Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Epler fra Argentina

NYTT TEMA
DonMadrid
DonMadridInnlegg: 12025
16.04.12 21:00

Kom inn på en dagligvarebutikk her om dagen og kom i snakk med en representant for butikken. Jeg skrøt voldsomt av fruktavdelingen.

Eplene hadde akkurat kommet inn til butikken og jeg ville kjøpe da de så veldig gode ut.

Kunne nesten speile meg i dem, så mye glinset de.

Så fortalte han frukt karen at de hadde kommet med skip fra Argentina.

Da dukket det opp 100 spørsmål i mitt hodet.

Hvordan er det mulig at eplene ser så friske og gode ut etter en så lang båt tur helt fra Argentina?

Mulig det er en naturlig forklaring på slikt, men jeg tenkte hva er disse sprøytet med?

Noen som vet mere om slikt?

larsaha
larsahaInnlegg: 394
16.04.12 23:02

Jeg kan ingenting om disse. Det jeg derimot vet(altså vet, som i har lest) så er det haugevis av konserveringsmetoder som brukes. Kjøper du et eple som det står süd-tyrol f.eks så er det god sjans for at dette eple er plukket fra treet for godt og vel ett år siden. Det er siden lagt i "luft-tomme" rom(karbondioksid) i lang tid for å bedre tåle tidens tann. 

Generelt er det sjelden man får solmoden frukt sendt til Norge. Enten er denne modnet i ett lasteskip, evt modnet med varmebehandling og/eller sterk belysning i butikk. 

Kjøp kortreist, kjøp norsk:-)

sentry4
sentry4Innlegg: 4923
17.04.12 04:13
DonMadrid: Mulig det er en naturlig forklaring på slikt, men jeg tenkte hva er disse sprøytet med?

Jeg vet ikke hva man eventuelt sprøyter epler med, men vet i alle fall at langreiste epler ikke er noe nytt.  Jeg hadde sommerjobb i bransjen allerede for mer enn 40 år siden, og det var vanlig med epler både fra Argentina, New Zealand og Washington.  For å nevne noen.  Sørafrika var vel også leverandør av diverse frukt, om jeg ikke husker helt feil.

Glem heller ikke at bananene som selges i Norge er fraktet med båt fra mellom- og søramerika.  De plukkes lenge før de er modne og fraktes i kjøleskip.  Modningen skjer i spesielle rom under kontrollerte forhold der det bl.a. i alle fall tidligere ble tilsatt etylengass for å akselerere modningsprosessen.

DereVetHvem
DereVetHvemInnlegg: 3975
17.04.12 04:35

De bruker konserveringsmidler samt en type spray som gir eplene det glinsende utseendet.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 47665
18.04.12 13:00

Som beskrevet over - det har jo blitt importert frukt til Norge i snart 100 år, så at man i 2012 får epler fra Argentina som ser bra ut er vel ikke så sjokkerende.  Her har jeg full tiltro til at helsemyndighetr og andre har full kontroll mht eventuelt skadelige stoffer.

Litt OT: Vi får jo mango mange steder fra, men i mai (?) starter importen av Pakistansk/Indisk mango - denne er faktisk modnet på tærne. Men så fraktes den med FLY til Norge, og er dermed temmelig dyr.

Klikk for å gå tilbake til toppen