Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Wilfa Svart

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 47665
28.04.12 19:58

Må jo si at denne maskinen ser lekker ut. Og dette skal være den beste måten å trakte på, skjønt, det er jo egentlig bare en vannkoker satt sammen med en varmeplate og et kaffefilter...

http://www.wilfa.no/svart

Men den med rød strek hadde da passet forbasket godt inn på mitt kjøkken. :-D

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52631
29.04.12 00:59

Du glemte en del av navnet da, ganske vesentlig egentlig - manuell.

Wilfa Svart Manuell. 

Som du sier, det er bare en vannkoker og en kolbe med et filter. Man har ikke akkurat oppfunnet kruttet på nytt her. Ikke at det trengs til enhver tid og anledning, men jeg skulle hatt et veldig stort kjøkken, og godt med penger, før denne fant veien til heimen min. 

gourmande
gourmandeInnlegg: 12610
29.04.12 15:14

Hva sier han? Jo ferskere kaffen er, jo mer "blummer" den? Nei, denne skal jeg ikke kjøpe. Minner meg om studenttiden, omstendelig prosess.

DrSchwei
29.04.12 22:32
gourmande: Jo ferskere kaffen er, jo mer "blummer" den? Nei

Ja, han snakket om fersk kaffe - fersk brent, må det være. Ifølge Stockflets så viser tester at kaffeen er best når den lagres et par uker etter brenning...

... nuvel, det er mange teorier og mange selvoppnevnte feinschmekere rundt om. Kaffe er også blitt en "greie" - og det er ikke like greit.

caliblue
caliblueInnlegg: 13532
30.04.12 06:00

Skulle denne brygge god kaffe, skal jeg alltids klare å finne plass til den.

http://www.scanomat.com/coffee-brewers/topbrewer

Setter den på ønskelista til jul, tenker jeg. :)

Pussig hvordan den kan fjernstyres med iPhone/iPad når man uansett må bort å sette en kopp under "krana". Eller setter man en  ny kopp på plass med en gang man har brygget seg en kopp, slik at man kan gå rett fra sofan til nybrygget kaffe?

DrSchwei
01.05.12 16:59
KingKongHalvor: Som du sier, det er bare en vannkoker og en kolbe med et filter

Nei, og etter å ha tenkt to sekunder, så er jo det bare å bruke filteret og kanna på Moccamasteren, men helle over vann fra vannkokeren i stedet. Så har man jo nøyaktig samme kaffe - uten at man trenger å fylle opp benken med en ny maskin av den grunn.

Testes ut i skrivende stund med kaffe fra Myanmar. :-)

JudasT
JudasTInnlegg: 5732
01.05.12 17:34
DrSchwei: bare å bruke filteret og kanna på Moccamasteren, men helle over vann fra vannkokeren i stedet

Jeg har i mange år laget kaffe ved å koke opp vann i en gammel kjele og tømme i en filterholder med papirfilter. Holderen kostet ca. 30 kr hos Claes Ohlson. Kaffen blir akkurat like bra som fra en av disse vanlige maskinene.

Klikk for å gå tilbake til toppen