Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Økoegg ikke bedre på smak

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 47665
02.04.12 13:59

Det er vel ikke så overraskende...

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ingen-smaksforskjell-pa-okologiske-og-vanlige-egg-6798127.html

Det ville være oppsvekkende om det var smaksforskjeller.

Men håper de kan gjøre tester på andre produkter - eksempelvis grønnsaker. Man skulle jo to at det kunne være forskjeller der.

Selv har jeg blitt fast kjøper av Ek-egg. Verpedato er oppgitt på pakken, og pga kort reisevei til Oslo virker disse eggene alltid ferske. Dessuten har de en passe størrelse. Og er faktisk ganske rimelige.

gourmande
gourmandeInnlegg: 12610
02.04.12 14:36
DrSchwei: Det er vel ikke så overraskende...

Min bedre halvdel har gått over til økologiske egg og påstår at han merker stor forskjell. Jeg merker ingen, annet enn at gulen kanskje er litt mer oransje på farve (kanskje de får annet fòr?). Men, hva er Ek-egg og hvor kjøper man dem? 

Beatrack
BeatrackInnlegg: 342
02.04.12 14:47

Jeg kjøper nesten bare egg fra Toten Eggpakkeri. De har vist utviklet et eget för til hønene, så de skal smake bedre. De beste eggene kjøper jeg fra hun gamle dama nedi svingen her, men hun har bare egg om sommeren...

DrSchwei
02.04.12 15:05
gourmande: Min bedre halvdel har gått over til økologiske egg og påstår at han merker stor forskjell. Jeg merker ingen, annet enn at gulen kanskje er litt mer oransje på farve (kanskje de får annet fòr?). Men, hva er Ek-egg og hvor kjøper man dem?

Påstår, ja - tror det er mye psykologi her. Det gjelder nok også Ek-eggene. De selges i 6- og 9-pakninger - gjennomsiktig plast - hos Meny, i alle fall City og Grønland. På siden står en lapp med verpedato og bonde.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52631
02.04.12 15:23
DrSchwei: Påstår, ja - tror det er mye psykologi her. Det gjelder nok også Ek-eggene. De selges i 6- og 9-pakninger - gjennomsiktig plast - hos Meny, i alle fall City og Grønland. På siden står en lapp med verpedato og bonde.

Pleier å kjøpe disse selv, på Meny, de ser "seriøse" ut, ift til pappeggene. Men at smaken er noe særlig bedre tviler jeg på. Samme gjelder det meste av økologisk mat jeg har prøvd. Mulig at forventningene har vært for store.

Eneste jeg har smakt reell forskjell på er økologiske sitroner, som jeg også tipset om her inne.

DrSchwei
02.04.12 15:35
KingKongHalvor: Eneste jeg har smakt reell forskjell på er økologiske sitroner, som jeg også tipset om her inne.

Kikket etter for et par uker siden, men fant ingen..

KingKongHalvor
02.04.12 15:38
DrSchwei: Kikket etter for et par uker siden, men fant ingen..

Har ikke sett dem på flere uker jeg heller. Er vel ingen grunn til at de skulle være mer sesongbetont en vanlige sitroner!?

sanila
sanilaInnlegg: 34058
02.04.12 18:48

Økologisk mat handler ikke "bare om smak". Det handler osse om sunnhet  og ikke minst den verden vi alle skal leve i.

Vi har alle forskjellige evner til å skjelne smak så det er egentlig ikke så lett å diskutere.

Men at hvilket for dyrene får, påvirker næringsholdet er jo en helt logisk tanke.

At menneske barn, blir sunnere av moderen får sunnmat, det er ikke så fremmet. Og det gjelder osse egg. Økologiske dyr får et helt annet for, og der er større krav til deres leveforhold.

Men jeg kan godt smake forskjell, men mine smaksløk er heller ikke lengere bedøvet av diverse ting og tang.

Økologi handler ikke kun om personlig tilfredstillese, men om den verden vi lever i. og den verden dyrene lever i.

DrSchwei
02.04.12 19:22

Det er jo en lang og interessant debatt.

Det handler ikke "bare om smak", men jeg har ofte sett kokker sagt at de bare bruker økologisk, fordi det smaker bedre. Jeg er alltid skeptisk til slike uttalelser, på et generelt grunnlag.

Har sans for at man prøver en del økologisk jorbruk, men det vil jo også være slik at verden ikke kan føs, om alt skulle være økologisk. Dermed kan man snu det på hodet - økologisk handler nettopp om personlig tilfredsstillelse - det er langt dyere, mer eksklusivt og finere - og man får bedre samvittighet på kjøpet.

Jeg vil vel påstå at mange av de fremste forkjemperne for økologsik mat framstår som de største egoistene... ;-)

sanila
02.04.12 19:44
DrSchwei: Jeg vil vel påstå at mange av de fremste forkjemperne for økologsik mat framstår som de største egoistene...

Ja  jeg er på en måte enig her. Dem der råper veldig højt om økologisk kan godt ha mye snopperi i det. Når man kjøper linnfrø og sesamfrø på lille fin flaske med unner 2 dl højest og sitter et trend navn på. Kjøper dette til en pris der ikke ligner grisen. Innkalder til økologisk aften, med varer som disse. og føler sig så økologisk, så vet jeg nesten ikke om jeg skal le eller gråte.

Men der er ganske mange der har en annen holdning til økologisk enn denne for mat og personsnopperi greie.

Økologisk er for mig osse hvilke rengjøringsmidler jeg velger  og mane andre ting.

Men hvad angår kokke så synes jeg at det er forholdsvis enkelt osse her og skjelne imellem hvad som er motivet til valg av økologiske varer for skal eksempelvis eggene i bakevarer så har det smaks messig ingen betydning.

At de økologiske egg der heter jacob er 7 kr dyrere end de andre økologiske egg, er jo helt tåpelig.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 58942
03.04.12 20:14
KingKongHalvor: Eneste jeg har smakt reell forskjell på er økologiske sitroner, som jeg også tipset om her inne.

Det er smaksforskjeller på egg, dette handler om hvilket for hønene får.

Selv har jeg funnet fram til Priors Solegg, og kan ikke tenke meg å spise andre typer egg.

Jeg slipper tilogmed det maveondet jeg får av vanlige egg.

DrSchwei
03.04.12 20:31

Solegg brukte jeg før, men disse nå:

http://www.ek-as.no/

KingKongHalvor
03.04.12 20:38
GARDSDATTRA: Det er smaksforskjeller på egg, dette handler om hvilket for hønene får.
Selv har jeg funnet fram til Priors Solegg, og kan ikke tenke meg å spise andre typer egg.
Jeg slipper tilogmed det maveondet jeg får av vanlige egg.

Jada, men Solegg er vel ikke økologiske? Det var det som var min sammenlikning.

Northridge
NorthridgeInnlegg: 3751
03.04.12 21:14

Hvorfor skal man påstå at sunt(les økologisk) smaker bedre enn usunt?

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 58942
03.04.12 21:16
KingKongHalvor: Jada, men Solegg er vel ikke økologiske? Det var det som var min sammenlikning.

Nei det er de ikke, men jeg ville bare fortelle at det går an å kjenne smaksforskjeller og andre forskjeller på egg.

Ser ikke bort fra at økologiske egg faktisk kan smake litt anderledes enn andre f eks frokostegg.

KingKongHalvor
03.04.12 21:20
Northridge: Hvorfor skal man påstå at sunt(les økologisk) smaker bedre enn usunt?

Det er vel det mest slående argumentet overfor forbruker. Folk gidder ikke betale 50% mer bare for å skåne miljøet.

Thyra
ThyraInnlegg: 43154
07.04.12 13:19
DrSchwei: Det er vel ikke så overraskende...

Jeg kjøper så og si alltid økologiske egg, ikke fordi de smaker bedre, men fordi de gir meg bedre samvittighet. Dyrevelferd er viktig, derfor foretrekker jeg burfrie egg. Økologisk eggproduksjon ivaretar dyrevlferden bedre enn egg fra frittgående høner.

TURBRA
TURBRAInnlegg: 38383
08.04.12 19:48

God dyrevelferd er positivt, og det at hønene får riktig kost og er frittgående er for meg viktig, så jeg foretrekker det når de har det i butikken..

KingKongHalvor
08.04.12 19:55
TURBRA: God dyrevelferd er positivt, og det at hønene får riktig kost og er frittgående er for meg viktig, så jeg foretrekker det når de har det i butikken..

Gjelder dette bare egg, eller er du konsekvent når det kommer til feks kyllingfilet eller andre kyllingprodukter? Og hva med melkeprodukter og storfekjøtt? Frittgående kuer, eller er det ikke så nøye om de noensinne har hatt noe annet enn betong under bena?

TURBRA
08.04.12 21:22
KingKongHalvor: Gjelder dette bare egg, eller er du konsekvent når det kommer til feks kyllingfilet eller andre kyllingprodukter? Og hva med melkeprodukter og storfekjøtt? Frittgående kuer, eller er det ikke så nøye om de noensinne har hatt noe annet enn betong under bena?

Nei ikke bare egg. Kjøper helst øko-melk også. Ellers så velger jeg ofte rismelk, havremelk eller soyamelk! Trodde det var kommet en lov som forbød norske melkebønder å la kuene ligge på betong jeg..

Foretrekker kyllingfilet fra Stange framfor Gilde, men det er ikke alle steder de har det. Spiser ikke kyllingfilet så veldig ofte heller. Er glad i vegetarkost..

I dag har jeg for eks. spist linselapskaus med bare linser og grønnsaker i. Deilig det!
Kjøttpålegg spiser jeg sjelden..

(Innlegget ble redigert 08.04.12 21:25)

KingKongHalvor
08.04.12 21:40
TURBRA: Nei ikke bare egg. Kjøper helst øko-melk også. Ellers så velger jeg ofte rismelk, havremelk eller soyamelk! Trodde det var kommet en lov som forbød norske melkebønder å la kuene ligge på betong jeg..
Foretrekker kyllingfilet fra Stange framfor Gilde, men det er ikke alle steder de har det. Spiser ikke kyllingfilet så veldig ofte heller.

Da er du i hvertfall ganske bevisst og konsekvent. 

sentry4
sentry4Innlegg: 4923
09.04.12 16:31
DrSchwei: Selv har jeg blitt fast kjøper av Ek-egg. Verpedato er oppgitt på pakken, og pga kort reisevei til Oslo virker disse eggene alltid ferske. Dessuten har de en passe størrelse. Og er faktisk ganske rimelige.

Vi har gått over til økologiske egg fra lokal leverandør.  HSEBA påstår at hun både ser og smaker forsjell.  Jeg merker det ikke, men betaler gladelig 50% mer hvis det betyr noe for henne.

Vi handler nesten utelukkende i en butikk som stort sett bare fører "sunne" varianter av dagligvarer. Mye økologisk, og mye uten tilsetningsstoffene som man andre steder bruker i bøtter og spann. Maten smaker godt og er sannsynligvis littegranne bedre for oss.

gourmande
09.04.12 17:27

Hørte et intervju med en dyreverner rett før påske. Hun mente vi burde spise egg kun én dag i uken, fordi det å klekke egg for høna er veldig vondt. "Aprilspøk", tenkte jeg, men nei. Hønene har det vondt når de klekker, de får bare leve i 72 uker under trange og usle kår, blir beinskjøre pga kalkmangel, osv.

Landbruket får gi hønene bedre kår, slik at dyrevernere kan slutte å komme med slike "oppfordringer" til forbrukerne. 

sanila
09.04.12 17:34
gourmande: Landbruket får gi hønene bedre kår, slik at dyrevernere kan slutte å komme med slike "oppfordringer" til forbrukerne.

Og forbrukerne bør slutte å kjøpe disse egg,

sentry4
sentry4Innlegg: 4923
10.04.12 15:19
gourmande: Hørte et intervju med en dyreverner rett før påske. Hun mente vi burde spise egg kun én dag i uken, fordi det å klekke egg for høna er veldig vondt. "Aprilspøk", tenkte jeg, men nei. Hønene har det vondt når de klekker, de får bare leve i 72 uker under trange og usle kår, blir beinskjøre pga kalkmangel, osv.

Nå er vi riktig nok ikke på språkforumet, så jeg burde vel holde pent kjeft, men jeg kan likevel ikke dy meg for å påpeke at det umulig kan stemme at det gjør vondt for høna når egg klekkes. Når de legges, derimot...  Eller, for å bruke et annet ord: når høna verper. Økologisk eller ikke. 

Men det var en digresjon. ;-)

gourmande
11.04.12 09:50
sentry4: Men det var en digresjon. ;-)

He he:-) Det intervjuobjektet egentlig sa "når egget skal ut", men det syntes jeg ble litt for direkte. Slik går det når man prøver å omskrive ...

mf_6
mf_6Innlegg: 3962
12.04.12 21:47
sanila: Økologisk mat handler ikke "bare om smak". Det handler osse om sunnhet og ikke minst den verden vi alle skal leve i.

Ja ikke minst den verden vi skal leve i. Hadde alle gått over til å dyrke økologisk ville matmangelen i verden blitt ennå større enn den er i dag.

Økologisk dyrket mat er et egoistisk jåleri som vi i den rike, vestlige verden kan unne oss.

DrSchwei
12.04.12 21:55
mf_6: Ja ikke minst den verden vi skal leve i. Hadde alle gått over til å dyrke økologisk ville matmangelen i verden blitt ennå større enn den er i dag.
Økologisk dyrket mat er et egoistisk jåleri som vi i den rike, vestlige verden kan unne oss.

Til dels enig. Men dette blir litt å si at måten vi dyrker og ordner oss mat i dag i alle henseende er perfekt...

Utvikling av økologisk jorbruk har vel som mål å gjøre landbruket mer bærekraftig. At noen går i front og satser på dette tror jeg er fornuftig. Dessuten har mange i Norge råd til å betale for at vi dyrker f.eks. mer av maten her til lands - at mye av det nye jorbruket i Norge, som følge av økt etterspørsel, vil ikke føre til matmangel andre steder.

Dessuten ser jeg også at økloigsk produksjon kan få fram bedre smaker og høykvalitetsprodukter som noen og enhver kan benytte seg av og til.

Sprøytemidler, kunstgjødsel og industrialisert jordbruk har sine baksider....

sanila
13.04.12 01:36
mf_6: Økologisk dyrket mat er et egoistisk jåleri som vi i den rike, vestlige verden kan unne oss.

Det er je jo helt uenig i.

Der er noen der bruker det til jåleri og vise sig, men det er dem der holder økologisk aften og synes de har gjort noe stort  for verden.

At leve økologisk er en helt annen greie.

Men spørsmål til dig, spiser du mye kjøtt? Man kunne kalde at spise så mye kjøtt, som der gjøres her i vesten for egoistisk jåleri.

TURBRA
14.04.12 11:50

Egg fra økologiske høner har et høyere innhold av omega-3 enn egg fra høner på kraftfor..

Klikk for å gå tilbake til toppen