Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Romjulsmat

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 48150
28.12.10 15:44

Noen som har spesielle romjulsmattradisjoner? Selv synes jeg "romjulsmat" er like trivelig som julematen før jul - man kan velge og vrake, uten altfor mange hensyn til tradisjoner. Det vanker som regel litt rester, samtidig som man kan friske opp tilværelsen med lettere og sunnere ting.

I "gamle dager" var det tradisjon med fiskeboller i romjula - som den ultimate kontrast. Da jeg dro hjemmefra stod fiskegrateng på menyen mandag.

Selv synes jeg det i dag blir perfekt med julesylte på brød og boller med geitost til lunsj, samt en meget sterk wok til middags. Og så får man heller skeie ut litt i morgen - kjøpte meg en indrefiletbit på Rema, som annonseres for 229 kr/kg nå i romjula.

sentry4
sentry4Innlegg: 4945
28.12.10 15:55

Mye rester i romjula. Litt FOR mye, kanskje. I dag tror jeg vi kommer til å lage en eller annen slags suppe av noe av det som er igjen, rett og slett for å variere litt. En slags texmexvariant med grønnsaker og kalkun, kanskje?

Og nå trenger jeg ikke å se en eneste småkake før neste jul!

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52736
28.12.10 18:36

Barna og jeg skal straks til å spise det vi etterhvert har gjort til vår egen lille romjulstradisjon - spaghetti bolognese. Deilig med noe tomatbasert etter fett og fløte i dagesvis.

Ikke snakk om noe fra glass nå, her lages det fra bunnen av, også pastaen. Og fint med en kilo vellagret parmesan jeg fikk fra Roma rett før jul.

Vi er i grunnen fed up etter 2.-3. juledag, og pleier ikke å spise noe mer tradisjonell julkemat etter det, i år har jeg imidlertid overtalt dem til å spise kalkun på nyttårsaften, det blir forhåpentligvis bra.

Det skal virkelig smake nå!

elicar
elicarInnlegg: 112
28.12.10 19:50

Bare må ha Jansons fristelse ! Ikke akkurat slankekost det heller  men det hører med til romjulsmattradisjonen og er utrolig godt.

Mindy_4
Mindy_4Innlegg: 1071
28.12.10 23:46

Juleselskapene i min familie begynner i 12-13 tida både 1. 2. og 3. juledag, og det er alltid julefrokost/ lunsj med all slags godt pålegg og kaker og kaffe etterpå. Når vi kommer tilbake fra disse er vi så mette at det aldri blir laget middag, og blir vi sultne om kvelden spiser vi brødskive med pålegg, sjokolade og snacks.

Vår romjulsmat blir derfor de tradisjonelle middagene vi ikke har fått spist. Vi har ribbe på julaften, og i dag 4. juledag hadde vi kveite. Vi må også ha pinnekjøtt i løpet av jula, men i år blir det sannsynligvis på 1. nyttårsdag.

I år var det mine foreldres tur til å holde juleselskap 3. juledag, så alt julepålegget skulle helst spares til denne dagen. Det ble derfor heller skralt med brødmat og pålegg hjemme før 3. juledag. 

Sommerseth
SommersethInnlegg: 1208
29.12.10 22:03

Sushi :D

OG selvfølgelig de obligatoriske restene. Like spennende som sagflis. Tiltøgg til all juleølkonsum, spør du meg. Mest mat i godt drikke, hehe.

gourmande
gourmandeInnlegg: 12610
01.01.11 16:22

Romjulen er riktignok over, men...

I dag er det andebryst med saus av bl.a. portvin og appelsin. Den står og putrer og skal reduseres til det halve. Röstipoteter til. En julegave, Côte de Nuits Villages 2008 skal nytes til. Tror den "kler" brystet, men er ikke sikker!

gourmande
gourmandeInnlegg: 12610
01.01.11 19:10

Andebrystet ble perfekt stekt, stoppet ved 56 grader. Sausen ble god på smak, men ettersom jeg er allergisk (dvs motstander av) mel i saus, og ikke hadde maizenna jevner, ble den litt i tynneste laget, men resten av sausen skal behørig tilsettes maizenna så blir den god som gull.

Vinen... Jeg er jo ikke begeistret for burgundere, og denne var ikke noe unntak. Skulle hatt etpar år til på baken, men den var ikke verre enn at 3/4 nå er inntatt:-)

Lillemus
LillemusInnlegg: 2374
01.01.11 20:17

Pannekaker.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 48150
01.01.11 20:26

Romjula er vel streng tatt over ? ;-) Det ble seint i går, så indefileten får hvilke til neste helg, tenker jeg. Blir kald kalkun m/varm saus. Helt greit.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52736
01.01.11 20:32
DrSchwei: Blir kald kalkun m/varm saus. Helt greit.

Vi spiste kalkun i dag vi også, ikke noe problem å varme opp. Skar skiver og la det i en form i stekeovnen, under folie. Litt vann og litt av det deilige smøret som jeg maserte kalkunen med. Nesten like bra som i går.

Men nå er det faktisk deilig at det er over, tilbake til normale matvaner igjen!

Johninho2
Johninho2Innlegg: 37653
01.01.11 20:35

Velger å ta kalkunen kald med varm saus og grønnsaksrester. Det er nesten bedre dagen derpå når det er mye mindre stress.  

Studentkokken
StudentkokkenInnlegg: 1479
01.01.11 20:45

Vi fikk ovnsbakt pestomarinert laks 2. juledag med små kokte mandelpoteter, agurksalat og smeltet smør til - utrolig godt med noe lett etter den tunge julematen.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg