Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny kylling m/vann og salt

NYTT TEMA
gourmande
gourmandeInnlegg: 12610
24.04.12 09:51

http://www.aftenposten.no/okonomi/Lanserer-kylling-med-saltvann-6812916.html#.T5ZayrO0Bss

– Vann, salt og fett er velkjente triks i bransjen. Det gjør maten billig og det gir smak, men om helsen din har godt av det, er en helt annen sak, sier kommunikasjonsdirektør Nina Sundqvist i Nortura

Som vanlig nevnes mat og pris i samme åndedrag... Det er til å grine av!

Someone
SomeoneInnlegg: 25317
24.04.12 09:58
gourmande: det gir smak,

Tror man må jobbe i Nortura eller andre deler av bondemafian (Tine eller Gilde) for å hevde at man hever smaken ved å spe på med saltvann

tikk
tikkInnlegg: 26778
24.04.12 11:18
Someone: Tror man må jobbe i Nortura eller andre deler av bondemafian (Tine eller Gilde) for å hevde at man hever smaken ved å spe på med saltvann

Nå må det i rettferdighetens navn nevnes at Nortura (Gilde) har tatt avstand fra dette. Det er nok Rema og deres egen produsent som står for denne utvanningen.

gourmande
gourmandeInnlegg: 12610
24.04.12 11:38
tikk: Det er nok Rema og deres egen produsent som står for denne utvanningen

Det stemmer. 

utmpakket
utmpakketInnlegg: 1620
24.04.12 12:38

Når det er sagt skal Rema ha ros for tydelig merking på pakken. Det er ikke alltid tilfelle når det "jukses".

Shimon
ShimonInnlegg: 10220
24.04.12 13:17
tikk: Det er nok Rema og deres egen produsent som står for denne utvanningen.

Man kan jo i denne sammenhengen se på varedeklarasjonen til frosne kyllingprodukter hos Rema1000. Dette er ikke noe de har startet med nå.

Ellers, kyllinkjøttdeig er MUK, og det holder man seg uansett unna.

CreepyMe
CreepyMeInnlegg: 497
24.04.12 14:23

Det er jo dette nordmenn hamstrer i sverige. Hva er så galt med å kunne kjøpe det samme i norge?

utmpakket
utmpakketInnlegg: 1620
24.04.12 17:33
Shimon: Ellers, kyllinkjøttdeig er MUK, og det holder man seg uansett unna

Det er faktisk ikke riktig. Kyllingkjøttdeig består av kjøtt av kylling og kalkun, ferdilagde farseprodukter er laget av MUK.

Bananskall
BananskallInnlegg: 3774
24.04.12 17:57
utmpakket: Når det er sagt skal Rema ha ros for tydelig merking på pakken. Det er ikke alltid tilfelle når det "jukses".

Enig, så lenge det går klart frem hva det er snakk om må det være opp til konsumentene å bestemme om dette er et produkt som har livets rett.

Shimon
24.04.12 18:14
utmpakket: Det er faktisk ikke riktig. Kyllingkjøttdeig består av kjøtt av kylling og kalkun, ferdilagde farseprodukter er laget av MUK.

Ok, men det ser ikke bra ut, og jeg lar det ligge, uansett hvilken butikk jeg er i.

Shimon
24.04.12 18:17
Bananskall: Enig, så lenge det går klart frem hva det er snakk om må det være opp til konsumentene å bestemme om dette er et produkt som har livets rett.

De merker det ikke spesielt tydelig. Hvis du ser etter neste gang du er på en slik butikk, gå til frysedisken, og se hvordan de merker forpakninger med 2 kg kyllinglår.

Om det overlever, helt sikkert, når folk går mann av huse for å kjøpe frossenpizza, så går nok dette ned på høykant også. Norge er et eldorado for en kjøpmann som ikke er det spor interessert i mat.

Someone
24.04.12 18:17
Shimon: Ok, men det ser ikke bra ut, og jeg lar det ligge, uansett hvilken butikk jeg er i.

Det ser da virkelig ut som vanlig kjøttdeig, bare litt lysere

Someone
24.04.12 18:18
CreepyMe: Det er jo dette nordmenn hamstrer i sverige

Det gir det ikke nødvendigvis et kvallitetsstempel

CreepyMe
24.04.12 18:20
Someone: Det gir det ikke nødvendigvis et kvallitetsstempel

Poenget er at konsumentene velger selv hvilken kvalitet og pris de vil ha..

Shimon
24.04.12 19:14
CreepyMe: Poenget er at konsumentene velger selv hvilken kvalitet og pris de vil ha..

I praksis vil vi aldri kunne det, forbrukerne er prisgitt landbruksmonopolets tanker om hva god mat er.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 47661
24.04.12 19:18

Rema hevder at f.eks. kyllingbryst kan bli saftigere når det er sprøytet med vann, i alle fall for vanlige amatørkokker. Vel - så lenge det er merket ser jeg ikke at det er noe stort problem.

Når det gjelde f.eks. koteletter, som blir lansert senere, er det visstnok mer fett på stykkene - og det er jo flere proffe kokkker som tidligere har ment at det norske kjøttet er for magert...

Synes ikke det er grunn til å avise produkter før man selv har testet det. Dessuten er det stort sett snakk om temmelig rene varer - som uansett vil være langt bedre enn diverse ferdigmat.  

CreepyMe
24.04.12 19:33
Shimon: I praksis vil vi aldri kunne det, forbrukerne er prisgitt landbruksmonopolets tanker om hva god mat er.

Jeg jobbet som kokk i nesten tre år. Til nesten bare franskmenn og polakker, og skal jeg være ærlig tror jeg de hadde sultet ihjel i norge..

God mat trenger ikke være dyrt. For det lar seg gjøre å lage de mest fantastiske retter av nesten hva som helst.

Vi kan ikke alle leve av renskåret kvalitetskjøtt året rundt, da kaster vi i praksis nesten hele dyret.

Og saltvannsinsprøytning i hvitt kjøtt virker faktisk som en slags marinering. Kjøttet blir saftigere og mørere. Men desverre også saltere enn hva godt er. Derfor lar jeg stort sett svensk kyllingfillet ligge ifred i butikken. Kjøper heller hel rå kylling. Og lar ingenting gå til spille.

Og hvorfor er vi så redde for salt og sukker? Vi har vel nesten aldri spist så lite salt som det vi gjør nå! For bare 50-70 år siden var salting en av de få konserveringsmetodene vi hadde. Kanskje den mest brukte. At vi i dag kan få ferskt kjøtt året rundt er en luksus vi egentlig ikke behøver.

Synes lanbrukssamvirket Gilde kan feie for sine egne dører istedet for å kritisere rema 1000 her. Kjøpte en pakke grillpølser fra dem en gang. Som jeg kasta når jeg oppdaga at de rett og slett svømte i røykolje. Det stinka så jævlig surt av dem at jeg nekta å lage noe av dem!

CreepyMe
24.04.12 19:35
DrSchwei: Når det gjelde f.eks. koteletter, som blir lansert senere, er det visstnok mer fett på stykkene - og det er jo flere proffe kokkker som tidligere har ment at det norske kjøttet er for magert.

Kjøper konsekvent koteletter på rema. Mye bedre kvalitet enn denne såkalte stjernegrisen til +50% i pris..

DrSchwei
24.04.12 19:40

Her er hva Viestad har skrevet:

Sprøyte: Matindustrien har visst dette lenge. Hvis du sprøyter vann, saltvann eller smak inn i kjøttet får du et saftigere og mer smaksrikt resultat. Problemet er at du lager hull i skinnet. En enklere måte er å injisere kjøttet etter at det er stekt. Fyll en sprøyte med steikesjy og sprøyt dette inn i kjøttet på ulike stedet. Mye vil renne ut, men noe vil bli, og det setter god smak.

http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/12/23/558548.html

Her er det altså kalkun det er snakk om. Nordmenn liker jo ikke det beste på kyllingen, skinnet, så da er det ikke noe problem med innsprøytingen, slik jeg kan se.

(Innlegget ble redigert 24.04.12 19:40)

DrSchwei
24.04.12 21:13

Danmark mener jo mange er et flott matland:

"Som en kuriositet kan vi nevne at Rema 1000 Danmark kun selger kyllingfilet med saltlake, fordi det er det kundene foretrekker. Mange skryter også av smaken på kyllingfileten de drar over svenskegrensen for å handle. Denne har oftest 15-25 prosent innhold av saltlake."

Blir intressant å prøve... ;-)

Rapport kommer.

(Innlegget ble redigert 24.04.12 21:15)

Larsabal
LarsabalInnlegg: 11042
24.04.12 23:07
Shimon: De merker det ikke spesielt tydelig.

Tråden handler om REMAs nye "godt kjøp" produkter. I denne artikkelen kan du se flere av etikettene for disse produktene. Forklar meg gjerne hvordan det kan merkes tydeligere at produktet er tilsatt salt og vann er du snill...

DrSchwei
24.04.12 23:16

Ganske fornøyelig for oss som synes "Nyt Norge" og nøkkelhullsmerket er noe forbaska tull. Dette utskjelte produktet er altså både godt norsk og sunt. :-D

Shimon
25.04.12 09:26
Larsabal: Tråden handler om REMAs nye "godt kjøp" produkter. I denne artikkelen kan du se flere av etikettene for disse produktene. Forklar meg gjerne hvordan det kan merkes tydeligere at produktet er tilsatt salt og vann er du snill...

Det er i denne sammenheng helt på sin plass å få med at Rema1000 (og andre for den del) har solgt slike produkter i mange år, med dårlig merking.

Det pøses saltvann inn i et allerede dårlig produkt fra alle bauer og kanter, med forskjellig merking. Alt fra ei lita linje på baksiden, til det vi ser nå en pr-jippo for å rettferdiggjøre ovenfor en noe degenerert befolkning at de vil "fiffe" opp et sekunda produkt.

Jeg står på mitt, Rema1000 er i toppsjiktet av juksemakere i Norge, og det er neppe noen som er mer ødeleggende for matkulturen enn han som drømmer om å være Ladejarlen....

Shimon
25.04.12 09:31
CreepyMe: Og hvorfor er vi så redde for salt og sukker? Vi har vel nesten aldri spist så lite salt som det vi gjør nå! For bare 50-70 år siden var salting en av de få konserveringsmetodene vi hadde. Kanskje den mest brukte. At vi i dag kan få ferskt kjøtt året rundt er en luksus vi egentlig ikke behøver.

Fordi vi vårt aktivitetsnivå i dag er langt lavere enn for bare 50-70 år siden. Vi har snart tatt igjen USA hva fedme angår. Kostholdet generelt har en lei dreining mot mer usunn kost osv.

Larsabal
LarsabalInnlegg: 11042
25.04.12 10:05
Shimon: Jeg står på mitt, Rema1000 er i toppsjiktet av juksemakere i Norge

Det står du fritt til å tro, men det viser at du ikke har fulgt med på hva REMA 1000 har foretatt seg de siste årene.

J0a
J0aInnlegg: 14775
25.04.12 10:09

Har noen smakt på den saltvannskyllingen?

CreepyMe
25.04.12 10:48
Shimon: Kostholdet generelt har en lei dreining mot mer usunn kost osv.

Kostholdet her til lands er faktisk på bedringens vei. At folk flest sitter på den feite rævva si å glor på tv hele dagen har ingenting med kosthold å gjøre.

TAdams6
TAdams6Innlegg: 36599
25.04.12 19:23

Var blindtest nå på TV2 programmet Ettermiddagen.

3 programledere, en dansk musiker, en svensk musiker.

Svenskene har levd på saltet og vannet kylling i mange år, så han syntes den var best. Mens resten og spesielt dansken tok forskjellene med engang og likte den skikkelige kyllingen best.

Den med salt og vann er mere gummiaktig i konsistens visstnok. Kokken som hadde lagd smakstestene/blindtesten syntes også at kylling i utgangspunktet er nøytralt og at det da er litt rart å putte masse vann inn i den (10% sa de).

Er garantert laget for å gjøre produktet billig, mens smaken kommer langt bak i køen.

Janus20
Janus20Innlegg: 1442
25.04.12 21:38
J0a: den saltvannskyllingen?

Ja ... og den smaker ganske bra ;-)

Og det med saltvann i diverse kjøttprodukter altså der er saltvann i den kylling jeg presis ha kjøpt nede i Rema og det samme er med faktisk alt det gris jeg kjøpte.

dudo
dudoInnlegg: 17739
26.04.12 00:07

Hvor sterk saltløsning er det, og hvordan er likheten i fht brining?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg