Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jeg vil ha en god kokkekniv, prislapp 500-1000 kr

NYTT TEMA
Mcgal
McgalInnlegg: 260
17.12.09 13:56

Skal brukes til meste å skjære opp kjøtt. Tips? Drit lei av billige kniver

Someone
SomeoneInnlegg: 24849
17.12.09 14:57

Jeg har et par MAC-kniver jeg er veldig fornøyd med. De er så gode til å skjære i kjøtt at det faktisk er gøy å bruke dem

Pipo
PipoInnlegg: 591
17.12.09 15:00

Vil anbefale Victorynox fra Sveits.

En kniv av ypperste klasse!

JackFrost
JackFrostInnlegg: 13897
17.12.09 15:01

MAC-kniv med tilhørende idiotsikker MAC-sliper får du til under 1000 kr. Kongekniv.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45665
17.12.09 15:52

Smak og behag. Det meste i den prisklassen er uansett bra. I tillegg til stil så avgjør personlig preferanse mht balanse etc. Selv har jeg i et drøyt 10-år hatt Global, og synes den passer best til meg.

Salchichon
SalchichonInnlegg: 2081
17.12.09 17:55

Global er bra kniver (jeg er storfornøyd), men får litt kritikk for at de er overpriset og at det man betaler for er design. Heldigvis er det salg på Glasmagasinet, hvor du får en 21cm kokkekniv for 500-600.

Shangala_9
Shangala_9Innlegg: 1389
17.12.09 20:22
Mcgal: Skal brukes til meste å skjære opp kjøtt. Tips? Drit lei av billige kniver

National Geographics ringte meg for ti minutter siden.

Tilbudet er å motta to utgaver av magasinet og et eksklusivt sett kokkekniver gratis.

Må kun betale kr. 69,- i porto, og trenger ikke fortsette å abonnere på bladet.

Jeg takket ja, men jeg valgte 8 DVD- skiver med naturprogram i stedet for alle disse knivene. Her i huset har vi de knivene vi trenger, og de er skarpe!

Sjekk om du finner National Geographic på nett, kanskje du kan få kniver gratis. Husker ikke hva de knivene het, men de hadde et fint navn, så de er sikkert fine.

dudo
dudoInnlegg: 17739
17.12.09 20:59

Det er en tråd her om knivsliping, som blant annet henviser til en test som sier at den billigste kniven slipt av en profesjonell sliper er skarpere enn den dyreste rett fra butikken. Så da ender man vel opp med grep og balanse som det viktigste om man kan komme seg til en knivsliper en gang i blant.

Salchichon
SalchichonInnlegg: 2081
17.12.09 22:18
dudo: Det er en tråd her om knivsliping, som blant annet henviser til en test som sier at den billigste kniven slipt av en profesjonell sliper er skarpere enn den dyreste rett fra butikken. Så da ender man vel opp med grep og balanse som det viktigste om man kan komme seg til en knivsliper en gang i blant.

Du refererer nå bare til halve testen... Husker ikke om Global var den dyreste, men en Global slipt var langt, langt skarpere enn den billigste slipt og vant testen med klar margin.

Essensen var; det er uansett hvilken kniv du bruker viktig å slipe.

Northridge
NorthridgeInnlegg: 3718
17.12.09 22:20
dudo: Det er en tråd her om knivsliping, som blant annet henviser til en test som sier at den billigste kniven slipt av en profesjonell sliper er skarpere enn den dyreste rett fra butikken. Så da ender man vel opp med grep og balanse som det viktigste om man kan komme seg til en knivsliper en gang i blant.

Ja. Jeg tror det er mange som ikke sliper knivene sine godt nok, meg inkludert. Har ikke noen sliper nå, så jeg bruker undersiden av asjetten.:)

dudo
dudoInnlegg: 17739
17.12.09 22:31
Salchichon: Du refererer nå bare til halve testen... Husker ikke om Global var den dyreste, men en Global slipt var langt, langt skarpere enn den billigste slipt og vant testen med klar margin. Essensen var; det er uansett hvilken kniv du bruker viktig å slipe.

Joda, men poenget er som du sier å introdusere knivsliperen. Og om man gjør det trenger man ikke nødvendigvis kjøpe ny kniv.

Alltid_Uansett
Alltid_UansettInnlegg: 7939
17.12.09 22:58

har 6 global-kniver som jeg kjøpte en "rulle"-sliper fra Rosendahl til, kan anbefales. Av disse 6 knivene er det dog 2 stk. jeg bruker 90% av tiden, den store kokkekniven samt en grønnsakskutter. Jeg får lysst til å lage mat med disse knivene, det er det viktigste. Har du noe som føles som et ork å bruke blir det gjerne til at du tar snareveier...

Shangala_9
18.12.09 06:51

Jeg har tatt meg i nakken og slipt opp to nye kniver som ikke var skarpe slik de ble levert, og fikk de skikkelig skarpe.

Litt nøyaktighet kreves. Jeg brukte FIL, en ny fil. Det er viktig at fila er ny og skarp for å få en skarp kniv. Gamle, sløve filer må kastes. Kniven må spennes fast i en skrustikke, og forå ikke få merker i knivbladet må man legge f. eks. avispapir mellom knivbladet og kjeften på skrustikka.

Med litt øvelse kan man file eggen til riktig vinkel. Riktig vinkel er viktig, for at kniven senere skal være lett å sette opp med f. eksempel et bryne. Etter at eggen er slipt til riktig vinkel med fil, bruker jeg nettopp bryne for å slipe bort hakk og ujevnheter etter fila, og resultatet blir en kniv så skarp som et barberblad.

De gode knivene vedlikeholder jeg med et bryne.

Moraknivene i verktøykassa sliper jeg med vinkelsliper, og de blir livsfarlig skarpe.

knivslipern
knivslipernInnlegg: 11
19.12.09 20:13
Northridge: Ja. Jeg tror det er mange som ikke sliper knivene sine godt nok, meg inkludert. Har ikke noen sliper nå, så jeg bruker undersiden av asjetten.:)

Det du gjør under asjetten er å skjerpe. Det samme som du kan gjøre med en porselensstav, en skjerpestav i metall eller en av de mange "dingsene" som selges i diverse butikker. Ikke la noen i en kjøkkenutstyrsbutikk overbevise deg om at du kan slipe kniven din med noe av det de selger der, for det stemmer ikke.

Å slipe kniv er det en profesjonell knivsliper (sånn som meg) gjør. Eventuelt en kniventusiast som har skikkelig slipeutstyr og kan det han/hun driver med.

Poenget i testen fra Forbrukerrapporten er at nye kniver ikke er skarpe, og at nyslipte kniver blir nesten like skarpe (funksjonsmessig like) uansett om de er billige eller dyre i innkjøp.

Derfor - få kniven(e) dine slipt av en proff, så kan du fortsette å skjerpe knivene dine hjemme. Og bruk gjerne undersiden av asjetten, det er et effektivt og greit - og billig - verktøy.

Shangala_9
19.12.09 20:18
knivslipern: Å slipe kniv er det en profesjonell

osv... men har du ikke tro på å trene seg litt og slipe kniven med en god fil?

Hva gjør sigøynerne?

knivslipern
19.12.09 20:26
Salchichon: Husker ikke om Global var den dyreste, men en Global slipt var langt, langt skarpere enn den billigste slipt og vant testen med klar margin.

Global var den dyreste av knivene som ble testet.

Nyslipt var det i følge denne testen liten funksjonsmessig forskjell på skarpheten, og en slipt Global var ikke skarpere enn for eksempel en Fiskars eller en av knivene fra Ikea, så at Global vant med klar margin er kanskje litt overdrevet?

Jeg møter mange som har kjøpt seg Global mer eller mindre uprøvd (fordi det er en "kul" kniv?) og har oppdaget at de egentlig ikke er komfortable med hverken stålhåndtaket eller grepet. Så det viktigste er at du liker den kniven du har og steller den godt, en skarp egg kan en proff knivsliper sette opp nesten uansett hva slags merke kniven har.

gourmande
gourmandeInnlegg: 12603
19.12.09 20:32
knivslipern: Det du gjør under asjetten er å skjerpe. Det samme som du kan gjøre med en porselensstav, en skjerpestav i metall eller en av de mange "dingsene" som selges i diverse butikker. Ikke la noen i en kjøkkenutstyrsbutikk overbevise deg om at du kan slipe kniven din med noe av det de selger der, for det stemmer ikke. Å slipe kniv er det en profesjonell knivsliper (sånn som meg) gjør. Eventuelt en kniventusiast som har skikkelig slipeutstyr og kan det han/hun driver med. Poenget i testen fra Forbrukerrapporten er at nye kniver ikke er skarpe, og at nyslipte kniver blir nesten like skarpe (funksjonsmessig like) uansett om de er billige eller dyre i innkjøp. Derfor - få kniven(e) dine slipt av en proff, så kan du fortsette å skjerpe knivene dine hjemme. Og bruk gjerne undersiden av asjetten, det er et effektivt og greit - og billig - verktøy.

Ja, dette høres bra ut. Men, hvor finner man proffe knivslipere i Oslo?

Moren min gikk ut på trappa og dro kniven på trappekanten (granitt). Det fungerte, men det var vel skjerping hun bedrev, etter din beskrivelse:-)

Northridge
NorthridgeInnlegg: 3718
19.12.09 20:35
knivslipern: Det du gjør under asjetten er å skjerpe. Det samme som du kan gjøre med en porselensstav, en skjerpestav i metall eller en av de mange "dingsene" som selges i diverse butikker. Ikke la noen i en kjøkkenutstyrsbutikk overbevise deg om at du kan slipe kniven din med noe av det de selger der, for det stemmer ikke.

Ok. jeg trodde det var det samme, siden det gjør tilsynelatende samme jobben i mine øyne.:)

knivslipern
19.12.09 20:35
Shangala_9: har du ikke tro på å trene seg litt og slipe kniven med en god fil?

Niks - det har jeg ikke noe tro på! Kjenner at jeg krymper meg ved tanken på at du "går løs på" den nye kniveggen med en fil, det er et alt for unøyaktig og grovt verktøy.

De reisende brukte nok en finkornet slipestein pluss gjerne en lærreim til polering. Akkurat som jeg gjør.

knivslipern
19.12.09 20:36
gourmande: Ja, dette høres bra ut. Men, hvor finner man proffe knivslipere i Oslo?

Enkelt søk på nettet: Skjerp Deg Knivsliperi på Grefsen (www.skjerp-deg.no) og Peters Slipeservice på Smestad.

gourmande
gourmandeInnlegg: 12603
19.12.09 20:39
knivslipern: Enkelt søk på nettet: Skjerp Deg Knivsliperi på Grefsen (www.skjerp-deg.no) og Peters Slipeservice på Smestad.

Æ kommer i januar!!

knivslipern
19.12.09 21:11
Northridge: Ok. jeg trodde det var det samme, siden det gjør tilsynelatende samme jobben i mine øyne.:)

Begrepene "slipe" og "skjerpe" brukes dessverre ofte om hverandre, så det er lett å bli forvirret. Jeg skiller mellom dem på denne måten:

Slipe vil si å sette opp en ny egg med riktig vinkel til riktig bruk. For å få til det må det fjernes mye stål fra eggen ved hjelp av en vannkjølt slipestein (eventuelt et vann- eller oljebryne). Dette bør gjøres omtrent en gang i året for en kniv som brukes og vedlikeholdes normalt hjemme, proffbrukere kan ønske å få kniven sin slipt så ofte som hver tredje måned. Siden det å slipe kniven sliter hardt på stålet skal ikke kniven slipes oftere enn det som er nødvendig.

En veldig skarp kniv har en tynn eggvinkel som samtidig er sårbar og både slites og skades lettere. En robust kniv som skal brukes til for eksempel utbeining trenger en større vinkel som gir større slitestyrke, men denne kniven blir altså ikke like skarp. Det er knivsliperens erfaring med ulike knivmerker/stålkvaliteter og bruksområder som gjør at han/hun kan sette opp riktig vinkel. Noen kunder har også ønske om spesielle eggvinkler.

Når kniven din er nyslipt er den lett å bruke og lett å skjerpe, helst med en skjerpestav av porselen (men all skjerping er bedre enn ingen skjerping). Eggen vil gradvis brytes ned og bli butt og sløv av helt vanlig bruk. Bruker du kniven på en måte som sliter den mye, vasker den i oppvaskmaskin eller skjerper den feil vil den sløves raskere. Riktig og skånsom skjerping holder kniveggen skarp lengre, men etter en tid er det ikke lengre mulig å skjerpe kniven skarp, og da er det tid for en ny sliping.

(Innlegget ble redigert 19.12.09 21:14)

Alltid_Uansett
Alltid_UansettInnlegg: 7939
20.12.09 11:51
knivslipern: Siden det å slipe kniven sliter hardt på stålet skal ikke kniven slipes oftere enn det som er nødvendig.

Hvor mange ganger kan jeg slipe, etter din terminologi, den største globalkniven min før jeg evt. bare må kjøpe en ny? Jeg har den som heter G-2:
http://www.globalknives.uk.com/range/g-series-chefs-knives
er denne jeg bruker desidert mest sammen med GS-5:
http://www.globalknives.uk.com/range/gs-series-chefs-knives
Har også den store brødkniven, men da jeg så og si ikke spiser brød lenger blir denne lite brukt, samt noen småtasser jeg så og si aldri bruker lenger.

Så, skulle jeg ha anbefalt to kniver måtte det blitt G-2 og GS-5. Da er man godt dekket

knivslipern
20.12.09 14:22
Alltid_Uansett: Hvor mange ganger kan jeg slipe, etter din terminologi, den største globalkniven min før jeg evt. bare må kjøpe en ny?

Tja - slipt omtrent en gang i året (hvis du er en "normal" knivbruker) vil vel en sånn kniv vare en 15-20 år, kan jeg tenke meg. Kanskje mer også.

Skjerping sliter ikke mye på kniven din hvis du gjør det riktig, så det har ingen betydelig innvirkning på knivens levetid. Men gjør himmelvid forskjell på bruksgleden.

Kos deg med gode kniver! ;-)

McLovin
McLovinInnlegg: 11952
20.12.09 19:21
knivslipern: Kos deg med gode kniver! ;-)

Spørsmål til knivslipern:

Hva er den beste oppbevaringsmåten for kniver? Selv har jeg de i en slik stygg tredings, hva egner seg best? Magnet på veggen?

Har også en slik knivskjerper fra OBH Nordica som jeg kjører knivene igjennom. Denne har en roterende sak med porselens"stenger" inni. Usikker på hvor god denne egentlig er. Hva er ditt tips for beste skjerpeverktøy?

knivslipern
21.12.09 01:08
McLovin: Hva er den beste oppbevaringsmåten for kniver? Selv har jeg de i en slik stygg tredings, hva egner seg best? Magnet på veggen? Har også en slik knivskjerper fra OBH Nordica som jeg kjører knivene igjennom. Denne har en roterende sak med porselens"stenger" inni. Usikker på hvor god denne egentlig er. Hva er ditt tips for beste skjerpeverktøy?

En knivblokk fungerer helt greit til oppbevaring, men helst en sånn som er åpen tvers igjennom eller en som har "innmat" som kan tas ut, sånn at de kan skylles gjennom med varmt såpevann fra tid til annen. Det samler seg utrolig mye rart nedi der, så at den kan vaskes inni er nesten nødvendig. Pass også på at kniven din er både ren og helt tørr før du setter den nedi.

Magnetlist foretrekkes av mange. Det er plassbesparende på benken samt at det er lett å holde oversikt over knivene i og med at du ser mer enn bare skaftet. Og så er det jo en fin måte å vise fram "våpensamlingen" på hvis man har mange dyre og fine kniver (og fryktelig avslørende dersom de dyre knivene er ustelte eller sløve....). :-)

Det viktigste er at knivene ikke skal ligge og "skramle" i en redskapsskuff, det er ødeleggende for knivbladet og farlig for fingrene (ihvertfall hvis du har skarpe kniver). Resten er smak og behag.

Når det gjelder skjerpedingsen din: Først og fremst er all skjerping bedre enn ingen skjerping! Så det viktigste er at du finner et skjerpeverktøy som passer for deg og som du faktisk bruker. Fordelen med "dingsen" din er at den skjerper med porselen og at den er såpass enkel å bruke at den fungerer som daglig vedlikehold. Ulempen er at den er vanskelig å rengjøre skikkelig (bruksanvisningen går mer på utvendig enn innvendig vask), og porselen som er mettet med fett og stål gjør liten nytte. Dessuten ser jeg for meg at en rotasjonshastighet på 330 omdreininger pr minutt kan gi varmgang og svekke herdingen på kniven. Jeg er også litt skeptisk til påstanden om at den klarer å tilpasse seg til eggvinkelen, men om dette er et problem eller ikke kommer litt an på hva slags kniver du skjerper.

Jeg foretrekker en håndholdt skjerpestav i porselen. Da har jeg kontroll på eggvinkelen når jeg skjerper, den er skånsom mot kniveggen, lett å rengjøre, og den er enkel og veldig rask i bruk (slik at den faktisk blir brukt daglig). I tillegg tar en stav ikke opp plass på benken, noe som ihvertfall er viktig for meg.

McLovin
McLovinInnlegg: 11952
21.12.09 12:12

Takk for utfyllende svar!

Jeg har en metallstang jeg ikke lenger benytter da jeg opplever at knivene nærmest blir sløvet og ikke skjerpet. Skulle gjerne kunnet teknikken noe bedre, samt at stangen i seg selv kanskje kunne vært bedre. Porselen er vel bedre ja.

Knivene mine er forresten av merket Zwilling, som jeg er veldig fornøyd med.

Tror jeg skal spandere på meg sliping over nyttår, har noen hakk i stålet på et par kniver som jeg gjerne vil ha fjernet

Juliansen
JuliansenInnlegg: 6065
21.12.09 14:06

Fin tråd, den minnet meg om at kona har bedt meg slipe opp Chroma-knivene våre. Som jeg ellers ikke er storfornøyd med. Flott design, og fine kniver. Men når jeg stadig finner meg selv med Clas-Ohlsson-kokkekniven* til 69,-, så må det jo være et eller annet som skurrer. Får satse på at det skurrer mindre om en time, for nå ligger Chroma-skjerpesteinen i vann, som den skal et kvarters tid før bruk.

*Løp og kjøp. Fantastisk kniv for pengene. Mykt stål, blir svinskarp. Fort sløv, men tre-fire drag med vanlig knivstål gjør den like kjapt skarp igjen....

Someone
SomeoneInnlegg: 24849
21.12.09 14:14
McLovin: Hva er den beste oppbevaringsmåten for kniver? Selv har jeg de i en slik stygg tredings, hva egner seg best? Magnet på veggen?

Sikkert litt tungvint og muligens helt feil, men mine MAC og Sabatier-kniver oppbevarer jeg i orginal embalasjen når de ikke brukes

monsanto3
monsanto3Innlegg: 2372
22.12.09 01:20

Hei,slipern!

Mange takk for gode råd her. Jeg er enig med deg i mye av det du sier, men jeg har et par kommentarer:

Menigmann kan gjøre en del selv. For et par uker siden satte jeg opp ny egg på et par «rundslipte» kokkekniver (Victorinox) for en venn av meg. Jeg har et slipesett fra et amerikansk firma som kaller seg Gatco; dette har jeg forsterket litt i basen som holder skruestikken og et par andre småting. Settet inneholder tre bryner med ulik finhetsgrad, samt bryneolje. Poenget er at man med litt tålmodighet og en smule presisjon godt kan slipe seg frem til en egg som er akseptabelt skarp. Så går det ganske greit å finpusse med et oljebryne, og ta finishen med en lærrem.

Det er kvalitetsforskjell på knivstål. Eksempel: Jeg har en av billigknivene fra Victorinox, en liten grønnsakskniv til en femtilapp. Etter to måneders bruk ble den sløv.  Skjerping hjalp et par - tre uker. Sliping? Glem det, bladet er så mykt at du må spenne det i bred skruestikke og knapt nok får utstikk til brynet. Så, for et par år siden, kjøpte jeg meg en Kasumikniv i samme størrelse. En sak i molybden/vadmium med titanoverflate. Dyr. Den tåler visstnok ikke stort av harde partikler, men jeg har brukt den jevnlig nå, og den er – bokstavelig talt – fremdeles barberbladskarp, etter én omgang med oljestein i løpet av denne tiden, og uten eneste hakk i eggen.

Sabatier ruler. Får du tak i en slik kokkekniv, slå til! Kraftige, flotte kniver, bredbladede med utmerket stålkvalitet, evigvarende. Jeg har arvet en, en 27-cm, og jeg har satt opp eggen på den og pleiet den kjærlig, med hjelp av skomakeren, som vet å håndtere barberstroppen.

Stålfil til kvalitetskniver? Hahahahaha! Helt enig med deg, slipern – helligbrøde!

Og altså: Nok en gang takk til deg for mange nyttige tips, og en riktig god jul til deg og dine. Som min australske venn Bruce nylig meddelte meg: Good on ya mate, an' season's greetings!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester