Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Røkte jur

NYTT TEMA
heggland6
heggland6Innlegg: 2556
10.12.11 14:49

Trodde jeg hadde vært gjennom det meste av det som er å finne i lokale kjøttdisker, men sannelig har ikke Solheim Kjøtt røkte jur i vinduet sitt ut mot gaten nå. Har i grunnen aldri hørt om noen matrett som inkluderer jur, men siden jeg er av typen som gjerne spanderer en hundrelapp eller to på en kjøkkenutfordring, så har jeg grublet litt på tanken om å kjøpe.

MEN... jeg har ingen anelse om hvordan dette skal tilberedes. Jeg vet ikke engang om det er best egnet til middag eller som pålegg. På norsk gir røkte jur kun tre treff på Google, mens på engelsk får man et lite dusin treff, hvorav ingen som har noe med oppskrifter eller tilberedning å gjøre. Men det kan virke som om røkte jur er "skremselsmat" for turister i Sveits, på samme måte som smalahove her oppe.
Noen her inne som har vært borti røkte jur før, eventuelt har tyske/sveitiske kokebøker hvor det kanskje står en oppskrift?

bjoro
bjoroInnlegg: 28305
10.12.11 15:48

http://bertc.com/subfive/recipes/fried_cow.htm

Oppskrift på kujur. Google "Gebackenes euter" eller "cows udder" så finner du endel oppskrifter.

Har smakt en gang...........

bennyen
bennyenInnlegg: 12064
10.12.11 20:33

Vi hadde da jur som pålegg en gang i forrige århundre...

Om de var røkt er jeg derimot ikke så sikker på....

De var litt sånn gulaktige, smakte ikke noe spesielt så vidt jeg husker,

men det var da  noe kjøttlignende...

tikk
tikkInnlegg: 26778
10.12.11 20:47
bennyen: Vi hadde da jur som pålegg en gang i forrige århundre...
men det var da noe kjøttlignende...

Det finnes ennå i Stavanger, men du må nok til slakteren for å få det. (ikke røkt)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 51964
10.12.11 22:38
men det var da  noe kjøttlignende...

Husker dette selv, etter påminnelse i denne tråden. Gulaktig og ganske tørt som jeg husker det. Ikke smakte det mye heller. Tror ikke det var røkt, det ville gitt mer smak, var nok bare kokt. 

bennyen
11.12.11 14:56
tikk: du må nok til slakteren for å få det. (

Takk, men det er ikke så farlig, kan ikke si jeg har savnet det noe særlig...

Bobbyv
BobbyvInnlegg: 12570
11.12.11 23:54

Jeg husker også det, selv om det var i forrige århundre, minnes at det var ganske godt på brødskiva da jeg var liten gutt, men sluttet å like det da jeg oppdaget at mammaen min faktisk også hadde jur.

Yapsolutely
YapsolutelyInnlegg: 18
12.12.11 17:27

Høres helt grusomt ut... hørest ut som om kua har falt inn i peisen eller noe.. Yikes.

Freitas
FreitasInnlegg: 17449
12.12.11 22:02
Bobbyv: men sluttet å like det da jeg oppdaget at mammaen min faktisk også hadde jur.

Gikk det ikke da også opp for deg at begge foreldrene dine har ribbe, skinke, koteletter, diverse innmat osv? Selektivt utvalg ;-)))

Bobbyv
BobbyvInnlegg: 12570
12.12.11 22:16
Freitas: Gikk det ikke da også opp for deg at begge foreldrene dine har ribbe, skinke, koteletter, diverse innmat osv? Selektivt utvalg ;-)))

Eh jo, men mammas jur betydde noe spesielt for meg i starten på mitt liv ;-)

Freitas
FreitasInnlegg: 17449
12.12.11 22:33
Bobbyv: Eh jo, men mammas jur betydde noe spesielt for meg i starten på mitt liv ;-)

Møøø! ;-)

bennyen
14.12.11 19:24
Freitas: Gikk det ikke da også opp for deg at begge foreldrene dine har ribbe, skinke, koteletter, diverse innmat osv? Selektivt utvalg ;-)))

Hehe!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester