Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøpe ferdig kraft i butikk

NYTT TEMA
KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52631
04.05.12 21:56

Har alltid undret meg over hvorfor det er så svindyrt (og mange ganger ikke å oppdrive) kraft/fond i butikk.

Hadde en elgstek sist helg hvor jeg trengte litt kraf til sausen, og tok turen til Meny. Fant et glass med viltfond til kr 49,90, for 250 ml. En literpris på stive 200 kr. Man får en god vin til den prisen. Kanskje ekstra dyrt fordi det var vilt vil man tenke, men neida, prisen var den samme for fisk, lam, kylling og okse.

Ser mye på matprogrammer og matkonkurranser fra utlandet, og der er "stock" noe man kjøper i butikken, i pappkartonger på en liter, samme som juice her hjemme. Virker å være noe helt hverdagslig og ikke altfor dyrt.

Hvorfor skal det prises nærmest som en ekslusiv luksusvare her hjemme? 

Gaddget
GaddgetInnlegg: 742
04.05.12 22:49

Er ikke fond konsentrert da? Jeg har begynt å kjøpe disse små begerne med "gelekraft" fordi de har langt bedre smak og mindre salt enn disse terningene.

I spania ligger en liter ferdig kraft på rundt en euro sist jeg sjekket, til sammenligning.

(Innlegget ble redigert 04.05.12 22:50)

Elveblest
ElveblestInnlegg: 221
05.05.12 13:22

Fond er mer som buljong, i alle fall den de har på Meny. av alle jeg har testet er Jacobs de som kommer best ut. Har ikke testet kyllingkraften fra Stange, da..

DonCamillo
DonCamilloInnlegg: 1513
10.05.12 21:34

I hele landet er det elgjakt hver høst. Jeg kontakter alltid en av de stedene jegerne får delt dyrene sine. Der får jeg gratis alle de bein jeg ønsker og bruker et par dager på å koke kraft. Jeg fryser ned passelige glass med elgkraft og har gode supper, sauser og gryter hele året. I år ser det ut til at jeg har overskudd av kraft også.Når du koker din egen kraft kan du også kontrollere hva du putter oppi, og på slutten av kjelen (når du heller opp for lagring) kan det være gøy å eksprimentere litt med smaktilsetning av urter eller krydder. Noenganger vellykket, og noenganger ikke fullt så bra. Billig og mange ganger så godt som de ferdige sakene du får kjøpt.

CFN
CFNInnlegg: 3828
10.05.12 21:49

Flytter om et par uker, og med litt større plass på kjøkkenet er det min intensjon å koke kraft for å fryse ned. Prisene på kraft her i landet er jo som nevnt, spinnville.

Klikk for å gå tilbake til toppen