Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Australian Homemade

NYTT TEMA
Burroughs
BurroughsInnlegg: 750
04.05.12 22:50

Noen som har smakt denne iskremen  (som merkelig nok ikke er australsk, om jeg har forstått det rett)? Jeg var i Amsterdam for et par år siden, og synes den var fullt på høyde med både Häagen-Dazs og Ben & Jerry’s og hvilke andre merker som nå måtte være der ute. Nå smakte jeg ikke alle, men særlig mokka var verdt å prøve, og jeg drikker ikke engang kaffe eller lignende drikker.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 47665
06.05.12 20:32

Nei, har ikke smakt denne. De to andre merkene du nevner mener jeg er sterkt oppskytt, spesielt H-D.

Selv mener jeg at Kulinaris klart overgår disse, i tillegg er det hyggelig at det er en liten bedrift på Kolbotn.

Burroughs
BurroughsInnlegg: 750
07.05.12 12:48

Mulig de er oppskrytt, men de er likevel kjente merker og store i verdenssammenheng. I den sammenheng glemte jeg forresten også å nevne Mövenpick.

Kulinaris kan jeg ikke huske å ha sett i butikkene. Eller kanskje jeg har sett den men ikke lagt den på minnet. Problemet med lokalproduserte produkter er at de ofte er like tilgjengelige overalt, samme hvor god kvaliteten er. Men det er uansett sjelden jeg kjøper hele bokser, siden jeg forsøker å ha et begrenset inntak av raffinerte karbohydrater og greier med mye sukker i.

Smakte en gang arabisk iskrem, såkalt booza, som i konsistens skiller seg ut fra de fleste er vant med. Den var såpass seig at en gjerne kunne kalle den "iskrem al dente".

En viss svenske ved navn Thorsten Schmidt har også kommet opp med noe som heter "Wood Shaved Oak Tree - Ice Cream with Salted Shavings".

Riktignok ikke en iskrem, men når vi snakker om produkter som får mer positiv oppmerksomhet enn de fortjener, så synes jeg oreokjeksen ikke på noen som helst måte skiller seg ut fra andre ordinære kjekser der ute.

(Innlegget ble redigert 07.05.12 12:58)

DrSchwei
07.05.12 13:30
Burroughs: Kulinaris kan jeg ikke huske å ha sett i butikkene. Eller kanskje jeg har sett den men ikke lagt den på minnet. Problemet med lokalproduserte produkter er at de ofte er like tilgjengelige overalt, samme hvor god kvaliteten er. Men det er uansett sjelden jeg kjøper hele bokser, siden jeg forsøker å ha et begrenset inntak av raffinerte karbohydrater og greier med mye sukker i.

Kulinaris selges bare på Østlandet. De finnes i de største Meny-butikkene. Boksene er bare en halv liter, så om man fordeler over et par dager, skal det gå bra, vel?! :-D

Oreo - tja - jeg synes disse var vesentlig mer smakfulle (mye mer sjokolade) enn sammenlignbare kjeks da jeg smakte første gang. Nå har vel andre produsenter kommet etter, trur eg.

Og sånn helt ute på viddene: Husker en gang til et bursdagsselskap til broderen (som da var kanskje 10 år eller så) at min mor laget en "amerikansk sjokoladekake" etter oppskrift fra KK eller noe - denne var breddfull av kakao og hadde dessuten surmelk, og trolig også litt salt i seg - den var ekstremt mye mørkere enn den tidens vanlige "sjokoladekaker" - men ble så mektig og spesiell at bare et par i selskapet spiste mer enn ett stykke ! (Jeg husker fortsatt, 30 år etter - hvem det var som likte den)

Tordenskjold3
Tordenskjold3Innlegg: 16002
07.05.12 15:43

Støtter Kulinaris, kjøp den med vaniljekjekssmak og sjokoladesaus(cookies and cream) om du får sjansen. Koster omtrent det samme som  Häagen-Dazs og Ben & Jerry’s .

DrSchwei
07.05.12 16:15

Lakris-isen er min favoritt. Sorbetene av mango og pasjonsfrukt er også utmerkede. Og kokos !

Klikk for å gå tilbake til toppen