Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva spiser og drikker du i kveld?

NYTT TEMA
glycinello

glycinello
27.02.21 14:37
DrSchwei: Ja, det er selvsagt det med rotet som er det viktigste her

Absolutt. Rotet, matos og forstyrrende elementer som du skriver. Liker leligheten min, men er det èn ting jeg er sikker på så er det at neste gang(om det blir) så skal jeg ha eget kjøkken:)

KimK

KimK
27.02.21 19:09

Ble asiatisk i dag. First price nudler, first price karbonader som jeg skjærer opp i terninger og endel krydder og Sriracha saus. Det var greit, men ikke noe mer, jeg tenker å spandere noen ekstra kroner på mer smakfulle nudler neste gang.

KingKongHalvor

KingKongHalvor
27.02.21 19:14

Så har man filetert piggvar for første gang, og det var jo ikke vanskelig i det hele tatt. Men det er litt sørgelig å se at 60% av fisken er avskjær. Neste gang skal det planlegges slik at det kokes kraft av skroget. 

FrannyLee

FrannyLee
27.02.21 19:20

Seibiff idag. Den mest undervurderte fisken helt klart. En sen sommerkveld med trekt småsei og lever og noen poteter med flattbrød og småseisandwitch Bæte som vi sier ved romsdalskysten  ved sjøkanten ute i havgapet med noe godt i glasset eksempelvis er bedre enn ditto med skalldyr.

ermathi

ermathi
27.02.21 19:24

Vårruller fra frysedisken her. Faktisk overraskende gode og en av mine favoritter med salat og hvitløksdressing til.

fargerik

fargerik
27.02.21 19:39

Jeg samlet opp alt av rotfrukter fra kjøleskapet, kappet det opp og satte det til kok. Snart ferdig til å moses og foredles til Fars Rotmos.

Tilbehør skal være en nyhet jeg fant forleden dag, en ny type svinesnitzel med ost. Småsulten nå...det må bare småkoke bitte bitte litte granne til.

glycinello

glycinello
27.02.21 20:39

Ble biff med teriyakisaus, wokede grønnsaker og nudler her i kveld.

DrSchwei

DrSchwei
27.02.21 20:50
KingKongHalvor: Så har man filetert piggvar for første gang, og det var jo ikke vanskelig i det hele tatt. Men det er litt sørgelig å se at 60% av fisken er avskjær. Neste gang skal det planlegges slik at det kokes kraft av skroget.

Ja, det er nok slik. Har prøvd meg på flydre. Men for det meste har jeg stekt på beinet, for mener det gir litt smak. Ikke like lett å spise, men jeg spiser jo stort sett maten alene... :-)

Ellers gleder jeg meg til årets første utefisk. Altså den jeg lager på kjøkkenet og spiser på balkongen.

(Innlegget ble redigert 27.02.21 20:51)

DrSchwei

DrSchwei
27.02.21 20:53
FrannyLee: eibiff idag. Den mest undervurderte fisken helt klart. En sen sommerkveld med trekt småsei og lever og noen poteter med flattbrød og småseisandwitch Bæte som vi sier ved romsdalskysten ved sjøkanten ute i havgapet med noe godt i glasset eksempelvis er bedre enn ditto med skalldyr.

Ja. Veldig godt. Men må ærlig innrømme at jeg i barndommen ble litt lei av dette kokt småseigreiene.

Men det er jo, i Ytre Romsdal, et kongelig måltid. Da daværende kronprins Harald og hans kone besøkte Sandøy kommune på 70-tallet, fikk de servert nettopp: Trekt småsei.

DrSchwei

DrSchwei
27.02.21 20:54

Altså - den tyske kua smakte utmerket. Man kan ha det ganske bra så lenge man har tilgang på tysk ku. Genau! Det gjentar seg egentlig ganske ofte dette - hvor positivt overrasket man kan bli over billig kjøtt, mens kjøtt til tre ganger prisen kan skuffe. Baroloen, type billig-utgave til 250 kroner var også meget kurant og tilfredsstillende.

Nå hadde det smakt med creme bruleeeeee til dessert. Men det har jeg ikke laget. Skandaløst.

GiPazzini_85

GiPazzini_85
27.02.21 20:55
FrannyLee: Seibiff idag. Den mest undervurderte fisken helt klart. En sen sommerkveld med trekt småsei og lever og noen poteter med flattbrød og småseisandwitch Bæte som vi sier ved romsdalskysten ved sjøkanten ute i havgapet med noe godt i glasset eksempelvis er bedre enn ditto med skalldyr.

Høres ut som at gudbrandsdalsgenene har slått inn i den retten, ja. Alt for få kulturer i Norge som ikke har peiling på å lage seg en "bæta", eller "bæte" som dere sier.

DrSchwei

DrSchwei
28.02.21 10:57
GiPazzini_85: Høres ut som at gudbrandsdalsgenene har slått inn i den retten, ja. Alt for få kulturer i Norge som ikke har peiling på å lage seg en "bæta", eller "bæte" som dere sier.

Hæ? Bete? Altså fisk og poteter inne i flatbrød, det er vel ganske vanlig. Selv synes jeg ikke noe om det.... Hvert fall ikke med det flatprødet som smakte som papp: Korni.

DrSchwei

DrSchwei
28.02.21 10:58

I dag blir det rester av gårsdagens entrecote. Laget en liten peppersaus ved siden av chimchurri i går, men den ble ikke brukt, for chimchurri var så godt. Så har plenyt med kjøtt, løk og tomat, så det blir en bra middag utpå kvelden.

Men først skal man jo spise en solid frokst. Tre egg fra Ek, bløtkokte og med noe juleansjos som står i skapet.

KingKongHalvor

KingKongHalvor
28.02.21 11:12
DrSchwei: noe juleansjos

Passer på å kjøpe noen bokser i januar, når de dumper prisene. Fikk kjøpt til 10kr i år. Så blir de fordelt litt ut på langhelger, påske ol. Helger der det er egg til frokost flere dager på rad. 

KingKongHalvor

KingKongHalvor
28.02.21 11:17

Piggvaren tror jeg skal bli en fast gjest på mitt kjøkken, meget god og delikat fisk. Og visuelt veldig tiltrekkende. Det som imidlertid ødela i går var en currysaus som ble altfor salt. Fulgte oppskriften til punkt og prikke, og når det står smør så bruker jeg smør. Burde nok brukt usaltet smør. 

Men høydepunktet var kongekrabbe. Kjøpte rå og kokte selv. Fulgte en oppskrift fra Geir Skeie med masse aromater, må innrømme at jeg var litt skeptisk, er jo ganske delikat smak på krabben. Men det ble rett og slett himmelsk. Synd prisen er så høy, dette kunne jeg spist ganske ofte. 

GiPazzini_85

GiPazzini_85
28.02.21 13:52

DrSchwei:

Bete/ beta er å bruke lefse eller flatbrød til å legge middagsmat inni eller andre gode greier. Veldig vanlig i mange andre kulturer.

Og butikk-flatbrød er uspiselig. Smaker papp og er ofte for grovt på (for mye rug i stedet for poteter). I Gudbrandsdalen er mye brød (lefse eller flatbrød) brukt gjennom hele året til forskjellige måltider. Det er egentlig litt skambelagt å ikke tilby ordentlig brød dersom man inviterer til middag eller annet.

Teddys

Teddys
28.02.21 18:38

Kyllingfilet i form,med løk,fond og butterdeig.krydret med rosmarin.servert med ris og kyllingsaus.

Og rødvin. Godt.

KingKongHalvor

KingKongHalvor
28.02.21 20:00
Teddys: Kyllingfilet i form

Det ble det her også!

En variant med en slags fløtesaus med spinat, smakte godt. 

DrSchwei

DrSchwei
01.03.21 11:07
KingKongHalvor: Men høydepunktet var kongekrabbe. Kjøpte rå og kokte selv. Fulgte en oppskrift fra Geir Skeie med masse aromater, må innrømme at jeg var litt skeptisk, er jo ganske delikat smak på krabben. Men det ble rett og slett himmelsk. Synd prisen er så høy, dette kunne jeg spist ganske ofte.

Ja, det er jo godt. Men har knapt tatt meg råd til det. Om det skulle være, så vil det i så fall vær rå, ja. Har testet en pepper-variant, og den tåler jo ganske mye.

Skalldyr begynner å bli ganske drøyt i pris. To brukbare rekesmørbrød på fredag kveld kostet meg jo 200 kroner. Til samme pris fikk jeg over 1 kg entrecote....

... så dette blir jo litt rart for en som er vokst opp med at biff er for dyrt og fint. Reker var jo helt vanlig lørdagskos.

KingKongHalvor

KingKongHalvor
01.03.21 11:24
DrSchwei: Skalldyr begynner å bli ganske drøyt i pris. To brukbare rekesmørbrød på fredag kveld kostet meg jo 200 kroner.

Stort sett ja, unntaket er vel frosne reker, samt krabbeskjell. 
Men kongekrabben kostet nærmere 900kr/kg, så ett bein, nok til en forrett for to, kostet 350kr, det er en ganske stiv pris syns jeg. Og ikke noe jeg kjøper ofte. Sist gang var i september. 
Men hummer kostet det samme, canadisk og kokt var den også, da velger jeg lett kongekrabbe i stedet. Men skjønner ikke hvorfor dette udyret som velter innover oss skal ha en pris som overgår det aller meste. 

Rexwiller

Rexwiller
01.03.21 12:05

Italiensk aften: Et knekkebrød toppes med First Price italiensk salat.

DrSchwei

DrSchwei
01.03.21 13:18
KingKongHalvor: Stort sett ja, unntaket er vel frosne reker, samt krabbeskjell.
Men kongekrabben kostet nærmere 900kr/kg, så ett bein, nok til en forrett for to, kostet 350kr, det er en ganske stiv pris syns jeg. Og ikke noe jeg kjøper ofte. Sist gang var i september.
Men hummer kostet det samme, canadisk og kokt var den også, da velger jeg lett kongekrabbe i stedet. Men skjønner ikke hvorfor dette udyret som velter innover oss skal ha en pris som overgår det aller meste.

Blå-Kjell er jo billig. Og ganske godt. Selv setter jeg stort sett grensen for råvarepris på hovedråvaren til en lørdag kveld til om lag 200 kroner. Når det begynner å bli det doble så vet jeg ikke helt. Det er mye annet som er godt...  Det er jo litt tragisk at dette dyret er så dyrt også for oss nordmenn, men antar at det er markedsprisen ved eksport som styrer. Jeg har faktisk spist norsk kongekrabbe i Varna. Det kostet tre ganger så mye som den fine hovedretten, men det var jo godt, selv der...

DrSchwei

DrSchwei
01.03.21 13:19

I dag blir det svinefilet. Indrefilet. Er jo like greit å kjøpe et stykke på 400 gram til litt over 100-lappen per kilo som å kjøpe under 200 gram i biter til samme totalpris.. Men blir å fryse ned halve da. Fint i wok.

Teddys

Teddys
01.03.21 17:36

Rekesmørbrød

Dr Schwei

Dette rekesmørbrødet skulle jeg gjerne betalt mye for,ferdig laget.

Lenge siden sist. Må ha det snart

Savner reker fra den lille fiskebutikken ved kanalen i Moss. Alltid bra. 

Min bedre halvdel sier at det er jo de samme rekene de har i Oslo. Nei sier jeg.

glycinello

glycinello
02.03.21 19:27

I dag ble det pasta med hjemmelaget kjøttsaus.

arkles

arkles
02.03.21 19:30
Teddys: Savner reker fra den lille fiskebutikken ved kanalen i Moss. Alltid bra.  Min bedre halvdel sier at det er jo de samme rekene de har i Oslo. Nei sier jeg.

Anekdote, men min morfar hadde en bortskjemt katt som kun spiste fløtepudding fra en bestemt butikk (når man hadde kjøtt/fiskedisker i grisgrendte strøk). Vi prøvde noen andre, men da gikk den bort og luktet og snudde. Mulig den hadde spist hvis sulten nok, men det rakk vi aldri å teste før vi løp og kjøpte den riktige..

DrSchwei

DrSchwei
03.03.21 13:54

Skrei! Denne lille halve siden fra Lerøy/Kiwi var veldig god.  Klart bedre enn den jeg hadde i forrige uke fra Rema. Rester av enkel blomkålstappe fra i går (til laks) ble jazzet opp med purre og Røros Rømme. Pannestekt skrei. Nydelig. Myk mat. Bare tull dette greier at det skal være noe krønsj.

Teddys

Teddys
03.03.21 15:06

Arkles

Ja katter kjenner forskjell. Hadde en som kun spiste et slag frossen torsk,ingenting annet.

Og passet for noen, den spiste kun et merke og type dyr kattemat,av det merke var tre forskjellige smaker,men kun den ene var godtatt. Spiste også reker,hvis den fikk, da malte den så hele blokka kunne høre det. Så måtte gi opp reker den sommeren, satt og nistirret og rikket seg ikke.

DrSchwei

DrSchwei
04.03.21 12:59

Tenkte å lage en liten fiskegrateng i dag. Rester av gårsdagens skrei og dessuten noe ost som kan brukes som topping. Men jeg tenker også langsiktig - på morgendagen, jeg har noe hamburgerrygg (pålegg) som bør spises, så da lager jeg rett og slett to små gratenger. En med fisk og en med hamburgerrygg. Da har jeg middag til i dag og middag til i morgen. Genialt. For til i morgen kveld skal jeg ha varmrøkt ørret.

KingKongHalvor

KingKongHalvor
04.03.21 22:40
DrSchwei: For til i morgen kveld skal jeg ha varmrøkt ørret.

Det skal jeg ha i helgen, takk for tips!

I dag ble det bolognese, som jeg ikke laget selv. 

Klikk for å gå tilbake til toppen