Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norsk Kjøttfe/Nortura.

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37384
12.04.12 18:57

Blant all elendigheten, er dette et halmstrå for oss som er kjøtt- og miljø og MATinteresserte?

Noe å få (delvis) kjøttferaser, biffer, og å unngå deigene og alle påleggsvarene;
oppmalte ting og nitritt/fosfatjaget hører ikke hjemme i matfokusert livsstil.

noen av disse limousinbiffene er kanskje beste kjøttet jeg har smakt, og det er ikke mer enn vanlig storfe som skal til.

Hva syns folk om dette?

Tipper at Coop tar med i påslag på disse enn på tilbudskjøttdeigene, men får bare spise mindre av dette og nyte kvaliteten, ihvertfall vite at det er Norturas beste, selv om der sikkert er en god del kritikk av dette også fra bonde/landsbruks og slaktevitere. 

http://www.gilde.no/norsk-kjoettfe/category14770.html 

(Innlegget ble redigert 12.04.12 18:57)

dudo
dudoInnlegg: 17739
16.04.12 04:29

Høyrygg, entrecote, mørbraden og kanskje culotte er vel de som er mest aktuell for meg. Iallefall høyryggen fikk jeg lyst å smake.

Men hvor får man tak i det? Da jeg først fikk høre om disse produktene fikk jeg beskjed om at det bare er til restaurantnæringen.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 47665
16.04.12 07:56

Dette er da produkter som har vært i handelen i mange år. Har prøvd noen av dem, men har ikke vært helt overbevist om at de er så mye bedre. Men det kan jo ha vært uflaks.

Imildertid har jeg ikke sett disse i de siste. Store Meny-butikker og Ultra hadde de i alle fall tidligere.

rosmebraad
16.04.12 09:12
dudo: Men hvor får man tak i det?

Her i Bergen er det på Coop Obs!

rosmebraad
16.04.12 09:15
DrSchwei: Dette er da produkter som har vært i handelen i mange år. Har prøvd noen av dem, men har ikke vært helt overbevist om at de er så mye bedre. Men det kan jo ha vært uflaks.

De (tre) ytrefiletene limousin jar heg prøvd har vært meget bra.

Men så er det dette med kvalitetsfokuset:
Det skal visstnok vært slik at de kaller også blandingsdyr m/kjøttfe for kjøttfe hos Nortura, og en del kjøttfe blir nok solgt under vanlige  merker også, så har man flaks, er det en fin kjøttfebiff blant de slitne mekekyr-biffene.

Men jeg mener at jeg merker bra forskjell på det jeg har prøvd av kjøttfe og Gilde ungdyr-mørhetspakket kjøtt.

Skjønt kjøttfefolket vil nok ikke si at Nortura kjøttfe er det optimale på alle måter. 

TAdams6
TAdams6Innlegg: 36605
19.04.12 08:52

Dette har vært i handel i mange år. Har prøvd noen av de, har ikke vært så veldig imponert, men litt bedre er de.

TAdams6
TAdams6Innlegg: 36605
19.04.12 08:56

Er sjelden jeg kjøper Gilde ja, er nok blitt skuffet litt for ofte. Men denne nye serien er et steg opp.

Noen som har prøvd å bestille herfra? http://angusgardskjott.no/produsenter.aspx

Jeg har tenkt på det mange ganger, men det går i glemmeboken. Har kjørt forbi disse svarte oksene mange ganger. Noen som har erfaring?

rosmebraad
22.04.12 01:34
TAdams6: Noen som har prøvd å bestille herfra? http://angusgardskjott.no/produsenter.aspx Jeg har tenkt på det mange ganger, men det går i glemmeboken. Har kjørt forbi disse svarte oksene mange ganger. Noen som har erfaring?

Nei,
men lurer på å gjøre det!  

caliblue
caliblueInnlegg: 13532
24.04.12 09:35

Dårlig med bilder på Gildes nettside og pakkene har jeg ikke sett, men ser det ikke magert ut? Også interesant hvordan Angus stadig markedsføres som ypperlig kvalitet i Norge. Her i USA kan jeg ikke huske andre enn McDonalds som skryter av å servere Angus.

Spiste forresten en fantastisk biff forrige uke. Ved et av Chicagos mest anerkjente og tradisjonsrike steak houses. Fantastisk matopplevelse som startet som dette. Servitøren kom bort med et stort fat med de ulike stykkene og ga et lite fem minutters foredrag før han tok bestillingen.

Edit: Sjekket nettsiden deres, og joda, det er visst Black Angus de serverer.

(Innlegget ble redigert 24.04.12 09:39)

rosmebraad
24.04.12 10:36
caliblue: Dårlig med bilder på Gildes nettside og pakkene har jeg ikke sett, men ser det ikke magert ut? Også interesant hvordan Angus stadig markedsføres som ypperlig kvalitet i Norge. Her i USA kan jeg ikke huske andre enn McDonalds som skryter av å servere Angus.

Vetta søren, ihvertfall er det noe av det bedre norske man kan kjøpe.

Men ku-rasen er jo bare et lite element, det kritiske for helse og kvalitet er jo driftsform: Angus på norsk utmark er noe helt annet og mye bedre enn angus i statene som er "bolet opp" på hormoner og mais....  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg