til middags har vi pinnekjøtt med kålrabistappe, gode poteter (og fra i fjor av; en deilig hvit saus). Juleøl og akevitt. Til dessert er det som regel to sorter, der den ene er riskrem, den andre er enten multekrem eller hjemmelaget karamellpudding.

Første juledag er det svineribbe med tradisjonelt tilbehør. Fra i år av, blir det derimot kanskje hellstrøms bagatell-variant, med medisterkaker/-pølser, radicchiosalat, syltede vinterfrukter og potetpuré. Jeg tester oppskriften i dag.

Andre juledag pleier vi å ha fisk. Som regel stekt ørret, men det har også hendt at vi har hatt lutefisk. Det blir for intenst å ha kjøtt tre dager på rad.

Tredje juledag kalkun.

Så har vi vanlige middagsretter fram til nyttårsaften, der vi får påfyll av pinnekjøtt.

dudo
06.12.09 17:20

Det jeg mente var "hvorfor øl". Hva tilfører ølet? Og den oppskriften har jeg tenkt på mang en gang, om ikke annet. Ser fenomenal ut.

TøttTøtt
06.12.09 17:44
dudo: Det jeg mente var "hvorfor øl". Hva tilfører ølet? Og den oppskriften har jeg tenkt på mang en gang, om ikke annet. Ser fenomenal ut.

Øl er fantastisk til marinade! Sødme, maltbitterhet, smak generellt. Øl brukt til matlaging har nesten gått i glemmeboken hos enkelte, med unntak av japansk tempura (50/50 hvetemel og maismel blanda ut i passende mengde øl (omtrent som pannekakerøre), dypp grønnsaker/fisk/kjøtt i røra, friter direkte i olje, server med en dipsaus laga med 50/50 soyasaus og japansk eddik. Mmm!!) Vørtekake er selvfølgelig laga på vørterøl, øllebrød er også en oppskrift som krever øl. Men altså i marinader fungerer øl godt. Jeg bruker det til kalkunen.

Vin er jo kjent som base for mange marinader, men til nettopp fugl synes jeg ofte at vin kan bli over kanten syrlig. Da passer øl mye bedre. Jeg bruker som regel en halv eller en liter øl til briningen, resten vann eller vann/eplejuice. Sukkeret i ølet gjør det samme som eplejuicen: kalkunen får en lekker brun steikeskorpe selv om man bruker lavere temperatur underveis.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36453
06.12.09 19:44
Someone: Siden det finnes en tråd for de uten tradisjoner, så får vi som har slikt også lage oss en tråd. Av faste tradisjoner hos oss er som følger: Lille julaften: Gravlaks/ørret med dillstuede poteter og juleøl. Da jeg var liten og likte likte dette, satt jeg og broren min å spiste Grandis istedet. Julaften: Grøt midt på dagen og på kvelden serveres det ribbe, nesten alltid hjemme hos mamma og pappa. Alltid tynnribe stekt i biter og med sosisser, medisterkaker, rødkål....og rosenkål som jeg pleier å la passere. Pleier ikke ha saus til, med mindre det er med pappas familie da de har det 1. juledag: Brunch med en blanding av rester fra dagen før og ting som paier, posteier, ost etc etc 2/3. juledag: Litt varierende på rekkefølgen her men en med torsk hos mormor også en dag med pinnekjøtt hos farmor og farfar. Hos mormor har vi alltid riskrem til dessert med mandler i, slik at det er om å gjøre å få mest, og nye metoder for juks blir stadig pønsket ut

Jeg er ikke vant til fullt så "strenge" tradisjoner, men noen holdepunkter er det:

1. Grøt på julaften, med mandelpremie, helst Nidar marsipangris m/sjokolade.

2. Julemiddag: Her har det variert litt, fra biff via kalkun til pinnekjøtt sist. Drikke: Variabelt, men mest eplemost, Balholm og lignende. Tidvis vin og øl uten at dette har vært store innslag. Fast holdepunkt: Hjemmelaget karamellpudding til dessert. Deretter sjokolade på kvelden, evt. et glass. (Kan også forestille meg at det i år blir fremmet forslag om god KAFFE etter maten.)

3. 1. juledag; "Restemat" fra dagen før.

4. Nyttårsaften: Her har det som regel vært pinnekjøtt i selskap med familie/slekt.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36453
06.12.09 19:47
DrSchwei: jeg pleier å ha et overoppsyn med kålerabistappa! :-)

fortell

Samma sier jeg.
Det er jo mange "stappetradisjoner", og debatt om den bare skal være lett stappet med vann og pepper, eller vispes grundig med melk så det hele blir en mos.

Uansett tyder det på et vellykket måltid om/når noen sier at "stappen var god".

Mindy_4
Mindy_4Innlegg: 1018
06.12.09 20:48

Lille julaften: Som regel biff til middag, og mokkabønner og cognac til Grevinnen og Hovmesteren.

Julaften: Ribbe, medisterkaker, ertestuing, surkål og saus (men jeg dropper som regel sausen). Rødvin, øl, brus/farris og aquevit til. Riskrem og/eller multekrem til dessert. Kaffe, julekaker og delfia-kake i pausen for gaveåpningen. Drikker også alltid et glass sherry eller portvin til midnattsmessa på tv'en.

1. juledag: De siste årene har jeg fått julekaker og portvin på senga. Julefrokost hos mormor kl 12, med karbonader og brød med diverse pålegg. Julekaker og kaffe etterpå. 

2. og 3. juledag. Julefrokost/brunsj hos forskjellige slektninger. 3. juledagsfrokost går på rundgang, så den er noen ganger hos oss også. Brød/ rundstykker og diverse pålegg, og kaker, kaffe og snacks etterpå. Vi er også i en annen familiemiddag i løpet av jula.

På de dagene hvor det er julefrokoster spiser vi nesten aldri middag, eventuelt har vi noe lettvint. Men vi spiser pinnekjøtt og kveite i løpet av mellomjula. I løpet av jula spiser jeg også alltid rakfisk, men den må inntas på kjøkkenet med kjøkkenvifta på, da resten av familien er overbevist om at den stanker ned hele huset. Hvis ikke alt spises på en gang må den pakkes inn i 4 plastposer før den legges i kjøleskapet.

(Innlegget ble redigert 06.12.09 20:48)

dudo
06.12.09 22:21
TøttTøtt: Øl er fantastisk til marinade!

Jeg er veldig interessert i å høre mer om dette fra folk som har førstehåndserfaring med det, så jeg utfordrer deg til å lage en egen tråd om øl i mat. Din julegave til vgd og meg, om du vil! :) Det er alltid gøyere og mer lærerikt å kunne diskutere slikt med folk enn bare å være passiv mottaker.

ulefos
ulefosInnlegg: 108947
06.12.09 23:21
rosmebraad: Uansett tyder det på et vellykket måltid om/når noen sier at "stappen var god".

ja, kålrabistappa er viktig, er ikke den god så taper middagen stort på det

søstra mi lager god stappe og hun lager en tykk hvit saus som den moste kålrabien røres inn i, hvis noen har en god kålrabistappeoppskrift er jeg lutter øre

DrSchwei
06.12.09 23:26

Jeg følger tradisjonen. Det betyr at kålrabistappe maks består av seks ingredienser: Kålrabi som kokes i vann, smør, salt, nymalt pepper, kokt potet og kraft fra pinnekjøtt. 1-2 poteter stappes sammen med kålrabi, så smakes det hele til med litt av kraften, smør, pinnekjøttkraft, pepper og salt. Personlig synes jeg den er fin litt "bløt".

Jeg er ikke totalt avvisende til å bruke melk og fløte, men akkurat på julaften skal den være slik den alltid har vært...

DrSchwei
07.12.09 20:22

Det blir muligens en endring på menyen lille julaften. En av naboene hadde visst hummer å selge... :-)

McLovin
McLovinInnlegg: 11900
07.12.09 23:11

Lille julaften: Variert, ofte noe litt enklere. Litt vin må med. Før gikk jeg alltid ut denne dagen, men nå er jeg for gammel...

Julaften: Ribbe med alt tilbehør, inkl akevitt og øl. Grøt med mandel på dagen. Desserten er alltid hakkede frukter og mandler/nøtter. Kaffe kaker og cognac deretter. Familien går alltid rundt treet....

1 juledag: Julemat til en lang frokost, først "rester av gårsdagen" og deretter laks, pate etc. Pene klær. Frokosten pleier også å være middagen. Akevitt og øl. Småspising på kvelden.

2 juledag: Laidback, type olabukse. Noe av det samme som første dag, men mer vanlig frokost. Som regel ikke alkohol. Middagen på kvelden er gjerne, av alle ting, fiskepudding, poteter og reker med hvit saus.

Etter å ha kommet godt opp i 30 årene blir det mange middager ute før julen setter inn, jobb og privat. Har vel spist pinnekjøtt tre ganger, lutefisk to ganger og ribbe to ganger allerede inkl masse alkohol...Julemat er jeg nesten lei allerede... 

Kalkun i løpet av jula, evnt på nyttårsaften. Ellers liker jeg å lage skikkelig god indrefilet på nyttårsaften, glad i biff.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg