Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva handler folk i Sverige?

NYTT TEMA
eirunn
eirunnInnlegg: 149
06.04.12 08:34

Jeg bor tre timers kjøring fra svenskegrensa så det er sjelden jeg er i  Sverige. Hva handler folk i Sverige egentlig? Vin, øl, tobakk, men er det noen matvarer en ikke får i Norge, er det noen matvarer som er vesentlig billigete en i Norge eller er det noen matvarer som har bedre kvalitet en i Norge? Hva handler dere når dere er på svensketur?

fargerik
fargerikInnlegg: 60041
06.04.12 10:02

Tobakk. En sjelden gang et brett øl. Og så Romkuler, da. Det eneste som er spiselig av svensk sjokolade.

Men det er en del kjøttvarer som kan være smart å kikke på. Du kan finne bra kjøttvarer litt billigere, og dårlige kjøttvarer mye billigere. Kylling er jo en schlæger, og billig. Jeg liker ikke smågodt, og kjøper det aldri, men for gottesugne er det mye rart å velge mellom.

Ris er dyrere, brød har de ikke peiling på. Gå for lokkevarer og tilbud, da kan du fylle fryseren for en billig penge. Noen steder kverner de kjøttdeig og selger kjøttdeig og karbonadedeig som ikke er pumpet full av vann og salt.

Brus og lettcider i boks er greit, men du får ikke pantet boksene i Norge.

Jeg drikker ikke sprit og vin, men er klar over at mange er billigere enn i Norge. Men obs: Ikke alt.

(Innlegget ble redigert 06.04.12 10:09)

eirunn
06.04.12 10:53

Romkuler hørset godt ut, prøver det neste gang jeg er i Sverige. Tobakk har jeg ikke bruk for. Kanskje lurt å sjekke tilbudene neste gang. Smågodt ja, det er ungene gale etter.

Chilli68
Chilli68Innlegg: 27
06.04.12 10:58

Gulost er rimelig i Sverige.Melk er kanskje halv pris av Norske.Kjølebag er tingen å ta med på tur.Svensk yoghurt er god og en fordelaktig vare å kjøpe.Bacon er rimelig.Vurder karbonadedeig,men den er antakelig feitere enn den norske, og er mer lik det vi vil kalle kjøttdeig.Vaskepulver bør kjøpes.Brus i brett er rimelig.Service på bil er svært lønnsomt i Sverige.Dersom du må reise 3 timer for å komme til Sverige er det neppe lønnsomt å reise dit med mindre du kombinerer det med en service på bilen samtidig.Det er tobakk,vin og øl som avgjør om det lønner seg med lang reisevei.

(Innlegget ble redigert 06.04.12 11:11)

fargerik
fargerikInnlegg: 60041
06.04.12 12:42
eirunn: Romkuler hørset godt ut, prøver det neste gang jeg er i Sverige. Tobakk har jeg ikke bruk for. Kanskje lurt å sjekke tilbudene neste gang. Smågodt ja, det er ungene gale etter.

Trikset er vel å vite hva du vanligvis kjøper, sjekke prisene i de norske butikkene, og like godt la være å kjøpe det som ikke er billigere.

Jeg la merke til at de har andre typer ferdigpizzaer enn i Norge. Grandiosa har for eksempel andre varianter enn de du finner i Norge. Men jeg vet ikke noe om de er billigere. Men de har "Macka" noen steder. Ferdiglaget toast med ost og skinke, for toastjern.

Fem ganger så dyrt som å  selv klaske sammen to loffeskiver med ost og skinke mellom  hjemme, men en artig "grej" å ha i fryseboksen :-)

(Innlegget ble redigert 06.04.12 12:48)

utmpakket
utmpakketInnlegg: 1620
08.04.12 22:11

Er lei av maset om svenskehandel. At overvektige NAV klienter kjøper bacon i nabolandet bør ikke skrives side opp og ned om.

Det er faktisk ikke unikt i verden at ett land som grenser opp til et annet med lavere lønnsnivå faktisk har lavere priser på varer og tjenester. 

Du kan jo spørre om han som kjører bussen i norge vil bytte lønnen sin med en svensk kollega?

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 47665
09.04.12 23:21

Landbruksminister Lars Peder Brekk kjøpte et par liter melk, marmelade og litt melk.

eirunn
10.04.12 19:45
DrSchwei: Landbruksminister Lars Peder Brekk kjøpte et par liter melk, marmelade og litt melk.

Jeg lurer mere på om de har noe i Sverige som du ikke får kjøpt i Norge, men det finnest kanskje ikke noen Svenske spesialiteter. Kjøpte noen flasker med Påskmust og smør med havsalt.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 47665
10.04.12 20:13

Sjumskatorta, laxfonaponger, juttis og strømmsupa er vel noe av det vanligste...

Hm. Det er vel mye av det samme som i Norge, men personlig setter jeg pris på svensk sild og gravad lax.

Ellers er andebryst og ligende veldig mye billigere!

Everenga
EverengaInnlegg: 4691
10.04.12 21:11
utmpakket: Det er faktisk ikke unikt i verden at ett land som grenser opp til et annet med lavere lønnsnivå faktisk har lavere priser på varer og tjenester.

Nei men det er spesielt at de har landbruksprodukter som holder langt høyere kvalitet og variasjon.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 58942
11.04.12 01:23
eirunn: Hva handler dere når dere er på svensketur?

Toilettsaker, vaskemidler, garn, produkter av sild og tørket renkôd. Ock sjâlvklart måste man ha knekkebrød från Leksand.

Gløm nu inte en tur innom Systembolaget når ni først er hos søta bror - och hvad ni har lov att bringa med attende ôver grensen til Norge.

Dewaz
DewazInnlegg: 24353
11.04.12 01:26

Cola, bacon og annet skit som varer lenge.

smilenicoline
smilenicolineInnlegg: 5
21.04.12 02:21

Egg er også mye billigere i Sverige enn Norge..

De har mye bra sukkerfritt godteri som er veldig godt ;)

Ellers har de også bedre utvalg enn Norge når det kommer til frokost og kornblandinger og riskaker. 

Corvus
CorvusInnlegg: 23888
21.04.12 11:37
utmpakket: Er lei av maset om svenskehandel. At overvektige NAV klienter kjøper bacon i nabolandet bør ikke skrives side opp og ned om.

Overvektige nav-klienter?

Det var da voldsomt til diskriminering, stigmatisering.

Skjonner veldig godt at de som royker og drikker litt vin tar turen over med de syke prisene det er paa disse produktene i Norge.

DonMadrid
DonMadridInnlegg: 12025
21.04.12 12:08

Jeg kjøper snus

-juppi-
-juppi-Innlegg: 6834
21.04.12 12:20
eirunn: matvarer en ikke får i Norge
Kassler er surret, røkt,saltet, ferdig stekt/kokt, svinekam, ... Kjøttet er saftig og godt med ganske mild røksmak. Formen ser ut som et brød og er like stort. Det er billig. I Norge får du ikke kjøt det tror jeg. 
Svensk tradisjonsmat får man ikke i Norge. Jeg har familie i Sverige og må ha svenske kjøttboller. Ikke norske. 
-juppi-
-juppi-Innlegg: 6834
21.04.12 12:27

Sverige er bra på sild i sin nasjonalrett Smörgåsbord.

gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2198
21.04.12 13:21

Det meste er billigere utenom brød.Melk er halv pris.En falukorv ca 40 sek,en hel middag av typen findus frossen micromat ca 25 sek 1 kg kjøttbullar 40 kr.2 kg danske hamburgere kr 150,- ett brett med 24 0,33 l cola,fanta,sprite ca kr 90 sek + pant (12 kr) Jeg betalte 40 kr for 2 kjempeposer med Cheese Doodles.450 gr.3 kg bassets engelsk lakris kr 99 sek.

De som røyker kjøper tobakk.Glutenfrie varer er mye billigere. Sprit,øl og cider er mye billigere,men ikke vin eller sterkvin (Likør)

Snus og tobakk er ca halv pris.All godis er ca halv pris.(De har ikke sukkeravgift i sverige)

Bensinen kostet 14 nok,men jeg gadd ikke å fyklle bare for å spare kursen eller 1,50 per liter gidder ikke å fylle 50 liter for bare å spare 75 kr.

kvikhaldenfk
kvikhaldenfkInnlegg: 2827
21.04.12 13:30

Bor 20 minutter fra sverige og det jeg kjøper er som regel:

Alkoholvarer (ikke sprit)
Snus/Røyk
Godterier
Burgere/Kjøttdeig/Bacon
Brus/Energidrikk
Spill

Figo8921
Figo8921Innlegg: 16145
21.04.12 15:06

Svenskehandel slipper jeg heldigvis.

gourmande
gourmandeInnlegg: 12610
21.04.12 15:21
gamecrazy: Sprit,øl og cider er mye billigere,men ikke vin eller sterkvin (Likør)

Sist jeg sjekket (ifjor sommer) var samtlige vinflasker ca kr 20/30.- billigere enn her hjemme. Og da sammenlignet jeg eksakt samme vin/årgang etc.

__thomas
__thomasInnlegg: 1831
21.04.12 16:32
DrSchwei: Landbruksminister Lars Peder Brekk kjøpte et par liter melk, marmelade og litt melk.

Ikke glem snus!:)

larsemann_1982
larsemann_1982Innlegg: 1187
21.04.12 16:41

Dax (voks) til håret er veldig billig, ca. 20 kr.  Gulost og melk er billig, samt skinke. Pleier å handle hamburgere, 24 pack ca.100 kr pakken, 2kg kyllingfilet Kronfåglen,

gourmande
gourmandeInnlegg: 12610
21.04.12 16:44
larsemann_1982: Dax (voks) til håret

Den burde vært forbudt, hehe;-) Putetrekkene veide 1/2 kilo da min sønn bodde hjemme...

turboneger11
turboneger11Innlegg: 35068
21.04.12 17:36
fargerik: Og så Romkuler, da. Det eneste som er spiselig av svensk sjokolade.

Cloetta Kex

aegi2
aegi2Innlegg: 30961
21.04.12 18:27

å dra med seg noe så plasskrevende tilbake til norge som brus er meg en gåte.

Hvor mye sparer dere ? Det er så ofte tilbud på kassesalg i norge ned til 100.- meny 129.- og da blir literprisen 6.66/8.66...

og ja boxcola,glasscola syns jeg selv er best men ganger man boxprisen opp til literpris så kan dere glemme å spare noe penger.

Sier som Fargerik... BRØD har dem ikke peiling på ( eneste kvalitetsbrødet jeg har fått i sverige ) skriver jeg heller om på et annet forum :-)

Søtsaker i småvekt... skal du tjene mye da så lurer jeg på hvordan kroppen din ser ut til slutt.

Bacon? JA billig , men 3 pk i norge begynner no også å bli billig. + Baconet i sverige er så mye bedre sier noen. Jeg handler selv når jeg er der og har testet ut på pur F for å se resultatet og Baconet i sverige krymper like mye som det norske og spruter like  jævli.

(Innlegget ble redigert 21.04.12 18:27)

susilu
susiluInnlegg: 37103
21.04.12 18:33

Aspirin (acetylsalisylsyre) MED koffein har vi ikke i Norge.  Produktene heter Bamyl og Treo.

Har hørt at kattesanden er billigere, Vitakraft klumpesand, har den på sverigelisten min om jeg skulle ta en tur...

Pleier kjøpe bacon (Tulip - dansk?), oksekjøtt og så kvoten da, drikker og røyker ikke men har bruk for gaver...

Navlesete
NavleseteInnlegg: 2882
21.04.12 19:14

Den handelslekkasje vi no sjår må strengt teke seiast å vere den mest avskyelege form for landsforræderi. (glimt i auge)

Eit stort hol for norske kvalitetar

Som til dømes aukt alkoholforbruk samt tap for landbruket og ikkje minst selvstendeg næringsdrivande i og kring grensetrakta.

Samstundes forventar norske forbrukarar rimelege norskproduserte råvare.

Riv ruskande gale

(Innlegget ble redigert 21.04.12 19:15)

remington07
remington07Innlegg: 1889
21.04.12 19:22

Hills hundemat, 2 sekker og jeg sparer 400 Kr. Findus har langt større fiskeutvalg i sverige. Stort utvalg av kjøttpålegg, og de aller fleste matbutikkene har betjent ferskvare disk.tyskproduserte brattwurst . Og om man tar turen utenfor de store kjøpesentrene så vil man finne et godt utvalg fra lokale produsenter som ost,kjøtt,krydder, sjokolade,drops, syltetøy, brødbakst osv osv

torestre
torestreInnlegg: 3539
21.04.12 20:02

Apotekvarer er faktisk noe å være på utkikk etter. Mye er halve prisen i forhold til i Norge.

Ellers produkter som ikke finnes i Norge? Disse pølsene med ertesuppe som finnes i kjøledisken. Snaddermat og veldig enkelt og billig. Svenskene kan dette med ertesuppe. Jeg kjøper noen slike pølser og fryser ned. Lettvinn og god middag. Svenske kjøttboller er også godt. Og falukorv. Ellers er pølser og slikt bedre i Norge synes jeg.

Noe annet som jeg synes er praktisk er ferdigkokte poteter på glass. Og de smaker også fortreffelig i forhold til plastpakkede poteter som man kan få i Norge. Igjen, noe som forkorter tiden på kjøkkenet betraktelig når man er sulten.

Ellers har de noen suppevarianter vi ikke har i Norge. Jeg kan anbefale mexicanasoppa og gulasjsoppa. Bongs kjøttsoppa på boks er også god. Og skal du ha en farlig god jordbærsaft kan jeg anbefale Ønos jordgubbsdrykk.

Svenske oster er ikke særlig spennende. Men de har jo mer import ost enn i Norge i og for seg. Men skal du ha en god svensk ost vil jeg anbefale Greve. Men billig er den ikke akkurat.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg