Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trykkokeren - tilbake på moten?

NYTT TEMA
Bananskall
BananskallInnlegg: 3774
21.04.12 10:44

Interessant artikkel fra D2

Må innrømme at jeg knapt visste hva en trykkoker var før jeg leste denne artikkelen, kun noe jeg hadde hørt om og kjente best som en populær metafor. 

Men det virker da ekstremt praktisk, om det er slik at hurtigfårikålen smaker like godt som om den skulle vært kokt på vanlig måte. Er det noen her inne som har erfaring med bruk av trykkoker? 

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 47665
21.04.12 16:27

Ja, har lest litt om dette hos hobbykokken. Han misjonerer for dette. Det påstås at gryter etc blir bedre fordi det holder mer på smaken etc. Og så går det så mye fortere. Personlig blir jeg nok ingen stor fan. Ikke har jeg plass til flere gryter, og jeg foretrekker å "pusle litt" med maten jeg lager, og synes det å ha kontroll over kokeprosessen over tid er noe av gleden med matlaging.

Han har sikkret riktig og rett, og det virker som en ganske usnobbete og ærlig matfyr. Likevel kan jeg ikke fri meg helt fra tanken på at dette er en "greie" - han antydet jo nettopp at cupcakes og makaroner er det "hotte" nå, men at nå burde folk få øynene opp for trykkokeren...  

Gaddget
GaddgetInnlegg: 742
21.04.12 17:09

Jeg bruker mye trykkokeren min. Som sikkert de fleste unge, så visste jeg knapt hva dette var. Den ble forøvrig mye brukt i "gamle dager" har jeg hørt. Jeg ble introdusert for denne genialiteten av min spanske svigermor, da den blir mye brukt i dette landet (sikkert i hele sør-europa). Der har de mye mer belgfrukter i kostholdet sitt, så med en trykkoker sparer man veldig mye koketid sammenlignet med en tradisjonell kasserolle. Den er også fin å lage oksehaler med (se tråden om oksehaler). Fordelen med å bruke en trykkoker er at man ikke trenger å bruke så mye væske (= mer smak), og koketiden blir redusert til en tredjedel (avhengig av type ventil som blir brukt).

JudasT
JudasTInnlegg: 5732
21.04.12 18:03
Bananskall: Er det noen her inne som har erfaring med bruk av trykkoker?

Jeg har en som jeg arvet. Den har to innstillinger: 1 atm. overtrykk (120°) og 1/3 atm. (108°). Til å koke poteter er 120° ikke å anbefale, knollene blir lett brunfarget og får litt bismak. På 108° blir de helt ok, men da er det heller ikke mange minuttene å spare. 

Det er ved koketider >½ t at trykkokeren kommer til sin rett: kjøtt, erter, bønner osv. Ertesuppe kan anbefales!

gourmande
gourmandeInnlegg: 12610
22.04.12 15:31
DrSchwei: og synes det å ha kontroll over kokeprosessen over tid er noe av gleden med matlaging.

Helt enig. Jeg sverger imidlertid til dampkoking av både poteter og grønnsaker, og synes det er rart at ikke fler praktiserer denne kokeformen. Man bevarer smak og konsistens, og antagelig også en god del vitaminer ved dampkoking. Dampkoking tar ikke særlig mye lenger tid, heller. Faren for "ihjælkoking" er så å si ikke-eksisterende.

Bananskall
24.04.12 00:05
DrSchwei: kke har jeg plass til flere gryter, og jeg foretrekker å "pusle litt" med maten jeg lager, og synes det å ha kontroll over kokeprosessen over tid er noe av gleden med matlaging.

Delvis enig, før en skikkelig middag er det jo endel av kosen. Men på ukedager kunne det i blant vært praktisk å kutte ned koketiden på diverse ting. Og det er to ting jeg særdeles sjelden gjør i dag som jeg nok kunne tenkt meg å gjøre i en trykkoker - koking av bønner og andre belgfrukter, i dag kjøper jeg stort sett alltid hermetiske, samt koking av kraft som heller ikke er noe det ikke er jeg gjør spesielt ofte.

Bananskall
24.04.12 00:07
JudasT: Til å koke poteter er 120° ikke å anbefale, knollene blir lett brunfarget og får litt bismak

Greit å vite, er jo spesielt ved koking av "kjedelige ting" at trykkoker virker fristende. 

Når det gjelder kommentaren til gourmande så dampkoker jeg også alltid grønnsaker. 

JudasT
JudasTInnlegg: 5732
24.04.12 05:48
Bananskall: Greit å vite, er jo spesielt ved koking av "kjedelige ting" at trykkoker virker fristende

Jeg har nettopp kjøpt Ikeas trykkoker, den bruker 0,8 atmosfæres overtrykk, altså litt mindre enn min gamle (på stilling 2). Kanskje potetene bli gode i den?

CreepyMe
CreepyMeInnlegg: 497
24.04.12 14:17

Problemet med trykkokere er nettopp at kjøtt ikke skal koke ved særlig høyere temperatur enn den ønskede kjernetemperaturen. Hver grad over denne bidrar til å tørke ut kjøttet. Mørt hvitt kjøtt som kylling derimot kan lettere hurtigkokes.

Men i tillegg til å spare tid, så spares det også veldig mye energi. Sånn at desto mer du bruker den desto lavere strømregning.

Bruker den mest til grønnsakssupper og lign. Og som tidligere nevnt; belgfrukter.

Gaddget
GaddgetInnlegg: 742
24.04.12 14:34

Hva mener du med at kjøttet tørker ut? Jeg har laget både fårikål, grytekjøtt (storfe) og oksehaler med utmerket resultat. Man stenger jo inne mer eller mindre all væske, slik at all kraft og smak bevares.

Klikk for å gå tilbake til toppen