Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Påske og lammelår nok en gang

NYTT TEMA
KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52631
02.04.12 19:31

Har vært flere tråder her inne om hvordan man skal tilberede dette låret, tradisjonelt eller lagtidssteking. Det siste blir mer som en koking, med steketemperatur på 100 grader eller lavere.

Sist helg hadde VG Helg sin faste "kokk", Magnar Kirknes, en annen variant som blander disse to måtene. Langtidssteking på høy varme. Lett å bli forvirret! 

"Metoden er enkel og genial, kanskje lik måten de tilberedte kjøttet på i steinalderen" heter det i ingressen. Komfyren brukes som en "kokegrop".

"Resultatet etter fire timer i heten er noe av det saftigste, mest smakfulle og møreste lammekjøttet jeg noen gang har spist" sier Magnar Kirknes.

Metoden går altså ut på at man snitter fettsiden, krydrer med salt, pepper, hvitløk og rosmarin, dekker stekeformen med dobbelt lag alufolie, slik at den er helt tett. Stekes på 180 grader i 4-5 timer.

Langtidssteking på vanlig temperatur altså, hva tror folket om dette? 

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 47665
02.04.12 19:49

I alle fall bedre enn koking!

Høres jo litt pussig ut. Personlig har jeg tro at en god råvare og vanlig stekning, men en oppfrisking av fettet under grillen etter hvileperioden, er utmerket nok.

Kunne godt tenke meg å prøve - et lammelår er jo noe av det billigste man kan spise (58kr/kg på rema), så ser ikke bort fra at jeg eksperimenterer ! (Jeg må bare huske å stikke innom Rema og kjøpe ett i morgen).

KingKongHalvor
02.04.12 20:56
DrSchwei: Høres jo litt pussig ut. Personlig har jeg tro at en god råvare og vanlig stekning, men en oppfrisking av fettet under grillen etter hvileperioden, er utmerket nok.
Kunne godt tenke meg å prøve - et lammelår er jo noe av det billigste man kan spise (58kr/kg på rema), så ser ikke bort fra at jeg eksperimenterer ! (Jeg må bare huske å stikke innom Rema og kjøpe ett i morgen).

Ja, det høres pussig ut, måtte lese oppskriften flere ganger før jeg laget denne tråden.

Kjøpte et lår på 2,8 kg, kostet 167,- kr, så det er ikke fordi det er verdens dyreste råvare jeg spør, mer fordi dette bryter med alle vanlige måter å steke på.

Tror jeg nøyer meg med 4 timer, det må da være ferdigstekt da? 

DrSchwei
03.04.12 08:29

Hm. Litt av grunnen til at jeg personlig ikke liker å lage mat på den måten er nettopp at man "mister kontrollen". Man ødelegger vel opplegget ved å putte inn et steketermometer? Alternativet er å jo være fleksibel ift når man vil spise...

gourmande
gourmandeInnlegg: 12610
03.04.12 12:05
KingKongHalvor: Lett å bli forvirret!

Ja, det er jeg enig i.

Hvis du har god tid, er langtidssteking å foretrekke, da blir låret saftigst. Ifølge Ole Martin Alfsen skal man ikke gå under 110 grader ved langtidssteking, kjøttet koker heller enn steker hvis man går under 110, som du så riktig sier. 

Den "nye" metoden tror jeg ikke vil gi et saftig lår, altfor lang steketid på 180grader. Men, du kan jo teste det ut, sett steketermometeret i og avslutt steketiden ved 62 grader.

KingKongHalvor
05.04.12 16:42

Da er jeg i gang. Gjør det akkurat som beskrevet, 180 grader i 4-5 timer, ikke noe steketermometer her, det er vel åpenbart at tempen kommer godt over det som er vanlig ved rosa steking.

Kokte kraft på tirsdag, sausen lages ferdig med stekesjyen, mens steken hviler. Kommer tilbake med dom etter inntatt måltid. 

dudo
dudoInnlegg: 17739
06.04.12 01:53

Vi venter i spenning på dommen!

KingKongHalvor
06.04.12 02:00

Visst faen, glemte det helt.

Kanskje det møreste kjøttet jeg noensinne har smakt. Ikke voldsomt saftig, men det var heller ikke forventet. Ble 4,5 time på 180 grader, og en drøy halvtime hvile. Vil prøve dette igjen, men steke noe kortere da.

Det beste var nok hvordan hvitløk og rosmarin satt sitt preg på kjøttet, helt inn til beinet. Nesten så man skulle tro at smaken var sprøytet inn.

Anbefales absolutt, men som sagt, jeg vil nok prøve 3-4 tier neste gang, ikke 4-5 som det står i oppskriften. 

Elveblest
ElveblestInnlegg: 221
06.04.12 07:21

Det finnes en liten gjeng i nærheten av der jeg kommer fra, som lager mat i grop, gjerne til nyttår. Du har sikkert sett dem på "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu" (nei, jeg kødder ikke). Jeg har ikke deltatt selv, men jeg gjetter på at kontroll og finesse er mer sydfransk enn steinaldernorsk, ja. Det er visst ikke helt fritt for bøtting av sprit.

DrSchwei
11.04.12 11:14

Hadde tradisjonelt lammelår i påska. Alt skulle ligge til rette for et godt måltid. Låret var skikkelig fett - det var helt hvitt på oversiden, som det skal være, ikke magert, som f.eks. dette (vant pris for beste oppskrift):

http://gledelig-glede.blogspot.com/2012/04/urtegratinert-lammelar-i-steinovn.html

Dessverre "sviktet" termometerer litt, så dte ble vel nærmere 70 grader, og dermed litt uønsket grått.

Låret var kjøpt hos slakter, og ikke hos Rema (der man ifølge Hellstrøm ikke kan finne skikkelig mat - dessuten er det ikke sesong for lam sier han, og da bør man ikke spise det...) - men det var dessverre ikke spesielt mørt - snarere på den seige siden.

Så derfor: Jeg kjøper meg et nytt lår på Rema om de fortsatt har noe bra på tilbud. Så får jeg prøve å lage et perfekt et - gjerne etter "kokegropmetoden":.. :-)

Someone
SomeoneInnlegg: 25318
11.04.12 12:05

Hadde faktisk rester av langfredags lammemåltid i går. Vi hadde lamme carre (fra New Zealand) kjøpt hos Strøm-Larsen og det var både mørt og passe fettfullt. Termometeret virker også, så ble tatt ut på 61 grader. Var endel litt rester igjen som ble pakket ned i alufolie og som jeg varmet i ovnen i går, og da var det fortsatt bra :)

gourmande
gourmandeInnlegg: 12610
11.04.12 12:57
DrSchwei: dette (vant pris for beste oppskrift):

Takk for fin oppskrift! Den skal prøves neste gang.

Johninho2
Johninho2Innlegg: 37653
11.04.12 18:41

Misfornøyd med egen innsats i påsken. Var riktignok et ganske lite lår, men burde vært mer forsiktig med tempen, så jeg endte opp med noe av det samme som DrSchwei. Hytte-mat blir aldri det samme som når man er i hjemmekjære omgivelser.

Var for øvrig kjøpt på Rema, men ikke så magert heldigvis. :)

Klikk for å gå tilbake til toppen